Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

woensdag 19 oktober 2016 om 16:19
Happy new topic!! 
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl
http://bespaarbalans.blogspot
http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl
www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)
www.In10jaarfo.blogspot.nl
www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl
www.Spaarolifantje.wordpress.com
www.Jongengeld.nl
http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/
http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index
http://geld-is-tijd.blogspot.nl/
Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2
Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht
Mis je nog een link? Graag via PB

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl
http://bespaarbalans.blogspot
http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl
www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)
www.In10jaarfo.blogspot.nl
www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl
www.Spaarolifantje.wordpress.com
www.Jongengeld.nl
http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/
http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index
http://geld-is-tijd.blogspot.nl/
Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2
Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht

Mis je nog een link? Graag via PB
donderdag 24 november 2016 om 10:25
quote:Pluuus schreef op 24 november 2016 @ 09:53:
In het kader van kosten in één keer betalen: is het mogelijk om dat ook voor je energierekening te doen, met korting? In ons geval is die minder dan de zorgpremie, dus theoretisch gezien geen gek idee. Iemand ervaring mee?
Toen ik bij een energieleverancier werkte was dat niet mogelijk. Maar bij energie betaal je ook maandelijks een voorschot en 1 keer per jaar wordt daar een rekening van opgemaakt (achteraf). Er zit dus verschil in wat je direct betaald en in waar je uiteindelijk over moet betalen.
Je kunt dan misschien beter naar andere verzekeringen kijken of het daar uitmaakt of je per jaar betaald.
In het kader van kosten in één keer betalen: is het mogelijk om dat ook voor je energierekening te doen, met korting? In ons geval is die minder dan de zorgpremie, dus theoretisch gezien geen gek idee. Iemand ervaring mee?
Toen ik bij een energieleverancier werkte was dat niet mogelijk. Maar bij energie betaal je ook maandelijks een voorschot en 1 keer per jaar wordt daar een rekening van opgemaakt (achteraf). Er zit dus verschil in wat je direct betaald en in waar je uiteindelijk over moet betalen.
Je kunt dan misschien beter naar andere verzekeringen kijken of het daar uitmaakt of je per jaar betaald.

donderdag 24 november 2016 om 18:40
Klokhuis heeft vandaag een leuke aflevering over tiny houses. Daar hebben we het hier ooit nog eens over gehad. Interessant om te zien.
De jongen die er woonde zei ook: je hoeft niet rijk te zijn om te kunnen sparen, je moet gewoon niet zoveel uitgeven. Die kan zo in dit topic meeschrijven dacht ik toen.
De jongen die er woonde zei ook: je hoeft niet rijk te zijn om te kunnen sparen, je moet gewoon niet zoveel uitgeven. Die kan zo in dit topic meeschrijven dacht ik toen.
donderdag 24 november 2016 om 20:22
vrijdag 25 november 2016 om 09:20
Gefeliciteerd met je baan trotter! en maïskip met je baby ????
Wij zijn net terug van onze trip en we hebben genoten! Minder uitgegeven dan verwacht! Over december maak ik me geen zorgen, we maken het niet al te gek. Man gaat overstappen van zorgverzekering, ik denk ik niet maar ik ga er zeker nog wel naar kijken.
Wij zijn net terug van onze trip en we hebben genoten! Minder uitgegeven dan verwacht! Over december maak ik me geen zorgen, we maken het niet al te gek. Man gaat overstappen van zorgverzekering, ik denk ik niet maar ik ga er zeker nog wel naar kijken.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

vrijdag 25 november 2016 om 09:27
quote:bubbelwijn schreef op 24 november 2016 @ 18:40:
Klokhuis heeft vandaag een leuke aflevering over tiny houses. Daar hebben we het hier ooit nog eens over gehad. Interessant om te zien.
De jongen die er woonde zei ook: je hoeft niet rijk te zijn om te kunnen sparen, je moet gewoon niet zoveel uitgeven. Die kan zo in dit topic meeschrijven dacht ik toen.Wij hebben gisteravond nog even teruggekeken. Leuk, bedankt voor de tip! Ik vind tiny house of altijd super om te zien, vooral in Amerika en andere buitenlanden zijn ze soms echt heel mooi en ingenieus. Al vraag ik me af of ik het prettig zou vinden, op zo'n klein oppervlak. Aan de andere kant; voor we ons huidige appartement kochten hebben we ook flink getwijfeld of het niet te klein zou zijn, na wat we tot dan toe gewend waren. Nu we er eenmaal wonen voelt het helemaal niet klein, maar juist ruim en vooral licht. Het is dus ook maar net waar je je op instelt en wat je gewend bent, denk ik.
De jongen die er woonde zei ook: je hoeft niet rijk te zijn om te kunnen sparen, je moet gewoon niet zoveel uitgeven. Die kan zo in dit topic meeschrijven dacht ik toen.Wij hebben gisteravond nog even teruggekeken. Leuk, bedankt voor de tip! Ik vind tiny house of altijd super om te zien, vooral in Amerika en andere buitenlanden zijn ze soms echt heel mooi en ingenieus. Al vraag ik me af of ik het prettig zou vinden, op zo'n klein oppervlak. Aan de andere kant; voor we ons huidige appartement kochten hebben we ook flink getwijfeld of het niet te klein zou zijn, na wat we tot dan toe gewend waren. Nu we er eenmaal wonen voelt het helemaal niet klein, maar juist ruim en vooral licht. Het is dus ook maar net waar je je op instelt en wat je gewend bent, denk ik.

vrijdag 25 november 2016 om 09:32
Ik vind de Tiny House beweging heel leuk om te volgen! In Nederland is net een officiële stichting opgericht volgens mij, met Marjolein in het Klein als bestuurslid. Ik twijfel ook of ik zo klein zou kunnen wonen. Eerlijk gezegd denk ik van niet. Met name niet in de maanden van het jaar dat je noodgedwongen veel binnen zit. Ik wil best klein gaan wonen, maar denk dan toch eerder aan 40 tot 50 m2 ofzo.

vrijdag 25 november 2016 om 10:35
quote:Tr0tter schreef op 25 november 2016 @ 09:27:
[...]
Wij hebben gisteravond nog even teruggekeken. Leuk, bedankt voor de tip! Ik vind tiny house of altijd super om te zien, vooral in Amerika en andere buitenlanden zijn ze soms echt heel mooi en ingenieus. Al vraag ik me af of ik het prettig zou vinden, op zo'n klein oppervlak. Aan de andere kant; voor we ons huidige appartement kochten hebben we ook flink getwijfeld of het niet te klein zou zijn, na wat we tot dan toe gewend waren. Nu we er eenmaal wonen voelt het helemaal niet klein, maar juist ruim en vooral licht. Het is dus ook maar net waar je je op instelt en wat je gewend bent, denk ik.En daar staan ze vaak ook op prachtige plekken in de natuur. Daar zit 'm voor mij het verschil met dat ik het in Nederland (voorlopig) niet zou willen. Hier sta je dan toch in dichtbevolkt gebied, of op een park met meerdere tiny houses. Dat zou mij toch te veel benauwen.
[...]
Wij hebben gisteravond nog even teruggekeken. Leuk, bedankt voor de tip! Ik vind tiny house of altijd super om te zien, vooral in Amerika en andere buitenlanden zijn ze soms echt heel mooi en ingenieus. Al vraag ik me af of ik het prettig zou vinden, op zo'n klein oppervlak. Aan de andere kant; voor we ons huidige appartement kochten hebben we ook flink getwijfeld of het niet te klein zou zijn, na wat we tot dan toe gewend waren. Nu we er eenmaal wonen voelt het helemaal niet klein, maar juist ruim en vooral licht. Het is dus ook maar net waar je je op instelt en wat je gewend bent, denk ik.En daar staan ze vaak ook op prachtige plekken in de natuur. Daar zit 'm voor mij het verschil met dat ik het in Nederland (voorlopig) niet zou willen. Hier sta je dan toch in dichtbevolkt gebied, of op een park met meerdere tiny houses. Dat zou mij toch te veel benauwen.
vrijdag 25 november 2016 om 12:34
quote:nicole123 schreef op 25 november 2016 @ 12:05:
[...]
We hebben het maximum al afgelost dit jaar, want inderdaad, dat was voor ons ook optie 1.Dit jaar? Als je dan zorgt dat je 1 januari een aflossing doet, is dat een optie?
[...]
We hebben het maximum al afgelost dit jaar, want inderdaad, dat was voor ons ook optie 1.Dit jaar? Als je dan zorgt dat je 1 januari een aflossing doet, is dat een optie?
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
vrijdag 25 november 2016 om 12:58
quote:Chocoladestukjes schreef op 25 november 2016 @ 12:34:
[...]
Dit jaar? Als je dan zorgt dat je 1 januari een aflossing doet, is dat een optie?
Nee, dat werkt niet, het gaat om het saldo op 1 januari en dat is op dat moment boven de vrijstelling.
Ik zou kijken of je verzekeringen in 1 keer kunt betalen (zorg, woonhuis, auto enz.)
[...]
Dit jaar? Als je dan zorgt dat je 1 januari een aflossing doet, is dat een optie?
Nee, dat werkt niet, het gaat om het saldo op 1 januari en dat is op dat moment boven de vrijstelling.
Ik zou kijken of je verzekeringen in 1 keer kunt betalen (zorg, woonhuis, auto enz.)
vrijdag 25 november 2016 om 15:15
Ik heb me eigenlijk nog nooit verdiept in pensioensparen. Maar voor zover ik het nu kan zien is het niet echt wat voor ons denk ik. We bouwen met onze banen al pensioen op en lossen de hypotheek af, dus nog meer sparen voor over zo'n lange tijd is denk ik niet per se nodig. Of we eerder met pensioen zouden willen kan ik nog niet goed overzien, niet voor zover we nu al weten in ieder geval. Dan heb ik liever nog de beschikking over het geld op iets kortere termijn, dat geeft veel meer vrijheid. Voor als de kinderen gaan studeren, als we een loopbaan switch willen maken, als we ooit een duurder huis willen kopen, wat er dan ook op ons pad komt.
Ik houd het maar erop dat ik ga kijken of we verzekeringen vooruit kunnen betalen en verder het maar beschouwen als een luxeprobleem en blij zijn dat we zo rijk zijn dat we ietsjes extra mogen bijdragen aan de maatschappij.
Ik houd het maar erop dat ik ga kijken of we verzekeringen vooruit kunnen betalen en verder het maar beschouwen als een luxeprobleem en blij zijn dat we zo rijk zijn dat we ietsjes extra mogen bijdragen aan de maatschappij.
vrijdag 25 november 2016 om 16:46
Wat een leuke tip van het klokhuis, dat ga ik zo eens opzoeken!
Ik heb gister de eerste (extra) aflossing op onze hypotheek gedaan! Ik vond het best spannend, hoop dat het geld is aangekomen Wel super makkelijk, geen gedoe met vooraf aanvragen ofzo, gewoon overmaken met vermelding extra aflossing en leningsnummer erbij.
Je wordt vandaag overal doodgegooid met extra kortingen. Ik ben er net bijna ingetrapt, maar eigenlijk heb ik helemaal niets nodig, dus de website maar weer snel weg geklikt.
Ik heb gister de eerste (extra) aflossing op onze hypotheek gedaan! Ik vond het best spannend, hoop dat het geld is aangekomen Wel super makkelijk, geen gedoe met vooraf aanvragen ofzo, gewoon overmaken met vermelding extra aflossing en leningsnummer erbij.
Je wordt vandaag overal doodgegooid met extra kortingen. Ik ben er net bijna ingetrapt, maar eigenlijk heb ik helemaal niets nodig, dus de website maar weer snel weg geklikt.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
vrijdag 25 november 2016 om 17:45
Die echte tiny houses zijn écht heel klein, dat zie ik mezelf nog niet doen, maar toen we ons kochten, hebben we wel bewust een huis van 75 m2 gekocht en niet een groter huis. Gevoelsmatig hadden we liever een 'huis' (meerdere verdiepingen) dan een appartement, maar drie slaapkamers, 2 ruime en een veredeld berghok, is voor ons groot genoeg. Hierdoor zijn onze lasten laag. Omdat wij nog vrij jong zijn, vragen veel mensen of dat om budgetredenen is en of we over een paar jaar, als er drie kinderen en een hond bij zijn, een 'echt' huis gaan kopen. Nu speelde een laag budget zeker mee in de keus voor dit specifieke huis, maar het is echt ons 'lange-termijn-huis'. Er zijn zeker geen plannen om over vijf jaar naar een ruime vinexwoning te gaan (en ook geen plannen voor drie kinderen en een hond ) . Ik vind het fijn dat onze maandlasten laag zijn, zodat we niet verplicht allebei fulltime hoeven te werken om rond te komen - ik zie dat bij veel vrienden wel - en het is ook fijn om lekker snel klaar te zijn met opruimen en poetsen. Ons huis voelt helemaal niet klein, sterker nog, dat berghok staat ongeveer leeg, daar staat alleen af en toe een was te drogen.

vrijdag 25 november 2016 om 18:26
Tja een Tiny house en minimaliseren, in theorie droom ik ervan. Maar de praktijk is een ander verhaal. Plus dat mijn partner nogal een maximalist is. Niet qua uitgaven, wel qua spullen.
Deze maand mooi extra 500 salaris door diensten. En ik moet mijn verhuisvergoeding van 6500 nog krijgen!!! Gaat allemaal direct door naar de spaarrekening, zit zo bijna weer aan de 20.000 buffer die was gezakt door verhuizen en klussen.
En eind december komen daar opnieuw een paar honderd bij voor diensten en de eindejaarsuitkeringen, dan zitten we echt weer boven het bufferbedrag.
Deze maand mooi extra 500 salaris door diensten. En ik moet mijn verhuisvergoeding van 6500 nog krijgen!!! Gaat allemaal direct door naar de spaarrekening, zit zo bijna weer aan de 20.000 buffer die was gezakt door verhuizen en klussen.
En eind december komen daar opnieuw een paar honderd bij voor diensten en de eindejaarsuitkeringen, dan zitten we echt weer boven het bufferbedrag.

zaterdag 26 november 2016 om 10:12
In een tiny house zou ik mijn boeken veel te erg gaan missen Voor mij zou het dus niets zijn, al vind ik het idee erg gaaf! Ik ben wel steeds meer bezig met opruimen, en heel erg groot schijnen we niet te wonen - en een sociale huurwoning-eengezinswoning is vaak zelfs nog iets kleiner - maar een 20 vierkante meter ... Dat is denk ik ook überhaupt alleen leuk als je geen kinderen hebt of ooit gaat krijgen trouwens, ik moet er niet aan denken dat je op een regenachtige dag met storm een stel kinderen moet zien te vermaken in zo'n hokkie.
zaterdag 26 november 2016 om 11:16

zaterdag 26 november 2016 om 11:30
Ik moet er niet aan denken, een Tiny house. Ik wil een slaapkamer van minstens 15 m2, een woonkamer van minstens 35 m2, een badkamer van minstens 15m2 en een inloopkast van een paar vierkante meter. En een garage en een tuin met privacy. Ik geef veel liever mijn geld uit aan een fijne vrijstaande woning dan aan reizen. Ik ben graag thuis.
zaterdag 26 november 2016 om 20:53
Als je je been breekt hoef je in ieder geval maar 2 keer te hinkelen en je bent aan de andere kant van je huis.
Maar het lijkt mij ook niks hoor. Wel besef ik erdoor dat ik niet per se groter hoef te wonen dan we nu wonen en dat je voor iedere m2 betaalt. Onze zolder is vooral een opslag van spullen die we (n)ooit zullen gebruiken. Als ik bedenk dat elke m2 daar ons zo'n 2000 heeft gekost (en als je de rente erbij optelt nog veel meer) dan is het eigenlijk zonde van het geld om voor ons vrijwel waardeloze spullen zoveel ruimte in te laten nemen! Verder heb ik ooit een half jaar in het buitenland gewoond, in een kamer van 5 m2 (wel plus gedeelde keuken en badkamer), met 30 kilo aan bagage. Ik heb niks gemist. Dan merk je opeens hoe weinig je eigenlijk nodig hebt!
Maar het lijkt mij ook niks hoor. Wel besef ik erdoor dat ik niet per se groter hoef te wonen dan we nu wonen en dat je voor iedere m2 betaalt. Onze zolder is vooral een opslag van spullen die we (n)ooit zullen gebruiken. Als ik bedenk dat elke m2 daar ons zo'n 2000 heeft gekost (en als je de rente erbij optelt nog veel meer) dan is het eigenlijk zonde van het geld om voor ons vrijwel waardeloze spullen zoveel ruimte in te laten nemen! Verder heb ik ooit een half jaar in het buitenland gewoond, in een kamer van 5 m2 (wel plus gedeelde keuken en badkamer), met 30 kilo aan bagage. Ik heb niks gemist. Dan merk je opeens hoe weinig je eigenlijk nodig hebt!

zaterdag 26 november 2016 om 21:12
Ik ben uitermate geschikt voor een tiny house. Mijn man niet. Ik zou ook prima in een kleine bungalow/chalet/stacarvan kunnen wonen. Het hele idee dat ze zelfvoorzienend zijn spreekt me ook aan.
Die strandhuisjes op het strand? Daar zou ik er graag 1 van willen kopen, maar te ver van mijn woonplaats. Zodra er tiny houses op de Veluwe komen, dan sta ik vooraan, denk ik. Maar dan als 2e huis/vakantiewoning en niet als hoofdwoning.
Die strandhuisjes op het strand? Daar zou ik er graag 1 van willen kopen, maar te ver van mijn woonplaats. Zodra er tiny houses op de Veluwe komen, dan sta ik vooraan, denk ik. Maar dan als 2e huis/vakantiewoning en niet als hoofdwoning.
zondag 27 november 2016 om 09:49
In de tropen lijkt het me wel wat, zo'n tiny house. Hier in ons gematigde en natte klimaat zou ik er bijzonder snel gek van worden. En dan heb ik het nog alleen over het hypothetische geval van dat ik alleen zou wonen. Met man en twee kleine kinderen is het een recept voor ellende . Ik vind het een sympathieke beweging, daar niet van, maar ik zou wel eens willen horen of het de mensen nog bevalt als ze - laten we zeggen - vijf jaar in zo'n huis hebben gewoond.