Geld & Recht alle pijlers

Een b&b, pension of Airbnb beginnen. Welke regels?

12-09-2019 09:01 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Wij willen een b&b/ pension beginnen. We hebben uiteindelijk plek voor ca. 8 kamers van ongeveer 35m2. We beginnen er eerst met 1 a 2 om daarna uit te breiden naar het maximale van 8.

Nu heb ik contact gehad met de gemeente en omdat we meer dan 4 personen kunnen 'herbergen' hebben we een recreatievergunning nodig. Een hele papierenmolen dus. Niet erg, als nodig.


Ben mij behoorlijk aan het orienteren en ben gestuit op Airbnb. Geweldig!

Zo te lezen kan echt bijna iedereen met ruimte over, deze verhuren via airbnb. Maar er komen allerlei vragen bij naar boven;

Mag dit 'zomaar'? Wat vind bijv je hupotheekverstrekker ervan? En de gemeente? Heb je hier toestemming voor nodig enz? Oftewel; moet je dit helemaal zakelijk en bureaucratisch aanpakken of is het echt toegestaan zonder dit bovengenaamde, los te gaan?

Ben nog druk bezig met onderzoeken, maar het is misschien fijn met iemand te sparren hier, die er ervaring mee heeft.

Vast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
14-09-2019 20:19
Ik heb met enkele verschillende sites gewerkt maar in vond AirBnB veruit het fijnste werken. De provisie er wel wat hoger dan bijvoorbeeld op Booking maar het verschil in gebruiksvriendelijkheid en ondersteuning vind ik enorm groot. Bovendien krijg je via een site zoals booking bijvoorbeeld veel meer annuleringen en daarnaast is het nog niet eenvoudig om agenda's van verschillende sites te koppelen; uiteindelijk ben ik met alleen AirBnB verder gegaan en dat beviel me heel erg goed. AirBnB heeft overigens ook een verzekering inbegrepen.

Je kan sowieso klein beginnen binnen met enkele kamers. Zolang het kleinschalig is, zijn er eigenlijk geen beperkingen. En zeker als je geen buren hebt die er last van kunnen hebben.

Als het iets meer wordt dan hobbymatig aanklooien:
- vergunning gemeente.
- brandveiligheidseisen.
- toeristenbelasting.
- inkomstenbelasting.
- toestemming hypotheekverstrekker (twijfelachtig of je dit moet voorleggen).

Vaak is in een bestemmingsplan van een gemeente aangegeven wat de schaalgrote mag zijn zonder vergunning of in elk geval welke schaalgrote sowieso vergund wordt.

Zorg voor goeie foto's en een goeie advertentie en houd er rekening mee dat je eerste jaar een aanloopjaar is.
Ik weet niet of het per land verschillend is maar bij airbnb betaal ik 3% commissie en bij booking.com 18%
salinarosseno schreef:
15-09-2019 03:57
Ik weet niet of het per land verschillend is maar bij airbnb betaal ik 3% commissie en bij booking.com 18%

Je bedoeld waarschijnlijk alleen de verhuurdersprovisie. Die is 3-4%. Maar de huurder betaalt bij AirBnB ook provisie. Het totale verschil tussen wat de huurder betaalt en wat ik als verhuurder krijg is bij AirBnB ongeveer 19-20%. Booking rekent alleen provisie aan de verhuurder, maar feitelijk komt het op hetzelfde neer; namelijk wat er blijft hangen tussen huur en verhuur. Ik dacht dat dit percentage bij Booking lager was, maar als dat ook al 18% is dan scheelt het dus niet eens veel. En de gebruiksvriendelijkheid en service en betrouwbaarheid bij AirBnB vind ik wel erg veel beter.
Bovendien krijg je via een site zoals booking bijvoorbeeld veel meer annuleringen
Hangt dit niet vooral af van de annuleringstermijn die je instelt?
Voor bepaalde reizen is het makkelijk om 24 uur van te voren kosteloos te mogen annuleren, maar ik zag dat bij airbnb de annuleringstermijn een week bedroeg. Dan is het al niet meer zo interessant om te boeken.
redbulletje schreef:
15-09-2019 17:33
Hangt dit niet vooral af van de annuleringstermijn die je instelt?
Voor bepaalde reizen is het makkelijk om 24 uur van te voren kosteloos te mogen annuleren, maar ik zag dat bij airbnb de annuleringstermijn een week bedroeg. Dan is het al niet meer zo interessant om te boeken.

Het hangt heel erg sterk samen met het publiek en de manier waarop booking adverteert (boek nou maar vast, er zijn nog 10 anderen die deze locatie willen boeken, dadelijk ben je het kwijt, je kan altijd kosteloos annuleren).

Bij AirBnB kan je 3 verschillende annuleringsvarianten kiezen maar ook als je de soepele variant kiest ( volledige restitutie tot 1 dag vantevoren) wordt er bij AirBnB nauwelijks geannuleerd (ongeveer 1 op de 20 in mijn geval) . Bij Booking lag het annuleringspercentage op 80% (4 van de 5 annuleerde).
redbulletje schreef:
12-09-2019 11:35
Airbnb klanten zoeken een goedkope slaapplaats. B&B gasten zoeken een ervaring.
Nee dat zie je echt verkeerd, ik denk dat voor heel veel mensen dit andersom is. Voor mij wel in ieder geval; via airbnb vind ik bijzondere plekken en een b&b boek ik als ik goedkoop wil en gewoon slapen & klaar.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
15-09-2019 17:21
Je bedoeld waarschijnlijk alleen de verhuurdersprovisie. Die is 3-4%. Maar de huurder betaalt bij AirBnB ook provisie. Het totale verschil tussen wat de huurder betaalt en wat ik als verhuurder krijg is bij AirBnB ongeveer 19-20%. Booking rekent alleen provisie aan de verhuurder, maar feitelijk komt het op hetzelfde neer; namelijk wat er blijft hangen tussen huur en verhuur. Ik dacht dat dit percentage bij Booking lager was, maar als dat ook al 18% is dan scheelt het dus niet eens veel. En de gebruiksvriendelijkheid en service en betrouwbaarheid bij AirBnB vind ik wel erg veel beter.

Ja idd de verhuurders commissie. De huurders betalen rond de 12% en verhuurders 3%. Bij booking.com betalen huurders niks aan commissie.
Als ik zelf iets zoek kijk ik het liefst op booking.com want die site vind ik overzichtelijker.

Het vervelende bij airbnb is dat gasten via deze site hun telefoonnummer telkens willen doorgeven wat niet lukt want dat schermt airbnb af (totdat er daadwerkelijk geboekt is) dus zie ik niks. Dat worden dan hele rare mailtjes over en weer want huurders begrijpen dat niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-09-2019 17:33
Hangt dit niet vooral af van de annuleringstermijn die je instelt?
Voor bepaalde reizen is het makkelijk om 24 uur van te voren kosteloos te mogen annuleren, maar ik zag dat bij airbnb de annuleringstermijn een week bedroeg. Dan is het al niet meer zo interessant om te boeken.
Als hotelier kun je idd zelf je termijn instellen. Ik had dat eerst tot 60 dagen van tevoren en daarna is het niet meer gratis.
Soms had ik mensen die een jaar van tevoren 10 hotels boekten en dan 60 dagen voor aankomst er 9 annuleerden.
Staat dus je villa of kamer het hele jaar geblokkeerd en kunnen serieuze vakantiegangers je villa of kamer niet boeken. :-?

Dit heb ik nu veranderd naar geen gratis annulering mogelijk na het boeken en krijg nu 0% annuleringen.
Veel prettiger voor een hotelier, dan weet je iig waar je aan toe bent.
Bij Booking boek ik ook vaak lang van tevoren met gratis annuleren. Bijvoorbeeld als ik nog niet weet of ik ingeloot ben voor een halve marathon in een stad. Zodra dan de loting bekend is annuleer ik het als ik er niet bij zit. Maar dan duurt het nog wel maanden voordat het de datum van de marathon is.

Helemaal niet meer gratis annuleren zou ik dan weer niet snel lang van tevoren boeken. Je weet nooit hoe je leven loopt en dan wil ik er wel vanaf kunnen. Dus dat soort hotels sla ik bij voorbaat al over.
salinarosseno schreef:
15-09-2019 18:54
Ja idd de verhuurders commissie. De huurders betalen rond de 12% en verhuurders 3%. Bij booking.com betalen huurders niks aan commissie.
Als ik zelf iets zoek kijk ik het liefst op booking.com want die site vind ik overzichtelijker.

Het vervelende bij airbnb is dat gasten via deze site hun telefoonnummer telkens willen doorgeven wat niet lukt want dat schermt airbnb af (totdat er daadwerkelijk geboekt is) dus zie ik niks. Dat worden dan hele rare mailtjes over en weer want huurders begrijpen dat niet altijd.

Het gaat om het verschil tussen wat de huurder betaalt en wat de verhuurder krijgt. Dat verschil gaat naar de site. Het maakt niet uit of de site dit bij de één of bij de ander in rekening brengt. Als ik 100 euro ontvang maar jij betaalt 110 dan maakt het niet uit of de tussenpersoon die 10 euro bij mij of bij jou haalt.
salinarosseno schreef:
15-09-2019 19:05
Als hotelier kun je idd zelf je termijn instellen. Ik had dat eerst tot 60 dagen van tevoren en daarna is het niet meer gratis.
Soms had ik mensen die een jaar van tevoren 10 hotels boekten en dan 60 dagen voor aankomst er 9 annuleerden.
Staat dus je villa of kamer het hele jaar geblokkeerd en kunnen serieuze vakantiegangers je villa of kamer niet boeken. :-?

Dit heb ik nu veranderd naar geen gratis annulering mogelijk na het boeken en krijg nu 0% annuleringen.
Veel prettiger voor een hotelier, dan weet je iig waar je aan toe bent.

Uiteraard is dat veel fijner voor de verhuurder, klantvriendelijk is het wel wat minder.
Kan je dat sowieso instellen bij booking? Geen (gratis) annulering mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
salinarosseno schreef:
15-09-2019 19:05
Als hotelier kun je idd zelf je termijn instellen. Ik had dat eerst tot 60 dagen van tevoren en daarna is het niet meer gratis.
Soms had ik mensen die een jaar van tevoren 10 hotels boekten en dan 60 dagen voor aankomst er 9 annuleerden.
Staat dus je villa of kamer het hele jaar geblokkeerd en kunnen serieuze vakantiegangers je villa of kamer niet boeken. :-?

Dit heb ik nu veranderd naar geen gratis annulering mogelijk na het boeken en krijg nu 0% annuleringen.
Veel prettiger voor een hotelier, dan weet je iig waar je aan toe bent.

En ook voor gasten is het fijn dat er niet 10 hotels geboekt zijn waarvan er weer 9 op het relatief laatste moment geannuleerd worden: ik heb dan minder keuze.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven