Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
18-03-2018 10:34
Van uitspraken als 'ik voed liever zelf mijn kinderen op', 'mijn man helpt in het huishouden', 'mijn man past 1 dag in de week op de kinderen' en 'ik hoef niet te werken want mijn man verdient genoeg' gaan mijn haren recht overeind staan. Zo vreselijk ongeëmancipeerd en rolbevestigend, brrr. Als ik die hoor of lees kan ik het niet laten om er iets over te zeggen.
Dat herken ik ook wel... hier ben ik wel meer thuis dan vriend maar dat is een bewuste keuze geweest omdat hij een vast contract heeft en zijn uren vrij flexibel in te delen zijn en ik eerst op payroll zat en niet makkelijk zomaar vrij kan nemen. Hij past dan ook niet op als ik werk maar is gewoon thuis... hij neemt hooguit af en toe vrij zodat ik even extra kan werken.
Voordeel met mijn werk is dat het relatief eenvoudig zou moeten zijn om meer te werken, eigenlijk was dat ook de bedoeling maar goed dat is nu niet te combineren met het brengen en halen van onze oudste die op speciaal onderwijs zit. En gemeente wil hier ook niets die zeiden letterlijk dat ze niet mijn werken gingen faciliteren dus tja werk ik maar 0,5 fte en vriend 1fte.
Nadeel is wel idd als je alles met kinderopvang doet en hele dag moet afnemen dat je in de knoei komt met je uren waarvoor je kot krijgt en dat het dan zeker bij meerdere kinderen inderdaad niet loont. (ervan uitgaande dat het salarisverschil tussen de partners heel groot is want als dat vrijwel gelijk is kun je beter allebei iets minder werken)
Nu met school zou ik wel minder kinderopvang hoeven af te nemen. Als ik iets kan vinden onder schooltijd zou dat helemaal perfect zijn voor straks. Al merk ik nu al wel dat er vaak (onverwachte) extra vrije dagen zijn.... Stakingen, studiedagen, extra halve vrije dagen rond de feestdagen (die niet door een werkgever als vrije dagen worden gezien).... Dan zit je alsnog omhoog.
Tja, waar een wil is is een weg.

Bij mijn dochter op school hebben de leraren 9 studiedagen per jaar, deze vang ik zelf op met mijn vakantiedagen of regel wat met een andere moeder.
Stakingen net zo, vorige week was er een staking, ik heb toen 1 extra dag Bso geregeld en betaald.
pimpelmeesje123 schreef:
18-03-2018 13:41
Voordeel met mijn werk is dat het relatief eenvoudig zou moeten zijn om meer te werken, eigenlijk was dat ook de bedoeling maar goed dat is nu niet te combineren met het brengen en halen van onze oudste die op speciaal onderwijs zit. En gemeente wil hier ook niets die zeiden letterlijk dat ze niet mijn werken gingen faciliteren dus tja werk ik maar 0,5 fte en vriend 1fte.
Ik vind dit dus eigenlijk wel heel erg, jij wil dus wel heel graag extra werken, maar de gemeente wil die niet 'faciliteren'. Ze zouden het juist toe moeten juichen, je gaat toch geen extra hulp bij de gemeente vragen omdat jij te lui bent om te werken, maar juist om meer te gaan werken. Waardoor je dus meer bij kan dragen en in zekere zin de gemeente in staat stelt om hun werk te doen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
V1k1ng schreef:
18-03-2018 14:35
Ik vind dit dus eigenlijk wel heel erg, jij wil dus wel heel graag extra werken, maar de gemeente wil die niet 'faciliteren'. Ze zouden het juist toe moeten juichen, je gaat toch geen extra hulp bij de gemeente vragen omdat jij te lui bent om te werken, maar juist om meer te gaan werken. Waardoor je dus meer bij kan dragen en in zekere zin de gemeente in staat stelt om hun werk te doen.
Ik vind het ook heel bijzonder het was eigenlijk gewoon onbeschoft.... ambulant begeleider van het traject waar kind toen in zat is er ook nog mee bezig geweest maar ze wilden me eigenlijk niet te woord staan... neem daarbij dat zoon ineens niet zomaar meer op bso geplaatst kon worden want speciaal onderwijs.... toen was ik redelijk klaar en hadden we geen zin meer om er energie in te stoppen. Nu hebben we het zo opgelost ben inmiddels in vaste dienst met uren die ideaal te combineren zijn en houden we het zeker met derde kind op komst voorlopig zo. In de toekomst is de verwachting dat er weer ingestroomd kan worden in regulier dus dan ga ik dan evt wel meer werken.
Kumiko schreef:
18-03-2018 14:32
Tja, waar een wil is is een weg.

Bij mijn dochter op school hebben de leraren 9 studiedagen per jaar, deze vang ik zelf op met mijn vakantiedagen of regel wat met een andere moeder.
Stakingen net zo, vorige week was er een staking, ik heb toen 1 extra dag Bso geregeld en betaald.

Ik vang zulke dingen dus liever in de familiekring op. Ik merk namelijk dat zoontje vaak nog erg moe is als hij uit school komt en dan echt even tijd alleen nodig heeft. En ik neem aan dat ze bij de kinderopvang niet echt staan te springen om kinderen die alleen op stakingsdagen opvang hoeven. Maar voorlopig is het nog niet aan de orde, denk ik.
ZonnigKleintje schreef:
17-03-2018 17:50
Beterschap Bumba,

Wij hebben ook onverwachte kosten. Opa en oma kunnen al een paar weken dan weer wel dan weer niet oppassen wegens ziekte. Extra opvang is zonder contract dus zonder kot, heel prijzig. Contract aangaan vindt partner nog te vroeg.
Volgens mij krijgen we ook KOT over de uren die we extra afnemen van het kinderdagverblijf. Ze staan in elk geval gewoon op de eindafrekening en dus kunnen we ze opvoeren? Of heb ik nu iets gemist?

En wat een heftig nieuws, veel sterkte!
Bumba1985 schreef:
18-03-2018 15:14
Ik vang zulke dingen dus liever in de familiekring op. Ik merk namelijk dat zoontje vaak nog erg moe is als hij uit school komt en dan echt even tijd alleen nodig heeft. En ik neem aan dat ze bij de kinderopvang niet echt staan te springen om kinderen die alleen op stakingsdagen opvang hoeven. Maar voorlopig is het nog niet aan de orde, denk ik.
Onze opvang was gewoon open en alle kinderen die normaal gesproken op die dag kwamen konden opvang krijgen. Als ze normaal gesproken niet naar de BSO hoeven op die dag was er beperkt plek. Maar juist voor dat soort gevallen schakel ik graag mijn ouders en schoonouders in die dus niet structureel oppassen, juist zodat ze ruimte hebben om in dit soort situaties in te springen.
Kaaaaaaaatje schreef:
19-03-2018 12:02
Volgens mij krijgen we ook KOT over de uren die we extra afnemen van het kinderdagverblijf. Ze staan in elk geval gewoon op de eindafrekening en dus kunnen we ze opvoeren? Of heb ik nu iets gemist?

En wat een heftig nieuws, veel sterkte!

Volgens mij is het bij KOT zo dat je het aantal uren dat je werkt + een bepaald percentage extra aan uren kunt doorgeven. Dit vanwege de reistijd die meestal ook bij werken komt kijken.
Bumba1985 schreef:
19-03-2018 12:17
Volgens mij is het bij KOT zo dat je het aantal uren dat je werkt + een bepaald percentage extra aan uren kunt doorgeven. Dit vanwege de reistijd die meestal ook bij werken komt kijken.
Klopt idd, 140% van de uren van de minst werkende partner bij dagopvang. En idd dat kan heel rot uitkomen als je korte dagen werkt en wel een hele dag moet afnemen. Als je een dag van 6 uur hebt, heb je recht op 8,4 uur opvang. En 5,5 uur is dan te weinig en bij een hele dag (11 uur) moet je 2,5 uur zelf betalen a 7 euro per uur. Soms kun je dat compenseren met andere werkdagen, maar niet altijd. Maar mogelijk kan zonnig kleintje wel KOT krijgen voor de uren die ze nu extra afneemt.
Kinderopvang kan ik niet over mee praten.

Ik heb wel een ontzettende meevaller. Ik moest van vorig jaar bij betalen voor mijn pensioenfonds, dacht eigenlijk nkg een flinke naheffing te krijgen van minimaal 100 euro. Blijkt dat het 12,60 is :hihi: Nou dat kunnen we nog wel lijden :proud: Wel nog een extra zalfje bij de dierenarts moeten halen, maar dat was 'maar' 16 euro. Viel me ook ontzettend mee.

Nog een gelukje: kwam er net achter dat ik nog een welkomstbonusje van 50 euro bij mijn energiecontract had. Toch weer mooi meegenomen en totaal vergeten :proud:
Wij hebben afgelopen weekend belastingaangifte gedaan en blijkbaar krijg ik ruim 250 euro terug, mijn vriend moet dan weer wel wat betalen. Ik had het niet verwacht (dus dat is een mooie meevaller), ik vertrouw het alleen niet. Bij de belastingtelefoon konden ze het ook niet echt verklaren.
Dus dat geld gaat mooi op de spaarrekening. Nu was ik dat sowieso wel van plan, maar nu helemaal.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Verstandig. Ze zijn sowieso ondoorzichtig daar bij de belastingdienst.

Ik ben vanavond begonnen met zelf brood bakken. We hadden nog een half pak mix staan, gekregen van een vriendin die glutenintolerantie bleek te hebben en hem dus niet zelf op kon maken. Verder ook weer bloem en gist in huis, dus even de verhoudingen opzoeken om het helemaal daar vandaan te maken :proud: Al zal er vast ook wel eens een mix in huis komen van de lekkere molen hier.
Ik zou graag weer wat meer meeschrijven, ben nog steeds wel een meelezer. Mijn vriend en ik hebben trouwplannen, dus daar moet voor gespaard worden. Daarnaast moet ik de financien echt weer wat meer op orde krijgen, de laatste tijd lekt het geld ongemerkt weg, dus weer even goed alles bijhouden.

Sinds januari heb ik eindelijk een nieuwe baan. Mijn vorige beviel al een hele tijd niet, mn qua sfeer op het werk. Waar ik nu werk is de sfeer vele malen beter, dus dat bevalt heel goed. Daarnaast kreeg ik op mijn vorige werk behoorlijk onderbetaald, dus nu verdien ik ongeveer hetzelfde per maand, alleen voor veel minder uren, dus meer tijd voor mezelf en om alles thuis wat op orde te houden.

Alles ligt klaar om naar de belastingadviseur op te sturen (die doet onze prive gelijk met de zakelijke aangifte van mijn vriend), dus daar zullen we binnenkort ook wel bericht van krijgen
Welkom bij de club, Vamke :-)
Fijn dat je nieuwe baan zo goed bevalt! En je hebt ook een erg leuke reden om te sparen zeg ;-D gefeliciteerd.
Welkom Vamke!

De afrekening van gas en elektra is binnen. Ze hebben de nagekomen standen toch nog keurig verwerkt. Wel meer verbruikt als vorig jaar, maar we hebben er ook een kleine bij dus in verhouding veel thuis geweest. Ik ben best trots; Nog steeds minder verbruikt dan een gemiddeld huishouden zonder kinderen, en dat in een groot jaren 30 huis.
schattigmeisje schreef:
22-03-2018 20:43
Verstandig. Ze zijn sowieso ondoorzichtig daar bij de belastingdienst.

Ik ben vanavond begonnen met zelf brood bakken. We hadden nog een half pak mix staan, gekregen van een vriendin die glutenintolerantie bleek te hebben en hem dus niet zelf op kon maken. Verder ook weer bloem en gist in huis, dus even de verhoudingen opzoeken om het helemaal daar vandaan te maken :proud: Al zal er vast ook wel eens een mix in huis komen van de lekkere molen hier.
Check de blogs van Levine en Xandra bakt brood als je leuke recepten zoekt! (Hobbybakker zonder aandelen hier :D)
Ga ik zeker doen. De oude mix wilde niet rijzen, waarschijnlijk was de gist zo dood als een pier. De volgende poging werd alsnog wat compact, maar wel al een stuk beter. Volgende keer gaan we het proberen met wat zelfrijzend bakmeel er doorheen.
Ik heb toch besloten zelf de belastingaangifte te doen.. De drempel voor de zorgkosten was zo hoog dat wij daar toch niet overheen kwamen.

Heb op basis van de jaaropgave ook de uren van de KOT gecorrigeerd. Nu vraag ik mij af of ik ook het geschatte jaarloon moet aanpassen, of doen ze dat zelf bij de belastingdienst?
nicole123 schreef:
14-03-2018 13:50
O ja, dat kan ook. Net zo'n luxesituatie waarbij sommige mensen rare sprongen gaan maken. Gaan ze een dure nieuwe auto of andere dure spullen kopen om maar niet boven de grens uit te komen. Want die 0,87% VRH is natuurlijk veel erger dan de jaarlijkse afschrijving van je auto die vele malen meer is. Ik denk altijd maar zo: als ik veel belasting mag betalen en weinig terugkrijg dan heb ik het blijkbaar om te beginnen al heel goed getroffen.
....of gewoon heel hard gewerkt en zuinig geleefd, en niet zoals veel anderen altijd alles tot de laatste cent opgemaakt.

En: het blijft niet bij die genoemde 0,87 %.
Wie na 40 jaar werken en zuinig leven (en altijd al minstens de helft afdragen aan belasting) voor zichzelf 500.000,- heeft gespaard om bijvoorbeeld als zelfstandige 200.000,- te hebben als aanvulling op AOW (zoals de overheid adviseert),
en 300.000,- om eventueel eerder te kunnen stoppen met werken en voor extra zorgkosten, moet toch echt elk jaar (VRH systeem 2017) aan de belastingdienst elk jaar opnieuw 6.166,- afdragen als hij/zij geen inkomen meer heeft en van zijn eigen spaargeld leeft.

Dat is ruim 500,- aan belasting betalen. Elke maand opnieuw. Als straf. Omdat je zelf zo verstandig leefde en omdat je geen beroep wilde (kan) doen op sociale voorzieningen.

Dus als jij dacht dat je gespaard had om 'later' van 2500,- rond te komen, zul je het zelf toch echt moeten doen met maar 2000,-
De rest van dat spaargeld moet je inleveren zodat de overheid het kan 'herverdelen' aan mensen die volgens het systeem recht hebben op (jouw spaar-) geld.
Maar Gebruna, die 5 ton laat je natuurlijk niet op de bank staan tegen 0,05% rente. Die 5 ton laat je voor je werken. Bijv door in een familie-bankconstructie als hypotheekverstrekker te fungeren. En/of door te beleggen in indextrackers. En/of te investeren in crowdfunding. Etc etc. Zelfs als je heel behoudend rekent kun je 3% rendement halen, zo'n 15.000 euro per jaar. Je hoeft zelfs maar de helft te investeren om genoeg rendement te halen om die belasting te kunnen betalen.
Dat klopt. Er is niemand zo behoudend als ik (ik weiger bijvoorbeeld om te gaan beleggen, ik heb ooit 1.000 euro in EFT's gestopt en daar blijft het bij), maar ik verdien tegenwoordig met een deel van mijn geld toch al gauw 5-6%, door het via crowdfunding uit te lenen. En dan nog aan doelen die iets goeds doen voor de wereld, dus ik word er ook nog blij van. :)
Inderdaad, als je een deel van je geld investeert dan maak je geen verlies op je spaargeld hoor. Zelfs als je dat zeer defensief doet. Ik kan nooit zoveel met dit soort jammerverhalen, ook al betaal ik zelf ook vermogensbelasting.

Ik heb mijn vermogen ook opgebouwd door hard werken en zuinig leven. Maar het zou kortzichtig zijn om te ontkennen dat er zeker ook een dosis geluk bij komt kijken. Dat ik in Nederland geboren ben en niet in laten we zeggen Burundi of in Nederland in een gezin met 5 kinderen, een afwezige vader en een alcoholistische moeder in de bijstand. Dat ik aan mijn ouders goede voorbeelden had wat betreft zuinig leven. Dat ik niet materialistisch opgevoed ben. Dat ik een goed stel hersens heb gekregen en zodanige sociale vaardigheden dat ik een goede baan kon vinden. Etc etc. Allemaal geen eigen verdiensten. En als er dan van mijn spaargeld iets afgaat voor mensen die het hierin minder getroffen hebben: mijn zegen hebben ze.
Over investeren gesproken: ik zit te dubben wat ik wil met beleggen. Halverwege vorig jaar heb ik 1000 euro belegd als start, om eens te kijken hoe het zou gaan en hoe ik me erbij zou voelen. Tot de jaarwisseling ging het prima: een enorme stijging (jaarrendement van zo'n 15%). Maar sindsdien is het nogal onrustig op de beurs en is mijn hele rendement ook alweer weggevaagd (inmiddels deels weer terug). Op zich heb ik er niet wakker van gelegen dat de koersen zoveel daalden (ik houd het ook niet dagelijks bij, eerder maandelijks), dus wat dat betreft ben ik denk ik wel iemand die de 'stress' van beleggen aardig aankan. Mijn plan was eigenlijk om begin dit jaar nog wat meer te beleggen, maar ik vraag me af of het met de huidige politieke ontwikkelingen (handelsoorlog vanuit Amerika en Brexit) wel zo handig is om dat juist nu te doen. Wat zouden ervaren beleggers die hier meeschrijven doen? Gewoon nu inleggen, want het is toch voor de lange termijn, of afwachten tot het allemaal wat stabieler is, want wie weet komt er een enorme beurscrash aan, of niet in 1x een groot bedrag inleggen maar maandelijks een beetje, zodat het risico gespreid is?
Nikkie1983 schreef:
24-03-2018 10:45
Heb op basis van de jaaropgave ook de uren van de KOT gecorrigeerd. Nu vraag ik mij af of ik ook het geschatte jaarloon moet aanpassen, of doen ze dat zelf bij de belastingdienst?
Voor wat je maandelijks ontvangt aan KOT moet je zelf alle wijzigingen doorgeven, het geschatte jaarloon wordt niet door de belastingdienst automatisch aangepast, maar blijft gewoon staan op dat van vorig jaar. Voor de eindafrekening gaan ze wel uit van hun eigen gegevens. Je mag het dus doorgeven als je graag zo dichtbij mogelijk bij het uiteindelijke bedrag wilt uitkomen / niet wilt dat je uiteindelijk moet bijbetalen, maar je bent het niet verplicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven