Geld & Recht alle pijlers

Een schuldsanering vraag

17-08-2018 17:31 21 berichten
Hallo allemaal
Ik weet dat er een paar forummers zijn die veel weten over Wsnp, maar ik weet niet meer wie eigenlijk. Ik hoop dat ervaren mensen me kunnen helpen.
Wij zitten in Wsnp. Onze 3 jaar loopt binnenkort (5 mnd) af. Nu is het zo dat we recht op toeslagen hadden het afgelopen jaar. Echter heb ik vorig jaar een aantal keer extras van mijn werk gekregen waardoor mijn bruto jaarloon 100 euro teveel is geworden. (Normaal gesproken hoor je daar blij mee te zijn) Toen ik dat besefte heb ik het meteen aangepast, maar te laat want toeslagen hebben we al ontvangen. Alles moet dus terugbetaald. Nu is dat onmogelijk om dat in die 5 maanden af te lossen?
Is het dan alsnog mogelijk om een schone lei te krijgen als je in de tussentijd zoveel mogelijk afbetaald en laat zien dat je een regeling hebt?
Ik heb hier weer slapeloze nachten van. Dit is het enige wat in die drie jaar niet goed is gegaan.
Bewindvoerder gaf geen duidelijk antwoord, probeer het af te lossen zei hij.
Geen ervaring met schuldsanering, maar wel met de belastingdienst. Doorgaans kan je daar een betalingsregeling treffen en over 24 maanden terug betalen. Heb je dat al nagevraagd?
Star² schreef:
17-08-2018 17:34
Geen ervaring met schuldsanering, maar wel met de belastingdienst. Doorgaans kan je daar een betalingsregeling treffen en over 24 maanden terug betalen. Heb je dat al nagevraagd?
Ja gedaan, maar Wsnp regels zeggen dAt je in die 3 jaar geen nieuwe schuld mag opbouwen. Dat is het probleem niet. Ik vraag me alleen af of de rechter je de schone lei geeft.
Heb je geen aftrekposten twv €100,-?

Cursus voor je werk of zo van €350,- (er is drempel €250,- vandaar), medische kosten...

Ik zou denk ik hard een cursus moeten volgen nog voor het eind van het jaar.
strikjemetstippels schreef:
17-08-2018 17:46
Heb je geen aftrekposten twv €100,-?

Cursus voor je werk of zo van €350,- (er is drempel €250,- vandaar), medische kosten...

Ik zou denk ik hard een cursus moeten volgen nog voor het eind van het jaar.


Ik ben zo slecht in belastingzaken!
Gaat dan je bruto omlaag?
Ik heb tandartskosten en beugel voor de kids moeten betalen. Eigen bijdrage voor wat medicijnen. Dat is eigenlijk het enige.
Alle reacties Link kopieren
gaultier schreef:
17-08-2018 17:55
Ik ben zo slecht in belastingzaken!
Gaat dan je bruto omlaag?
Ik heb tandartskosten en beugel voor de kids moeten betalen. Eigen bijdrage voor wat medicijnen. Dat is eigenlijk het enige.
Ze gaan uit van het verzamelinkomen en dat is na aftrekposten. Maar het gaat toch om aangifte 2017? Had je die nog niet ingediend incl aftrekposten?
Wel ingediend maar geen aftrekposten doorgegeven. Zou dat nu nog kunnen dan?
gaultier schreef:
17-08-2018 18:07
Wel ingediend maar geen aftrekposten doorgegeven. Zou dat nu nog kunnen dan?
JE kan een herziening vragen, maar reken eerst eens uit of dat zin heeft.
Je zal waarschijnlijk minimaal een drempel van circa 500€ over moeten (even een schatting van je inkomen op basis van de toeslagen)

Het klinkt niet alsof je zoveel aftrek hebt. Eigen risico geldt niet.
Je hebt een bewindvoerder in de wsnp. Heb je het er al met hem/haar hierover gehad?
Alle reacties Link kopieren
Even overleggen met je bewindvoerder/contactpersoon. Je toeslagen tellen namelijk ook mee in de berekening van je vrij te laten bedrag. Als nu blijkt dat je een gedeelte terug moet betalen (en je hebt wel altijd netjes de schommelingen/extra's in je loon doorgegeven en afgedragen) en dus minder of geen recht op toeslagen had, kan het zijn dat ze ook met terugwerkende kracht je vtlb aanpassen. Dit zou dus meer zijn, waardoor er een gedeelte van het door jullie afgedragen geld weer vrij komt, waarmee je het eventueel zou kunnen aflossen. Het kan namelijk niet zo zijn dat je een eventuele bonus afdraagt, vervolgens geen of minder recht op toeslagen hebt en daar niet voor gecompenseerd wordt.

Als ik het niet goed heb corrigeer me dan alsjeblieft. Ik heb zelf iets dergelijks aan de hand gehad met meerdere uitbetalingen die netjes afgedragen zijn waardoor het uiteindelijke jaarloon te hoog werd voor toeslagen. Uiteindelijk zijn wij toen maandelijks door de bewindvoerder gecompenseerd voor de "gemiste" toeslagen.
anoniem_297339 wijzigde dit bericht op 17-08-2018 18:30
18.95% gewijzigd
gaultier schreef:
17-08-2018 17:55
Ik ben zo slecht in belastingzaken!
Gaat dan je bruto omlaag?
Ik heb tandartskosten en beugel voor de kids moeten betalen. Eigen bijdrage voor wat medicijnen. Dat is eigenlijk het enige.
Hoe veel was dat dan? En was dat in dit jaar?

Je verzamel inkomen gaat er mee omlaag. En daar kijkt de dienst toeslagen naar. In theorie is het mogelijk dat je modaal verdient maar door aftrekposten je toeslagen kunt krijgen.

En het is legaal, dus kijk eens bij je werkgever wat er mogelijk is aan externe cursussen die je dan zelf betaalt, of alleen voor een deel. Al weet ik niet of dat mogelijk is dan met schuldsanering.
strikjemetstippels schreef:
17-08-2018 18:28
Hoe veel was dat dan? En was dat in dit jaar?

Je verzamel inkomen gaat er mee omlaag. En daar kijkt de dienst toeslagen naar. In theorie is het mogelijk dat je modaal verdient maar door aftrekposten je toeslagen kunt krijgen.

En het is legaal, dus kijk eens bij je werkgever wat er mogelijk is aan externe cursussen die je dan zelf betaalt, of alleen voor een deel. Al weet ik niet of dat mogelijk is dan met schuldsanering.
Ze kan geen cursus meer volgen over vorig jaar.....
gizzmo-returns schreef:
17-08-2018 18:37
Ze kan geen cursus meer volgen over vorig jaar.....
ah, ik dacht dat het dit jaar was.

Nee dan kan dat niet nee.
TheBevernator schreef:
17-08-2018 18:26
Even overleggen met je bewindvoerder/contactpersoon. Je toeslagen tellen namelijk ook mee in de berekening van je vrij te laten bedrag. Als nu blijkt dat je een gedeelte terug moet betalen (en je hebt wel altijd netjes de schommelingen/extra's in je loon doorgegeven en afgedragen) en dus minder of geen recht op toeslagen had, kan het zijn dat ze ook met terugwerkende kracht je vtlb aanpassen. Dit zou dus meer zijn, waardoor er een gedeelte van het door jullie afgedragen geld weer vrij komt, waarmee je het eventueel zou kunnen aflossen. Het kan namelijk niet zo zijn dat je een eventuele bonus afdraagt, vervolgens geen of minder recht op toeslagen hebt en daar niet voor gecompenseerd wordt.

Als ik het niet goed heb corrigeer me dan alsjeblieft. Ik heb zelf iets dergelijks aan de hand gehad met meerdere uitbetalingen die netjes afgedragen zijn waardoor het uiteindelijke jaarloon te hoog werd voor toeslagen. Uiteindelijk zijn wij toen maandelijks door de bewindvoerder gecompenseerd voor de "gemiste" toeslagen.

Dat is helemaal waar, we hebben een klein bedrag gekregen wat lang niet het geheel dekt. Kijk, het vtlb is bv 1900 euro, maar het daadwerkelijk inkomen maar 1800. Er is dan dus geen extra afdracht om dit compenseren. Ik verdien dus net teveel voor toeslagen en te weinig voor die compensatie.
Dus we moeten het wel zelf betalen, en dat gaat voor een groot deel lukken, maar hee totale bedrag dus niet.
Heb je dan al een brief ontvangen? Vaak volgt dat veel later. Heb je stop gezet, of inkomen gewijzigd?

Je kunt een betalingsregeling treffen, 12 of zelfs 24 maanden geloof ik. Welk bedrag is het totaal?
strikjemetstippels schreef:
17-08-2018 20:48
Heb je dan al een brief ontvangen? Vaak volgt dat veel later. Heb je stop gezet, of inkomen gewijzigd?

Je kunt een betalingsregeling treffen, 12 of zelfs 24 maanden geloof ik. Welk bedrag is het totaal?
Nee kijk dat heb ik al gedaan, dat is het niet. Over 5 mnd is de 3 jaar Wsnp verstreken, en je mag dan gewoon geen nieuwe schuld hebben. Dus ik vraag me af of de rechtbank dan de schone lei verleend.
De bewindvoerder noemt dan een aantal opties en weet verder niet wat de rc zal bepalen
Alle reacties Link kopieren
Het klopt dat je geen nieuwe schuld mag hebben aan het eind van de driejaarstermijn. Eerst het idee van hierboven uitvoeren, namelijk vragen aan de bewindvoerder of het vrij te laten bedrag met terugwerkende kracht kan worden aangepast.

Zo niet:, als jij er zelf echt niets aan het ontstaan van deze schuld kon doen (omdat je al de jou bekende wijzigingen elke keer tijdig hebt opgegeven aan de fiscus) dan kan de rechter bij de eindzitting bepalen dat jij niet verwijtbaar en toetekenbaar hebt gehandeld.

Wel zul je een terugbetalingsplan moeten hebben gemaakt. Dat betekent:
- eerst een regeling afsluiten met de fiscus (jouw verantwoordelijkheid, niet die van de bewindvoerder)
- dan het aflossingsplan op papier zetten (uitgebreid, deze maand lossen we dit af, het totaal bedraagt nog... en dat voor elke maand.)
- bij de eindzitting vragen om de verlenging van de looptijd, het vervallen van de afdrachtverplichting zodat je ook daadwerkelijk kan aflossen. Dit aflossingsplan en het verzoek om verlenging zonder afdrachtplicht moet je alvast op schrift hebben staan en de rechtbank sturen vóór de eindzitting
- en deze stappen consequent ook aan de bewindvoerder laten weten.

Als je al deze zaken op orde hebt, krijg je waarschijnlijk wel een verlenging. Als je geluk hebt ook nog zonder afdrachtplicht.
Alle reacties Link kopieren
Ps: de maximale verlenging is twee jaar. Zorg dat je een plan hebt dat niet langer dan twee jaar duurt.
Alle reacties Link kopieren
100 Euro teveel. Op een heel jaar. Bruto.

Ik zou mijn werkgever lief aankijken, het probleem uitleggen en vragen of hij ergens iets wil aanpassen. Een bonus terugdraaien ofzo. Een keurige brief maken dat ze dit met je salaris van de komende maand zullen verrekenen. Liever wat meer dan die 100 euro.

Dan met de belastingdienst bellen of nog beter; langsgaan. Papieren op tafel met correctie.

Met wat mazzel kom je er zo vanaf.

En ja, op die manier moesten wij ooit de zorgtoeslag én het kindgebonden budget terug betalen. Een paar tientjes teveel op jaarbasis kan je een paar tientjes per maand kosten. Leuk extraatje; ze lagen een beetje achter dus we kregen binnen twee maanden acht brieven waarvan er twee gingen over bedragen van zes jáár geleden. Ze mogen tot tien jaar na dato terug rekenen en corrigeren. En ze mogen tegenwoordig drie jaar nodig hebben voor het betalen van iets waar je als burger nog recht op hebt, maar andersom gelden dan weer andere regels.
Eigenlijk te bizar voor woorden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Hamer schreef:
18-08-2018 23:41
Ps: de maximale verlenging is twee jaar. Zorg dat je een plan hebt dat niet langer dan twee jaar duurt.
Bedankt voor je reactie. Ik wil er zeker niet nog twee jaar over doen. We zijn nu al 6 jaar verder en 3 jaar wsnp. Ik wil het afsluiten en weer doorgaan zonder kopzorgen.
Volgens mijn berekening moeten we dit vanaf nu in max 6 maanden kunnen aflossen. Dat betekent dan echt met minimaal rondkomen en ws heel veel bij familie en vrienden eten. Gelukkig steunen ze ons daarin.

Ik kan nu ws niet mijn inkomen van dit jaar aanpassen zodat ik voor 2018 de toeslagen nog niet hoef terug te betalen? Dat zou niet helemaal de waarheid zijn. Ik vind het dan toch wel raar dat je eerst de belasting moet betalen over dit jaar terwijl straks bij de definitieve berekening misschien wel blijkt dat je er recht op had.
Ceylon schreef:
18-08-2018 23:53
100 Euro teveel. Op een heel jaar. Bruto.

Ik zou mijn werkgever lief aankijken, het probleem uitleggen en vragen of hij ergens iets wil aanpassen. Een bonus terugdraaien ofzo. Een keurige brief maken dat ze dit met je salaris van de komende maand zullen verrekenen. Liever wat meer dan die 100 euro.

Dan met de belastingdienst bellen of nog beter; langsgaan. Papieren op tafel met correctie.

Met wat mazzel kom je er zo vanaf.

En ja, op die manier moesten wij ooit de zorgtoeslag én het kindgebonden budget terug betalen. Een paar tientjes teveel op jaarbasis kan je een paar tientjes per maand kosten. Leuk extraatje; ze lagen een beetje achter dus we kregen binnen twee maanden acht brieven waarvan er twee gingen over bedragen van zes jáár geleden. Ze mogen tot tien jaar na dato terug rekenen en corrigeren. En ze mogen tegenwoordig drie jaar nodig hebben voor het betalen van iets waar je als burger nog recht op hebt, maar andersom gelden dan weer andere regels.
Eigenlijk te bizar voor woorden.
Nee dit doe ik echt niet. Kan ook niet. Dat zou fraude zijn en je kunt dan per direct uit de wsnp worden gezet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven