Geld & Recht alle pijlers

Een boekhouder of Bizzy van de rabobank

11-11-2019 21:01 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk erover om zelfstandig te gaan werken. Nu wil ik iemand die mijn boekhouding gaat doen maar zie ik dat die best duur zijn en er ook apps zijn die hetzelfde doen maar veel en veel goedkoper. Nu moet ik bij een app nog wel mijn eigen belastingaangifte doen of uitbesteden.
Wat is het voordeel van een (dure) boekhouder tov een app die in principe hetzelfde kan/doet?
En ik lees ook dat de consumentenbond zegt dat belastingadviseurs niet beter invullen dan als je het zelf doet (40%)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een boekhouder voor de jaarrekening en de IB opgave. BTW is zo makkelijk, dat kan je best zelf. Kosten mij 250 euro per jaar en dat verdiend zichzelf ruimschoots terug. Ook fijn dat ik met een persoon kan praten als ik vragen heb. Daarbij scheelt het mij bakken tijd (ik ben geen belasting-talent) en veel stress.

Ik zou altijd voor een boekhouder of accountant kiezen en niet voor een app.
Je kunt over het algemeen prima zelf de boekhouding voeren engte aangifte doen (dmv een programma of app).

Maar je jaarcijfers opstellen en je aangifte inkomstenbelasting (inclusief die jaarcijfers) zou ik uitbesteden als je er zelf niet zoveel kaas van hebt gegeten.
Alle reacties Link kopieren
Precies. Maar dat ik nog steeds veel goedkoper dan van die maandelijkse pakketten te kopen. Dat is tussen de 50 en 150 euro per maand. En als je een app van de rabobank doet is het een tientje per maand en je betaalt eenmalig los een belastingmannetje voor de aangifte a 100 a 150 euro per keer. Dat is zoveel goedkoper. Maar ja ik weet niet waar ik goed aan doe dus zoek ervaringen.
Dat hangt ook van je werk af. Hoeveel facturen ga je versturen per maand of jaar, heb je veel in- en verkoop, etc. Hoe meer facturen, hoe sneller het uitkan om het uit te besteden. Dan kost het jaarwerk de boekhouder ook minder tijd.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
11-11-2019 21:33
Dat hangt ook van je werk af. Hoeveel facturen ga je versturen per maand of jaar, heb je veel in- en verkoop, etc. Hoe meer facturen, hoe sneller het uitkan om het uit te besteden. Dan kost het jaarwerk de boekhouder ook minder tijd.

Eens.
En dat onderzoek van de Consumentenbond gaat volgens mij over belastingadviseurs die voor een niet al te hoog tarief de IB doen voor particulieren. Niet voor ZZP'ers.
Ik voer zelf mijn boekhouding, sinds jaar en dag en doe ook mijn eigen BTW-aangifte. Ik vind cijfers leuk. Maar heb dit jaar pas voor het eerst ook mijn eigen IB gedaan. Zonder al die jaren mee te denken en kijken met mijn accountant was me dat niet gelukt. En ik had toevallig ook de tijd om me er in te verdiepen. Dus mijn advies: zelf je boekhouding doen: ja, zelf BTW: ja, zelf IB: nee.
Hoe je die boekhouding doet, maakt niet zoveel uit, maar kies wel software die er voor gemaakt is.
Overigens wellicht ten overvloede, maar stap 1 is altijd een aparte zakelijke bankrekening openen waar je alleen je bedrijfsinkomsten en -uitgaven op doet.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
De meeste mensen die ik ken die voor zichzelf beginnen hebben zeker het eerste jaar veel contact met de boekhouder. Later is het inderdaad alleen rond de aangifte.
Alle reacties Link kopieren
Een andere reden voor een boekhouder is dat veel ondernemers hier geen zin in hebben en dit daarom uitbesteden. Zelfde reden voor velen waarom je een belastingadviseur of schoonmaakster neemt of fiets naar de fietsenmaker brengt. Zo hou je meer tijd over voor je core business, maar dan moet je het natuurlijk wel kunnen betalen.
Als je het kunt kun je het zelf doen. Zeker in het begin zul je geen tientallen facturen hebben. Als je alles netje bijhoudt is je IB-aangifte ook geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-11-2019 22:13
Als je alles netje bijhoudt is je IB-aangifte ook geen probleem.
Maar dan moet je maar net genoeg kennis hebben om te weten welke kosten je af mag trekken, welke niet, welke gedeeltelijk, hoe je je afschrijvingen verwerkt, welke kortingen je mag verrekenen etc..... Daar hebben mensen voor geleerd, en ik niet, dus dat besteed ik graag uit.
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
11-11-2019 21:41

Hoe je die boekhouding doet, maakt niet zoveel uit, maar kies wel software die er voor gemaakt is.
:flag:
Eh...ik doe dat in Excel..... tabblad uitgaande facturen, tabblad inkomende facturen, tabblad BTW.... veel moeilijker is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die tijd liever in het bedrijf stoppen
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
11-11-2019 23:50
:flag:
Eh...ik doe dat in Excel..... tabblad uitgaande facturen, tabblad inkomende facturen, tabblad BTW.... veel moeilijker is het niet.

Kan ook hoor. Maar dan heb je alleen BTW. Geen volledige boekhouding. Sommige excelsheets zijn nog uitgebreider. Boekhoudsoftware, hoe simpel ook, is er voor gemaakt. In een excel kunnen formulefouten zitten. Vandaar mijn voorkeur.

Ik heb 13 jaar geleden snelstart aangeschaft en nooit meer geüpdate. Werkt als een tierelier, maar heb geen koppeling met online bankieren ofzo. Dus lekker basic. Maar wel 100% goed.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Kriskornelig schreef:
11-11-2019 21:19
Precies. Maar dat ik nog steeds veel goedkoper dan van die maandelijkse pakketten te kopen. Dat is tussen de 50 en 150 euro per maand. En als je een app van de rabobank doet is het een tientje per maand en je betaalt eenmalig los een belastingmannetje voor de aangifte a 100 a 150 euro per keer. Dat is zoveel goedkoper. Maar ja ik weet niet waar ik goed aan doe dus zoek ervaringen.
Belastingmannetje. Lekker denigrerend. Stel je voor dat we het over een zustertje of schoonmaakstertje zouden hebben.... Dan ontploft dit forum.
Alle reacties Link kopieren
Een boekhouder is wat anders dan een belastingadviseur.

Het gaat niet alleen om je bonnetjes netjes in te voeren in een boekhoudprogramma of belastingaanslag.

Maar een persoon kan je ook advies geven, kent de wet en regelgeving. Weet hoe het zit met aftrekposten, is het beter om nu te investeren of volgend jaar, hoe zit het met aanschaffen van de laatste 5 jaar, etc etc. En een goede adviseur verdient zichzelf terug. Je kan dan afspreken wat je zelf gaat doen.

Voor startende ondernemers zijn veel (gratis/goedkope) cursussen, bijeenkomsten. Ga daarheen. Kijk ook eens bij de KvK voor informatie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Peritau schreef:
11-11-2019 21:14
Je kunt over het algemeen prima zelf de boekhouding voeren engte aangifte doen (dmv een programma of app).

Maar je jaarcijfers opstellen en je aangifte inkomstenbelasting (inclusief die jaarcijfers) zou ik uitbesteden als je er zelf niet zoveel kaas van hebt gegeten.
Zo doet mijn vriend het ook. Snelstart als boekhoud programma en een boekhouder/adviseur die met ons de IB aangifte doet. Ik doe alle administratie, dus als ik het goed gedaan heb, is die IB aangifte en jaarrekening peanuts voor de boekhouder. Vorig jaar heeft het ons niet eens €100 gekost en we kunnen hem altijd mailen/appen met vragen. Ook heel prettig, al een paar keer gebruik van gemaakt ondanks dat ik wel thuis ben in belastingen e.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven