Geld & Recht alle pijlers

Contract getekend, opgezegd. geld afgeschreven terecht?

04-03-2020 12:46 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik wil jullie graag iets voorleggen.

Ik moest switchen van KDV omdat ze geen plek hadden op de donderdag.

Ik heb het contract voor een andere KDV getekend op 11 februari, een machtiging afgegeven etc etc.. Met als startdatum 9 maart op het nieuwe KDV.

21 februari heb ik weer opgezegd. (want oude KDV had weer plek)

ze hebben nu 600 euro afgeschreven

Hun berekening: Bedrag maand Maart vanaf 9 maart is 900 euro.
21ste opgezegd.. Dus hebben ze de dagen van 9 maart tot 21 maart berekend. Dat zijn 2 weken = 600 euro. ( Volgens de voorwaarden heb ik een maand opzegtermijn, )


Is dit terecht? Ik denk helaas van wel, schoonvader niet en vindt dat ik het terug moet boeken. Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het toch storneren.
Je betaalt voor een dienst die niet afgenomen is.

De Regels, de heilige Regels zijn gemaakt voor de situatie dat je kind daar 3 jaar naar toegaat en dat ze wat schakeltijd nodig hebben om te regelen dat de plek van jouw kind weer opgevuld kan worden zodat alles redelijk soepel doorloopt.

Die regel wordt nu toegepast op deze situatie maar is daar eigenlijk niet voor gemaakt.
600 euro voor een niet-afgenomen dienst waarvoor zij nog geen kosten hebben gemaakt - ik zou het storneren.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
[quote=SteunEndeToeverlaet post_id=31055480 time=1583358059 user_id=376390]
Ik zou het toch storneren.
Je betaalt voor een dienst die niet afgenomen is.

Als je een pizza besteld en niet opeet moet je ook gewoon de pizza betalen. Waarom zou dat in deze situatie anders zijn?

De Regels, de heilige Regels zijn gemaakt voor de situatie dat je kind daar 3 jaar naar toegaat en dat ze wat schakeltijd nodig hebben om te regelen dat de plek van jouw kind weer opgevuld kan worden zodat alles redelijk soepel doorloopt.

De regel staat in het contract / de voorwaarden. Het doel en nut van de regel is volstrekt irrelevant, aangezien TO er bij het aangaan van de overeenkomst mee akkoord is gegaan.

En verder slaat jouw argument natuurlijk nergens op, want een plek invullen kost niet meer of minder tijd naarmate een kind langer is geweest voordat het contract werd opgezegd.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
04-03-2020 22:40
Die regel wordt nu toegepast op deze situatie maar is daar eigenlijk niet voor gemaakt.
600 euro voor een niet-afgenomen dienst waarvoor zij nog geen kosten hebben gemaakt - ik zou het storneren.
Je betaalt voor de reservering van de plek en of je daar vervolgens gebruik van maakt mag je helemaal zelf weten, zolang je maar betaalt.

En natuurlijk zijn er al kosten gemaakt, zoals oa voor het inschrijven van het kind. Ook hebben ze misschien wel aan andere klanten nee moeten verkopen omdat de plek vrijhouden werd voor het kind van TO.

Maar al zouden er helemaal geen kosten gemaakt zijn, dan nog is dat irrelevant. TO heeft de plek gereserveerd en was ervan op de hoogte dat ze een maand opzegtermijn zou hebben als ze de plek weer op wil zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het trouwens echt ongelooflijk wat er hier allemaal verzonnen wordt om onder de betaling uit te komen.

TO koos er zelf voor om de plek voor haar kind te reserveren, ze koos er zelf voor om de overeenkomst aan te gaan, ze koos er zelf voor om het kind toch naar een andere opvang te brengen, ze koos er zelf voor om de overeenkomst dus weer op te zeggen en ze kiest er zelf voor om toch maar niet van de reeds gereserveerde tijd gebruik te maken. Waarom zou in hemelsnaam een derde partij op moeten draaien voor de kosten van al die eigen keuzes? Als TO geen kosten had willen maken, had ze andere keuzes moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
04-03-2020 22:40
Ik zou het toch storneren.
Je betaalt voor een dienst die niet afgenomen is.

Je betaalt voor een dienst waar je zelf voor getekend hebt. Dat je er dan eenzijdig van af ziet, doe je zelf. En zuur voor TO ja en ik hoop dat ze coulant zijn, maar om je dan maar niet aan de regels te houden want tja onderbuikgevoel, bah bah.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het wel storneren, maar dan blijft het een openstaande rekening, hè? KDV gaat niet zeggen 'o, dan maar niet'. Voor eventuele kwijtschelding of een ander compromis moet je toch gewoon in overleg.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Als eerste bedankt voor alle reacties :)

Klopt wat gezegd wordt.. Ik heb zelf de keus gemaakt. Toen ik belde om op te zeggen zei ze meteen dat ik vast zat aan de opzegtermijn en dus al moest gaan betalen. Het oude KDV belde dat er plek was na die 2 weken dus ik had het niet eerder kunnen weten.

Ik heb de boete voor lief genomen omdat hij nog 2(!) jaar naar de opvang moet. Hij heeft het zo naar zijn zin waar hij nu zit, ik wil hem ook niet helemaal van slag maken door hem voor 2 weken ergens anders heen te brengen.

Het voelt inderdaad ontzettend flauw, na het lezen van jullie antwoorden denk ik nog steeds dat het dikke pech is. Je kunt inderdaad bellen, maar mijn hoofd zit ff vol met een hoop andere dingen. Ik denk nu.. DIkke pech.. vooral omdat de oude kdv ook een volledige rekening stuurt.. Dat is dus 1900 opvang voor 1 maand. *slik* Dan werk je dus alleen voor je opvang.. maar ja..

slikken en weer doorgaan..
Alle reacties Link kopieren
Het is veel geld inderdaad maar ik begrijp de kinderopvang ook wel dat ze zich houden aan de contractuele afspraken en een maand opzegtermijn. Je zou kunnen overwegen het andere kdv pas in te laten gaan ná het andere. Maar ik kan me voorstellen dat je dat niet fijn voor je kindje vind. Ze hebben het bij opzegging netjes aangegeven dat dit wel de consequentie was, dus daarin heb jij bewust deze keuze kunnen maken.

Balen, maar het is niet anders!
marley79 schreef:
05-03-2020 08:32
Hoi!

Als eerste bedankt voor alle reacties :)

Klopt wat gezegd wordt.. Ik heb zelf de keus gemaakt. Toen ik belde om op te zeggen zei ze meteen dat ik vast zat aan de opzegtermijn en dus al moest gaan betalen. Het oude KDV belde dat er plek was na die 2 weken dus ik had het niet eerder kunnen weten.

Ik heb de boete voor lief genomen omdat hij nog 2(!) jaar naar de opvang moet. Hij heeft het zo naar zijn zin waar hij nu zit, ik wil hem ook niet helemaal van slag maken door hem voor 2 weken ergens anders heen te brengen.

Het voelt inderdaad ontzettend flauw, na het lezen van jullie antwoorden denk ik nog steeds dat het dikke pech is. Je kunt inderdaad bellen, maar mijn hoofd zit ff vol met een hoop andere dingen. Ik denk nu.. DIkke pech.. vooral omdat de oude kdv ook een volledige rekening stuurt.. Dat is dus 1900 opvang voor 1 maand. *slik* Dan werk je dus alleen voor je opvang.. maar ja..

slikken en weer doorgaan..

Het is volgens mij niet helemaal zo kort door de bocht als hier gesteld wordt. Opzeggen is niet hetzelfde als vooraf annuleren. Een opzegtermijn is bedoeld als uitloop van een dienst-in-werking. Hier annuleer je voordat de dienst in werking treedt. In principe is er dan recht op een vergoeding in redelijkheid tot de kosten die gemaakt zijn ter voorbereiding op de levering.

Je hebt geen dienst afgenomen. Het is dus niet vergelijkbaar met die geleverde pizza die je niet op eet.

Het is uiteraard afhankelijk van je contract maar het is niet zo dat de opzegtermijn in gaat op het moment dat je tekent; die gaat in op het moment dat je de de dienst afneemt. Als de dienst nog niet is afgenomen (annulering vooraf) heeft de opvang alleen recht op vergoeding van voorbereidingskosten (afhankelijk van je contract of dat daar iets geregeld is over annulering).
marley79 schreef:
05-03-2020 08:32


Het voelt inderdaad ontzettend flauw, na het lezen van jullie antwoorden denk ik nog steeds dat het dikke pech is. Je kunt inderdaad bellen, maar mijn hoofd zit ff vol met een hoop andere dingen. Ik denk nu.. DIkke pech.. vooral omdat de oude kdv ook een volledige rekening stuurt.. Dat is dus 1900 opvang voor 1 maand. *slik* Dan werk je dus alleen voor je opvang.. maar ja..

slikken en weer doorgaan..
Dat is een keuze. Je kan ook gewoon bellen ondanks dat je hoofd vol zit. Wie weet staan ze open voor een oplossing en kun je je 600 euro terug krijgen.
Dan kan je hoofd nog zo vol zijn....600 euro is een hoop geld.
Ik denk dat je gewoon moet betalen maar een belletje of een mailtje zou ik er voor over hebben, nee heb je en ja ( of een gedeeltelijke ja) kan je misschien wel krijgen.
Een opzegtermijn is niet van toepassing bij vooraf annuleren (dat is niet hetzelfde). Als er wel specifieke voorwaarden zijn opgenomen voor het vooraf annuleren zijn die natuurlijk wel van toepassing.

Als die specifieke voorwaarden niet zijn opgenomen heeft het KDV alleen recht op vergoeding van de (administratieve) kosten die ze gemaakt hebben voor de inschrijving en annulering in die 10 dagen van 11 tot 21 februari. En omdat je ook nog relatief ruim voor de ingangsdatum hebt opgezegd (2 weken) lijkt het me aannemelijk dat ze verder geen bijzondere schade of kosten gehad hebben.

Ik zou even goed kijken naar de voorwaarden en ik zou er ook zeker een telefoontje of mailtje aan wagen. Het is toch nog best een aanzienlijk bedrag om een formaliteit af te kopen. Ik zou misschien beginnen met aanbieden dat je ze wel tegemoet wil komen in kosten die ze gemaakt hebben. Zij hoeven er geen schade te lijden doordat jij opzegt, maar betalen voor iets wat niet geleverd is en waar zij niks voor hebben hoeven doen, is ook niet redelijk.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
06-03-2020 09:35
Ik denk dat je gewoon moet betalen maar een belletje of een mailtje zou ik er voor over hebben, nee heb je en ja ( of een gedeeltelijke ja) kan je misschien wel krijgen.
Dit.
Kost hooguit 10 minuten.
Is je hoofd daarna weer minder vol.
Alle reacties Link kopieren
Haai, helemaal gelijk. Ik ben nog eens in de voorwaarden gedoken en die hebben ze goed dichtgezet. Ze staan in hun recht.

Mijn vriend heeft uiteindelijk gebeld en gemaild of er uit coulance toch iets geregeld kan worden.

Wel fijn dit klankbord. Thx Dames!
Alle reacties Link kopieren
Goed punt over het verschil tussen annulering en opzegging Shifty.


marley79 schreef:
08-03-2020 11:33
Haai, helemaal gelijk. Ik ben nog eens in de voorwaarden gedoken en die hebben ze goed dichtgezet. Ze staan in hun recht.

Mijn vriend heeft uiteindelijk gebeld en gemaild of er uit coulance toch iets geregeld kan worden.

Wel fijn dit klankbord. Thx Dames!

Ze hebben dus ook iets opgenomen over annulering? Wat zeggen ze daarover? Goed dat je vriend toch contact opgenomen heeft, ben benieuwd of ze jullie nog tegemoet gaan komen.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
06-03-2020 10:18
Een opzegtermijn is niet van toepassing bij vooraf annuleren (dat is niet hetzelfde). Als er wel specifieke voorwaarden zijn opgenomen voor het vooraf annuleren zijn die natuurlijk wel van toepassing.

Als die specifieke voorwaarden niet zijn opgenomen heeft het KDV alleen recht op vergoeding van de (administratieve) kosten die ze gemaakt hebben voor de inschrijving en annulering in die 10 dagen van 11 tot 21 februari. En omdat je ook nog relatief ruim voor de ingangsdatum hebt opgezegd (2 weken) lijkt het me aannemelijk dat ze verder geen bijzondere schade of kosten gehad hebben.

Ik zou even goed kijken naar de voorwaarden en ik zou er ook zeker een telefoontje of mailtje aan wagen. Het is toch nog best een aanzienlijk bedrag om een formaliteit af te kopen. Ik zou misschien beginnen met aanbieden dat je ze wel tegemoet wil komen in kosten die ze gemaakt hebben. Zij hoeven er geen schade te lijden doordat jij opzegt, maar betalen voor iets wat niet geleverd is en waar zij niks voor hebben hoeven doen, is ook niet redelijk.
Ze hebben echt wel veel meer kosten gemaakt. Er is al personeel geregeld voor de dagen dat kind zou komen, er zijn andere kinderen niet aangenomen. Dat kunnen ze niet zomaar een paar dagen van tevoren allemaal terugdraaien, dat personeel moet toch betaald worden en op zo’n korte termijn hebben andere ouders meestal al een andere oplossing gevonden en heb je een plek dus ook niet zomaar gevuld. Je betaalt niet alleen voor de daadwerkelijke opvang maar ook voor het reserveren van een plek. Daarom betaal je ook als je op vakantie bent, of kind ziek is. Want je had wel de mogelijkheid om kind te brengen.
Het is dus zeker niet zo dat er niks geleverd is. En hebt het alleen niet afgenomen, maar dat is niet hun schuld.
Alle reacties Link kopieren
https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl ... risis.html
Ik zou nog eens gaan bellen. Afgelopen week kon je je kind niet eens brengen ivm coronacrisis, volgens dit bericht krijg je je eigen bijdrage terug. Scheelt wel weer €300.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon incasso terugboeken.
blauwe_emmer schreef:
04-03-2020 15:13
Ja dat dus. Het is een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling, waarmee je contract hebt getekend en die houdt je daar nu aan.
Inderdaad, ik vind het vanzelfsprekend. Als ik het bedrijf zou zijn zou ik er stevig op zitten met incasso. Het is al zwaar genoeg nu met de komende recessie en personeel dat moet worden doorbetaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven