Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

woensdag 19 oktober 2016 om 16:19
Happy new topic!! 
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl
http://bespaarbalans.blogspot
http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl
www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)
www.In10jaarfo.blogspot.nl
www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl
www.Spaarolifantje.wordpress.com
www.Jongengeld.nl
http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/
http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index
http://geld-is-tijd.blogspot.nl/
Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2
Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht
Mis je nog een link? Graag via PB

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl
http://bespaarbalans.blogspot
http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl
www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)
www.In10jaarfo.blogspot.nl
www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl
www.Spaarolifantje.wordpress.com
www.Jongengeld.nl
http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/
http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index
http://geld-is-tijd.blogspot.nl/
Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2
Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht

Mis je nog een link? Graag via PB

zondag 30 oktober 2016 om 13:32
Wij hebben geen overlijdensrisicoverzekering. Wel een hypotheekvrij huis en flink wat spaargeld, en allebei een baan waarmee we (ook toen we nog wel hypotheek/huur moesten betalen) in ons eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Een orv is dus overbodig.
Een tas van 1.000 euro is mij ook te gortig. Ik heb er een paar van rond de 200 euro. En een aantal jaar geleden was ik in Japan en heb ik heel hard getwijfeld over een tas van zes- of zevenhonderd euro. Ik heb 'm toen niet gekocht en daar heb ik nog wel eens spijt van, zo mooi was 'ie. Maar ik had er toen geen geld voor (over), dus jammer maar helaas.
Een tas van 1.000 euro is mij ook te gortig. Ik heb er een paar van rond de 200 euro. En een aantal jaar geleden was ik in Japan en heb ik heel hard getwijfeld over een tas van zes- of zevenhonderd euro. Ik heb 'm toen niet gekocht en daar heb ik nog wel eens spijt van, zo mooi was 'ie. Maar ik had er toen geen geld voor (over), dus jammer maar helaas.
zondag 30 oktober 2016 om 13:44
Zuinig aan doen is 1 ding, maar iedereen mag zich wel iets gunnen denk ik. En dat kan inderdaad een véél te dure tas zijn. Of 1 week per jaar luxe op vakantie. Of iets meer uitgeven aan de boodschappen per week. Mijn ding is mijn autootje, ik gebruik hem hem maar eens in de twee weken om naar mijn moeder te gaan maar ik moet er niet aan denken om dat weer met het OV te gaan doen.

zondag 30 oktober 2016 om 13:56
Ik denk dat het juist heel goed is om zuinig aan te doen op bepaalde vlakken, zodat je aan de dingen die voor jou belangrijk zijn wat meer geld kan besteden. Wat datgene is dat voor jou belangrijk is, dat is gelukkig per persoon heel verschillend.
Zo kosten al mijn tassen bij elkaar nog niet eens € 100,- maar geef ik graag weer wat meer uit aan een leuk uitstapje of een etentje, want voor mij ligt de prioriteit bij ervaringen opdoen.
Zuinig zijn om het zuinig zijn, dat ligt me niet zo, ik wil ook nu graag genieten van meer dan alleen een hoog banksaldo. Sparen voor later heeft voor mij minder prioriteit, sinds ik in mijn directe omgeving meerdere malen meemaakte dat het 'later' niet bleek te komen.
Mooi dat je door bewust met je uitgaven om te gaan, hier persoonlijke keuzes in kan maken waar je je goed bij voelt.
Zo kosten al mijn tassen bij elkaar nog niet eens € 100,- maar geef ik graag weer wat meer uit aan een leuk uitstapje of een etentje, want voor mij ligt de prioriteit bij ervaringen opdoen.
Zuinig zijn om het zuinig zijn, dat ligt me niet zo, ik wil ook nu graag genieten van meer dan alleen een hoog banksaldo. Sparen voor later heeft voor mij minder prioriteit, sinds ik in mijn directe omgeving meerdere malen meemaakte dat het 'later' niet bleek te komen.
Mooi dat je door bewust met je uitgaven om te gaan, hier persoonlijke keuzes in kan maken waar je je goed bij voelt.
zondag 30 oktober 2016 om 14:20
Ik lees vooral mee maar vind zo tussen door iets bléren ook wel leuk. Ik merk aan mijzelf dat ik juist veel blijer ben met mijn duurdere kleding stukken. Nu is een tas van 1000 euro ver buiten mijn budget maar zo heb ik een vet gekocht van 70 euro waar ik echt super gelukkig mee ben. Misschien ligt het er ook meer aan dat ik dan bewuster een perfect stuk zoek en er dan over na denk en het dan ook pas koop. Deze redenatie bedenk ik mij nu net terwijl ik typ. Ik zie mijzelf er wel voor aan dat ik zo door de jaren heen mijn aankopen ga verplaatsen naar duurdere items waar ik dan het liefst mijn hele leven mee ga doen.
Een tijdje geleden ging het hier over freezer meals! Ik ben er (op mijn eigen manier) ook mee begonnen. Hele vriezer opgeruimd en schoongemaakt en nu heb ik zakken gesneden paprika, doperwten, gember, jalapenos, smoothie pakketen (bv een banaan spinazie en wat bessen) liggen. We hadden ook ui maar toen ik vanochtend de vriezer open trok om brood te pakken werd ik onpasselijk van de ui lucht die er uit kwam dus dat was geen succes. Gelukkig was dat 'maar' een euro aan uien (dat zijn best veel uien). Ik ben nog niet klaar maar op deze manier kan ik gemakkelijk een snelle gezonde maaltijd op tafel zetten en gevarieerder ontbijten. Als wij het druk hebben is de koelkast nog al eens leeg en is het gevolg een ongezonde en duurdere keuze..
Een tijdje geleden ging het hier over freezer meals! Ik ben er (op mijn eigen manier) ook mee begonnen. Hele vriezer opgeruimd en schoongemaakt en nu heb ik zakken gesneden paprika, doperwten, gember, jalapenos, smoothie pakketen (bv een banaan spinazie en wat bessen) liggen. We hadden ook ui maar toen ik vanochtend de vriezer open trok om brood te pakken werd ik onpasselijk van de ui lucht die er uit kwam dus dat was geen succes. Gelukkig was dat 'maar' een euro aan uien (dat zijn best veel uien). Ik ben nog niet klaar maar op deze manier kan ik gemakkelijk een snelle gezonde maaltijd op tafel zetten en gevarieerder ontbijten. Als wij het druk hebben is de koelkast nog al eens leeg en is het gevolg een ongezonde en duurdere keuze..
zondag 30 oktober 2016 om 14:39
quote:Pluuus schreef op 30 oktober 2016 @ 13:10:
[...]
Ik zou heel zenuwachtig worden van zo'n duur gebruiksvoorwerp (Wat als er iets aan beschadigt? Wat is ie wordt gestolen?). Ik wist dat er liefhebbers voor waren maar wist niet dat ze ook in de consuminderhoek te vinden zijn. In mijn omgeving dus echt helemaal niet, dus daarom mijn ietwat wereldvreemde reactie, hoop dat ik niet te judgemental uit de hoek kom want dat was niet de bedoeling!haha, geen zorgen hoor ik ben niet snel beledigd.
[...]
Ik zou heel zenuwachtig worden van zo'n duur gebruiksvoorwerp (Wat als er iets aan beschadigt? Wat is ie wordt gestolen?). Ik wist dat er liefhebbers voor waren maar wist niet dat ze ook in de consuminderhoek te vinden zijn. In mijn omgeving dus echt helemaal niet, dus daarom mijn ietwat wereldvreemde reactie, hoop dat ik niet te judgemental uit de hoek kom want dat was niet de bedoeling!haha, geen zorgen hoor ik ben niet snel beledigd.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

zondag 30 oktober 2016 om 14:46
Zelfde pagina's liken is wel een goede. Volgens mij like ik geen bespaarpagina's op Facebook, maar misschien wel andere dingen die er iets mee te maken hebben. En onze kinderen zijn ongeveer dezelfde leeftijd, dus daar ook een paar dezelfde pagina's van misschien. Maar als dat het is vind ik het heel knap van Facebook om bij iemand uit te komen die ik ook echt "ken".
Ik denk niet dat Facebook iets met de cookies van het Viva forum doet... ik heb haar blog wel bezocht, maar ook dat lijkt me sterk.
Nou ja, ik ben wel benieuwd
Ik denk niet dat Facebook iets met de cookies van het Viva forum doet... ik heb haar blog wel bezocht, maar ook dat lijkt me sterk.
Nou ja, ik ben wel benieuwd
zondag 30 oktober 2016 om 14:54
quote:Barbaa schreef op 30 oktober 2016 @ 14:40:
Ik lees nog niet zo lang mee, dus heb die tip gemist, maar wat een supergoed idee!
Ik kook regelmatig voor 1 persoon en dan hou je vaak groenten over. Op deze manier kan je gedoseerd uit eigen voorraad pakken.
Ga ik zeker mee experimenteren!er werd toen ook verwezen naar pinterest! Daar staan heel veel tips, zelfs hele maaltijden die klaar staan in de vriezer die je dan alleen maar in de over hoeft te doen etc. (dat is eigenlijk het echte freezer meals) Maar ik vind koken niet erg dus heb alles dan in klaar-voor-koken porties. En inderdaad jalapenos en gember is bij mij gewoon erg vaak dat het dan gaat rotten voordat ik het op krijg en dat is gewoon zonde. Als er binnen kort een goede pompoen aanbieding is wil ik wel een voorraad pompoensoep gaan maken en dat dan in porties in de vriezer als lunch gerecht.
Ik lees nog niet zo lang mee, dus heb die tip gemist, maar wat een supergoed idee!
Ik kook regelmatig voor 1 persoon en dan hou je vaak groenten over. Op deze manier kan je gedoseerd uit eigen voorraad pakken.
Ga ik zeker mee experimenteren!er werd toen ook verwezen naar pinterest! Daar staan heel veel tips, zelfs hele maaltijden die klaar staan in de vriezer die je dan alleen maar in de over hoeft te doen etc. (dat is eigenlijk het echte freezer meals) Maar ik vind koken niet erg dus heb alles dan in klaar-voor-koken porties. En inderdaad jalapenos en gember is bij mij gewoon erg vaak dat het dan gaat rotten voordat ik het op krijg en dat is gewoon zonde. Als er binnen kort een goede pompoen aanbieding is wil ik wel een voorraad pompoensoep gaan maken en dat dan in porties in de vriezer als lunch gerecht.

zondag 30 oktober 2016 om 15:08
Door haar werk ging een belletje rinkelen dat ik haar misschien zou kennen. Ik had hier eens gelezen waar ze werkte en ik vind het een interessant bedrijf, vandaar onthouden. En verder ken ik niemand die daar werkt, en zoontje + vriend die bij zelfde bedrijf werkt bevestigde mijn vermoeden. En foto wel eens op de blog gezien, al zou ik haar niet zomaar herkennen hoor.
Dus het is nogal toevallig allemaal en ik vroeg me dus af hoe Facebook daar dan bijkomt.
Ik bedenk me nu wel iets... ik heb wel haar facebook-pagina van haar blog bekeken tijd terug. Alleen niet geliked. Dus dat vind ik ook een beetje zwakke link.
Dus het is nogal toevallig allemaal en ik vroeg me dus af hoe Facebook daar dan bijkomt.
Ik bedenk me nu wel iets... ik heb wel haar facebook-pagina van haar blog bekeken tijd terug. Alleen niet geliked. Dus dat vind ik ook een beetje zwakke link.

zondag 30 oktober 2016 om 15:28
Hier vorige week een brief van de gemeente dat ze collectief zonnepanelen in willen gaan kopen en dat je vrijblijvend in kan schrijven. Dit gedaan, ben benieuwd wat het ons zou kosten, we kunnen dan altijd nog zeggen of we het wel of niet doen, of misschien minder zonnepanelen, dat zou ook nog kunnen.

zondag 30 oktober 2016 om 18:53
@kelpie: ik heb geen idee wie jij irl bent, dus ik heb geen idee hoe ik tussen de tips in kom te staan. Wel grappig!
Misschien moet ik binnenkort wel gaan anonimiseren hier. Niet perse voor dit topic, maar blijkbaar ben ik te herkenbaar en heb hier ook dingen gepost die ik niet snel op de blog zou zetten....
Misschien moet ik binnenkort wel gaan anonimiseren hier. Niet perse voor dit topic, maar blijkbaar ben ik te herkenbaar en heb hier ook dingen gepost die ik niet snel op de blog zou zetten....
zondag 30 oktober 2016 om 20:10
Je bent inderdaad erg herkenbaar Bumba. Ik lees je blog al een hele tijd en ik dacht je al te herkennen voor ik op dit topic mee ging schrijven. Ik kan me voorstellen dat je al helemaal herkenbaar bent voor mensen die je privé kennen en dat je er niet zo'n behoefte aan hebt dat zij ook je topics op andere pijlers mee kunnen volgen.
zondag 30 oktober 2016 om 20:43

zondag 30 oktober 2016 om 20:44
Zo dit topic gaat weer razend snel!
Hier was de vakantie weer een boosdoener om buiten budget te gaan. Iedere keer weer. Dan zijn we toch te makkelijk. Dan wordt t vaak en uit eten, en afhaal o en dat taartje/lekkers kan ook wel. O en ja we moeten echt weer eens er op uit....
Dus ja, gelukkig vorige week weer aan de arbeid. Veel beter voor ons.
Hier nu ook via marktplaats al kleinigheidjes voor zoon voor sinterklaas gehaald. Dit jaar is hij 3 en wilden we t wel eens gaan vieren.
Maar meer dan 25 euro bij elkaar zal t niet worden aan kados.
Al vind ik al die speelgoed folders wel magisch op dit moment. Zo veel leuks tegenwoordig. Vooral qua hout speelgoed. (Lidl)
Ik ga weer bijlezen!
Hier was de vakantie weer een boosdoener om buiten budget te gaan. Iedere keer weer. Dan zijn we toch te makkelijk. Dan wordt t vaak en uit eten, en afhaal o en dat taartje/lekkers kan ook wel. O en ja we moeten echt weer eens er op uit....
Dus ja, gelukkig vorige week weer aan de arbeid. Veel beter voor ons.

Hier nu ook via marktplaats al kleinigheidjes voor zoon voor sinterklaas gehaald. Dit jaar is hij 3 en wilden we t wel eens gaan vieren.
Maar meer dan 25 euro bij elkaar zal t niet worden aan kados.
Al vind ik al die speelgoed folders wel magisch op dit moment. Zo veel leuks tegenwoordig. Vooral qua hout speelgoed. (Lidl)
Ik ga weer bijlezen!
zondag 30 oktober 2016 om 21:03

zondag 30 oktober 2016 om 21:22
quote:Chocoladestukjes schreef op 30 oktober 2016 @ 21:03:
Ik ben wel benieuwd wat jullie zouden doen als je de hypotheek hebt afgelost en je graag groter/vrijer zou willen wonen. Zou je dan genieten van een afgelost huis of een upgrade doen?
Goeie vraag, wel iets waar ik op dit moment over aan het nadenken ben.
Nog 2 jaar misschien, dan is ons huis afgelost. We hebben de afgelopen jaren heel veel gekeken naar een ander (groter) huis. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Maar helaas niets kunnen vinden.
Nu staan we op dit punt:
1Hier blijven wonen, misschien wat opknappen en er heerlijk luxe van leven
2 Doorsparen zodat we over een tijdje nog meer keuze hebben in huizen.
3 Een combinatie. Dus wel lekker leven, maar niet extreem.Maar toch wel blijven kijken voor een beter huis.
Ik denk dat we voor 3 gaan.Het zit niet in onze karakters om geld uit te geven om het uitgeven .Zo spaar ik al een hele tijd geld voor een verre reis en nu ik dat geld bijna bij elkaar heb, vind ik het eigenlijk zonde om aan te spreken. Het knieperige zit er toch in.
Ik wil sowieso wel sparen voor de studie van de kids. Maar het idee om straks hypotheek vrij te zijn lijkt mij zo heerlijk.
Ik ben wel benieuwd wat jullie zouden doen als je de hypotheek hebt afgelost en je graag groter/vrijer zou willen wonen. Zou je dan genieten van een afgelost huis of een upgrade doen?
Goeie vraag, wel iets waar ik op dit moment over aan het nadenken ben.
Nog 2 jaar misschien, dan is ons huis afgelost. We hebben de afgelopen jaren heel veel gekeken naar een ander (groter) huis. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Maar helaas niets kunnen vinden.
Nu staan we op dit punt:
1Hier blijven wonen, misschien wat opknappen en er heerlijk luxe van leven
2 Doorsparen zodat we over een tijdje nog meer keuze hebben in huizen.
3 Een combinatie. Dus wel lekker leven, maar niet extreem.Maar toch wel blijven kijken voor een beter huis.
Ik denk dat we voor 3 gaan.Het zit niet in onze karakters om geld uit te geven om het uitgeven .Zo spaar ik al een hele tijd geld voor een verre reis en nu ik dat geld bijna bij elkaar heb, vind ik het eigenlijk zonde om aan te spreken. Het knieperige zit er toch in.
Ik wil sowieso wel sparen voor de studie van de kids. Maar het idee om straks hypotheek vrij te zijn lijkt mij zo heerlijk.
zondag 30 oktober 2016 om 21:30
Ligt aan je levensfase denk ik. Onze kinderen zijn nu nog onder de 10 en we vinden t heerlijk dat we nu ruim wonen (zowel qua huis als qua grond rondom het huis. Groter zou ik niet meer willen, dit is genoeg, wellicht nog een serre en we willen sommige zaken ook nog wel luxer maken, maar geen ander groter huis. Hierna kleiner.
zondag 30 oktober 2016 om 21:39
quote:Chocoladestukjes schreef op 30 oktober 2016 @ 21:03:
Ik ben wel benieuwd wat jullie zouden doen als je de hypotheek hebt afgelost en je graag groter/vrijer zou willen wonen. Zou je dan genieten van een afgelost huis of een upgrade doen?Ik hoef niet groter of vrijer, ik woon niet te klein en mijn huis staat op de perfecte locatie. Aan het huis zelf zou ik niks veranderen, ik zou vaker op vakantie gaan.
Ik ben wel benieuwd wat jullie zouden doen als je de hypotheek hebt afgelost en je graag groter/vrijer zou willen wonen. Zou je dan genieten van een afgelost huis of een upgrade doen?Ik hoef niet groter of vrijer, ik woon niet te klein en mijn huis staat op de perfecte locatie. Aan het huis zelf zou ik niks veranderen, ik zou vaker op vakantie gaan.