Geld & Recht alle pijlers

Dochter aangevallen door hond

10-07-2020 14:57 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tenminste, ik weet niet of het echt onder aanvallen valt.

Mijn dochter rende achter een muurtje vandaan langs een hond, een Jack Russel type hond. Ik denk dat de hond daarvan schrok, voordat ik het wist (en hond baasje) hing de hond in mijn dochter haar zij. Wat open wondjes en een blauwe plek. Baasje was ook erg geschrokken en ik wist eigenlijk niet goed hoe te handelen, dus ik heb mijn dochter naar huis meegenomen en direct de dokter gebeld. Vriend zegt dat ik gegevens moest vragen en aangifte moet doen. Zelf zie ik dat niet zitten om aangifte te doen, ik zie de hond niet vals, meer als een geschrokken hond.

Heb ik nu verkeerd gehandeld en had ik wél aangifte moeten doen of contactgegevens moeten vragen? Wat hadden jullie gedaan?
Als die hond het vaker doet moet hij voortaan een muilkorf om. Zeker als er kinderen in de buurt zijn. Onaccepteptabel dat een kind zo hard gebeten wordt.
miekemv schreef:
10-07-2020 15:49
En jij hebt zelf een hond? Het is toch basale kennis waar het hier om gaat?
ja ik heb zelf een hond

dan nog vind ik het niet kunnen
Ik zou ook aangifte doen. Alleen al om te zorgen dat de eigenaar en dit voorval geregistreerd worden.
Het zou mij geen moer uitmaken of die reactie natuurlijk is.

Als het bijten uit schrik zo natuurlijk is dan hoort de hond niet in onze samenleving thuis. Normaal distantiëren we ons van gevaarlijke dieren en mensen.
Alle reacties Link kopieren
Mensen passen ook zelfverdediging toe wanneer nodig. Een dier kan dat niet inschatten zoals wij kunnen. Nogmaals; elke hond kan bijten. Elke hond zal bijten. Een lieve hond kan bijten wanneer hij schrikt. Een kind die op een slapende hond klimt en de hond die wakker schrikt en hapt; normaal. Een kat aan de staart trekken en de kat die vervolgens “aanvalt” is ook normaal. Een muilkorf gaat de gemeente niet zomaar opdringen, daar is meer voor nodig. Baasje schrok zelf ook en zal nu vast meer rekening houden met de schrik reactie die hond kan vertonen rondom kinderen. De aangifte zal ook weinig doen hoor. Er zullen geen sancties uit volgen in ieder geval.
Antoon69 schreef:
10-07-2020 16:59
Als die hond het vaker doet moet hij voortaan een muilkorf om. Zeker als er kinderen in de buurt zijn. Onaccepteptabel dat een kind zo hard gebeten wordt.
Mee eens.
clivia52 schreef:
10-07-2020 17:02
ja ik heb zelf een hond

dan nog vind ik het niet kunnen
Het is schrikken en het is niet leuk maar verder. En dat zeg ik die een bloedhekel heeft aan bijtende honden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, aangifte doen. De eigenaars zijn verantwoordelijk en verdienen een les. Zij horen hun hond onder controle te houden.

Als jij het wegwuift dan zullen ze denken dat het geoorloofd gedrag is.

Ze zullen dan hopelijk de hond de opvoeding geven die elke hond verdient.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
ik zie de hond niet vals, meer als een geschrokken hond.
De hond acteert inderdaad volgens zijn instinct, maar hij zou dat niet gedaan hebben als de eigenaar hem een goede opvoeding had gegeven. Dan zou hij niet zijn impulsen hebben gevolgd maar eerst afgewacht hebben of hij dat wel mocht van de baas.

Zou wat moois zijn als je hond op eigen houtje op jacht ging. Alleen de baas geeft het teken dat de hond achter wild aan mag.
retrostar wijzigde dit bericht op 10-07-2020 18:09
0.67% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ja en die hond heeft dat kindje flink te grazen gehad. In het lichaam door de huid heen gebeten. Wat nou als er een kind per ongeluk op zijn poot gaat staan? Draait die hond dan helemaal door? Die moet echt een muilkorf om als ze hem tussen kinderen uitlaten. Heeft bewezen niet te vertrouwen te zijn.
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
10-07-2020 15:57
Mijn dochter kwam voor de hond echt vanuit het niets tevoorschijn. Zij rende voorbij de hoek en om de hoek stond baasje met hond. Daarom dat ik reactie van hond ook kan begrijpen.

Als een hond echt vanuit het niks bijt sept of met nagels tegen je aan springt, lijkt me wat mis met de hond. Maar dit was hier dus niet het geval.
Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik de hysterische aangiftereacties negeren. Met aangifte kun je zelfs ervoor zorgen dat de hond wordt ingeslapen. Of in beslag genomen. Een gaatje in een shirt en een schram omdat een hond snapt uit schrik, is geen hondenleven of maandenlange opsluiting waard.

Vind ik.

Een ander verhaal is uit het niets ernstige bijtwonden toevrengen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
10-07-2020 18:08
De hond acteert inderdaad volgens zijn instinct, maar hij zou dat niet gedaan hebben als de eigenaar hem een goede opvoeding had gegeven. Dan zou hij niet zijn impulsen hebben gevolgd maar eerst afgewacht hebben of hij dat wel mocht van de baas.

Zou wat moois zijn als je hond op eigen houtje op jacht ging. Alleen de baas geeft het teken dat de hond achter wild aan mag.
Onzin. Bij een eerste schrikreactie gaat een hond niet eerst kijken of hij wel zichzelf mag verdedigen. Je kan een hond nog zo goed opvoeden; op angst en schrik kan een hond altijd blijven reageren. En de vergelijking met jacht snap ik al helemaal niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
10-07-2020 18:09
Ja en die hond heeft dat kindje flink te grazen gehad. In het lichaam door de huid heen gebeten. Wat nou als er een kind per ongeluk op zijn poot gaat staan? Draait die hond dan helemaal door? Die moet echt een muilkorf om als ze hem tussen kinderen uitlaten. Heeft bewezen niet te vertrouwen te zijn.

:nut:

Ja, laten we een JR gaan muilkorven. Wat wil je er omheen doen? Een badminstonshutje?
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
10-07-2020 18:08
De hond acteert inderdaad volgens zijn instinct, maar hij zou dat niet gedaan hebben als de eigenaar hem een goede opvoeding had gegeven. Dan zou hij niet zijn impulsen hebben gevolgd maar eerst afgewacht hebben of hij dat wel mocht van de baas.

Zou wat moois zijn als je hond op eigen houtje op jacht ging. Alleen de baas geeft het teken dat de hond achter wild aan mag.
Bullshit, impulsen zijn niet controleerbaar. Daar is het impuls voor.
Als baas kun je daar op acteren, uiteraard. Maar dan moet je iets wel aan zien komen en dat was dus niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je goed gehandeld hebt; baasje is ook geschrokken geef je aan, dus die zal volgende keer ook beter opletten, hoewel ook hondenbaasjes niet dwars door de muur heen kunnen kijken..als je dochtertje van achter een muurtje ineens de straat opgestoven was, had ze misschien onder een auto gelegen, dat is net zo’n ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Contactgegevens kun je in zo’n geval altijd vragen vanwege de schade/verzekering.

Aangifte doen lijkt mij wat overdreven; maar als ik sommige andere reacties hier zie: dan is het in elk geval bekend, die baasjes moeten een lesje leren (?? die zijn al genoeg geschrokken denk ik), hond moet een muilkorf..ik zit nog te wachten op een reactie dat ze dat hondje moeten laten inslapen omdat ie onbetrouwbaar is.. :popcorn:
schorpioentje28 wijzigde dit bericht op 10-07-2020 18:20
0.13% gewijzigd
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
10-07-2020 18:09
Ja en die hond heeft dat kindje flink te grazen gehad. In het lichaam door de huid heen gebeten. Wat nou als er een kind per ongeluk op zijn poot gaat staan? Draait die hond dan helemaal door? Die moet echt een muilkorf om als ze hem tussen kinderen uitlaten. Heeft bewezen niet te vertrouwen te zijn.
Doordraaien doen ze zelden. Het blijft vaak bij een hap. Kan inderdaad ook gebeuren als een kind op de poot gaat staan, maar de meeste huisdieren doen dat minder gauw. Happen uit (lichte) pijn doen de meeste (goed opgevoed, fijn huisje) honden sowieso niet gauw. Het gaat om het schrikken waar bijna elke hond van kan bijten. Wat dat betreft is elke hond onbetrouwbaar, uiteindelijk.
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
10-07-2020 18:19
Ik denk dat je goed gehandeld hebt; baasje is ook geschrokken geef je aan, dus die zal volgende keer ook beter opletten, hoewel ook hondenbaasjes niet dwars door de muur heen kunnen kijken..als je dochtertje van achter een muurtje ineens de straat opgestoven was, had ze misschien onder een auto gelegen, dat is net zo’n ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Contactgegevens kun je in zo’n geval altijd vragen vanwege de schade/verzekering.

Aangifte doen lijkt mij wat overdreven; maar als ik sommige andere reacties hier zie: dan is het in elk geval bekend, die baasjes moeten een lesje leren (?? die zijn al genoeg geschrokken denk ik), hond moet een muilkorf..ik zit nog te wachten op een reactie dat ze dat hondje moeten laten inslapen omdat ie onbetrouwbaar is.. :popcorn:

Dit! Ik vraag me dan af wat ze zelf zouden doen als er opeens een vent op hen kwam afrennen? Gewoon bewegingsloos blijven staan? of zich afweren/ schrikken?
Alle reacties Link kopieren
Voor degene die het niet normaal vinden dat een hond bijt uit schrik:

Waarom je pup een bijtrem aanleren en niet afleren te bijten?
Het klinkt misschien raar dat we de pup wel laten bijten en dat we dat bijten alleen maar zachter willen hebben. Waarom niet gewoon de hond leren om helemaal niet te bijten? Honden hebben nu eenmaal maar een beperkt aantal opties als gereedschap: hun voorpoten en hun gebit. Dat gebit leren ze al op jonge leeftijd heel precies te gebruiken zoals hierboven beschreven is. Door ze te begeleiden in hoe zachtjes ze ons mogen of kunnen vastpakken geven we ze extra vaardigheden met hun gebit.

In geval van nood, ernstige schrik of pijn kan een hond uitvallen, of zelfs bijten. Dat hoort nu eenmaal bij het normale gedragsrepertoire van honden. Door je pup een bijtrem aan te leren, bouw je eigenlijk een veiligheidsmechanisme in. Honden die een duidelijke bijtrem aangeleerd hebben, weten hoe hard ze in iets kunnen en mogen bijten. Wanneer de hond heeft geleerd heel zachtjes te bijten of vast te pakken zal er meer kans zijn dat een beet, ook bij een schrikreactie, gedoseerd is. Ze pakken je hand of arm misschien wel vast, maar laten hem ook direct weer los. Het is uiteraard nog steeds pijnlijk, maar de schade zal minder groot zijn dan wanneer je hond geen bijtrem heeft geleerd. Leer je je hond aan dat hij helemaal niet aan je mag zitten met zijn bek, dan zal hij ook niet weten met welke kracht hij iets duidelijk kan maken en loop je het risico dat de beet in een schrikreactie erg hard is.

De reactie van de hond was dus volstrekt normaal. Dat wij mensen het niet leuk vinden is een tweede. Gezien de mate van verwonding is het een opgevoede hond.
Antoon69 schreef:
10-07-2020 18:09
Ja en die hond heeft dat kindje flink te grazen gehad. In het lichaam door de huid heen gebeten. Wat nou als er een kind per ongeluk op zijn poot gaat staan? Draait die hond dan helemaal door? Die moet echt een muilkorf om als ze hem tussen kinderen uitlaten. Heeft bewezen niet te vertrouwen te zijn.

Flink te grazen?? Als ik het verhaal lees valt het wel mee. Kinderen moeten ook leren bij onbekende honden geen gekke dingen te doen. De hond was aangelijnd, wat wil je nog meer. Juist doordat die aangelijnd was kon deze niet wegrennen.
Bij mijn hond lopen kinderen er ook vaak op af om te aaien. Super irritant.

Hoe ga je dat doen bij een kat die krabt? Ik ben vroeger ook flink gekrabt door kat van mijn tante, heb die kat nooit meer geaaid, maar knuffel nog steeds met katten.
Alle reacties Link kopieren
Wow, ik vind het best schokkend dat mensen vinden dat dit normaal is. Het kind is zich van geen kwaad bewust, rent alleen, en er komt toevallig een hond om de hoek. En dan mag de hond bijten?
Is er niet gewoon iets mis met zo'n hond? Aanvallen is toch geen logische reactie op schrikken? Dat zou er toch al lang uit geselecteerd moeten zijn? Katten doen dat ook niet overigens, die krabben echt niet als ze zich kapot schrikken. Die rennen gewoon weg. Getikte exemplaren daar gelaten, maar die hou je binnen en zou je muilkorven als het een hond was.

Ik snap ook de reactie niet dat je het kind maar veel zou moeten laten kennismaken met andere honden zodat het niet bang wordt voor honden. Een beetje angst voor honden vind ik helemaal prima.
Alle reacties Link kopieren
Ja op schrik reageren honden heel vaak bijtend. Als het gevaar dichtbij is, plotseling, uit het niks. Dan happen ze. Normaal geven ze eerst een waarschuwing, als ze het gevaar zien aankomen. Maar dat niet zien is dus ook de schrikreactie. Of het kind goede bedoelingen had of niet maakt ook niet zoveel uit he? Het is wel sneu voor haar, maar de hond schrok gewoon. Die krijgt niet bewust mee dat het een rennend kind betrof. Daarom moet je je kinderen ook nooit alleen laten met een hond. Ze kunnen er bovenop klimmen als hij slaapt en dan kan er makkelijk gehapt worden. Nee er is echt niks mis met die hond, het klinkt als een eenmalig incident. Mensen willen graag denken dat er dan wel iets mis moet zijn met een hond, maar dat is niet zo. De liefste hond, kindervriend, kan schrikken en happen. Als alle honden gemuilkorfd moesten worden die ooit gehapt hadden, hadden we nauwelijks honden lopen zonder muilkorf.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
10-07-2020 18:09
Ja en die hond heeft dat kindje flink te grazen gehad. In het lichaam door de huid heen gebeten. Wat nou als er een kind per ongeluk op zijn poot gaat staan? Draait die hond dan helemaal door? Die moet echt een muilkorf om als ze hem tussen kinderen uitlaten. Heeft bewezen niet te vertrouwen te zijn.
Of je overdrijft nog wat meer. Hou op met je 'stoere' praatjes. Als iemand mij al wandelend vanuit uit het niets op mijn schouder tikt haal ik instinctief uit. (Man kan er van meepraten).
Rennend kind stuit uit het niets op een aangelijnde hond. Hond schrikt en snept. Hij beet niet, ging er niet voor, achtervolgde het kind niet, ging niet als een razende blaffen en grommen... kan gebeuren.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik het baasje niet ken en ook geen contactgegevens heb verzameld door de schrik, heb ik een berichtje voor haar geplaatst op FB pagina van onze wijk. We wonen in een flinke wijk, dus ik hoop dat ze het (via via) leest. Zij was ook flink geschrokken en ik heb in dat berichtje gezegd dat alles weer goed gaat met mijn dochter.

Het is dat dit mijn eigen kind betreft, maar ik snap de hond.
Alle reacties Link kopieren
Wat eng dat er mensen aangiften zouden doen van zo iets. Bizar eigenlijk. Een kind laat een hond schrikken en dan ga je aangifte doen? Goed TO dat je dit niet overweegt.
retrostar schreef:
10-07-2020 18:08
De hond acteert inderdaad volgens zijn instinct, maar hij zou dat niet gedaan hebben als de eigenaar hem een goede opvoeding had gegeven. Dan zou hij niet zijn impulsen hebben gevolgd maar eerst afgewacht hebben of hij dat wel mocht van de baas.

Zou wat moois zijn als je hond op eigen houtje op jacht ging. Alleen de baas geeft het teken dat de hond achter wild aan mag.
Pff wat overdreven. Denk dat baasje zich rot geschrokken is en ze bekende dat ze de hond niet goed vast had. Het is met een sisser afgelopen, dan is het toch goed. Waarom moet tegenwoordig alles meteen gemeld worden of aangifte gedaan worden. Kinderachtig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven