Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
^Oh, haha. Ga dat snel doen!
Ik hoop dat dit traject snel tot een oplossing leidt paardenbloempjes. Want zo op je tenen lopen als je nu moet doen, dat is geen leven.

Ik zou er tegenaan kijken als een tussenstap. Het gaat er niet om dat hij na de mediation niks meer doet (nou ja, als dat lukt is het natuurlijk ook mooi) maar dat je dan een middel hebt om in te grijpen wanneer hij over de schreef gaat.
Spannend, dat gesprek! Zou ook niet weten waar jij in zou moeten "tegemoet komen". Ik hoop dat er iets voor je uitkomt!
Alle reacties Link kopieren
Paardenbloempjes schreef:
08-04-2018 00:05
Bedankt weer voor de reacties. Jullie hebben gelijk hoor! Ik loop misschien wat teveel vooruit op de dingen en ben vooral bang dat het mediationtraject weer gaat lopen zoals het met de woningbouw en politie is gelopen. Dat ze mij proberen te remmen om hem niet boos te maken.

Mijn advocaat zal me voorafgaand aan het gesprek ook adviseren, dus dat is ook een geruststelling.

Ik ben van plan om een lijstje te maken met eisen voordat ik het gesprek inga en ook zaken waar ik absoluut niet mee akkoord wil gaan, zodat ik in het gesprek niet verrast word.

Echt fijn om de ervaringen te lezen van mensen die hier ervaring mee hebben. Dat geeft weer wat meer vertrouwen.

Buurman houdt zich trouwens rustig nu. Hij is duidelijk geschrokken van de waarschuwing van de politie. Enerzijds fijn. Anderzijds weet ik dat het een kwestie van tijd is tot hij weer een uitbarsting krijgt.
Sowieso nergens zomaar mee akkoord gaan dat niet op schrift staat. Zeg niks mondeling toe. Jouw eisen zijn geen buitensporige persoonlijke eisen, maar doodnormale algemene woonrechten.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Macarinata schreef:
11-04-2018 14:07
Ik wil even zeggen dat ik het geweldig vind dat je zo volhoudt. Het recht zal zegevieren, maar je moet er een lange adem voor hebben. Heel veel sterkte en kop omhoog, hij is hier de gek, niet jij!
Nou dit! Ik had de laatste updates even gemist, maar ben echt blij voor je dat het nu deze kant opgaat en vind jou een kanjer dat je het volgehouden hebt!!

(onderdeel van de mediation: ik wil een BBQ met mijn Vivavrienden en hij mag ons bedienen ;-) )
Alle reacties Link kopieren
Je doet het hartstikke goed, Paardebloempjes. :rose:
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig paardebloempjes!
Alle reacties Link kopieren
Paardenbloempjes,

Jij hoeft alleen maar kalm te blijven (en dat kun je!) en niets anders te zeggen dan dat je totaal met rust gelaten wenst te worden.

Het is aan hem om zijn goede wil te laten zien. Hij heeft er belang bij dat het gesprek goed loopt want dat scheelt hem straf. Dat kan hij waarschijnlijk niet, dus zal het alsnog uitlopen op iets vervelends maar dat is in zijn nadeel en niet in het jouwe.

Ik zou niet te hard inzetten op schadevergoeding - al heb je dat wel verdiend - omdat meneer dit aangrijpt om te zeggen dat het je alleen om geld gaat. Natuurlijk kun je wel tussen neus en lippen noemen wat het (financieel) kost om hem buiten te sluiten.

Ik bel je binnenkort.
Alle reacties Link kopieren
Meelezer hier :-)

Je kunt schadevergoeding natuurlijk wel gebruiken als onderhandeling.
Mocht hij echt per se willen dat je ergens in tegemoet komt kun je aangeven dat je, als hij zich aan de eisen houdt, afziet van een traject voor schadevergoeding.
Op die manier kun je a) laten zien dat het niet om geld gaat, je ziet immers af en b) zelf ook water bij de wijn doen.

En als hij zich niet aan de eisen houdt kun je later alsnog overgaan op zo'n traject aangezien hij zich dan niet aan zijn kant van de onderhandeling heeft gehouden.
Hoe is het gesprek verlopen? En heb je met het mooie weer van de afgelopen tijd nog wat van je tuin kunnen genieten?
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk is alles goed verlopen :hug:
Hamer schreef:
16-04-2018 13:43

Ik bel je binnenkort.
Jij bent een kanjer :redrose: :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Jeetje...al een jaar bezig!
Gelukkig lijken er nu mensen in ieder geval met jou mee te denken en te werken.

Ik zou wel al een beetje een verzameling van de kosten maken, die je dankzij hem hebt moeten maken. Stel dat er over schade wordt gesproken, dan is dat puur de werkelijk geleden financiele schade.

Kan er geen boete gezet worden op scheldwoorden die hij naar jouw hoofd slingert? Jeetje joh...niet eens tv kunnen kijken.

Hele grote bewondering voor jou (en jouw bekenden/vrienden) want ik had al lang moordneigingen gekregen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
14-05-2018 15:47
Jeetje...al een jaar bezig!
Gelukkig lijken er nu mensen in ieder geval met jou mee te denken en te werken.

Ik zou wel al een beetje een verzameling van de kosten maken, die je dankzij hem hebt moeten maken. Stel dat er over schade wordt gesproken, dan is dat puur de werkelijk geleden financiele schade.

Kan er geen boete gezet worden op scheldwoorden die hij naar jouw hoofd slingert? Jeetje joh...niet eens tv kunnen kijken.

Hele grote bewondering voor jou (en jouw bekenden/vrienden) want ik had al lang moordneigingen gekregen denk ik.
Ik vind dit wel een goed idee eigenlijk. Mocht je om een schadevergoeding vragen, dan kom je zo in elk geval minder rancuneus over.

Wederom veel sterkte, ik hoop dat het goed met je gaat.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de tips. Ik heb even niet geschreven hier, want ik ben zwanger en wilde me daarop richten en er wat minder mee bezig zijn.

Hier volgt weer even een update.

Die schadevergoeding hoef ik niet eens te verzinnen. Ik loop inmiddels bij een psycholoog vanwege ptss.

Het mediation traject loopt via de rechtbank dus is echt een officieel traject.

Mediation heeft ie al een keer afgezegd. Vanwege ‘medische redenen’ Ik heb toen aan de mediator aangegeven dat hij, sinds hij weet van het mediationtraject gewoon doorgaat met treiteren, schelden en dreigen. Die vrouw was daar erg verbaasd over. Ze heeft hem opgebeld en gezegd dat hij zich tot aan de mediation rustig moet houden. Dat kan hij niet.

Hij blijft schreeuwen en schelden, al is het niet meer dagelijks, maar wekelijks toch zeker wel.. of een paar keer per week als hij zich echt druk maakt. Gisteren weer..

Vanochtend werd ik wakker uit een nachtmerrie. Ik droomde dat de hele buurt me probeerde te lynchen. Gisteren heb ik weer aangifte gedaan. Van bedreiging, agressie. Aangezien de laatste aangifte alweer van een tijdje terug was en ik graag aan dossiervorming wil blijven doen. De agente zei dat hij bekend is bij de politie en dat ze het heel serieus nemen dat er een alleen wonende vrouw naast deze man woont.

Ik heb al het bewijsmateriaal door moeten nemen om uit te schrijven wat er precies gezegd wordt. Na het uren luisteren naar ‘kankerpool, ga terug naar je eigen land. Ik hak je kop eraf’ is het zwaar om het allemaal nog eens uit te moeten schrijven en herbeleven, maar het is nodig voor de aangifte.

Er hangen camera’s met microfoons in de tuinen en in huis. Die gaan lopen als er danwel beeld danwel geluid geregistreerd wordt. Ik schrijf soms meteen op wat er wordt gezegd. Ik bekijk en beluister de beelden soms later. Voor de aangifte moest ik nu veel dingen achteraf beluisteren. Het heftigste vind ik om te moeten aanhoren dat hij van plan is me dood te gaan steken in het achterpad of in mijn huis en daar graag voor wil gaan zitten in de gevangenis en hoeveel hij met mij bezig is. Hij lacht om de straffen en zegt dat hij met twee jaar wel weer vrij is. De buurman die achter woont lacht met hem mee om hoe makkelijk je met zaken wegkomt in Nederland. Ik schrik ervan dat zoveel mensen met hem meepraten. Ze kennen mij of mijn verhaal niet, maar lopen klakkeloos achter hem aan. Ze spreken hem er niet op aan dat hij geweld tegen mij wil gebruiken. Ze zeggen niks als hij zegt dat hij een mes gaat pakken en me dood gaat steken, maar lachen met hem mee. Ze vragen niet door naar wat er gebeurd is, want dan wisten ze dat hij kwaad is om iets kleins. Iets waar hij niks over te zeggen heeft. Dat ik iets aan de schutting heb opgehangen dat hij niet mooi vindt. Dat ik plantjes had in mijn tuin die hij niet blieft.

Ik vind het bizar dat mensen zich zo makkelijk laten opjutten. Hij verteld allerlei leugens over mij rond. Als ik in mijn tuin werk, vertelt hij rond dat ik hem heb bedreigd en uitgedaagt. Ik kom weinig in mijn tuin, want heb geen zin om uitgescholden te worden en dus verteld hij rond dat ik gek ben en nooit buiten kom. Als zijn overkapping nat is geregend doet hij valse aangifte bij de politie van dat mijn vriend er kruiwagens vol water tegenaan heeft gegooid terwijl hij die dag niet eens in de tuin geweest was. Die keer dat hij de overburen waar hij weleens zwart heeft gewerkt had laten denken dat ik hem gemeld heb bij het uwv en ze zich zorgen maakten en ik hen een brief heb gestuurd dat ik niks tegen hen had en dat niet gedaan had, omdat ik geen zin had in vijanden, heeft ie aangifte gedaan bij de politie en gezegd dat ik ‘smaad en laster door de buurt aan het verspreiden was en daarmee zijn privacy schond’ de nieuwe buren zijn ook al opgestookt want zeiden tegen mij. ‘We hebben gehoord van de problemen tussen jullie. Je moet ook niks ophangen aan zijn schutting joh. Hij vindt nu eenmaal dat die van hem is. Waarom ga je niet gewoon een keer met hem praten?’. Ik moest ze heel uitgebreid gaan uitleggen dat er niet met iemand te praten valt die je continu bedreigt en van joh buurman u hangt toch ook kerstlichtjes aan de schutting tussen onze tuinen? Ja, zei hij, maar dat moet ik toch zelf weten? Eh ja precies.

En het meest bizarre is nog wel dat hij alle mensen die bij hem langs komen op hun beurt afbrandt. Zodra zijn naaste buurman de deur uit is begint hij over dat die illegaal samenwoont en dat dat niet zomaar moet kunnen. De achterbuurman verkoopt nep merkkleding. Die wil hij gaan verraden. Zijn beste vriend drinkt terwijl hij rijdt. Zodra die weg is, geeft hij daar meteen op af. De nieuwe marokkaanse buren noemt hij geitenneukers en ze zouden hun kinderen mishandelen. De mensen die zijn vrienden zijn, maakt hij onmiddellijk zwart als ze weer de deur uitzijn.

De agente die gisteren mijn melding opnam zei dat ik onmiddellijk 112 moet bellen als hij weer urenlang scheldt en dreigt. Dat heb ik gisteren ook gedaan. Er kwamen agenten die zeiden bekend te zijn met de zaak en die zijn met hem gaan praten. Er komt deze week weer een buurtagent praten en de geschillencommissie van de woningbouw komt ook kijken. Ik ga ze de geluidsfragmenten laten horen van zijn gescheld en gedreig en hoop echt dat iemand er eindelijk eens iets aan gaat doen, zodat ik m’n leven weer kan gaan leven.

Bedankt voor jullie hoopgevende berichten. Ik hoop echt zo dat het goed gaat komen uiteindelijk.
Si vis pacem, para bellum
Alle reacties Link kopieren
Als eerste paardebloempje, gefeliciteerd. Groot gelijk dat je je nu daar vooral op richt.

Wat een ellende.
Ik hoop dat de buurman een fikse schadevergoeding moet gaan betalen en jij een mooi nieuw huis aangeboden krijgt.
Een beetje rust gun ik je vooral.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik hoop echt voor jullie dat deze ellende klaar is voordat de kleine er is.

Wat een verhaal weer, wat een ramp van een man en wat ontzettend erg dat jij met de gevolgen zit. Heel veel sterkte gewenst :rose:
Paardebloempjes, wat een fantastisch nieuws van je zwangerschap!! Ik hoop echt dat je daar snel voor de volle 100% van kunt genieten en dat er binnenkort een keer flink wordt doorgepakt in jouw situatie. Nog even volhouden meid!!!
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Wat rot dat je werkelijk moet luisteren naar al dat geblaat en het ook nog op moet schrijven. Daar wil je je toch helemaal niet mee bezig houden.

En iedereen lacht met hem mee omdat ze niet tegen hem in durven gaan. Want dan draait hij zich om naar hen en pakt hen zoals hij nu jou pakt.

wat zijn je verdere toekomstplannen, nu dat je zwanger bent?
Kun je wel van je zwangerschap genieten?
Gefeliciteerd met je zwangerschap!


Weet je, ik zie vaker dat mensen gewoon met de "slechte " mee praten.
Ik heb het zelf namelijk ook meegemaakt.Ik was elke keer stom verbaasd hoe diegene het voor elkaar kreeg.
Maar later dacht ik ach, die mensen weten niet beter en het zegt meer over hun dat ze die persoon geloven, de verhalen aanhoren etc etc.
Te weinig hersens om je buurman door te hebben?
Iemand met gezond verstand prikt echt wel door je buurman zijn rare gelul heen, sterker nog.. zo n persoon zou niet eens naar die onzin luisteren.

Ik hoop dat de ellende snel is opgelost en dat jij straks lekker met je gezinnetje kan gaan genieten van je tuin.
Ik gun het je zo.
Hoi paardenbloempjes, gefeliciteerd met je zwangerschap!

Wat rot voor je dat de buurman nog steeds niet bijdraait en dat de andere buren blijkbaar te bang voor hem zijn om er iets van te zeggen. Je hebt geen leven zo. Ik hoop dat je snel een ander huis kunt vinden zodat je van hem af bent. Ben je van plan om te gaan samenwonen met je vriend als jullie kleintje er is? Misschien ligt daar een oplossing zodat je uit dit huis weg kan.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap paardenbloempjes!

Eerlijk gezegd zie ik dit niet snel beter worden. Voordat je iemand uit zijn huis gezet hebt ben je denk ik al jaren bezig, als dat al lukt. Het blijft pappen en nathouden vrees ik. Wat zegt je advocaat hier over? Is er concreet zicht op uithuiszetting oid? Wil je naast hem blijven wonen en wil je uiteindelijk samen met je vriend in dat huis wonen?

Nogal wat vragen van mijn kant, sorry. Ik hoop zo voor je dat je lekker ontspannen kunt genieten van je zwangerschap en je tuin en niet steeds in die spanning hoeft te leven.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik snap ook niet zo goed dat alle inspanningen erop gericht lijken om TO in dit huis te houden en de buurman te laten veranderen. Daar is die man niet toe in staat. Zolang hij z’n huur betaalt heeft de woningbouw vrijwel geen grond om hem uit te zetten.

Waar zijn die camera’s voor bedoeld? Is dat voor dossieropbouw richting de woningbouw?

Ik zou zelf 2 dingen doen: via formele weg (advocaat) druk zetten op de woningbouw om mijn verhuizing te ondersteunen en daarnaast zelf alle energie in het vinden van een ander huis steken.
Alle reacties Link kopieren
Eens met zeeuwsmeisje; ik zou met alle gegevens die je nu verzamelt druk leggen op de woningbouw om een andere (liefst vergelijkbaar) woning voor je te zoeken.

Jouw huis staat dan hopelijk een tijd leeg tot die vervelende buurman uithuis gezet is of in een gesticht geplaatst (of het gevang).
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven