Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
Zolang die buurman maandelijks z’n huur betaalt is het voor een corporatie bijna onmogelijk om hem eruit te krijgen, zelfs als ze het zouden willen. Ik begrijp niet zo goed waarom je je daarin bent gaan vastbijten ipv het zoeken naar andere woonruimte? Hoe is dat gelopen? (Of op welke pagina’s kan ik dat ongeveer teruglezen?)
zeeuwsmeisje1981 schreef:
09-01-2018 13:38
Zolang die buurman maandelijks z’n huur betaalt is het voor een corporatie bijna onmogelijk om hem eruit te krijgen, zelfs als ze het zouden willen. Ik begrijp niet zo goed waarom je je daarin bent gaan vastbijten ipv het zoeken naar andere woonruimte? Hoe is dat gelopen? (Of op welke pagina’s kan ik dat ongeveer teruglezen?)
Dit heb ik volgens mij ook al in het begin geopperd maar dat werd nog net niet weggehoond.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar juli is dit ingegaan: https://www.gemeente.nu/ruimte-milieu/l ... op-1-juli/
"De Wet aanpak woonoverlast, ook bekend als de Aso-wet treedt op 1 juli 2017 in werking. Door de wet krijgen gemeenten meer mogelijkheden om woonoverlast sneller aan te pakken.

Nadat de Wet aanpak woonoverlast door de Eerste en Tweede Kamer is aangenomen, heeft minister Plasterk nu bekend gemaakt dat deze op 1 juli 2017 ingaat. Door de wet krijgen burgemeesters de mogelijkheid om bindende specifieke gedragsaanwijzingen te geven aan overlastgevers.

De wet voegt de mogelijkheid tot het geven van een specifieke gedragsaanwijzing bij woonoverlast, zoals geluidsoverlast en een portiek vol vuilnis, toe aan de Gemeentewet. Dit kan zijn in de vorm van een last onder bestuursdwang of onder dwangsom. In de last staat beschreven wat de overlastgever moet doen of juist moet laten
."
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Daarmee kan je iemand niet z’n huis uit laten zetten. De gemeente zou hem met een boete kunnen dwingen bepaald gedrag te staken. Dat moet dan wel elke keer hetzelfde gedrag zijn. (Bijvoorbeeld vuilnis opstapelen oid) Deze man doet elke keer andere dingen en dan is dit soort regelgeving totaal niet effectief.

Bovendien blijf je er dan tijd, geld en energie in steken. Waarom zou je dat in hemelsnaam doen?

Ik snap echt dat het een stevige domper is dat dit niet het fijne huis geworden is waar TO op hoopte. Het is lastig om dat los te laten, het voelt ongetwijfeld oneerlijk als jij degene bent die z’n spullen moet pakken, je wilt de strijd niet zomaar opgeven... etc. Allemaal heel begrijpelijke emoties. Maar wegen ze nou écht op tegen de stress die de hele situatie met zich meebrengt?
TO, hoe is het nu met je?
ja dat wil ik ook graag weten.
*stuurt nog wat knuffels en positieve vibes*
.. *En piemels naar de buurman*
:rofl:
:HA:

Ik wens TO een fijn huis met leuke buren.
PoasAaier schreef:
06-02-2018 16:31
.. *En piemels naar de buurman*
:HA: Jaaaah!
PoasAaier schreef:
06-02-2018 16:31
.. *En piemels naar de buurman*
Ja. Van die ongewassen exemplaren. Eventueel met soa's.
Dit kwam ik tegen:


https://verdwenenzelf.org/2018/02/24/tr ... nd-beleid/
Ben benieuwd hoe het nu gaat TO :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je een pb gestuurd.
Hopelijk gaat het goed met TO.
Ik kijk ook regelmatig even of ze heeft geschreven.
Hamer schreef:
01-03-2018 22:33
Ik heb je een pb gestuurd.

Euh ja, ik ook. Ben je er nog geweest Hamer?
Alle reacties Link kopieren
TO, ik ben ook benieuwd hoe het met je gaat...
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam weer even op het forum kijken en zag dat er nieuwe reacties waren en mensen die zich afvragen hoe het hier gaat. Lief!

@Hamer: Kun je alsjeblieft opnieuw je pb sturen. Ik heb hem niet ontvangen.

Ik wil even rechtzetten wat ik iemand zag schrijven. Namelijk dat je weinig kans maakt in zulke situaties. Voor anderen die meelezen en misschien iets dergelijks meemaken. Mijn advocaat heeft al meerdere zaken gedaan en er zijn verschillende voorbeelden te vinden waarbij wbv gedwongen werden tot uitzetting bij wangedrag van buren.

Het gaat hier niet om een beetje rommel achterlaten maar om doodsbedreigingen, vernielingen en agressie die structureel is. Het is wel heel belangrijk om zelf niet terug te reageren. Dat doen wij dan ook niet.

Het gaat hier nog steeds hetzelfde. De buurman is door het uwv op het matje geroepen wegens zwartwerken. Hij denkt dat ik het gemeld heb. Dit heb ik niet gedaan. Dit lijdt tot agressie van zijn kant. Wij negeren het.

We mogen niet in het stukje van mijn tuin komen wat hij 'van hem' beschouwt en worden dan bedreigd met 'ik hak je kop eraf als je dat doet'

Onlangs is de buurman nog met de politie in aanraking gekomen toen hij ruzie kreeg met een andere buurtbewoner die zijn fiets in het gangpad had laten liggen. De politie heeft hem toen afgevoerd.

Verder ben ik bezig met een klacht tegen de woningbouw via een commissie. Het oordeel van de commissie zal helpen bij de rechtszaak. Toen de klacht bij de commissie er lag, konden ze opeens wel actie ondernemen en stond er heel toevallig opeens een andere contactpersoon van de woningbouw voor de deur die graag wilde bemiddelen tussen mij en de buurman, maar door het niet meewerken van de buurman is dat natuurlijk weer op niets uitgelopen.

Meer kan ik helaas niet vertellen. Het went ergens om uitgescholden te worden voor 'kankerhoer' Het zorgt nog altijd voor stress en angst maar ik heb er, samen met mijn advocaat, alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Si vis pacem, para bellum
Bah Paardenbloempjes!
En dan komt straks het mooie weer er weer aan en begint de ellende ook weer buiten.

Ik wens je kracht, wijsheid en ontzettend veel sterkte toe.
Laat het uitschelden nooit wennen alsjeblieft. Wordt daar niet immuun voor. Het is niet normaal wat hij doet.
Wel kun je bedenken dat hij met de hele wereld problemen heeft, dus ook met jullie. En dat het dus ergens niet tegen jou gericht is, maar tegen 'de buurvrouw'. Ik hoop dat je dit van elkaar kunt scheiden, dat hij jouw als persoon dan niet kan raken, maar dat hij raast, tiert en scheld op de persoon die naast hem woont.

Dit is wel een heel getroubleerde man hoor waar je naast woont.
Alle reacties Link kopieren
:hug: en sterkte, Paardenbloempjes!
Sterkte paardebloempjes. Fijn dat je een update hebt gedaan. Ik moet nog vaak aan je denken.

:hug:
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je een update hebt gegeven! Wel heel jammer dat het nog steeds niet beter gaat. Ik wens je kracht toe om hier door heen te komen en ik hoop dat het uiteindelijk opgelost wordt! :hug:
Dat gescheld kan je idd het beste negeren. Gewoon naast je neerleggen, zodat het jou geen energie kost, hem des te meer.

Goed hoe jullie bezig zijn met de zaak, met de advocaat. Sterkte! Je doet het hartstikke goed!
Blijf dat vertrouwen houden! Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven