Geld & Recht alle pijlers

Druk maken om financiën

02-04-2020 21:19 392 berichten
Dag allen,

Ik ben de laatste tijd een stuk bewuster bezig met mijn financiën dan voorheen, maar ik wil graag wat advies van jullie hierin. Ik heb namelijk het idee dat ik er soms iets te veel mee bezig ben en te ongeduldig in het stukje sparen, dus misschien dat iemand dit herkent.

Ik ben drie jaar geleden afgestudeerd en ik heb een studieschuld van ongeveer 10.000 euro. Ik denk, als ik naar mijn omgeving kijk, dat het erger had gekund, maar eigenlijk was het ook weer niet helemaal nodig geweest. Ik heb een tijdje maximaal geleend omdat ik in het buitenland ging studeren, dit was het absoluut waard, maar achteraf gezien had ik ook gewoon veel meer kunnen werken en sparen i.p.v. de luie student uithangen. Maar ja, dat is achteraf, niets aan te doen.

Eerst kon die studieschuld me eigenlijk ook vrij weinig interesseren, ik had immers toch 15 jaar de tijd om dit af te betalen en dat kwam wel goed. Nog steeds denk ik dat dit te overzien is, maar ik vraag me toch af wat een beetje handig is. Ik ben nooit een held geweest in sparen, in tegendeel zelfs, maar hier ben ik het afgelopen half jaar actief mee bezig geweest. Ik had tot een half jaar geleden een vrij hoge huur, waardoor ik eigenlijk vrijwel niets heb kunnen sparen, nu ik door een verbroken relatie weer even bij mijn ouders woon heb ik de ruimte om goed te sparen. Naar mijn mening gaat dit eigenlijk nog steeds te langzaam, maar ja, dat is ook niet binnen een dag gerealiseerd natuurlijk. Dat realiseer ik me. Ik merk alleen dat ik elke maand heel erg gefixeerd ben op het krijgen van mijn salaris, daar excel berekeningen op loslaat hoe veel ik aan de kant kan zetten, maar dan eigenlijk nog niet helemaal tevreden ben. Toen ik hoorde dat mijn vakantie werd geannuleerd vanwege corona, was ik ook ergens opgelucht want: ik hou vakantiegeld over.

Nu vraag ik me ook af: is het slim om die studieschuld toch sneller af te lossen? Mijn spaargeld daarin te stoppen, of mijn vakantiegeld extra aflossen nu mijn vakantie toch niet doorgaat? Daarnaast weet ik ook nog niet helemaal wat mijn woonsituatie gaat worden (kopen of huren), doe ik er dan wel verstandig aan?

Kortom: ik ben nog heel erg mijn weg aan het zoeken in mijn financiën en ik worstel er wel een beetje mee. Ik ben nog jong, het liefst heb ik geen schulden, maar eigenlijk wil ik ook gewoon een leuke bankrekening hebben voor mijn toekomst.

Sorry voor het misschien wat warrige verhaal. Iemand die dit herkent, tips heeft om hier wat meer rust/wijsheid in te creëren?
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
02-04-2020 21:43
Het is net wat je belangrijk vindt, je zou een stuk zuiniger kunnen leven maar als je nu al €900,- per maand kan sparen, hier leuk mee kan leven en het verder oke vindt zou ik hier niet flink op gaan bezuinigen. Het ligt dus vooral aan je toekomstplannen en je eigen prioriteiten.
Ja helemaal mee eens. Je vaste lasten zijn niet hoog, het is vooral 'leuk' waar je veel geld aan kwijt bent.
En als besparen je wel leuk lijkt, ik vind PorteRenee blog erg leuk om daar in te volgen.
delicious35 schreef:
02-04-2020 21:44
Waarom betaal je mee aan het huis van je vriend als je bij je ouders woont?
1200 euro voor kleding is best veel
Dat is een verhaal apart, laten we het erop houden dat hij in eurotekens denkt (misschien steekt hij me eerlijk gezegd ook een beetje aan), ik 5 van de 7 dagen bij hem 'woon' (en nu 7/7 dagen vanwege corona en vader in risicogroep), dus dat hij vond dat ik wel kon meebetalen. Ben ik het mee eens, maar hij heeft even de rekenmachine erop los gelaten. Vandaar dat bedrag.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:45
Dat laatste is goed om te weten, ik heb daar wel iets over gelezen maar dit stond me niet helemaal bij. Ik ben ook helemaal niet bezig met hypotheek, huis kopen oid, dus daar ben ik ook niet echt in thuis. Maar mocht ik over een jaar wel besluiten dat ik iets wil kopen, dan is dat wel handig om te weten natuurlijk. Is het verplicht om je schuld op te geven?
Officieel ja. Een heleboel mensen doen het niet en er zijn hypotheekverstrekkers die er niet naar vragen. Maar dan kun je wel in de problemen komen als je de hypotheek niet meer op kan hoesten.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eigenlijk dat je vaste lasten best hoog zijn! Waar geef je dat allemaal aan uit? Ik denk dat daar mogelijk winst te behalen is.

Verder vind ik dat je best wat spaargeld hebt! Zit daar je vakantiegeld al bij?

Ik zou nog even niet aflossen maar gewoon doorsparen. Je weet niet wat er straks qua woonruimte nodig is (neem aan dat je niet direct gaat samenwonen?) Als je nu alles aflost en je straks elders moet gaan bijlenen lijkt me dat niet handig! (Gunstigere leningen dan studielening zijn er volgens mij niet).
.
anoniem_391507 wijzigde dit bericht op 13-04-2020 17:29
Reden: .
99.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:46
Dat is een verhaal apart, laten we het erop houden dat hij in eurotekens denkt (misschien steekt hij me eerlijk gezegd ook een beetje aan), ik 5 van de 7 dagen bij hem 'woon' (en nu 7/7 dagen vanwege corona en vader in risicogroep), dus dat hij vond dat ik wel kon meebetalen. Ben ik het mee eens, maar hij heeft even de rekenmachine erop los gelaten. Vandaar dat bedrag.
wat een knieperd

hij wil verdienen aan zijn verkering?

Hij weet wat seks kost bij de hoeren? Ik zou een kassa op het nachtkastje zetten
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:46
Dat is een verhaal apart, laten we het erop houden dat hij in eurotekens denkt (misschien steekt hij me eerlijk gezegd ook een beetje aan), ik 5 van de 7 dagen bij hem 'woon' (en nu 7/7 dagen vanwege corona en vader in risicogroep), dus dat hij vond dat ik wel kon meebetalen. Ben ik het mee eens, maar hij heeft even de rekenmachine erop los gelaten. Vandaar dat bedrag.
Waar betaal je nu precies voor dan? Want er gaat ook al een bedrag voor boodschappen en gezamenlijke dingen heen zag ik.
Envelop schreef:
02-04-2020 21:43
Het is net wat je belangrijk vindt, je zou een stuk zuiniger kunnen leven maar als je nu al €900,- per maand kan sparen, hier leuk mee kan leven en het verder oke vindt zou ik hier niet flink op gaan bezuinigen. Het ligt dus vooral aan je toekomstplannen en je eigen prioriteiten.
Hoe dan? Vinden jullie 100 euro pm aan kleding veel (hieronder valt ook schoenen, persoonlijke verzorging zoals make-up, dagcreme, etc etc). Ik denk dat dit altijd wel sneller aantikt dan je in eerste instantie denkt.. Maar eerlijk is eerlijk: ik ben ook wel echt dol op shoppen. Ik kon eerst makkelijk 300 euro per maand uitgeven aan kleding, those days are over gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:48
Hoe dan? Vinden jullie 100 euro pm aan kleding veel (hieronder valt ook schoenen, persoonlijke verzorging zoals make-up, dagcreme, etc etc). Ik denk dat dit altijd wel sneller aantikt dan je in eerste instantie denkt.. Maar eerlijk is eerlijk: ik ben ook wel echt dol op shoppen. Ik kon eerst makkelijk 300 euro per maand uitgeven aan kleding, those days are over gelukkig.
doe het gewoon eens een tijdje niet
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 21:47
wat een knieperd

hij wil verdienen aan zijn verkering?

Hij weet wat seks kost bij de hoeren? Ik zou een kassa op het nachtkastje zetten
Nou ja zeg, ze wonen zo goed als samen dan is het toch niet heel gek dat ze ook iets mee betaald? Wat een bizarre reactie.
Alle reacties Link kopieren
Waarom betaal je zoveel geld aan het huis van je vriend? Ik vind het best veel.

Verder staat er op duo een rekenmachine die uitrekent hoeveel je terug kan betalen, de rente is nu 0% dus dat is gunstig. Je kan altijd nog aflossen hè, bijvoorbeeld als de rente stijgt.
Wie wat wil die moet wat.
lilalinda schreef:
02-04-2020 21:47
wat een knieperd

hij wil verdienen aan zijn verkering?

Hij weet wat seks kost bij de hoeren? Ik zou een kassa op het nachtkastje zetten
Haha, hier moest ik hardop om lachen. Ja, we hebben hier ook regelmatig discussies over gevoerd. Ook een keer een topic over geopend (volgens mij is die verwijderd), dus wellicht dat iemand me daar nog van herkend, maar de reacties daarop waren ook niet lovend van de vivadames ;)

Ik vind het ook nogal apart, maar goed, hij vindt het blijkbaar normaal zo.

Ik betaal mee aan gas water licht, hypotheekrente (niet de hypotheek zelf), onderhoud (viel echt van verbazing van mijn stoel, maar goed "ik help ook mee aan slijtage), dat was het volgens mij. En dan nog boodschappen idd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 21:39
dat is een fijne manier, maar niet de meeste wijze maner
Geld is zowat gratis dezer dagen.
Aan je reactie te zien denk ik dat jij dan wel zo oud bent dat je ook andere rentepercentages kunt herinneren ;-)
(zoals ik ook wel) en dan zou dat wel kloppen wat je daar zegt.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
02-04-2020 21:49
Nou ja zeg, ze wonen zo goed als samen dan is het toch niet heel gek dat ze ook iets mee betaald? Wat een bizarre reactie.
maar ze wonen niet samen, ze heeft nergens recht op
waarom zou hij aan haar moeten verdienen?
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:50
Haha, hier moest ik hardop om lachen. Ja, we hebben hier ook regelmatig discussies over gevoerd. Ook een keer een topic over geopend (volgens mij is die verwijderd), dus wellicht dat iemand me daar nog van herkend, maar de reacties daarop waren ook niet lovend van de vivadames ;)

Ik vind het ook nogal apart, maar goed, hij vindt het blijkbaar normaal zo.

Ik betaal mee aan gas water licht, hypotheekrente (niet de hypotheek zelf), onderhoud (viel echt van verbazing van mijn stoel, maar goed "ik help ook mee aan slijtage), dat was het volgens mij. En dan nog boodschappen idd
gewoon niet meer doen hoor!
Ik ben mijn studieschuld pas nadat ik een aantal jaar werkte en wat meer verdiende versneld af gaan lossen door de termijn te verdriedubbelen en af en toe extra in te leggen. Daarvoor vond ik dat de moeite niet, want ik had andere dingen die zwaarder telden.

Ik heb mijn schuld ook deels opgedaan door lol te maken en te reizen. Geen moment spijt van gehad. Daar is m’n studietijd voor.

Maar ja, ik ben verder ook niet verstandig met geld.

Ik vind wel dat je erg veel betaald voor een huis waar je niet woont. Dat zou ik niet zo snel doen. Boodschappen, oké. Maar bijdragen aan huur of hypotheekrente? Nee.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 02-04-2020 22:10
15.96% gewijzigd
moizer schreef:
02-04-2020 21:47
Ik vind eigenlijk dat je vaste lasten best hoog zijn! Waar geef je dat allemaal aan uit? Ik denk dat daar mogelijk winst te behalen is.

Verder vind ik dat je best wat spaargeld hebt! Zit daar je vakantiegeld al bij?

Ik zou nog even niet aflossen maar gewoon doorsparen. Je weet niet wat er straks qua woonruimte nodig is (neem aan dat je niet direct gaat samenwonen?) Als je nu alles aflost en je straks elders moet gaan bijlenen lijkt me dat niet handig! (Gunstigere leningen dan studielening zijn er volgens mij niet).
Dankje! Nee daar zit mijn vakantiegeld nog niet bij, dus ik vind dat stiekem wel een fijn vooruitzicht!

Qua samenwonen zijn we nog niet helemaal over uit, praktisch gezien wonen we eigenlijk al samen maar hij durft die officiele stap niet te nemen. En tja, ik heb geen zin om het uit te wachten bij mijn ouders. Nu door de coronasituatie ben ik er wel fulltime, maar als dat allemaal achter de rug is en we gaan weer terug naar het "normale" leven ga ik wel mijn eigen plekje zoeken als hij het nog steeds op deze manier wil doen. Heb het er ook al gehad om met een vriendin een appartementje te zoeken, wat me leuk lijkt!
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:48
Hoe dan? Vinden jullie 100 euro pm aan kleding veel (hieronder valt ook schoenen, persoonlijke verzorging zoals make-up, dagcreme, etc etc). Ik denk dat dit altijd wel sneller aantikt dan je in eerste instantie denkt.. Maar eerlijk is eerlijk: ik ben ook wel echt dol op shoppen. Ik kon eerst makkelijk 300 euro per maand uitgeven aan kleding, those days are over gelukkig.
Ik besteed max 150,- per maand aan kleding, (incl persoonlijke verzorging etc.), verjaardagen, etentjes met vrienden, uitstapjes etc. Jij zit toch nog een stuk hoger dan dat en ik vind dat dit goed te doen is.

Overigens werkte ik eerder in loondienst en hadden we het veel breder dan nu, man en ik hadden toen ongeveer €550,- budget per maand voor deze zaken
Alle reacties Link kopieren
De komende tijd geef je geen geld uit aan kapper, uitjes, feestjes etc dat kun je goed sparen.

Als je geld opzij zet, kun je er dan goed vanaf blijven? Zo nee, dan kun je deel stallen op spaarrekening bij andere bank (drempel om over te maken naar betaalrekening).

Bij hypotheekaanvraag moet je so je schulden melden, dus ook studieschuld. Plus bij aankoop huis moet je zelf ook kosten koper financieren.

Ik vind de kosten voor zorgverzekering best hoog. Maak je gebruik van de zaken in uitgebreidere dekking? Goed naar kijken eind van het jaar.
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
02-04-2020 21:50
Geld is zowat gratis dezer dagen.
Aan je reactie te zien denk ik dat jij dan wel zo oud bent dat je ook andere rentepercentages kunt herinneren ;-)
(zoals ik ook wel) en dan zou dat wel kloppen wat je daar zegt.
maar je moet het een keer terugbetalen, en TO leeft nu ruim, heeft een behoorlijk inkomen, weinig uitgaves

er komt een tijd, dat ze een pas gekocht huis en een paar kinderen wil combineren, dan is het heel fijn, als je niet nog elke maand een bedrag afbetaalt
Ik besteed ook echt wel veel meer dan €100 per maand aan kleding. Ook toen ik jonger was. Maar dat soort bedragen is allemaal relatief natuurlijk.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 02-04-2020 21:55
8.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij durft de officiële stap niet te nemen om samen te wonen, maar hij durft je wel €330 te vragen om bij hem te logeren. En dan komen daar nog boodschappen en gezamenlijke dingen (dingen?) bij van €200. Bijzondere man wel, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:53
Dankje! Nee daar zit mijn vakantiegeld nog niet bij, dus ik vind dat stiekem wel een fijn vooruitzicht!

Qua samenwonen zijn we nog niet helemaal over uit, praktisch gezien wonen we eigenlijk al samen maar hij durft die officiele stap niet te nemen. En tja, ik heb geen zin om het uit te wachten bij mijn ouders. Nu door de coronasituatie ben ik er wel fulltime, maar als dat allemaal achter de rug is en we gaan weer terug naar het "normale" leven ga ik wel mijn eigen plekje zoeken als hij het nog steeds op deze manier wil doen. Heb het er ook al gehad om met een vriendin een appartementje te zoeken, wat me leuk lijkt!
niet meer betalen tot het officieel is hoor
(en in Coronatijden al helemaal niet)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je op de volgende items best makkelijk kan bezuinigen mits je dat wilt:

Huis vriend
Gezamenlijke rekening, als dat alle boodschappen betreft lijkt het me oké maar anders vind ik dat ook best veel
Kapper, hoe kan je nu iedere maand daar €50,- aan kwijt zijn?
Mobiel abbo, met simonly kan je veel goedkoper
Kleding, zou iets minder kunnen denk ik
Uit eten / leuke dingen, kan ook minder.
_melon schreef:
02-04-2020 21:55
Hij durft de officiële stap niet te nemen om samen te wonen, maar hij durft je wel €330 te vragen om bij hem te logeren. En dan komen daar nog boodschappen en gezamenlijke dingen (dingen?) bij van €200. Bijzondere man wel, denk ik.
Dit vind ik ook. Overigens is hij in deze coronatijd flink aan het klussen, lampjes op de schuur, nieuwe lamp op de slaapkamer, nieuwe tv besteld. Komt hij vanmiddag aan met de vraag of ik even €600,- wil overmaken. Heb hem enorm hard uitgelachen. Dat gaan we dus even niet doen.
Punt is dat dit zijn eerste relatie is, alles nieuw voor hem is en dat als hij de stap maakt om samen te gaan wonen, hij er 100% zeker van wil zijn dat dit 'voor altijd' is, zeg maar. En we zijn pas een klein jaartje samen, dus op zich vind ik het niet vreemd, maar als je dan kijkt hoe hij naar de financiën kijkt, vind ik het wel vreemd ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven