Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
schattigmeisje schreef:
24-03-2018 08:43
Ga ik zeker doen. De oude mix wilde niet rijzen, waarschijnlijk was de gist zo dood als een pier. De volgende poging werd alsnog wat compact, maar wel al een stuk beter. Volgende keer gaan we het proberen met wat zelfrijzend bakmeel er doorheen.
Heb je koud water gebruikt? Dan duurt het heel lang voordat de mix warm genoeg is om de gist aan het werk te zetten (optimale groeitemperatuur is 30 graden). Desnoods laat je het overnacht staan, dan zul je zien dat het - hoe langzaam ook - wel wat doet. Gist is zowat niet dood te krijgen. Zelfrijzend bakmeel gaat je niet helpen. Sorry voor de off-topic ;-D
Dank je Nicole! Heb het te hoog ingeschat, dus laat het maar zo staan. Waarschijnlijk krijgen we een paar tientjes terug op het voorschot, dus zo spannend is het niet ;)

Qua beleggen storten wij maandelijks een bedrag bij 2 verschillende beleggingsfondsen. Niet zozeer om er direct rendement uit te halen, maar over een jaar of 20-30 te gebruiken om eerder te stoppen met werken of voor de kinderen hun studie oid.
Wij doen dit nu zo’n 5 jaar en hebben al verschillende pieken en dalen gezien. De truc van beleggen is volgens mij vooral de lange termijn, waarbij er dan uiteindelijk bijna altijd een beter rendementen is dan op een spaarrekening of deposito.
Marana-- schreef:
24-03-2018 12:42
Maar Gebruna, die 5 ton laat je natuurlijk niet op de bank staan tegen 0,05% rente. Die 5 ton laat je voor je werken. Bijv door in een familie-bankconstructie als hypotheekverstrekker te fungeren. En/of door te beleggen in indextrackers. En/of te investeren in crowdfunding. Etc etc. Zelfs als je heel behoudend rekent kun je 3% rendement halen, zo'n 15.000 euro per jaar. Je hoeft zelfs maar de helft te investeren om genoeg rendement te halen om die belasting te kunnen betalen.
Nog beter (als je 5 ton hebt), is stoppen met werken.

Als 250.000 mensen met flink wat spaargeld (dat is slechts 1,45 % van het aantal inwoners, namelijk 17,2 miljoen mensen) ieder in dit voorbeeld meer dan 6.000 VRH betalen als straf voor het opbouwen van hun eigen oudedagsvoorziening, levert dit de overheid 1,5 miljoen euro belasting op.

Wanneer deze 250.000 mensen zouden blijven werken en per persoon, al is het 'maar' 40.000,- p.p. inkomstenbelasting en overige belastingen en heffiingen betalen, dan levert dit de overheid daarnaast minstens 10 miljard belasting op, nl. 250.000 x 40.000,-

Blijven werken én spaargeld voor je oude dag bewaren is dan goed voor minstens 10 miljard (IB) + 1,5 miljoen (VRH) inkomsten bij de overheid.

Maar als die 250.000 mensen stoppen met werken en zelf hun spaargeld -als hun inkomstenbron- gaan opmaken, dan dan scheelt dat 10 miljard (overheids)inkomsten.

Uitgaande van een uitkering à 1.000,- per maand, kan in dat geval de uitkering van 833.333 personen een jaar lang helaas niet door deze 'spaarders-die-nu-niet-meer-werken' gefinancierd worden: 833.333 maal 12 x 1.000,- uitkering = immers 10 miljard voor nodig.

Iets met pennywise en zo....

Kennelijk zijn er heel veel vormen van gedrag waarvan de overheid vindt dat 'we' dit met zijn alle fors moeten belonen door alles te betalen voor degenen die dit gedrag vertonen...... gewoon fatsoenlijk ouderwets sparen valt daar duidelijk niet onder.

Het systeem is op zich duidelijk: wie voorafgaand aan zijn pensioen geld inlegt voor zijn pensioen, betaalt over elke euro nu géén belasting.
Pas op het moment dat die euro (na pensionering) wordt uitgekeerd, betaal je het dan geldende IB belastingtarief over die euro.

Wie NU direct al over iedere euro afrekent met de fiscus, betaalt over die euro IB belasting (meestal 40,8 tot 52 %) en heeft dus netto nog maar een deel van die euro over.
Als hij die euro zelf spaart voor zijn pensioen, is dat blijkbaar een doorn in het oog van de fiscus: hij kan er immers zomaar zelf over beschikken en hij zou dat geld zomaar uit kunnen geven aan wat hij zelf wil.....
Maar ja, een ondernemer móet wel sparen c.q. voorziening opbouwen. Hij moet namelijk wél overal volledig aan mee betalen (AOW premie, IB, etc), maar als hij geen werk heeft, kan een ondernemer nergens terecht.
Er is totaal geen sociaal vangnet; daar moet een ondernemer zelf voor zorgen.... op straffe van een forse extra belastingheffing dus.

Het is dus voor een ondernemer allemaal wat lastiger in te plannen.
Niemand weet immers tevoren of hij ziek wordt of zijn werk verliest. En stel dat dit 5 of 10 jaar voor je pensioendatum gebeurt?
Dan is het nogal onhandig als je geld vast zit in beleggingen of in crowdfunding.
Want het idee is wel dat je dan een dak boven je hoofd kunt houden en eten kunt kopen..... een ondernemer moet wel zelfredzaam zijn.
Geld dat in beleggingen zit dat zit niet vast. Een slimme ondernemer laat echt geen 5 ton op de bank staan. Met zelfs zeer voorzichtig beleggen haal je echt wel een rendement dat een stuk boven de VRH ligt.

Verder vind ik de redenatie belasting = straf nogal kort door de bocht. Als ik meer ga werken dan ga ik ook meer belasting betalen. Is dat omdat de overheid niet wil dat ik meer ga werken? Integendeel lijkt me. Maar het moet ergens vandaan komen en werklozen extra gaan belasten omdat je wilt stimuleren dat die mensen gaan werken is niet zo zinvol, van een kale kip kun je niet plukken. Belasting is in eerste instantie gewoonweg het gezamenlijk betalen van gezamenlijke voorzieningen, waarbij mensen die meer inkomsten en/of vermogen hebben meer capaciteit hebben om bij te dragen, en pas in tweede instantie in heel beperkte mate een middel om gewenst gedrag te bevorderen.
Ik vind je vrij eenzijdig redeneren Gebruna. Wat bedoel je met dat het beter is om te stoppen met werken? Voor jezelf? Voor de staat zeker niet, die 10 miljard is keihard nodig. Ik ben blij dat wij in een sociaal land wonen, waar er voorzieningen zijn voor mensen die niet kunnen werken, om wat voor reden dan ook. Ja, er zijn vast ook mensen die niet willen werken en daarom 'vrijwillig kiezen' voor de bijstand. Maar ik zou absoluut niet willen ruilen met hen, laat mij maar werken.
Bovendien ben ik als ondernemer verantwoordelijk voor mijn personeel. Niet alleen mijn eigen inkomen hangt van mijn werken af, ook het inkomen van mijn personeel.
Overigens zit mijn geld grotendeels in mijn onderneming. Mocht ik over 5 of 10 jaar zo ziek zijn dat ik niet meer in staat ben om te werken, dan verkoop ik mijn aandeel. Het moet wel heel erg gek lopen wil dat niets meer waard zijn. Ja, het kan wel minder waard zijn dan nu, of meer, dat weet ik niet. Daarom haal ik er ieder jaar wat winst uit, genoeg om een aardig spaarpotje op te bouwen privé. En buiten dat betaal ik niet voor niets een dikke AOV-premie nu, dat keert dan ook uit. En ik spaar ook nog eens in een pensioenfonds. Als ondernemer kan ik dat allemaal prima zelf regelen. Fijn juist dat ik dat zelf kan bepalen, dat de overheid dat niet voor mij bepaalt. Juist 1 van de voordelen van het ondernemerschap.
nicole123 schreef:
24-03-2018 13:43
Inderdaad, als je een deel van je geld investeert dan maak je geen verlies op je spaargeld hoor. Zelfs als je dat zeer defensief doet. Ik kan nooit zoveel met dit soort jammerverhalen, ook al betaal ik zelf ook vermogensbelasting.

Ik heb mijn vermogen ook opgebouwd door hard werken en zuinig leven. Maar het zou kortzichtig zijn om te ontkennen dat er zeker ook een dosis geluk bij komt kijken. Dat ik in Nederland geboren ben en niet in laten we zeggen Burundi of in Nederland in een gezin met 5 kinderen, een afwezige vader en een alcoholistische moeder in de bijstand. Dat ik aan mijn ouders goede voorbeelden had wat betreft zuinig leven. Dat ik niet materialistisch opgevoed ben. Dat ik een goed stel hersens heb gekregen en zodanige sociale vaardigheden dat ik een goede baan kon vinden. Etc etc. Allemaal geen eigen verdiensten. En als er dan van mijn spaargeld iets afgaat voor mensen die het hierin minder getroffen hebben: mijn zegen hebben ze.
Wauw super mooi gezegd!
Zoals wel vaker ben ik het helemaal eens met Nicole en Marana. :)
Zoals wel vaker ben ik het helemaal eens met Tr0tter :)
Gebruna schreef:
25-03-2018 00:22
Nog beter (als je 5 ton hebt), is stoppen met werken.

Als 250.000 mensen met flink wat spaargeld (dat is slechts 1,45 % van het aantal inwoners, namelijk 17,2 miljoen mensen) ieder in dit voorbeeld meer dan 6.000 VRH betalen als straf voor het opbouwen van hun eigen oudedagsvoorziening, levert dit de overheid 1,5 miljoen euro belasting op.

Wanneer deze 250.000 mensen zouden blijven werken en per persoon, al is het 'maar' 40.000,- p.p. inkomstenbelasting en overige belastingen en heffiingen betalen, dan levert dit de overheid daarnaast minstens 10 miljard belasting op, nl. 250.000 x 40.000,-

Blijven werken én spaargeld voor je oude dag bewaren is dan goed voor minstens 10 miljard (IB) + 1,5 miljoen (VRH) inkomsten bij de overheid.

Maar als die 250.000 mensen stoppen met werken en zelf hun spaargeld -als hun inkomstenbron- gaan opmaken, dan dan scheelt dat 10 miljard (overheids)inkomsten.

Denk je niet dat als de overheid op een gegeven moment 10 miljard minder binnenharkt aan belastingen iets ander verhoogt gaat worden?
O ja, ik moet nog kijken of het nog wat heeft uitgespaard dat ik gisteren vergeten ben om een lot in de lotto te kopen.
Afhankelijk van wat stellingen koop ik loten.
Jammer dat je niet meer LIVE kan kijken naar de vallende ballen.
Maar na programma's als MINDF*CK willen ze daar niet meer aan. :biggrin:
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 25-03-2018 17:06
Reden: BIGGRIN is grapje. :)
0.00% gewijzigd
joepie een nieuw topic!!!!
Ik heb net mijn water meterstand doorgegeven en we hebben 66m3 verbruikt.
Als ik google op gemiddeld waterverbruik zitten we netjes. We hebben nu een bad en een vaatwasser dus verbruiken wel wat meer dan in ons vorige huis. Eens kijken of we aankomend jaar richting de 60m3 kunnen.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Vanavond komt Het kasboekje van Nederland. Lijkt mij wel interessant. Misschien jullie ook.
Bedankt voor de tip, het staat aan.
Ik was gisteravond niet thuis, is het de moeite het terug te kijken? Of veel open deuren?
Vond deze aflevering aardig,maar niet spectaculair. Ging veel over de jaren 50/60. Volgende week gaat het over jonge mensen die op zichzelf willen gaan wonen,dat lijkt mij interessanter.
Ik zag het inderdaad ook toen het al voorbij was. Denk dat ik het wel terug ga kijken, al is het maar omdat ik het interessant vind ;-)
Gisteren even overgestapt voor de elektra! Blijft de prijs in ieder geval min of meer gelijk. Vorige week al voor mijn moeder geregeld.
Ik vind het verbijsterend hoe angstig sommige mensen zijn mbt overstappen. o_o Mijn moeder zelf niet hoor, ze vind het gewoon lastig om uit te zoeken naar wie ze dan moest overstappen en een klein beetje huiverig voor problemen bij overstappen. Maar we hebben het samen gedaan en ze was al een stuk enthousiaster toen ze zag hoeveel minder ze zou gaan betalen. Ze woont in een oud huis, dus het gaat echt wel over grote bedragen. Dáár stond ik echt van te kijken. Ze had Eneco met Toon.
In ieder geval zij was wel om, maar toen mijn zus het hoorde. Want het was zoveel gedoe, waar kom je terecht, nu moet je Toon inleveren/voor blijven betalen (nee, dat is niet zo), waarom niet voor zekerheid gaan (eh, kost ruim 400 euro meer?) enz. enz. O_O :facepalm: Ik stond er wel van te kijken dat ze er zo raar over deed.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
30-03-2018 09:38
Gisteren even overgestapt voor de elektra! Blijft de prijs in ieder geval min of meer gelijk. Vorige week al voor mijn moeder geregeld.
Ik vind het verbijsterend hoe angstig sommige mensen zijn mbt overstappen. o_o Mijn moeder zelf niet hoor, ze vind het gewoon lastig om uit te zoeken naar wie ze dan moest overstappen en een klein beetje huiverig voor problemen bij overstappen. Maar we hebben het samen gedaan en ze was al een stuk enthousiaster toen ze zag hoeveel minder ze zou gaan betalen. Ze woont in een oud huis, dus het gaat echt wel over grote bedragen. Dáár stond ik echt van te kijken. Ze had Eneco met Toon.
In ieder geval zij was wel om, maar toen mijn zus het hoorde. Want het was zoveel gedoe, waar kom je terecht, nu moet je Toon inleveren/voor blijven betalen (nee, dat is niet zo), waarom niet voor zekerheid gaan (eh, kost ruim 400 euro meer?) enz. enz. O_O :facepalm: Ik stond er wel van te kijken dat ze er zo raar over deed.
Ja, ik heb die ervaring ook inderdaad. Jammer voor veel mensen dat ze geld laten liggen. Wij zijn ook weer net overgestapt, elk jaar.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Chocoladestukjes schreef:
30-03-2018 10:14
Ja, ik heb die ervaring ook inderdaad. Jammer voor veel mensen dat ze geld laten liggen. Wij zijn ook weer net overgestapt, elk jaar.

Ik vraag mij dan wel af of die mensen dan ook zo huiverig zijn mbt telefoonabonnementen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
30-03-2018 10:24
Ik vraag mij dan wel af of die mensen dan ook zo huiverig zijn mbt telefoonabonnementen?
Ja, die ervaring heb ik wel. Zitten ook al jaren bij dezelfde en kijken er nauwelijks naar. Mijn vader gelooft dat onder elke gunstige prijs een addertje zit. Zo gelooft hij heilig dat kleding in de uitverkoop B-keuze is. Tja, dan loopt je geld snel weg.
Met zorgverzekeringen ook, mijn schoonouders geloven dat hun verzekering de enige goede is en man was gek dat hij wegging. Hij betaalde 40 euro per maand voor een tand pakket dat maximaal 1500 euro per jaar zou vergoeden, al 10 jaar, voor niks.

Het ironische is ook dat mijn schoonouders het duurste verzekeringspakket hebben terwijl ze heel vermogend zijn. en weinig gebruik maken van het pakket
Chocoladestukjes schreef:
30-03-2018 10:53
Met zorgverzekeringen ook, mijn schoonouders geloven dat hun verzekering de enige goede is en man was gek dat hij wegging. Hij betaalde 40 euro per maand voor een tand pakket dat maximaal 1500 euro per jaar zou vergoeden, al 10 jaar, voor niks.

Het ironische is ook dat mijn schoonouders het duurste verzekeringspakket hebben terwijl ze heel vermogend zijn. en weinig gebruik maken van het pakket

o_o Bijzonder.
Idd met mijn moeder ook al eens naar de zorgverzekeraar gekeken. Ze wil daar niet op beknibbelen, maar we hebben eens gekeken wat ze nu echt gebruikt en wat het zou kosten als ze het zelf zou betalen. En de verschillende variaties. Voor haarzelf kon het veel goedkoper. Voor haar man was het iets ingewikkelder, want hij heeft diverse medicijnen en komt altijd aan zijn eigen risico. Maar daar viel veel te halen voor beiden, natuurlijk wel over gehad, welke kosten er zouden kunnen komen en wat ze zelf wel of niet kunnen opvangen.
dianaf schreef:
30-03-2018 12:27
o_o Bijzonder.
Idd met mijn moeder ook al eens naar de zorgverzekeraar gekeken. Ze wil daar niet op beknibbelen, maar we hebben eens gekeken wat ze nu echt gebruikt en wat het zou kosten als ze het zelf zou betalen. En de verschillende variaties. Voor haarzelf kon het veel goedkoper. Voor haar man was het iets ingewikkelder, want hij heeft diverse medicijnen en komt altijd aan zijn eigen risico. Maar daar viel veel te halen voor beiden, natuurlijk wel over gehad, welke kosten er zouden kunnen komen en wat ze zelf wel of niet kunnen opvangen.
Mijn ouders zijn wel van het goed verzekeren is belangrijk, maar hebben wel zelf bedacht dat in hun geval een aanvullende verzekering overbodig is. Ze hebben wel alleen het wettelijk eigen risico, maar dat gaat ook ieder jaar op, dus een verhoogd eigen risico kan in hun geval niet uit. De enkele keer dat ze wel naar de fysio moeten kunnen ze makkelijk uit eigen zak betalen en die kosten wegen ook niet op tegen hetgeen een aanvullende verzekering kost (daarbij komt dan ook nog, de behandelingen van de fysiotherapeut kun je aftrekken van de belasting, de premie van de verzekering niet)
Qua verzekeringen is het misschien ook wel een generatie verschil. Mijn moedrr is ook altijd huiverig voor overstappen. Jaren en jaren bij dezelfde gezeten. Toen ik het hele zooitje een keer uitzocht, bespaarde ze jaarlijks zo 3000 euro op diverse vaste lasten. Maar altijd klakkeloos verlengd...

Ik ben zelf ook niet zo 'moeilijk' claim vaak niks. Voorbeeldje: mijn telefoon viel kapot, ik kocht zelf een nieuwe. Twee weken later gebeurde iemand anders dat en die claimde dat gewoon op de verzekering. Ja daar denk ik dus niet aan.. dan neem ik bewust geen 'dure' verzekering.
Qua zorg heb ik al 3 jaar het goedkoopste pakket met maximaal eigen risico. Dit jaar wel voor het eerst alleen basis, maar had de aanvullende alleen voor de kortingsactie van menzis. Tot nu toe dus 240x3 = 720 euro premie uitgespaard. Mocht mij wat gebeuren betaal ik 500 euro extra, dan heb ik nog 220 euro uitgespaard. Andere dingen heb ik spaargeld voor, dus ik laat het wel over me heen komen.

Ik heb trouwens weer een financieel voordeeltje! Ik krijg uitbreiding op mijn huidige werk waardoor ik ongeveer 10.000 euro bruto extra ga verdienen per jaar. Dat is natuurlijk erg fijn! (Voor diegene die het niet hebben meegekregen ik zat rond de 17500 bruto in 2017 na aftrek pensioenpremie). Nu zat er al flinke groei in het eerste kwartaal (+1500 euro salaris meer in 2018 dan 2017). Maar dit is wel een flinke schep er bovenop!

Moet binnenkort mijn doelen maar eens gaan bijstellen voor dit jaar. Want ik heb met het goede eerste kwartaal, teruggave van energie en mijn belastingteruggaaf mijn spaardoel al bijna gehaald. Nu komt er dus ook nog meer salaris bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven