Geld & Recht alle pijlers

Druk maken om financiën

02-04-2020 21:19 392 berichten
Dag allen,

Ik ben de laatste tijd een stuk bewuster bezig met mijn financiën dan voorheen, maar ik wil graag wat advies van jullie hierin. Ik heb namelijk het idee dat ik er soms iets te veel mee bezig ben en te ongeduldig in het stukje sparen, dus misschien dat iemand dit herkent.

Ik ben drie jaar geleden afgestudeerd en ik heb een studieschuld van ongeveer 10.000 euro. Ik denk, als ik naar mijn omgeving kijk, dat het erger had gekund, maar eigenlijk was het ook weer niet helemaal nodig geweest. Ik heb een tijdje maximaal geleend omdat ik in het buitenland ging studeren, dit was het absoluut waard, maar achteraf gezien had ik ook gewoon veel meer kunnen werken en sparen i.p.v. de luie student uithangen. Maar ja, dat is achteraf, niets aan te doen.

Eerst kon die studieschuld me eigenlijk ook vrij weinig interesseren, ik had immers toch 15 jaar de tijd om dit af te betalen en dat kwam wel goed. Nog steeds denk ik dat dit te overzien is, maar ik vraag me toch af wat een beetje handig is. Ik ben nooit een held geweest in sparen, in tegendeel zelfs, maar hier ben ik het afgelopen half jaar actief mee bezig geweest. Ik had tot een half jaar geleden een vrij hoge huur, waardoor ik eigenlijk vrijwel niets heb kunnen sparen, nu ik door een verbroken relatie weer even bij mijn ouders woon heb ik de ruimte om goed te sparen. Naar mijn mening gaat dit eigenlijk nog steeds te langzaam, maar ja, dat is ook niet binnen een dag gerealiseerd natuurlijk. Dat realiseer ik me. Ik merk alleen dat ik elke maand heel erg gefixeerd ben op het krijgen van mijn salaris, daar excel berekeningen op loslaat hoe veel ik aan de kant kan zetten, maar dan eigenlijk nog niet helemaal tevreden ben. Toen ik hoorde dat mijn vakantie werd geannuleerd vanwege corona, was ik ook ergens opgelucht want: ik hou vakantiegeld over.

Nu vraag ik me ook af: is het slim om die studieschuld toch sneller af te lossen? Mijn spaargeld daarin te stoppen, of mijn vakantiegeld extra aflossen nu mijn vakantie toch niet doorgaat? Daarnaast weet ik ook nog niet helemaal wat mijn woonsituatie gaat worden (kopen of huren), doe ik er dan wel verstandig aan?

Kortom: ik ben nog heel erg mijn weg aan het zoeken in mijn financiën en ik worstel er wel een beetje mee. Ik ben nog jong, het liefst heb ik geen schulden, maar eigenlijk wil ik ook gewoon een leuke bankrekening hebben voor mijn toekomst.

Sorry voor het misschien wat warrige verhaal. Iemand die dit herkent, tips heeft om hier wat meer rust/wijsheid in te creëren?
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
03-04-2020 16:49
Yes die vraag over de toekomst heb ik ook al wel echt bij hem neergelegd. En toen ik vroeg of ik dan minder moet gaan werken omdat ik minder verdien maar nog steeds evenveel moet betalen, keek hij me heel verward aan. "Tuurlijk niet, we doen dan toch alles naar verhouding". Dus ik denk dat we met (heel veel) gesprekken wel meer naar elkaar toe zullen komen wat betreft dit onderwerp.

Ik wil wel met hem samenwonen, ja, althans, nu doen we het al een paar weken op 'proef' en het voelt wel heel goed. Maar met een vriendin zou ik nog steeds ook erg leuk vinden. Ik moet daar nog even over nadenken, voor nu vind ik dit even prima zo eigenlijk, eerlijk gezegd.
Top! Veel geluk samen!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 21:35
hoeveel rente krijg je op je spaargeld
hoeveel betaal je op je lening?

als je spaarrente lager is dan je leenrente is aflossen heel erg slim
Behalve als je geld nodig hebt voor een investering.

Als je voor een top-baan écht een auto nodig zou hebben, kun je die beter van je spaargeld betalen dan een nieuwe lening te nemen.
Of als je een eigen bedrijf begint, of als zzp'er 2 maanden zonder inkomen begint.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Hey Purake, ik ben heel nieuwsgierig hoe de gesprekken met je vriend inmiddels bezonken zijn en of jullie echt samen een nieuwe start aan het maken zijn. Maar als je liever buiten van de zon geniet is dat ook prima natuurlijk ;-)
Kastanjez schreef:
06-04-2020 09:18
Hey Purake, ik ben heel nieuwsgierig hoe de gesprekken met je vriend inmiddels bezonken zijn en of jullie echt samen een nieuwe start aan het maken zijn. Maar als je liever buiten van de zon geniet is dat ook prima natuurlijk ;-)
Hey Kastanjez, wat lief dat je het vraagt!
Sinds het gesprek van vrijdag is het eigenlijk echt heel chill tussen ons. We hebben een betere verdeling weten te maken qua kosten voor de maandelijkse vasten lasten wat voor ons allebei goed voelt, en hij doet de aanschaf van spullen in huis zelf (lampjes, nieuwe tv etc).
Verder heb ik al mijn planten dit weekend mogen verhuizen ;) en merk ik dat hij probeert om wat dingetjes in huis te veranderen zodat het ook meer mijn plekje is.
Of we na deze coronafase ook daadwerkelijk officieel gaan samenwonen is niet meer ter sprake gekomen, hoeft ook geen druk op te liggen, maar voor nu hebben we het fijn zo.
Dat klinkt fijn Purake, geniet er van!
Alle reacties Link kopieren
Fijne update Purake.

Maar het topic was een beetje ontspoord richting relatie.... Lukt het nu ook om de algemene onrust om geld bij jezelf los te laten?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
06-04-2020 16:51
Fijne update Purake.

Maar het topic was een beetje ontspoord richting relatie.... Lukt het nu ook om de algemene onrust om geld bij jezelf los te laten?
Ja dat lukt wel beter. Heb idd besloten om even een knip op de portemonnee te houden als het gaat om kleding/kapper.
Daarnaast ga ik nu maandelijks minder betalen aan vriend en ga ik dat verschil opzij zetten voor aflossing studieschuld. Vanaf deze maand ook potje aanleggen.
Ik denk dat de spaarrekening er aan het eind van het jaar heel anders uitziet.
Alle reacties Link kopieren
Fijn, Purake!
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een goed begin!
delicious35 schreef:
02-04-2020 22:02
Ik zou fijn bij je ouders gaan zitten, dan bespaar je zeker 400 euro per maand.
Als mijn volwassen kind met een netto besteedbaar inkomen weer een jaar (of langer) bij mij zou intrekken, dan zou ik net als haar vriend ook met de rekenmachine klaarstaan. Ik ben geen gratis hotel.
En ik snap haar vriend prima. Als je praktisch bij iemand inwoont, waarom zou deze persoon dan wel alle vaste kosten moeten dragen en de ander niet? Als ze ergens een huurappartementje heeft, gaat daar minimaal 800 heen tegenwoordig.
Ik zou dan idd wel bedanken om mee te betalen aan spullen in op aan het huis, tenzij op schrift staat dat deze voor de helft van mij zijn en dus bij verbreken relatie ook weer worden uitgekeerd. Maar meebetalen aan hypotheekrente en nog wat andere onkosten vind ik niet meer dan normaal als je gewoon een baan hebt en ook nog in staat bent om dan €900 te sparen. Of is haar vriend van de sociale dienst ofzo? 'Trek hier gratis uw kost en inwoning'
purake schreef:
02-04-2020 22:02
Klopt, vind ik ook. Maar ja "als ik nu in een huurwoning zat was ik meer kwijt geweest" zegt hij dan
En hij heeft groot gelijk!
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
07-04-2020 01:20
En hij heeft groot gelijk!
Sure.
ik geef mn bek ook maar een douw
diyer schreef:
07-04-2020 01:19
Als mijn volwassen kind met een netto besteedbaar inkomen weer een jaar (of langer) bij mij zou intrekken, dan zou ik net als haar vriend ook met de rekenmachine klaarstaan. Ik ben geen gratis hotel.
En ik snap haar vriend prima. Als je praktisch bij iemand inwoont, waarom zou deze persoon dan wel alle vaste kosten moeten dragen en de ander niet? Als ze ergens een huurappartementje heeft, gaat daar minimaal 800 heen tegenwoordig.
Ik zou dan idd wel bedanken om mee te betalen aan spullen in op aan het huis, tenzij op schrift staat dat deze voor de helft van mij zijn en dus bij verbreken relatie ook weer worden uitgekeerd. Maar meebetalen aan hypotheekrente en nog wat andere onkosten vind ik niet meer dan normaal als je gewoon een baan hebt en ook nog in staat bent om dan €900 te sparen. Of is haar vriend van de sociale dienst ofzo? 'Trek hier gratis uw kost en inwoning'
Daarom betaal ik ook mee aan de hypotheekrente, gas water licht en boodschappen. Maar ik ga toch echt niet sparen voor zijn nieuwe badkamer over 15 jaar. Dat geld zet ik zelf wel in een potje en kunnen we later SAMEN uitgeven aan een nieuwe badkamer.
Je deed anders eerst wel alsof je het zelf nogal onzin vond. Kijk, dat van die spullen geef ik je gelijk in, net als geld uitgeven aan verbouwingen als je er zelf nooit een waardeuitkering van terug ziet. Maar je deed echt zelf ook nogal lachwekkend over het feit dat je vriend dat nu eenmaal niet meer dan normaal vindt en hij heeft er ruzie met je over moeten maken om het betalen van jou er doorheen te krijgen. Dus eigenlijk was je houding wel meer een van lekker makkelijk. Ik ben blij om te lezen dat je zelf ook inmiddels beseft dat voor inwonen echt wel iets tegenover mag staan.

Ik las dat er nog andere puntjes waren met je vriend qua huishouden doen enzo. Dat is een andere discussie en daarvan weet ik inhoudelijk niet veel. Ik heb niet geloept. Dus daar moet je natuurlijk wel je grenzen in bewaken. Maar ik lees je laatste update dat het ontspannen is tussen jullie en dat is mooi. Geniet daarvan.
En neem je ouders een keer uit eten als het weer kan, als blijk van waardering voor het feit dat ze je terug in huis hebben genomen. Of heb je er echt feitelijk nooit meer gewoond en waren ze meer je postadres? Iig een blijk van waardering, bloemetje, kaartje, dankjewel lieve pap/mam kan nooit geen kwaad.
Niet het hele topic gelezen, wel de eerste pagina's en ik herinnerde me nog je eerdere topic over je vriend.

Ik zit nog steeds een beetje in het kamp die je vriend een Dagobert Duck vinden tbh. Goed te lezen dat je het gesprek met hem bent aangegaan erover en hij wat gedimd is. Kijk, meebetalen aan boodschappen en (een gedeelte van) gas/water/licht als je daar fulltime zit vind ik 1 ding. Dat zou ik ook zelf voorstellen als ik non stop bij mijn ouders zou zitten, of bij een vriend of vriendin voor een tijdje. Want dan ben je geen logee meer maar een (tijdelijke) huisgenoot. Maar dat de rekenmachine erbij gepakt is voor de hypotheekrente en slijtage van meubels -ik had even een mental image dat je dagelijks de bank berijdt ofzo, en op bed komt liggen alsof je in de WWF een knock out move maakt- vind ik echt enorm overdreven en een beetje berekenend zelfs. En daarna die post van naar rato of niet terwijl hij een stuk meer verdient en met als klap op de vuurpijl het verzoek om even mee te betalen aan een hometrainer waar jij niet om gevraagd hebt, ho-ly shit.

Verder ontopic: ik werd ook nerveus van mijn studieschuld. Kijk, in feite is het zo dat de rente 0 is en de afbetalingsregelingen van DUO heel redelijk zijn enzo. Dus het geld in je eigen zak houden heeft ook zo zijn charmes. Maar je kan niet in de toekomst kijken. Stel er komt een super leuk koophuis op je pad. Dan is je studieschuld verzwijgen echt niet zo chill, zit je met geknepen billen bij je hypotheekadviseur te hopen dat zij er niet naar vragen etc. Ik ken ook een paar mensen die de schuld een tijdje op stop hadden gezet (dat mag geloof ik nog steeds zonder opgaaf van reden, in 'mijn' tijd een jaar of 5 in totaal?) en nadenken over hoe en wanneer betalen een beetje hadden uitgesteld… Lag deze persoon in scheiding toen DUO kwam aankloppen. En dan moet je wel, hoe 'redelijk' het bedrag ook was per maand. Een ander (lang geleden) had niet door dat de rente best hoog was, had uitgesteld met betalen en hoppa: net een tweeling en daar kwam DUO om de hoek.

Dus ik hem 'm net afbetaald :) Ik had een best flinke ook. Ik had het laatste stuk op mijn rekening. 0% rente op spaarrekening… Laat ik er maar vanaf zijn. Ik heb nu nog een paar duizend Euro over maar het afbetalen voelde heel goed. Gewoon klaar ermee, die komt niet meer terug! Maar in mijn geval is het wel zo dat als ik toch opeens geld nodig heb voor bv een nieuwe auto oid, ik wel mensen in mijn omgeving heb waar ik kan aankloppen voor een lening zonder rente, en ik momenteel ook gewoon kan sparen enzo. Dus dat geld komt er wel weer. Dus als het dan toch kan: sparen en versneld afbetalen tegelijk :) Elk beetje is weer wat toch? Ik las ook ergens dat ze van plan waren om kosten koper voor starters mee te laten financieren zodat een eerste huis kopen makkelijker is. Ik zou dat super redelijk vinden, kosten koper is voor een eerste appartementje samen met je andere kosten zoals verhuizen etc. toch al gauw 10.000 Euro. Op een hypotheek van 30 jaar is zijn dat enkele tientjes per maand extra. Als je daar nou een heleboel starters mee helpt die amper tot geen kans hebben om te sparen in de dure vrije huur met onzekere baantjes (de typische 'tussen wal en schip' mensen waar je wel eens van leest) lijkt mij dat een goed plan. Hopelijk heb jij daar later wat aan, als dat plan doorgaat! Houd dat soort dingen ook gewoon in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
Even ontopic herhaal ik mijn post nog maar even; wie weet heb je er nog wat aan.

Ik had zelf na afronden studie (2014) een studieschuld van iets meer dan 6000 euro en die wilde ik zo snel mogelijk aflossen. Voordat ik verplicht moest beginnen met aflossen heb ik 1x 1000 euro afgelost.

In 2015 ging ik op mezelf wonen en vanaf januari 2017 moest ik verplicht beginnen met aflossen. Ik heb vanaf het begin de maandelijkse aflossing op 100 euro gezet (later op 200 euro) en eens in de zoveel tijd loste ik in 1x bijvoorbeeld 1000 euro af. Ik zorgde altijd dat ik een buffer overhield die voor mij fijn voelde (2000 a 3000 euro).

Op die manier heb ik het vrij snel afgelost; in mei 2018 was ik van de schuld af. Ondanks dat de rente laag/niks was had ik geen zin om jarenlang een schuld te hebben dus ik had er echt een doel van gemaakt om het zo snel mogelijk af te lossen.

In die tijd verdiende ik overigens max 1850 netto per maand (daar kwam 2x per jaar wel vakantietoeslag en eindejaarsuitkering bij) en ging ik minstens 1x per jaar op vakantie.
Here am I in my little bubble

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven