Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-06-2018 10:00
Ik hoop het :) Wij hebben wel gekeken voor een Tesla Powerpack, die kan geloof ik zo'n 6 kWh opslaan. Op erg zonnige dagen wekken wij zo'n 20 kWh op, dus dan zet het niet veel zoden aan de dijk.

Ik denk dat het toch een kwestie wordt van beter inplannen, bijvoorbeeld de wasmachine zo instellen dat ie gaat draaien op de tijd dat de zonnepanelen het meeste opleveren enz. Zoveel mogelijk stroom zelf gebruiken.
Dus ipv wat veel mensen nu doen, 's avonds/in het weekend, gewoon overdag.

Wij zitten er over te denken om toch niet te gaan verhuizen en ook niet meer te gaan kijken. Een huis met een garage zou zo fijn zijn, maar de bijbehorende huizen zijn vaak veel te groot. Daarnaast vind ik veel huizen gewoon te duur als het gaat om afwerking ed.
Nu zitten we er over te denken om de schuur groter te maken, toch de badkamer te vernieuwen en misschien voor zonnepanelen te gaan.
Mbt dat laatste, door onze warmtepomp gebruiken wij overdag en 's nachts bijna net zoveel stroom, dus dat kan nog zoden aan de dijk zetten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat die gedachtenomslag er sowieso moet komen. Veel duurzame energiebronnen leveren geen constante stroomvoorziening dus het lijkt me dat dit sowieso aan de orde komt als we steeds meer duurzame energie gaan gebruiken. Jarenlang hebben maatschappijen met een daltarief geprobeerd mensen zover te krijgen op dal moment meer stroom te verbruiken en op piek momenten minder. Dit zal wel veranderen als we meer afhankelijk worden van zon, wind en water.

Er zijn al wel betere accu's.
https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall

Deze slaat 13.5 kWh op. Niet echt goedkoop, nu waarschijnlijk nog niet rendabel voor de meeste mensen. Maar na 2020 als je niet meer 100% betaalt krijgt voor terug geleverde stroom en deze accu's nog een beetje beter worden wordt het al een stuk interessanter.
Wow, 7000 euro heb ik niet eens betaalt voor onze zonnepanelen! o_o
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-06-2018 10:30
Wow, 7000 euro heb ik niet eens betaalt voor onze zonnepanelen! o_o
Ehh, ja. Ze zijn nog erg aan de prijs.

Maar goed, mijn ervaring met elektronicaproducten is dat als ze er eenmaal zijn ze ook heel snel beter en goedkoper worden. Zeker omdat dit soort accu's in feite niet anders zijn dat de accu's voor elektrische auto's en er dus ook heel veel onderzoek naar wordt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Zwartvlekje schreef:
20-06-2018 10:52
Ehh, ja. Ze zijn nog erg aan de prijs.

Maar goed, mijn ervaring met elektronicaproducten is dat als ze er eenmaal zijn ze ook heel snel beter en goedkoper worden. Zeker omdat dit soort accu's in feite niet anders zijn dat de accu's voor elektrische auto's en er dus ook heel veel onderzoek naar wordt gedaan.

Het ligt echt wel aan her soort elektronicaproducten. Ik heb een warmtepomp en toen deze in gebruik werd genomen, verwachtte men dat ze tegen vervangingsdatum (ong. 15-20 jaar) nog maar de helft zouden kosten. Een vergelijkbare kost nog altijd net zoveel. Het gaat dus niet alleen om onderzoek, maar ook naar productievolume. Als dat laatste laag blijft, dan worden ze niet veel goedkoper...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Even tussentijds kijken hoe het gaat dit jaar met de doelen:
positief:
- Dit jaar al 4100 bruto meer verdient dan vorig jaar :thumbsup: , waardoor ook het vakantiegeld hoger uitviel dan verwacht. Leuk meegenomen en houden dus zo!
- Er is een hoop op de spaarrekening terecht is gekomen, dus mijn spaardoel is zelfs alweer ruim gehaald. (geholpen door de belastingteruggave en teruggave van energierekening en waterrekening). Ik ben door de 46k heen.

Verbeterpunten:
- Ik geef deels bewust/deels onbewust soms nog te veel uit aan spullen voor de hond. Het is wel leuk natuurlijk, maar hij is wel heel erg verwend :A: Van de andere kant heb ik graag dat hij kwalitatief goed eten/snacks heeft dus dan betaal ik graag wat meer. Mijn doel hiermee in ieder geval niet gehaald, maar moet even kijken of dat dan ook wel reëel is om te halen. Komende maand in ieder geval voorgenomen niets (extra's) te kopen, want heb afgelopen maand ingeslagen.
- Ook voor mezelf ook al redelijk wat kleding gekocht, maar veel afgeprijsd en veel online met kortingscodes waardoor het totaalbedrag meevalt (221 euro). Voor de komende 6 maanden wil ik daar nog maximaal 100 euro bij laten komen. Dan zit ik onder de 30 euro per maand.

Het gaat dus best goed, met ruimte voor verbetering. Want de vaste lasten zijn wel ook weer gestegen: huur omhoog, inboedelverzekering omhoog, internet aansluiting duurder, betaalpakket van de bank, autoverzekering word duurder..
Nu ben ik wat betreft die laatste serieus aan het kijken om de auto te vervangen. Tsja als ze verzekering dan toch duurder word, kan ik net zo goed meteen nog maar wat meer betalen voor de allrisk bij een nieuwere auto. Met als volgens voordeel dat ik onderhoudskosten waarschijnlijk een heel eind voorkom. Ik ben alleen enorm aan het twijfelen wat voor auto ik neem. Ik heb al wel een shortlist, en dacht er uit te zijn maar toen de fout gemaakt bij een dealer van een van de afvallers te gaan kijken. Tsja ook erg leuke auto's toch hoor! Zo hebben ze allemaal weer hun plussen en minnen. (Is er toevallig iemand die er veel verstand van heeft?)
:-D Ja ... elektronica wordt steeds goedkoper.
Man droeg schoen met camera om stiekem onder de rokken van vrouwen te filmen. Helaas ontplofte de accu. :facepalm:

Maar nog even over wasmachines en waterverbruik. Na het doornemen van testen van bepaalde machines op verbruik. Ze scoren bijna allemaal op slechte spoelresultaten. Maar als er een knop zit ergens die je kan omzetten en je krijgt een extra spoeling. Voor heel zacht water kan het waterverbruik wel lager.
Met extra spoelgang scoort de machine hoger op verbruik van water.
Wassen op gewicht verbruikt energie. Als je de trommel zo vol mogelijk doet, want dan verbruikt de machine juist minder. Is net als een koelkast en vriezer. Hoe leger, hoe meer lucht gekoeld. Bij water geldt hetzelfde. Hoe leger een trommel, hoe meer energie er nodig is om water te verwarmen.
Dat is ingewikkeld en zou je kunnen navragen bij kennissen met bepaalde machines om eens een keer te bekijken hoe het verbruik is. Bij mijn machine kloppen de verbruikscijfers uit de handleiding.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-06-2018 10:30
Wow, 7000 euro heb ik niet eens betaalt voor onze zonnepanelen! o_o
Ik denk dat je die powerwalls niet moet vergelijken met zonnepanelen. Het is een aanvulling daarop. Door die powerwalls heb je ook profijt van je zonnepanelen als het donker is.
Ja, maar er zit nog een heel ander verhaal over aanwezige infrastructuur en het omzetten van stroom aan vast. Maakt wel herrie en moet goede kwaliteit zijn.
Onderhoud is belangrijk en kostbaar. Is een vak apart. Dat leg je niet zomaar uit aan de leerlingen.
Alle reacties Link kopieren
Beetje suffe vraag, maar blijkbaar kan ik niet meer googlen. Door omstandigheden sprak ik een taxateur over de waarde van ons huis. De prijzen in mijn woonplaats stijgen de pan uit en dat is interessant omdat dat zou betekenen dat de risico opslag op onze hypotheek lager wordt.

Nu wil ik uitrekenen hoeveel dat scheelt in maandlasten... echter... ik kan de juiste link niet vinden. Dus weet iemand een link waar ik dat snel uit kan rekenen? Zowel de bruto als netto maandlasten.

Nu zijn de kosten van het taxeren behoorlijk toegenomen, omdat er blijkbaar een nieuw rapport moet worden opgesteld dat aan meer eisen moet voldoen, maar onze hypotheekadviseur vertelde dat we ook gebruik kunnen maken van het "calcasa" model. Heeft 1 van jullie daar ervaring mee? Bij eigen huis aan te vragen voor 18 euro, nogal een verschil met 500 euro voor het taxeren. Maar ook dat willen we alleen doen als we zeker weten dat de waarde van het rapport ons oplevert dat we direct een trapje lager zitten in de risico opslag.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje, bedoel je zoiets ;

https://www.berekenhet.nl/modules/wonen ... asten.html

Van calcasa heb ik geen verstand
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Bijvoorbeeld die kleine zon. Dankjewel.

Maar nu vraag ik me af of het wel klopt. Hij geeft aan dat als de rente van 2,85% naar 2,75% gaat we 19 euro bruto of 4 euro netto minder gaan betalen. Die 4 euro netto lijkt me wel weinig. Mijn inkomsten worden belast in de hoogste belastingschijf, maar dan zou het toch nog 10 euro netto moeten zijn?

Het valt me overigens behoorlijk tegen, bruto maandbedrag is 1309 (niet quoten alsjeblieft, haal ik zo weg), ik had gedacht dat het meer zou zijn. Op deze manier duurt het 400 maanden voor we de kosten van de taxatie eruit hebben, Dat is langer dan de looptijd van de hypotheek. En dan zitten we nu aan het begin van onze lineaire hypotheek dus het is in werkelijkheid nog langer want het aandeel van de rente neemt af en dus ook hoeveel we terug krijgen.
Op hoeveel % van de taxatiewaarde denk jij dat je hypotheek dan zit? Het telt pas echt lekker door als je woning nog maar maximaal 60% van de taxatiewaarde waard is.
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel een heel klein verschil inderdaad Kaaaaaaaatje.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
@Marana, we gaan van 0,95% naar 0,85%. Dat zou moeten opleveren dat we 0,10% minder rente gaan betalen. De stap naar 0,80% zouden we dan met regulier aflossen ook ineens binnen 4 maanden behalen in plaats van dat we daar nog bijna 7 jaar over doen.

En ik snap wel dat het kleine stapjes zijn, en dat ik geen wonderen moet verwachten. Ik weet ook dat ik verbaasd was dat het verschil tussen 10 jaar vast zetten en 20 jaar vast zetten maar 25 euro per maand was, maar ik vind 4 euro netto echt extreem weinig. Ik had echt wel gehoopt dat dat iets meer op zou leveren.

Voorlopig dus niet opnieuw laten taxeren door een erkend taxateur. Ben ik met name op zoek naar everaringen met Calcasa, want dat kost maar 25 euro en dan is het maar 8 maanden voor we de kosten eruit hebben.....
Alle reacties Link kopieren
Iemand meer info over Calcasa?
Alle reacties Link kopieren
Hier wat willekeurige bespaartips van mij als 20'er:

Vakantie: Boek vroeg en ga als het even kan in het voorjaar (juni is mijn favoriet). Verder is het echt niet nodig om naar verre bestemmingen te gaan. Hier in Europa zijn zat mooie (ei)landen met paradijselijke stranden en schitterende natuur te vinden. Neem verder zoveel mogelijk je eigen spullen mee, want supermarkten e.d. zijn meestal duur in het buitenland.

Wonen: Hier is al veel over geschreven. Wat ik als tip wil meegeven is om je af te vragen of je echt in de randstad wilt wonen (en daar de hoofdprijs moet betalen). Wat heeft het voor zin om voor een baan van 3k met weinig groeipotentie in salaris in Amsterdam te gaan wonen? Je bent dan zo verschrikkelijk veel geld kwijt aan vaste lasten en houdt dus heel weinig over. Daarnaast is het woonwerkverkeer ook vaak een 'probleempje' in de buurt van grote steden. Voor de reistijd word je toch niet betaald..

Auto('s): een auto bezitten en rijden is in NL duur (tenminste wanneer je zelf voor de kosten opdraait).

Je kunt veel geld besparen door een oude flink afgeschreven maar goede auto te kopen en die goed te onderhouden (dus niet alleen van apk naar apk rijden!). Hoe weet je dan of je geen hoop ellende koopt? Verdiep je al voor aanschaf in de techniek en bijhorende mogelijke mankementen van de auto (motor, ophanging, elektronica, roest) op de diverse fora (over bijna ieder merk en type bestaat wel een forum). Let daarop bij een proefrit. Schaf zelf goed (torx)gereedschap (dopsleutelset) aan en ga zelf wat eenvoudig onderhoud verrichten en/of repareren. Bij oude auto's van >15 jaar is dat zeker nog goed mogelijk. Hoe ouder, des te minder gevoelige en dure elektronica en des te makkelijker onderdelen te (de)monteren zijn. Voor dingen die je zelf niet kunt of wilt doen ga je naar een goede zzp'er. Verder moet je bij aanschaf altijd letten op onderhoudsdocumentatie en het aantal vorige eigenaren. Dat vertelt enorm veel. Houd een ruim budget over voor reparaties en onderhoud, want dat is reden #1 waarom mensen hun auto willen verkopen. Laat je verder niet leiden door cliches. Alle merken maken goede en slechte auto's (vaak afhankelijk van uitvoering, met name de motorisering en bak). Kijk ook eens wat verder dan de gebruikelijke eco koekblikjes; die rijden over het algemeen niet zo fijn, zijn lawaaierig en relatief duur in aanschaf. Overweeg je private lease? Lees dan heel goed de voorwaarden. Het maandelijks te betalen bedrag heeft invloed op de hoogte van andere leningen die je wilt aangaan (hypotheek).

Daarnaast kun je veel geld besparen door rustig te rijden en vroeg opschakelen. Het verschil tussen 100 km/u en 130 km/u in je portemonnee is gigantisch, maar niet in de tijd die je misschien bespaart. Brandstofkosten zijn meestal de hoogste variabele kosten (tenminste wel bij een benzine-auto).

Boodschappen: Ik ga graag naar de Jumbo. Waarom? Omdat ze transparant over de kiloprijs, volumeprijs of eenheidsprijs van een product zijn. Dat staat namelijk op het prijskaartje en op de website. Bij de AH is dat niet zo. Daarnaast heeft de Jumbo heel veel goede eigen merk producten.

Persoonlijke verzorging: Wees zuinig met al die dure flesjes, potjes, tubes e.d. B-merken zijn meestal ook goed. Verder heb ik als man al heel wat geld bespaard door zelden scheermesjes te kopen. De (baard)trimmer is mijn vriend. Scheermesjes gebruik ik alleen om hier en daar wat beharing weg te halen ;) Naar de kapper ga ik ook niet vaak, alleen als het echt nodig is, ik doe zoveel mogelijk zelf.

Elektronica: Ik koop dit altijd voor de lange duur. Ik kijk naar eigenschappen als materiaalgebruik, afwerking, mogelijkheid tot vervangen van onderdelen, ergonomie en natuurlijk garantie. Mijn vorige pc heb ik 10 jaar gebruikt en zelfs nu werkt dat ding nog (zelf gebouwd).

Kleding: Trek je niets aan van dure trends en wees zuinig op je kleding. Koop kwaliteit i.p.v. kwantiteit (je kast is toch te klein haha). Pas kleding eerst goed voordat je afrekent, je wilt niet weten hoe vaak ik broeken e.d. heb gekocht die toch niet goed zaten, achteraf gezien! Ik ben tegenwoordig zo'n type dat 8 paar schoenen online bestelt om ze allemaal te passen en alleen het beste paar te houden :lol:

Telecom: Sim only samen met een afbetaalde telefoon. Wees zuinig met mobiel internet, ik gebruik het bijna nooit zelfs. Vergelijk de prijzen.

Zorgverkering: Vergelijk de prijzen en als je enigszins gezond bent, dan is het onwaarschijnlijk dat je (veel) aanvullende pakketten nodig hebt. Je betaalt meestal meer dan dat vergoed kan worden..

Huisdieren: Heb je een hond of kat? Maak een inschatting van de verwachte ziektekosten. Je wilt niet weten hoeveel geld mijn ouders hadden kunnen besparen als ze hun hond verzekerd hadden. Ze worden uiteindelijk allemaal een keer ziek.

Investeren, beleggen en ondernemen: Doe je huiswerk. Verdiep je in de producten en diensten. Weet waar je geld in stopt en wat de risico's zijn. Wees terughoudend met grote risico's nemen en too-good-to-be-true deals. Maar: geen risico is geen rendement!

Verder als algemene tip: blijf op de kleintjes letten, ja ook de kleine lettertjes in contracten! Kleine dingetjes worden heel snel groot en gaan aan je portemeniks knagen :lol:
anoniem_372857 wijzigde dit bericht op 22-07-2018 01:00
20.21% gewijzigd
Don't follow me. I'm lost too..
Alle reacties Link kopieren
@bruinhondje Voor huisdierverzekering geldt toch hetzelfde als je eigen zorgverzekering. Weet je wat zo'n verzekering maandelijks kost maar hoe weinig ze vergoeden?

Om die reden de hond niet verzekerd hier. Even eentje er uit gepakt: Vergoeden maar 50% van consulten, behandelingen van heup, knie en elleboog aandoeningen, fysiotherapie en 80% voor operaties. Premie per jaar: 250 euro. Nu is mijn hond jong maar afgelopen jaar had ik dat er niet uitgehaald. Dieetvoer word vaak niet vergoed, entingen ook niet en ontwormingen ook niet. Reken even voor het gemak dat mijn hond 10 word. Dan zou dat 2500 euro zijn aan premie, en dan ben je nog een hoop kosten zelf aan het betalen, MITS de hond iets krijgt. Ik stop dat geld liever zelf in een potje. En dan zie ik het wel. Ik vraag me af, tenzij je heel erg pech hebt, hoeveel dat op een heel hondenleven gaat schelen.

Oja trouwens: grootste risico op heup elleboog afwijkingen is genetisch bepaald. Dus toch maar gewoon voor de dure stamboom hond gaan.
Alle reacties Link kopieren
Met huisdieren is het ook een kwestie van geluk hebben. Ook rashonden kunnen ernstige ziektes krijgen. Operaties zijn prijzig, zeker als je hond een vorm van kanker, bloedvergiftiging door nierfalen e.d. heeft (allemaal meegemaakt). Als jij en je hond pech hebben, dan heb je die € 250 p/j redelijk snel terugverdiend. Een ding weet ik wel; als je hond voor de eerste keer ziek is en deze nog niet zo oud is, dan wil je het beest laten helpen.
Don't follow me. I'm lost too..
Alle reacties Link kopieren
BruinHondje schreef:
19-07-2018 21:51
Neem verder zoveel mogelijk je eigen spullen mee, want supermarkten e.d. zijn meestal duur in het buitenland.

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf naar welk land je gaat. Als je naar Scandinavië gaat kan het inderdaad geen kwaad om wat voorraad mee te nemen, maar in bijvoorbeeld Portugal of Tsjechië (en de meeste andere Oost-Europese landen) zijn boodschappen toch echt goedkoper dan hier.
Boodschappen: Ik ga graag naar de Jumbo. Waarom? Omdat ze transparant over de kiloprijs of eenheidsprijs van een product zijn. Dat staat namelijk op het prijskaartje en op de website. Bij de AH is dat niet zo. Daarnaast heeft de Jumbo heel veel goede eigen merk producten.
Ik kom zelden bij Ah, dus ik weet niet hoe het daar is, maar bij andere supermarkten staan de kiloprijzen ook gewoon op het kaartje hoor. En dan zijn er goedkopere alternatieven dan de Jumbo. Kiloprijzen kun je natuurlijk ook gewoon zelf uitrekenen.
Huisdieren: Heb je een hond of kat? Verzekeren!
Niet mee eens. Ik heb liever gewoon geld achter de hand dan dat ik jarenlang elke maand een forse premie betaal, waarbij een deel van de mogelijke kosten vaak ook nog eens is uitgesloten. Een verzekering is handig als je zelf niet (genoeg) kunt sparen, maar ik kan op elk moment zelf de kosten van dure operaties betalen als dat nodig zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel eens bij een Lidl geweest, maar echt goedkoop vind ik die niet, in vergelijking met eigen merk producten van de Jumbo of AH. Bovendien moet ik daarvoor verder rijden. Dat kost ook geld, weg voordeel.
Don't follow me. I'm lost too..
Alle reacties Link kopieren
De Jumbo hanteert niet overal dezelfde prijzen, daar houd ik al niet van. Ik heb de Lidl niet genoemd, maar nu je er toch over begint: groenten en fruit bijvoorbeeld zijn bij de Lidl niet alleen goedkoper, maar ook beter van kwaliteit dan bij de Jumbo.
Alle reacties Link kopieren
BruinHondje schreef:
20-07-2018 01:24
Met huisdieren is het ook een kwestie van geluk hebben. Ook rashonden kunnen ernstige ziektes krijgen. Operaties zijn prijzig, zeker als je hond een vorm van kanker, bloedvergiftiging door nierfalen e.d. heeft (allemaal meegemaakt). Als jij en je hond pech hebben, dan heb je die € 250 p/j redelijk snel terugverdiend. Een ding weet ik wel; als je hond voor de eerste keer ziek is en deze nog niet zo oud is, dan wil je het beest laten helpen.
Dat klopt. Maar met een rashond heb je wel de kans verkleind op aangeboren afwijkingen. Veel mensen hebben echter geen geduld of willen de prijs voor een hond niet betalen. Kopen een hond uit een 'pretnest' en scheppen dan ook nog op dat ze dus niet de volle mep hebben betaald 'lekker puh'.

Je krijgt dan ook: geen zekerheid over afkomst, je hebt geen ras maar een lookalike, je hebt ouder dieren die niet getest zijn op erfelijke afwijkingen. Zo is de kans dus vele malen groter dat je hond uiteindelijk een afwijking heeft die een operatie tot gevolg heeft.

Overigens zijn ook veel medicijnen uitgesloten, dieetvoer is dus meestal uitgesloten, sterilisatie (waarmee je ook ellende voorkomt) is uitgesloten. Of je betaald een vele malen hogere premie.

Ik heb hiervoor gewoon een potje en beknibbel niet op zorg voor mijn hond net zo min als voor mezelf. Ik laat hem altijd eerst testen voor ik er chemische stoffen in stop: titeren, ontlastingtesten. Ben zo in principe duurder uit, maar ik denk dat ik er op langere termijn profijt van ga hebben.

Misschien word hij nog wel eens ziek maar ik denk dat een verzekering voor heel veel mensen een beetje om het even is. Ofwel je bent het kwijt aan premie ofwel aan de DA zelf. Of dat nou zo'n enorm verschil maakt..
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
20-07-2018 07:56
Maar met een rashond heb je wel de kans verkleind op aangeboren afwijkingen.

Dat hangt er vanaf. Een aantal rassen is inmiddels zo doorgefokt dat juist de raskenmerken (medische) problemen veroorzaken.
trotter wijzigde dit bericht op 20-07-2018 08:16
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
20-07-2018 08:12
Dat hangt er vanaf. Een aantal rassen is inmiddels zo doorgefokte dat juist de raskenmerken (medische) problemen veroorzaken.
Dat is ook bij sommige rassen weer zo. Even niet bij stil gestaan. Echter is even goed onderzoek naar het ras wat je wil aanschaffen vaak voldoende om hier achter te komen. Ik zou hier dan ver weg van blijven.

Premie van de verzekeringen zijn hier trouwens op aangepast en vaak zijn deze afwijkingen zelfs uitgesloten van vergoeding. Heb je dus nog niets aan een verzekering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven