Geld & Recht alle pijlers

Ebay, kan ik mijn bod nog intrekken/ de bestelling annuleren

24-10-2020 17:23 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op eBay een voorstel (Beste voorstel-prijs) voor een prijs gedaan voor een paar merkschoenen. Nu zou ik toch nog graag van de koop afzien (o.a. door de zeer hoge verzendkosten). Is dit nog mogelijk en zo ja, hoe? En zijn er dan kosten aan verbonden?
Ik weet niet hoe het nu zit want al jaren geen ebay meer gebruikt maar ik kan me nog wel herinneren dat een bod ook echt een bod was wat je als je gewonnen had (of dus meteen de gevraagde prijs betaald) je het niet zomaar kon intrekken.

Maar stonden de verzendkosten er dan niet bij vermeld voor je een bod deed?
Nee dat kan niet: https://www.ebay.nl/pages/help/buy/know ... nonpayment
Trouwens zo te vinden
Zo werkt dat niet hè. Dan kun je zo'n veilingwebsite wel opdoeken, als mensen hun bod gewoon in kunnen trekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop regelmatig op eBay. Je hebt dus een voorstel gedaan en ze waren akkoord? Of hebben ze een tegenbod gedaan? Bij tegenbod hoef je niet akkoord te gaan. Als je akkoord bent gegaan moet je het kopen
Be yourself, everyone else is already taken. Oscar Wilde
Is dan ook niet de wet koop op afstand van toepassing hier?
Alle reacties Link kopieren
aoibheann schreef:
24-10-2020 17:58
Is dan ook niet de wet koop op afstand van toepassing hier?
Dat weet ik niet, wat houdt deze wet in?
Oh nee dus Dat houdt dus ook in dat bijvoorbeeld een koopovereenkomst met een particulier via marktplaats niet onder de wet koop op afstand valt.
aoibheann schreef:
24-10-2020 17:58
Is dan ook niet de wet koop op afstand van toepassing hier?

O ja, da's een goeie.


Bedenktijd consument bij online veiling

Wanneer de veiling alleen online plaatsvindt en er dus geen mogelijkheid wordt geboden om lijfelijk bij de veiling aanwezig te zijn, is er sprake van een koop op afstand. De consument heeft in dit geval veertien dagen bedenktijd vanaf het moment dat hij het met de bieding gewonnen product heeft ontvangen.

Bij een dienst begint deze termijn te lopen vanaf het moment dat de consument de bieding heeft gewonnen. Binnen deze termijn kan de consument de koop ontbinden zonder dat hij hiervoor een reden hoeft op te geven. Dit recht moet duidelijk op het online veilingplatform worden weergegeven. Wanneer deze informatie ontbreekt, wordt de bedenktermijn verlengd met maximaal twaalf maanden tot het moment dat de consument over dit recht is geïnformeerd.


https://www.ictrecht.nl/blog/consumente ... -veilingen

(artikel is wel van 2017 maar ik neem aan dat dit nog steeds geldt)
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
24-10-2020 18:12
O ja, da's een goeie.


Bedenktijd consument bij online veiling

Wanneer de veiling alleen online plaatsvindt en er dus geen mogelijkheid wordt geboden om lijfelijk bij de veiling aanwezig te zijn, is er sprake van een koop op afstand. De consument heeft in dit geval veertien dagen bedenktijd vanaf het moment dat hij het met de bieding gewonnen product heeft ontvangen.

Bij een dienst begint deze termijn te lopen vanaf het moment dat de consument de bieding heeft gewonnen. Binnen deze termijn kan de consument de koop ontbinden zonder dat hij hiervoor een reden hoeft op te geven. Dit recht moet duidelijk op het online veilingplatform worden weergegeven. Wanneer deze informatie ontbreekt, wordt de bedenktermijn verlengd met maximaal twaalf maanden tot het moment dat de consument over dit recht is geïnformeerd.


https://www.ictrecht.nl/blog/consumente ... -veilingen

(artikel is wel van 2017 maar ik neem aan dat dit nog steeds geldt)
Ik lees nergens in de voorwaarden dat dit bij Ebay ook van toepassing is. Ik heb contact gehad met de verkoper en die zegt dat na 48 uur niet betalen, dit wordt geregistreerd. Maar dat ik me er niet te veel zorgen over moet maken als dit eenmalig voorkomt. Klopt dit?
aoibheann schreef:
24-10-2020 17:58
Is dan ook niet de wet koop op afstand van toepassing hier?
Ik denk het niet want Ebay is gewoon een marktplaats maar dan internationaal. De meeste verkopers zijn daar particulier en dan gelden er andere regels. Er zijn ook wel bedrijven die via ebay verkopen dat wel. Als je er echt vanaf wil zou ik dus gewoon met de verkoper in overleg gaan. Nee heb je, ja kun je krijgen. Houd er wel rekening mee dat als dit te vaak voorkomt Ebay je account kan verwijderen.

Maar normaal staan er duidelijk verzendkosten bij tegenwoordig. Als de verkoper die verzendkosten ineens verhoogd dan heb je misschien kans dat je mag ontbinden.
Alle reacties Link kopieren
Bij een normale bieding kun je retract bid gebruiken.

Bij een voorstel dat geaccepteerd wordt dien je te betalen. Wist ik ooit ook niet. Ik heb meer dan 300 positieve reviews, 100% score. Ik heb een keer niet betaald bij zo'n voorstel toen ik nog niet wist dat dat bindend was. Ik heb wel meteen gemeld dat het een vergissing was, die verkoper was niet blij en je krijgt een aantekening zeggen ze. Maar dat is niet zichtbaar. Ik heb nooit betaald. Niks loos.
Alle reacties Link kopieren
Nu krijg ik net een bericht van Ebay dat de verkoper een geschil heeft geopend vanwege een niet betaald object....En nu?
Snoopy80 schreef:
26-10-2020 12:36
Nu krijg ik net een bericht van Ebay dat de verkoper een geschil heeft geopend vanwege een niet betaald object....En nu?
Betalen. Les voor de volgende keer.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat de verkoper veel zal kunnen beginnen als je niet betaalt. Maar het is wel vervelend, zeker voor de verkoper. Verzendkosten staan op eBay per object vermeld, en de algemene voorwaarden had je ook moeten kennen.
Niet netjes dus.
Het is nu aan jou: laten gaan (ik verwacht geen deurwaarder) of je verlies nemen en betalen.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
26-10-2020 12:36
Nu krijg ik net een bericht van Ebay dat de verkoper een geschil heeft geopend vanwege een niet betaald object....En nu?
Wacht even....ik heb net gereageerd, maar toch nog een vraag. Afgelopen zaterdag wilde je nog weten of je je bod kon intrekken. En nu, anderhalve dag later, is er al een geschil geopend vanwege niet betalen????
Dat is erg vreemd, hier klopt iets niet.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
26-10-2020 13:26
Wacht even....ik heb net gereageerd, maar toch nog een vraag. Afgelopen zaterdag wilde je nog weten of je je bod kon intrekken. En nu, anderhalve dag later, is er al een geschil geopend vanwege niet betalen????
Dat is erg vreemd, hier klopt iets niet.
Normaal gesproken zou er binnen 48 uur na het sluiten van de deal (beste voorstel) betaald moeten worden volgens de verkoper. Het geschil loopt nog tot 30 oktober volgens de mail
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
26-10-2020 13:51
Normaal gesproken zou er binnen 48 uur na het sluiten van de deal (beste voorstel) betaald moeten worden volgens de verkoper. Het geschil loopt nog tot 30 oktober volgens de mail
Dus de deal was gesloten? Dan is gewoon betalen wel de nette oplossing.
Ik zou gewoon betalen en ze dan zelf weer doorverkopen als je ze echt niet wilt.
Ik weet wel dat Ebay bij meerdere klachten je account kan sluiten. Dat werd mij verteld toen ik een keer iets gekocht had en een week later was die account niet meer in gebruik. Dacht dat ik opgelicht was maar wel m'n spullen gewoon gekregen uiteindelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de verkoper een vriendelijk mailtje sturen dat je toch van de koop af wil zien.
Nee heb je, ja kun je krijgen..
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan de verkoper het ook wel goedkoper opsturen.
Zou je ook kunnen informeren.
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
26-10-2020 16:41
Ik zou de verkoper een vriendelijk mailtje sturen dat je toch van de koop af wil zien.
Nee heb je, ja kun je krijgen..
De verkoper vraagt me nu om hem/ haar niet meer te berichten..want hij /zij heeft al genoeg problemen..erg vreemd
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
26-10-2020 16:41
Ik zou de verkoper een vriendelijk mailtje sturen dat je toch van de koop af wil zien.
Nee heb je, ja kun je krijgen..
Dat had k meteen op dag 1 al gedaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven