Geld & Recht alle pijlers

DHL lijkt pakket kwijt te zijn

18-05-2025 21:39 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
1 mei heb ik een retourzending ter waarde van 160 euro bij een DHL servicepunt ingeleverd. Op de DHL app staat dat het 2 mei is opgehaald door de bezorger. Daarna is er niks meer mee gebeurd. Ik ben sinds een week aan het proberen om contact te krijgen met de klantenservice maar je hebt alleen zo’n chatbot die me weigert door te verbinden met een echte medewerker.

Heeft iemand hier ervaring mee? Mochten ze mijn pakket kwijt zijn (het is inmiddels al anderhalve week geleden immers..), wat zijn dan mijn rechten?
https://www.dhlecommerce.nl/nl/support/ ... per%20kilo.
Het is de taak van de verzender om het pakket bij jou te krijgen dus die moet dan contact opnemen met DHL en het met hen regelen, of opnieuw sturen.

O wacht ik lees te snel, bij een retourzending ben jij denk ik de verzender. Dat is wel irritant zeg!
Ja, dit heb ik gelezen. Ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen. 3.40 voor een pakket van een paar kg terwijl de inhoud 160 euro is slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik heb bewijs van verzending, zo makkelijk kunnen ze er toch niet mee wegkomen?

Er staat overigens dat het pakket 0 kg is. Dat kan ook al niet kloppen want het bevat meerdere jeans.
Is het een retourzending naar een webshop?
Ik zou contact zoeken met hen, en je verzendbewijs laten zien. Vaak is zo’n pakket verzekerd en dan krijg je via de webshop je geld terug.
En wat leren we hiervan?
Dat je altijd 2 bakstenen bij je pakket moet stoppen, om ervoor te zorgen dat je bij kwijtraken van het pakket nog iets terug krijgt... 🤪
Je krijgt alleen het gehele bedrag terug bij verzekerd opsturen. Helaas. En anders idd per kilo vergoeding. Ik weet niet hoe het zit met retour pakketten via webshops. Ligt ook aan de grootte van zo’n bedrijf. Bij een multinational zullen ze het makkelijker kwijtschelden dan een klein hobby zaakje.
Voor iedereen een groene tuin
Soms helpt het in chatbots als je vraagt om een medewerker en anders ze via andere socialmedia kanalen proberen.
Honingbij_ schreef:
18-05-2025 22:05
Is het een retourzending naar een webshop?
Ik zou contact zoeken met hen, en je verzendbewijs laten zien. Vaak is zo’n pakket verzekerd en dan krijg je via de webshop je geld terug.

Yes, al is het niet een hele grote webshop zoals Zalando. Seishiki, een kledingwebshop die recent best wel san het groeien is. Ik zal ze morgen even bellen om te vragen wat er mogelijk is.
Ik heb een tijdje geleden ook een retourzending via DHL gedaan, in de app staat de zending nog steeds niet op 'bezorgd', het pakket is inmiddels al lang en breed terug bij de webshop. Duurde een dag of 10 voordat ik bevestiging kreeg van de webshop dat het was aangekomen.
...
Geen paniek en helaas rustig afwachten is mijn ervaring... Afgelopen half jaar 3 pakketjes met DHL verstuurd. Pakket 1 kwam na ruim 2 maanden aan de bij de ontvanger. Pakket 2 en 3, tegelijk verzonden. Pakket 2 kwam de volgende dag bij de ontvanger aan en pakket 3 na bijna 2 weken. Ik verzend niet graag meer met DHL, maar als de webshop hier retouren mee doet, heb je geen keuze.
Oef dat is zo balen! Ik heb het een paar keer gehad inmiddels.
Ik begreep toen dat als het echt puntje bij paaltje komt, ik als verzender pech heb en m’n geld kwijt ben. Gelukkig werkte de betreffende webshop mee. Ik had vooraf ingevuld wat ik had geretourneerd en dat hebben ze vergoed.

Volgens mij moet de webshop nu een onderzoek instellen bij DHL, dan moet je een poosje wachten en daarna hoor je meer. Tot nu toe zijn bij mij steeds (3x) de kosten vergoed.
DHL loopt gewoon achter denk ik. Had vorige week ook een retourzending die pas na twee weken bij de webshop arriveerde. DHL kan zien dat het een retourzending is en bij drukte krijgen andere pakketten voorrang. Mijn pakket stond 11 dagen op status Afgehaald bij DHL ServicePoint door de bezorger, of zoiets. Ik heb gewoon rustig afgewacht. De ontvanger (webshop) ziet ook dat het eraan komt.

Ik geef toe, ik zat er niet erg bovenop hoor, dus heb er geen stress van gehad. Het was wel een pakket van tegen de €500, maar geen bekende webshop en niet verpakt in een flashy merkdoos, zeg maar. Bij iets waaraan je ziet dat het Apple oid is, zou ik bezorgder zijn geweest.
Eenbeetjevanditendat schreef:
18-05-2025 23:11
Gelukkig werkte de betreffende webshop mee. Ik had vooraf ingevuld wat ik had geretourneerd en dat hebben ze vergoed.

Volgens mij moet de webshop nu een onderzoek instellen bij DHL, dan moet je een poosje wachten en daarna hoor je meer. Tot nu toe zijn bij mij steeds (3x) de kosten vergoed.
Dit klopt over het algemeen! Want dit gebeurd bij business to business (DHL en webshop) vaak, dus ze hebben daar onderlinge afspraken over. Als jij hebt gedaan wat je moest doen is er in principe niks aan de hand. En het kan soms een poos duren voor een update. En wat ook kan, hier denk ik njet, is dat het pakketje is overgedragen naar een ander postbedrijf met een andere code. Die is dus dan wel te tracken maar dan moet je de code hebben.
discobol33 wijzigde dit bericht op 19-05-2025 08:36
0.37% gewijzigd
Dubbel
Wombat schreef:
18-05-2025 21:51
Het is de taak van de verzender om het pakket bij jou te krijgen dus die moet dan contact opnemen met DHL en het met hen regelen, of opnieuw sturen.

O wacht ik lees te snel, bij een retourzending ben jij denk ik de verzender. Dat is wel irritant zeg!

De webshop kan ook bij een retourzending de 'verzender' zijn.

Stuurt de webshop je een retourlabel (dat kan ook bijv. een QR-code van DHL/DPD/UPS etc. zijn) en is de retour voor jou verder gratis, dan is de webshop de verzender - ook al ben jij degene die het pakket bij een pakketpunt inlevert. Is dit bij TO het geval, dan kan TO aan de hand van het verzendbewijs aantonen dat ze haar bestelling heeft geretourneerd. (Retourmoment = het inleveren van pakket bij pakketpunt.) De retourzending valt verder onder de verantwoordelijkheid van de webshop.

Een ander verhaal is het als TO een verzendlabel moet kopen bij DHL/DPD/UPS/PostNL etc. In dat geval is TO de verzender en valt de zending onder haar verantwoordelijkheid tot het moment de webshop deze in ontvangst heeft genomen. (Retourpakket in ontvangst genomen door webshop = retourmoment.)
-Matilda- schreef:
18-05-2025 22:09
En wat leren we hiervan?
Dat je altijd 2 bakstenen bij je pakket moet stoppen, om ervoor te zorgen dat je bij kwijtraken van het pakket nog iets terug krijgt... 🤪
Dat je dure pakketten verzekerd moet verzenden als je het hele bedrag terug wil krijgen bij kwijtraken

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven