Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
Alle reacties Link kopieren
Zo, hele middag leesvoer gehad, hele topic gelezen.

Ik heb geen adviezen of iets dergelijks voor je, maar wilde je even een hart onder de riem steken. Wat heb jij een vreselijk nare man naast je wonen!
:-(
Hoe is het daar ondertussen TO?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het touwtje over de schutting hangen. In een envelop met tekst dan zoek je als het ware contact. En dat lijkt mij beter van niet om te doen.

Succes ts
Alle reacties Link kopieren
Touwtje netjes oprollen en aan een spijker hangen tussen jullie schuttingen in. Over de schutting gooien in deze situatie zal (terecht) gezien worden als provoceren en zal niemand, vooral jou niet, ook maar iets positiefs brengen. Begrijp überhaupt niet dat dit, na alles, in je opkomt.
meikebikker schreef:
14-10-2017 20:05
Touwtje netjes oprollen en aan een spijker hangen tussen jullie schuttingen in. Over de schutting gooien in deze situatie zal (terecht) gezien worden als provoceren en zal niemand, vooral jou niet, ook maar iets positiefs brengen. Begrijp überhaupt niet dat dit, na alles, in je opkomt.
Dit soort verwijten vind ik echt ongepast in deze situatie.
Alle reacties Link kopieren
Is geen verwijt, is een reactie op een post van pb die het touwtje over de schutting wilde gooien.
Ben benieuwd hoe het nu met je gaat, TO? Krijg je alweer wat meer rust of ben je nog steeds erg gespannen?
To Hoe gaat het?
Ja, hoe is het in de tuin der tuinen?
Ben ook benieuwd, hoop dat alles nog rustig is.
Ik ook!!
Hoop dat alles goed met je gaat.
Hier een mee- lezer/-lever vanaf het begin. Ik hoop dat alles goed met je gaat! :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam ook even kijken of er nieuws is, succes ts
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieverds,

Ik ben jullie niet vergeten. Ik was even uit de lucht vanwege een Internet providerwissel.

En daarnaast.. gebeurt er hier momenteel weinig op het gebied van buurman.

Het touwtje heb ik nog steeds. Ik ga het denk ik gewoon aan de schutting hangen zodat hij niet kan beweren dat ik het gepikt heb.

Het is ook te triest voor woorden om je druk te maken over een touwtje, maar hij mag gewoon geen enkele stok hebben om mee te slaan als het op een rechtszaak aankomt, zodat er niet gezegd kan worden 'maar mevrouw. u heeft toch ook aan eigendommen van uw buurman gezeten?'

Verder is justitie bezig met de aangiftes, maar justitie is traag, dus het kan best zijn dat er of niks mee gebeurd of dat er veel tijd overheen gaat.

En de advocaten zijn over en weer aan het schrijven (de tweede brief komt jouw kant op zodra die af is hamer) ;) maar ook dat gaat allemaal vrij langzaam, want elke brief moet onderbouwt met foto of videobewijs en de andere partij heeft dan weer een aantal weken om te reageren.

Ondertussen hangt de tuin en het huis vol camera's en nadat buurman een brief van de woningbouw heeft gekregen waarin staat dat hij mij met rust moet laten houdt hij zich nu redelijk koest.

Dat is aan de ene kant prettig, maar aan de andere kant niet handig als het aankomt op het verzamelen van zoveel mogelijk bewijs en de woningbouw kan nu zeggen dat hij zich redelijk rustig houdt sinds hij een waarschuwing gehad heeft.

Ik denk dat hij echt nog wel een keer de pan uitflipt, want zo'n type is het... maar dat kan goed pas volgend jaar lente/zomer weer zijn, want we zitten nu allemaal binnen.

Er is nog wel iets voorgevallen...
Ik liep een week geleden om een uur of 8 langs mijn schuur. Toen zat buurman dronken met een paar vrienden in zijn cafe/overkapping. Rond 11 uur was mijn vriend nog even buiten.. en toen zei hij dat er wat gebeurd was. Hij kwam binnen met foto's. ... mijn hele schuur is volgekalkt met krijttekeningen van heksen en varkens. Hele nare beelden. Echt een uiting van haat.

Als het kinderen zijn, kan het zijn dat die door de roddels beinvloed zijn, want waarom zou je anders zoiets op iemands schuur tekenen? De tekeningen waren wel gemaakt op een hoogte waar een kind niet bij kan zonder ergens op te klimmen.. en rond die tijd zijn kinderen ook naar bed.. maar goed.. ik kan natuurlijk niets bewijzen en weet niets zeker.. behalve dat daar nu ook een camera komt te hangen.

De echte paniek is er wel vanaf, maar ik voel me nog altijd onprettig als ik buurman door de tuin hoor bleren (zijn enige manier van communiceren is schreeuwen) en blijf gespannen als ik de deur uitga.

Maar het is nu dus wachten op politie en het rechtssysteem dat beide traag is en bewijzen blijven verzamelen. :|
Si vis pacem, para bellum
Fijn dat het nu betrekkelijk rustig is en dat je jezelf wat kan ontspannen. Wel naar van die schuurmuur.
Alle reacties Link kopieren
Wat sneu voor je van die schuur. Verder fijn dat het rustig is.
Geniet van de rust.
Het wordt nu guur, donker en koud de komende maanden. Lekker knus binnen zitten. Ik gun je een rustige winter!

Wat een niveau laat hij toch elke keer weer zien. Guttegut.
Nog even over dat touwtje: als jij een touwtje vind in jouw tuin (al dan niet vastgebonden) heb jij geen touwtje gestolen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt iedereen!

@ Theamuts: Dat stomme touwtje had hij over mijn tuin gehangen en met een spijker in het stuk van zijn overkapping dat in mijn tuin staat geslagen. Dat touwtje heeft degene die de poort en schutting heeft vervangen los moeten maken om zijn werk te doen. Het is dus wel zijn touwtje dat aan zijn hout vastzat, maar omdat het hout in mijn tuin stond had hij er nooit een touwtje in mogen vastmaken. (als puntje bij paaltje komt is alles van de woningbouw maar goed). Het gaat natuurlijk helemaal nergens over, maar volgens de wet mag je niet aan spullen van een ander zitten als ze in jouw tuin uitsteken, met uitzondering van overhangende takken. Als je buurman een balkon maakt dat in jouw tuin steekt mag je dat zelf niet afbreken maar moet dan naar de rechter om diegene te sommeren het weg te laten halen. Dat zal niemand doen om een touwtje, maar op papier heb ik wel zijn bezit weggehaald en niet teruggegeven.

Wat een gedoe he... om een achterlijk touwtje maar het zegt wel iets over dat ik bij elke stap die ik nu zet moet nadenken wat de gevolgen kunnen zijn voor een eventuele rechtszaak.

We zijn nu bijvoorbeeld ook heel voorzichtig met niet alvast even een doos naast de container in de tuin zetten om hem aan het eind van de dag klein te vouwen, want anders kun je 'mevrouw zet vuil in haar tuin, terwijl dat niet mag van de woningbouw en veroorzaakt zelf ook overlast' gaan krijgen.

Volgens mijn advocaat moet ik zelf brandschoon zijn in die dingen, dus als mijn poes bijvoorbeeld krols is en gaat janken schiet ik wel even in paniek. Dat op mijn teentjes moeten lopen is helemaal niet leuk.

Ik zal het touwtje 1 dezer dagen wel aan zijn schutting hangen.
Si vis pacem, para bellum
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn advocaat moet ik zelf brandschoon zijn in die dingen, dus als mijn poes bijvoorbeeld krols is en gaat janken schiet ik wel even in paniek.

Laat het beest castreren. Dan sla je 2 vliegen in 1 klap. A: het is beter/gezonder voor het beestje en B: het is beter voor je gemoedsrust wbt geluiden naar de buurman toe.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Bizar dat jij nu op je tenen moet gaan lopen!!

Hoop dat ze een beetje vaart maken daar bij politie/ justitie.Helaas gaat het altijd inderdaad erg langzaam.

Dat krijt, kunnen dat niet gewoon kinderen zijn geweest?
Oke, ik verbaas me ook over hoe ontzettend kinderachtig/ ziek/ gestoord die " man " is maar wie gaat er nou op iemand zijn schuur, heksen en varkens krijten?
Als volwassen iemand komt dat toch niet in je hoofd op?

Ben je van plan ooit een nestje te nemen (kittens) ?
Anders zou ik je poes laten helpen..

Een krolse kat die s nachts heel de boel bij elkaar krijst is ook best irritant op zijn tijd :hyper: ;)
Hoe is het hier dan mee Paardebloempjes?
Alle reacties Link kopieren
Ben ook benieuwd.
Hier net alles bijgelezen.
Ik ben ook heel benieuwd naar hoe het nu is.
Hoe gaat het nu Paardenbloempjes?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven