Geld & Recht alle pijlers

Druk maken om financiën

02-04-2020 21:19 392 berichten
Dag allen,

Ik ben de laatste tijd een stuk bewuster bezig met mijn financiën dan voorheen, maar ik wil graag wat advies van jullie hierin. Ik heb namelijk het idee dat ik er soms iets te veel mee bezig ben en te ongeduldig in het stukje sparen, dus misschien dat iemand dit herkent.

Ik ben drie jaar geleden afgestudeerd en ik heb een studieschuld van ongeveer 10.000 euro. Ik denk, als ik naar mijn omgeving kijk, dat het erger had gekund, maar eigenlijk was het ook weer niet helemaal nodig geweest. Ik heb een tijdje maximaal geleend omdat ik in het buitenland ging studeren, dit was het absoluut waard, maar achteraf gezien had ik ook gewoon veel meer kunnen werken en sparen i.p.v. de luie student uithangen. Maar ja, dat is achteraf, niets aan te doen.

Eerst kon die studieschuld me eigenlijk ook vrij weinig interesseren, ik had immers toch 15 jaar de tijd om dit af te betalen en dat kwam wel goed. Nog steeds denk ik dat dit te overzien is, maar ik vraag me toch af wat een beetje handig is. Ik ben nooit een held geweest in sparen, in tegendeel zelfs, maar hier ben ik het afgelopen half jaar actief mee bezig geweest. Ik had tot een half jaar geleden een vrij hoge huur, waardoor ik eigenlijk vrijwel niets heb kunnen sparen, nu ik door een verbroken relatie weer even bij mijn ouders woon heb ik de ruimte om goed te sparen. Naar mijn mening gaat dit eigenlijk nog steeds te langzaam, maar ja, dat is ook niet binnen een dag gerealiseerd natuurlijk. Dat realiseer ik me. Ik merk alleen dat ik elke maand heel erg gefixeerd ben op het krijgen van mijn salaris, daar excel berekeningen op loslaat hoe veel ik aan de kant kan zetten, maar dan eigenlijk nog niet helemaal tevreden ben. Toen ik hoorde dat mijn vakantie werd geannuleerd vanwege corona, was ik ook ergens opgelucht want: ik hou vakantiegeld over.

Nu vraag ik me ook af: is het slim om die studieschuld toch sneller af te lossen? Mijn spaargeld daarin te stoppen, of mijn vakantiegeld extra aflossen nu mijn vakantie toch niet doorgaat? Daarnaast weet ik ook nog niet helemaal wat mijn woonsituatie gaat worden (kopen of huren), doe ik er dan wel verstandig aan?

Kortom: ik ben nog heel erg mijn weg aan het zoeken in mijn financiën en ik worstel er wel een beetje mee. Ik ben nog jong, het liefst heb ik geen schulden, maar eigenlijk wil ik ook gewoon een leuke bankrekening hebben voor mijn toekomst.

Sorry voor het misschien wat warrige verhaal. Iemand die dit herkent, tips heeft om hier wat meer rust/wijsheid in te creëren?
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:46
Dat is een verhaal apart, laten we het erop houden dat hij in eurotekens denkt (misschien steekt hij me eerlijk gezegd ook een beetje aan), ik 5 van de 7 dagen bij hem 'woon' (en nu 7/7 dagen vanwege corona en vader in risicogroep), dus dat hij vond dat ik wel kon meebetalen. Ben ik het mee eens, maar hij heeft even de rekenmachine erop los gelaten. Vandaar dat bedrag.
Ah, bah! Wat een onaantrekkelijke eigenschap zeg! Zou voor mij echt zo’n enorme afknapper zijn!
Natuurlijk is het prima dat jij ook bijdraagt, maar wat mii betreft zou dat spontaan moeten gaan! Door aan te bieden de boodschappen te betalend, hem eens mee uit eten neemt enz.
Een vent die met een rekenmachine jouw bijdrage uitrekent kan beter op zoek gaan naar een huisgenoot ipv een vriendin! :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:48
Hoe dan? Vinden jullie 100 euro pm aan kleding veel (hieronder valt ook schoenen, persoonlijke verzorging zoals make-up, dagcreme, etc etc). Ik denk dat dit altijd wel sneller aantikt dan je in eerste instantie denkt.. Maar eerlijk is eerlijk: ik ben ook wel echt dol op shoppen. Ik kon eerst makkelijk 300 euro per maand uitgeven aan kleding, those days are over gelukkig.
Ik koop niet maandelijks kleding. En heb een dag- en nachtcrème van de Lidl. Had een tijdje hele dure maar ben eigenlijk heel tevreden over deze dus zonde om er meer geld aan uit te geven, denk ik dan. Heb ook maar 2x per jaar ofzo een mascara nodig en veel meer make up draag ik niet meer dus met de rest doe ik eindeloos.

Dus nee, €100 geef ik bij lange na niet uit aan uiterlijke verzorging.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Envelop schreef:
02-04-2020 21:58
Ik denk dat je op de volgende items best makkelijk kan bezuinigen mits je dat wilt:

Huis vriend
Gezamenlijke rekening, als dat alle boodschappen betreft lijkt het me oké maar anders vind ik dat ook best veel
Kapper, hoe kan je nu iedere maand daar €50,- aan kwijt zijn?
Mobiel abbo, met simonly kan je veel goedkoper
Kleding, zou iets minder kunnen denk ik
Uit eten / leuke dingen, kan ook minder.
Potje van 50 euro per maand he, ik ga niet elke maand naar de kapper. Maar ik heb geblondeerd haar (kom van donkerbruin), moet 1 keer in de 10 weken wel verven en knippen dus ben je gauw wel 100-120 euro kwijt.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:59
Dit vind ik ook. Overigens is hij in deze coronatijd flink aan het klussen, lampjes op de schuur, nieuwe lamp op de slaapkamer, nieuwe tv besteld. Komt hij vanmiddag aan met de vraag of ik even €600,- wil overmaken. Heb hem enorm hard uitgelachen. Dat gaan we dus even niet doen.
Punt is dat dit zijn eerste relatie is, alles nieuw voor hem is en dat als hij de stap maakt om samen te gaan wonen, hij er 100% zeker van wil zijn dat dit 'voor altijd' is, zeg maar. En we zijn pas een klein jaartje samen, dus op zich vind ik het niet vreemd, maar als je dan kijkt hoe hij naar de financiën kijkt, vind ik het wel vreemd ;)
er was dus een reden he? dat vrouwen er niet eerder in trapten :)
deze man wi niet delen, en delen is belangrijk voor een relatie

pas als jij rechten hebt, heb je plichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou fijn bij je ouders gaan zitten, dan bespaar je zeker 400 euro per maand.
delicious35 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 22:04
1.27% gewijzigd
moizer schreef:
02-04-2020 22:00
Ah, bah! Wat een onaantrekkelijke eigenschap zeg! Zou voor mij echt zo’n enorme afknapper zijn!
Natuurlijk is het prima dat jij ook bijdraagt, maar wat mii betreft zou dat spontaan moeten gaan! Door aan te bieden de boodschappen te betalend, hem eens mee uit eten neemt enz.
Een vent die met een rekenmachine jouw bijdrage uitrekent kan beter op zoek gaan naar een huisgenoot ipv een vriendin! :facepalm:
Klopt, vind ik ook. Maar ja "als ik nu in een huurwoning zat was ik meer kwijt geweest" zegt hij dan
lux- schreef:
02-04-2020 22:00
Ik koop niet maandelijks kleding. En heb een dag- en nachtcrème van de Lidl. Had een tijdje hele dure maar ben eigenlijk heel tevreden over deze dus zonde om er meer geld aan uit te geven, denk ik dan. Heb ook maar 2x per jaar ofzo een mascara nodig en veel meer make up draag ik niet meer dus met de rest doe ik eindeloos.

Dus nee, €100 geef ik bij lange na niet uit aan uiterlijke verzorging.
En toch heet je Lux, haha!

Nee, ik geef ook echt veel meer uit aan die dingen. Altijd al gedaan.
delicious35 schreef:
02-04-2020 22:02
Ik zou fijn bij je ouders gaan zitten, dan bestaar je zeker 400 euro per maand.
Haha ja dat kan. Maar daar word ik niet zo gelukkig van ;) en in die zin interesseert geld me dan minder dan dat het mijn partner interesseert, ik ben liever een paar honderd euro kwijt zodat ik bij de man kan zijn bij wie ik wil zijn, dan dat ik op mijn slaapkamertje bij mijn ouders zit omdat ik dan geld overhou.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 22:02
Klopt, vind ik ook. Maar ja "als ik nu in een huurwoning zat was ik meer kwijt geweest" zegt hij dan
maar dat zit je niet, je zit bij je ouders
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 21:54
maar je moet het een keer terugbetalen, en TO leeft nu ruim, heeft een behoorlijk inkomen, weinig uitgaves

er komt een tijd, dat ze een pas gekocht huis en een paar kinderen wil combineren, dan is het heel fijn, als je niet nog elke maand een bedrag afbetaalt
Het is lood om oud ijzer of je dat op je spaarrekening hebt staan of dat gebruikt om een studieschuld af te betalen.
Het een of het ander doen maakt geen verschil.

Ik zou zeggen, probeer de inkomstenkant te vergroten.
Jij zegt, probeer de uitgavenkant te verlagen. Dat kan ook, is ook nuttig, maar levert op langere termijn minder op.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt veel besparen, maar volgens mij heb je daar geen behoefte aan.

Als je wel wil besparen, ter vergelijking:
Ik geef zo’n 50 euro per jaar uit aan de kapper. Ik heb geen auto. Ik betaal 6 euro aan mijn telefoonabonnement. Zorgverzekering 100 euro. Ik betaal alleen voor mijn eigen huis, niet voor onderhoud (?!) van een huis waar ik op bezoek ben. (Prima dat je boodschappen en g/w/l meebetaalt als je er zoveel overigens.)

Goed, ik zou met jouw inkomsten en bijgesteld uitgavenpatroon binnen een jaar 10.000 euro kunnen aflossen. En ik hou niet van schulden, dus ik zou er van af willen.

purake schreef:
02-04-2020 21:41
Heb potjes voor alles. Dit is mijn maandelijkse budgettering:

Huis vriend: 330
Gezamenlijke rekening voor boodschappen/leuke dingen: 200
Zorgverzekering: 140
Autoverzekering/wegenbelasting: 90
Benzine: 100
Kapper: 50
Kleding: 100
Mobiel abonnement: 32
Videoland/netflix: 20
Verjaardagen: 30
Uiteten/dingen met vriendinnen: 50-100

Dus dat tikt dan wel aan.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 22:03
Haha ja dat kan. Maar daar word ik niet zo gelukkig van ;) en in die zin interesseert geld me dan minder dan dat het mijn partner interesseert, ik ben liever een paar honderd euro kwijt zodat ik bij de man kan zijn bij wie ik wil zijn, dan dat ik op mijn slaapkamertje bij mijn ouders zit omdat ik dan geld overhou.
en daar maakt hij dus MISBRUIK van, echt geen leuke eigenschap

samen boodschappen betalen is heel normaal. Verder is het gewoon gezellig als je er bent/
Zijn kosten gaan niet omhoog, als jullie elkaar zien, jouw kosten wel. Raar toch?
lilalinda schreef:
02-04-2020 22:05
en daar maakt hij dus MISBRUIK van, echt geen leuke eigenschap

samen boodschappen betalen is heel normaal. Verder is het gewoon gezellig als je er bent/
Zijn kosten gaan niet omhoog, als jullie elkaar zien, jouw kosten wel. Raar toch?
Klopt, al is het wel zo dat ik er ook ben als hij er niet is, dus wat dat betreft gaan de energiekosten/waterkosten wel omhoog natuurlijk.
Waar mijn klomp vooral van brak, is dat hij leuke lampjes ophangt in de tuin, op de slaapkamer, een nieuwe tv koopt en een nieuw fitnessapparaat aanschaft voor op zolder (geen van deze dingen was aangekondigd), om vervolgens het verwijt te krijgen dat ik niet zie wat hij allemaal doet voor "mijn woonplezier". Gast, het is jouw huis, jij bepaalt ineens dat al die dingen er moeten komen (wat prima is)?
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 22:02
Klopt, vind ik ook. Maar ja "als ik nu in een huurwoning zat was ik meer kwijt geweest" zegt hij dan
Maar je zat niet in een huurwoning maar ‘gratis’ bij je ouders. Zijn argument is dus flauwekul!

En wat zal het een financiële tegenvaller voor hem zijn als jij straks met een vriendin een appartement hebt!

Doe me een lol: de eerste nacht dat hij blijft slapen geef je hem de volgende dag een rekening met 1/30e van de huur, gas water licht, €2,50 voor de netflixfilm die jullie gekeken hebben, 1,20 voor de cola en chips, 4,30 voor de avondmaaltijd, 75 ct voor het toetje en 2,85 voor het ontbijt (liefst nog per boterham uitgesplitst). En kom ons dan als-je-blieft vertellen hoe hij daarop reageerde! :cheer:
HennieHen schreef:
02-04-2020 22:05
Je kunt veel besparen, maar volgens mij heb je daar geen behoefte aan.

Als je wel wil besparen, ter vergelijking:
Ik geef zo’n 50 euro per jaar uit aan de kapper. Ik heb geen auto. Ik betaal 6 euro aan mijn telefoonabonnement. Zorgverzekering 100 euro. Ik betaal alleen voor mijn eigen huis, niet voor onderhoud (?!) van een huis waar ik op bezoek ben. (Prima dat je boodschappen en g/w/l meebetaalt als je er zoveel overigens.)

Goed, ik zou met jouw inkomsten en bijgesteld uitgavenpatroon binnen een jaar 10.000 euro kunnen aflossen. En ik hou niet van schulden, dus ik zou er van af willen.
Daar heb ik inderdaad weinig behoefte aan, want dan zou mijn kapsel er echt niet uitzien, en ik heb mijn auto echt gewoon nodig. Overigens is het een koekenblik uit het jaar 0 en kost dat ding in onderhoud vrijwel niets, dus dat scheelt wel weer. Op kleding zou ik wellicht wat meer moeten gaan besparen, ik vind dat lastig
Alle reacties Link kopieren
*Zoek een spaarrekening met rente. Ja die zijn er.
*Doe die vriend weg. Dit is niet OK.
*Spaar van wat er binnenkomt, niet van wat er over blijft.
Alle reacties Link kopieren
godallemachtig, ik hebe even geloept, maar
DUMP die loser!!
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 22:08
Klopt, al is het wel zo dat ik er ook ben als hij er niet is, dus wat dat betreft gaan de energiekosten/waterkosten wel omhoog natuurlijk.
Waar mijn klomp vooral van brak, is dat hij leuke lampjes ophangt in de tuin, op de slaapkamer, een nieuwe tv koopt en een nieuw fitnessapparaat aanschaft voor op zolder (geen van deze dingen was aangekondigd), om vervolgens het verwijt te krijgen dat ik niet zie wat hij allemaal doet voor "mijn woonplezier". Gast, het is jouw huis, jij bepaalt ineens dat al die dingen er moeten komen (wat prima is)?
Hij doet dat niet voor je woonplezier. Hij koopt en doet van alles in en aan ZIJN woning en verwacht vervolgens dat jij een deel mee betaalt. Dan ben je gewoon koekkoek. :nut:
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
02-04-2020 22:03
En toch heet je Lux, haha!

Nee, ik geef ook echt veel meer uit aan die dingen. Altijd al gedaan.
Lux als in licht, niet als in luxe ;-D

Maar ik geef mijn geld ongeveer een miljoen keer liever uit aan belevenissen dan aan spullen.

Eerst komen de vaste lasten, spullen voor mijn zoontje.
Dan etentjes, reizen/vakanties, feestjes, uitjes, etc.
Dan misschien een nieuwe laptop, meubels, dat soort dingen, nieuwe fiets, auto.
En dan helemaal onderaan de prioriteit staan dingen als dure crèmes en veel kleding.

Ik had al een capsule wardrobe voordat dat een ding was (en al die mensen maar miepen dat 37 kledingstukken zo weinig is maar ik heb er minder per seizoen :hihi: ) en draag alles wat ik heb meerdere jaren, ben echt van de simpele, soepele maar mooie kleding en niet van dingen die niet lekker zitten of die je met weinig dingen kan combineren of die naar de stomerij moeten.

Maar het scheelt wellicht dat ik werkkleding draag en en dus het grootste deel van de week niemand überhaupt ziet wat ik draag :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
moizer schreef:
02-04-2020 22:09
Maar je zat niet in een huurwoning maar ‘gratis’ bij je ouders. Zijn argument is dus flauwekul!

En wat zal het een financiële tegenvaller voor hem zijn als jij straks met een vriendin een appartement hebt!

Doe me een lol: de eerste nacht dat hij blijft slapen geef je hem de volgende dag een rekening met 1/30e van de huur, gas water licht, €2,50 voor de netflixfilm die jullie gekeken hebben, 1,20 voor de cola en chips, 4,30 voor de avondmaaltijd, 75 ct voor het toetje en 2,85 voor het ontbijt (liefst nog per boterham uitgesplitst). En kom ons dan als-je-blieft vertellen hoe hij daarop reageerde! :cheer:
Hahaha heerlijk! Ik had al eerder aangekondigd dat ik wat voor mezelf ging zoeken (en dan niet meer ging meebetalen aan zijn huis, zijn huishouden ging doen en ook niet meer 5 dagen in de week langs kwam), dat vond hij eigenlijk niet zo leuk want hij vindt het wel fijn dat ik hier 5 dagen zit. Het leek hem ook niet zo fijn om dan naar mijn appartement/huisje te komen want hij is nogal gewend aan zijn eigen omgeving. Dat was natuurlijk aan alle kanten mis. Vervolgens gaf hij aan dat hij inzag dat hij me niet kon tegenhouden, maar dat hij het niet leuk zou vinden.
Tja. Dan moet je de stap met me wagen, maar dat wil ie ook niet.
Alle reacties Link kopieren
als je hem dumpt, houd je een bult geld over ook

echt hoor, die man deugt niet. En niet alleen om het geld. Kom zeg, gun jezelf een normale vent, deze is gestoord
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 22:00
Potje van 50 euro per maand he, ik ga niet elke maand naar de kapper. Maar ik heb geblondeerd haar (kom van donkerbruin), moet 1 keer in de 10 weken wel verven en knippen dus ben je gauw wel 100-120 euro kwijt.
Je gaat maar op 1 ding in, klopt het dat je niet meer wil bezuinigen. Dat is prima maar zeg dat dan gewoon.
purake schreef:
02-04-2020 21:59
Dit vind ik ook. Overigens is hij in deze coronatijd flink aan het klussen, lampjes op de schuur, nieuwe lamp op de slaapkamer, nieuwe tv besteld. Komt hij vanmiddag aan met de vraag of ik even €600,- wil overmaken. Heb hem enorm hard uitgelachen. Dat gaan we dus even niet doen.
Punt is dat dit zijn eerste relatie is, alles nieuw voor hem is en dat als hij de stap maakt om samen te gaan wonen, hij er 100% zeker van wil zijn dat dit 'voor altijd' is, zeg maar. En we zijn pas een klein jaartje samen, dus op zich vind ik het niet vreemd, maar als je dan kijkt hoe hij naar de financiën kijkt, vind ik het wel vreemd ;)

Dat wordt nog wat als je formeel gaat samenwonen. 50/50, naar rato, dat wordt vast een hele constructie.

Maar no way dat ik ga betalen voor onderhoud van een huis waar ik misschien wel nooit kom te wonen.
purake schreef:
02-04-2020 22:02
Klopt, vind ik ook. Maar ja "als ik nu in een huurwoning zat was ik meer kwijt geweest" zegt hij dan
Ja als je een mini kamertje op de gracht huurt ben je zo 1000 euro kwijt tegenwoordig, maar dat is toch geen vergelijk. Als mijn vriend biefstuk voor me bakt vraagt hij ook geen loetje prijs terug maar de kosten van het biefstukje ALS HIJ KRAP ZIT. ik vind in deze tijd geld vragen sowieso een beetje not done tenzij je het niet kunt missen.
lux- schreef:
02-04-2020 22:12
Lux als in licht, niet als in luxe ;-D

Maar ik geef mijn geld ongeveer een miljoen keer liever uit aan belevenissen dan aan spullen.

Eerst komen de vaste lasten, spullen voor mijn zoontje.
Dan etentjes, reizen/vakanties, feestjes, uitjes, etc.
Dan misschien een nieuwe laptop, meubels, dat soort dingen, nieuwe fiets, auto.
En dan helemaal onderaan de prioriteit staan dingen als dure crèmes en veel kleding.

Ik had al een capsule wardrobe voordat dat een ding was (en al die mensen maar miepen dat 37 kledingstukken zo weinig is maar ik heb er minder per seizoen :hihi: ) en draag alles wat ik heb meerdere jaren, ben echt van de simpele, soepele maar mooie kleding en niet van dingen die niet lekker zitten of die je met weinig dingen kan combineren of die naar de stomerij moeten.

Maar het scheelt wellicht dat ik werkkleding draag en en dus het grootste deel van de week niemand überhaupt ziet wat ik draag :P
Haha dat scheelt! Ik vind dat oprecht heel erg knap, ik ben namelijk best wel gevoelig voor de laatste "trends", ik heb mezelf met kerst ook een paar Dr. Martens gegund van 180 euro en ik wil echt heul graag een tweede paar (maar ik doe het niet! niet nodig! stom!) maar ik vind gewoon zo veel kleding leuk ;) daar ben ik ook heel eerlijk in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven