Geld & Recht alle pijlers

Dividenduitkering en kinderopvangtoeslag

11-12-2019 20:01 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me suf gegoogled maar geen enkele betrouwbare site kan me een antwoord geven.
Waar ik naar op zoek ben, is of een dividenduitkering meetelt bij je inkomen voor de kinderopvangtoeslag.

Mijn man heeft namelijk een flinke dividenduitkering gedaan, ivm bouw van een woning in de loop van volgend jaar. Ik verwacht dat we hierdoor ook (een deel) kot moeten terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Hmmmm… noem me één goede reden waarom je, als je meer inkomen hebt, dat inkomen NIET zou hoeven meetellen? Verwacht je dan echt dat de samenleving alsnog opdraait voor jouw kosten, terwijl je zelf geld genoeg binnenharkt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zou denken dat een dividenduitkering deel uitmaakt van het verzamelinkomen. KOT is gebaseerd op het verzamelinkomen. Dus ja ga er maar vanuit dat er een herberekening komt en je een deel moet terugbetalen.

Als je het zeker wilt weten bel je natuurlijk gewoon even de belastingtelefoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dividend in box 3 valt en daarom dus niet meetelt voor je verzamelinkomen. Het is rendement op vermogen.
Maar, als jouw man blijkbaar zoveel vermogen heeft, zal hij vast ook een belastingadviseur hebben. Vraag het aan haar/hem. Of bel de belastingtelefoon.
Volgens mij gaat het uiteindelijk allemaal om het eindbedrag op je verzamelinkomen en doet het er verder niet toe of dat vermogen is uit werk, spaargeld of dividenden?

Wat ik overigens wel graag zou willen weten: als je dat verzamelinkomen aan iemand moet doorgeven, kan die persoon dan je vermogen inschatten?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-12-2019 20:04
Hmmmm… noem me één goede reden waarom je, als je meer inkomen hebt, dat inkomen NIET zou hoeven meetellen? Verwacht je dan echt dat de samenleving alsnog opdraait voor jouw kosten, terwijl je zelf geld genoeg binnenharkt?
Volgens mij geef ik ook aan te verwachten terug te moeten betalen, en ik doe nergens alsof ik dat niet zou willen, of dat onterecht zou vinden.
jo12345 schreef:
11-12-2019 20:09
Ik denk dat dividend in box 3 valt en daarom dus niet meetelt voor je verzamelinkomen. Het is rendement op vermogen.
Maar, als jouw man blijkbaar zoveel vermogen heeft, zal hij vast ook een belastingadviseur hebben. Vraag het aan haar/hem. Of bel de belastingtelefoon.
Oh, dan klopt het niet wat ik zeg. Maar als je nou geen inkomen hebt uit werk maar wel enorm veel winst uit dividenden, dan kun je dus bijv op het oog een laag “verzamelinkomen” hebben terwijl diegene wel vermogend kan zijn?
jo12345 schreef:
11-12-2019 20:09
Ik denk dat dividend in box 3 valt en daarom dus niet meetelt voor je verzamelinkomen. Het is rendement op vermogen.
Maar, als jouw man blijkbaar zoveel vermogen heeft, zal hij vast ook een belastingadviseur hebben. Vraag het aan haar/hem. Of bel de belastingtelefoon.

Ik denk dat het om een dividenduitkering uit een bedrijf gaat (omdat hij aandeelhouder is). Dan valt het volgens mij in box 2.
Lizzy1985 schreef:
11-12-2019 20:12
Volgens mij geef ik ook aan te verwachten terug te moeten betalen, en ik doe nergens alsof ik dat niet zou willen, of dat onterecht zou vinden.
Maar geheel terecht vind ik hoor, dat je wil weten of je kunt verwachten of er een deel terugbetaald moet worden
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
11-12-2019 20:15
Ik denk dat het om een dividenduitkering uit een bedrijf gaat (omdat hij aandeelhouder is). Dan valt het volgens mij in box 2.
Het is in ieder geval zeker ingewikkeld. En als je zo veel geld/vermogen/bedrijf hebt, dan heb je daar gewoon professioneel advies bij nodig.
Alle reacties Link kopieren
Een dividenduitkering uit de eigen BV van je man is inkomen in box 2. Dit is onderdeel van zijn verzamelinkomen en daarmee ook onderdeel van het toetsingsinkomen, op basis waarvan de toeslagen worden berekend. Dus als je hier vooraf geen rekening mee hebt gehouden, zul je waarschijnlijk inderdaad een deel van de kinderopvangtoeslag moeten terugbetalen.

Is die dividenduitkering al gedaan? Zo niet, dan kan je man er misschien ook voor kiezen om het benodigde geld te lenen van zijn BV? Als je er dan een formele eigenwoninglening van maakt, is de rente in prive ook nog aftrekbaar. Moet je wel aflossen en een marktconforme rente betalen etc. Maar goed, als hij de uitkering al gedaan heeft, dan kun je je in elk geval troosten met het idee dat hij dit jaar nog 25% belasting in box 2 betaalt, want dat percentage gaat de komende jaren omhoog.
..
Alle reacties Link kopieren
reizigster2004 schreef:
11-12-2019 20:31
Een dividenduitkering uit de eigen BV van je man is inkomen in box 2. Dit is onderdeel van zijn verzamelinkomen en daarmee ook onderdeel van het toetsingsinkomen, op basis waarvan de toeslagen worden berekend. Dus als je hier vooraf geen rekening mee hebt gehouden, zul je waarschijnlijk inderdaad een deel van de kinderopvangtoeslag moeten terugbetalen.

Is die dividenduitkering al gedaan? Zo niet, dan kan je man er misschien ook voor kiezen om het benodigde geld te lenen van zijn BV? Als je er dan een formele eigenwoninglening van maakt, is de rente in prive ook nog aftrekbaar. Moet je wel aflossen en een marktconforme rente betalen etc. Maar goed, als hij de uitkering al gedaan heeft, dan kun je je in elk geval troosten met het idee dat hij dit jaar nog 25% belasting in box 2 betaalt, want dat percentage gaat de komende jaren omhoog.
Dit, je verwachting dat je KOT moet terugbetalen is juist.

Dividenduitkering vanuit een bv waarin je een aanmerkelijk belang hebt is inkomen voor box 2.

Het toetsingsinkomen toeslagen is het verzamelinkomen. Het verzamelinkomen is het inkomen van box 1, 2 en 3 bij elkaar opgeteld.

Stel je doet een dividenduitkering (vanuit een bv waarin je een aanmerkelijk belang hebt) van 50.000 dan gaat je verzamelinkomen met 50.000 omhoog.
Alle reacties Link kopieren
reizigster2004 schreef:
11-12-2019 20:31
Een dividenduitkering uit de eigen BV van je man is inkomen in box 2. Dit is onderdeel van zijn verzamelinkomen en daarmee ook onderdeel van het toetsingsinkomen, op basis waarvan de toeslagen worden berekend. Dus als je hier vooraf geen rekening mee hebt gehouden, zul je waarschijnlijk inderdaad een deel van de kinderopvangtoeslag moeten terugbetalen.

Is die dividenduitkering al gedaan? Zo niet, dan kan je man er misschien ook voor kiezen om het benodigde geld te lenen van zijn BV? Als je er dan een formele eigenwoninglening van maakt, is de rente in prive ook nog aftrekbaar. Moet je wel aflossen en een marktconforme rente betalen etc. Maar goed, als hij de uitkering al gedaan heeft, dan kun je je in elk geval troosten met het idee dat hij dit jaar nog 25% belasting in box 2 betaalt, want dat percentage gaat de komende jaren omhoog.
Thnx voor je reactie! Wat ik indd al verwachtte, en wat ik tegen mijn man al zei wat eigenlijk gewoon heel terecht is.
Weet nu waar ik rekening mee moet houden
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
11-12-2019 20:46
Dit, je verwachting dat je KOT moet terugbetalen is juist.

Dividenduitkering vanuit een bv waarin je een aanmerkelijk belang hebt is inkomen voor box 2.

Het toetsingsinkomen toeslagen is het verzamelinkomen. Het verzamelinkomen is het inkomen van box 1, 2 en 3 bij elkaar opgeteld.

Stel je doet een dividenduitkering (vanuit een bv waarin je een aanmerkelijk belang hebt) van 50.000 dan gaat je verzamelinkomen met 50.000 omhoog.
Thnx, heel duidelijk (en heel logisch ook natuurlijk...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven