Geld & Recht alle pijlers

eigen bijdrage scootmobiel

10-04-2012 08:58 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,



Ik heb een vraag omtrent bijdrage scootmobiel.



Mijn broer is verleden jaar getroffen door hersenbloeding

en geheel eenzijdig verlamd. Bij de gemeente heb ik eind 2011

een aanvraag voor een scootmobiel gedaan en die heb ik ook gekregen. Wij blij voor mijn broer die tot op dat moment een

volledig arbeidzaam leven leidde. Hij word nu geheel afgekeurd

en gaat dus ook in salaris erg achteruit.



Tot mijn grote schrik kreeg hij verleden week een brief van de

gemeente dat hij voor de scootmobiel elke maand een eigen

bijdrage van 30 euro moet betalen.



Nu vraag ik me af of dit zomaar mogelijk is? zijn dit geen regels die via de rijksoverheid opgelegd worden.?

Of kan elke gemeente die doen?



Ik weet niet wat mijn rechten in deze zijn ik hoop dat iemand

me kan helpen.



Alvast bedankt voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Erg rot..zag hier laatst op tv ook een item over. Oud stel met beide mankementen; die genoodzaakt waren gescheiden te gaan wonen (verpleeghuis oid) omdat de extra kosten om zelfredzaam te blijven te hoog werden..heel erg triest.
Alle reacties Link kopieren
Even kijken bij je verzekering. Ik had vorig jaar via thuiszorg een tripplestoel en na 2x 6 maanden verlenging zou het via mijn verzekering gaan. Helaas heb ik iets verkeerds gezegd bij het beoordelingsgesprek waardoor ze het niet wilde vergoeden.



Dus even kijken in de verzekeringspapieren. En je goed voorbereiden op het beoordelingsgesprek.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je verontwaardiging, maar de gemeenschap draait op voor deze kosten.

Laat ik voorop stellen dat ik vind dat dit volledig betaald moet worden.

Immers rollators moet ook iedereen zelf betalen en krukken krijg je ook maar twee maanden gratis en daarna moet je ze huren.

Ik snap dat het zuur is, maar zo gaat het nu eenmaal in Nederland.

Sterkte met je broer....
tja, de zorg wordt steeds duurder en steeds meer mensen hebben dingen als een scootmobiel nodig. Logisch dus dat er een eigen bijdrage verlangd wordt.

Ik vind 30 euro p mnd helemaal geen enorm bedrag ook. Een verstandelijk gehandicapte cliënt van mij had een aan aangepaste fiets nodig, die kreeg ze helemaal niet cadeau, die heeft ze helemaal zelf moeten betalen (zo'n 2000 euro).

Krijgt je broer verder nog wat voor die 30 euro (onderhoud, vervangende scootmobiel als hij stuk is ofzo?).

Ik zou btw even kijken of hij het af mag trekken van de belasting, dan scheelt het toch weer iets.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 10 april 2012 @ 09:10:

Even kijken bij je verzekering. Ik had vorig jaar via thuiszorg een tripplestoel en na 2x 6 maanden verlenging zou het via mijn verzekering gaan. Helaas heb ik iets verkeerds gezegd bij het beoordelingsgesprek waardoor ze het niet wilde vergoeden.



Dus even kijken in de verzekeringspapieren. En je goed voorbereiden op het beoordelingsgesprek.





Denk dat hier weinig te beoordelen valt, hij moet dat gewoon hebben...

Overigens hoorde ik laatst via via dat iemand een electrische fiets had gekregen omdat hij de kracht niet had om de bult op te komen.

Gratis en voor niets een fiets van 2k voor de deur...
Alle reacties Link kopieren
Starshine, 30 euro is inderdaad geen onoverkomenlijk bedrag, maar het is vaak niet het enige 'extraatje' die betaald moet worden.

Ik hou de administratie van mijn schoonouders bij. Per maand zijn ze aan bijdrage hulpmiddelen en eigen bijdrage thuiszorg 443 euro per maand kwijt. Daar krijgen ze weliswaar dagelijks twee thuiszorg voor, hebben een hooglaagbed, rolstoel, scootmobiel staan. Maar met een gezamenlijk inkomen van 1430 euro per maand waar de vaste lasten ook van betaald moeten worden is het geen vetpot, hoor. Heb je dan je hele leven voor gewerkt.... (gelukkig kunnen wij veel voor ze doen, ze wonen 'tegen' ons aan).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.



Tsja, wij (mijn familie) zijn in het woud van de regelwetgeving

terechtgekomen en komen er steeds meer achter dat die

zuur zijn.



De arboarts heeft een verkorte procedure gestart om hem

volledig arbeidsongeschikt te verklaren. Dus naast alle

ellende komt dit ook allemaal op je af. Het word voor

mijn broer straks misschien wel onmogelijk om nog

zelfstandig te kunnen wonen. Ook financieel dus ja een eigen

bijdrage voor de scootmobiel is misschien wel niet veel

maar alles bijelkaar hakt het er allemaal wel in.
Alle reacties Link kopieren
Tja zo gaat dat in Nederland....er wordt steeds meer geknepen in subsidies en volgens mij verschilt het ook per gemeente. Je moet ook steeds meer aan zorg betalen en krijgt er steeds minder voor terug. Eigen risico is hoger geworden, als je naar de apotheek gaat moet je tegenwoordig ook bijna alles zelf betalen.



¤ 30 euro is voor de een niets en voor een ander die al enorm achteruit is gegaan in salaris, kan het een wereld van verschil maken.



Ja het wordt steeds slechter in Nederland, ik voorspel dat wij hier, net als een aantal overige landen in Europa, steeds vaker met een verrot gebitje zullen lopen. Het is allemaal niet meer op te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Doordat hulpmiddelen worden verstrekt vanuit de WMO verschilt het per gemeente wat je krijgt en of je hiervoor een eigen bijdrage moet betalen. Overigens wordt een scootmobiel steeds vaker als luxe gezien, in plaats van basisvoorziening, en helemaal niet vergoed (don't shoot the messenger!).
Tanneke en TO, ik besef ook dat er nog veel meer kosten zijn dan alleen die 30 euro. Maar het is hoe het is. Wat Sophiax ook zegt, soms worden dingen helemaal niet vergoed omdat het 'luxe' is.

Schrijnend soms, absoluut, maar de zorgkosten stijgen de pan uit aan de andere kant.



Dat voorbeeld van mijn bewoner die haar eigen dure aangepaste fiets moest betalen, dat kon ze gemakkelijk, want ze heeft een dikke spaarrekening.



Tegenwoordig kun je bij de ANWB gewoon rollators kopen, wij hebben met wat familieleden er een aan oma cadeau gedaan omdat ze hem wel nodig had, maar hem niet kreeg van de gemeente/zorgverzekeraar/wie er dan ook over gaat.

(daar ben ik het ook mee eens, het is een wirwar van potjes en instanties waar je mee te maken krijgt).



Dus, ga actief op zoek naar een potje waaruit het wel -deels- vergoed kan worden (heb je al contact met de MEE, die kennen de wegen wel) en spring als familie bij als het moet. Soms is het hulpmiddel dat je vergoed krijgt niet het juiste voor de specifieke cliënt en als je wat anders wil moet je zelf betalen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een heel vreemde gedachte hoor, maar denk je eens in hoeveel vrijheid zo'n mobiel je broer geeft. Constateer dan dat dat alleen mogelijk is als hij een eigen bijdrage van ¤ 1 per dag betaalt. Ik zou die bijdrage met liefde voor mijn broer betalen. Niet omdat ik omkom in het geld, maar omdat ik begrijp dat alles wat boven het minimale uitkomt als 'luxe' bestempelt wordt. Maar die 'luxe' gun ik mijn broer heel erg. Dan maar zelf iets bijdragen.

Ik weet dat ik me niet populair maak met dit standpunt, maar de zorg is - als het om dit soort zaken gaat - erg duur geworden omdat veel meer mensen er gebruik van maken dan waar geld voor is. Dat wetende is die ¤ 1 per dag helemaal niet zo duur, want denk je eens in dat je zo'n mobiel zelf zou moeten betalen. Reken maar uit.

Ik begrijp dat je het oneerlijk vindt - dat is het ook als een jonge vent in de kracht van zijn leven ineens niets meer kan!! - maar we moeten samen zorgen voor elkaar. En ik hoop van harte dat het bij deze bezuinigingen kan blijven, want als we niet oppassen krijgen we de ikke-ikke-ikke politica aan de macht en dan kan er dus helemaal niets meer omdat een meerderheid van de mensen dan van mening is dat iedereen het zelf maar uit moet zoeken. Dat zou ik pas echt erg vinden. Overigens weet ik dat er gemeenten zijn die aan het denken zijn aan een soort 'scootmobielpoule', dan blijft het wel gratis, maar deel je hem met anderen. Niet ideaal, wel het overdenken waard als het gaat om kostenbesparend werken. Ik kan me voorstellen dat dit voor jouw broer geen optie is.

Vind het echt onwijs sneu voor je broer. Daar gaan al je idealen en plannen. Sterkte en ik hoop dat hij voor zover mogelijk snel herstelt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, een gemeente mag een eigen bijdrage rekenen voor een scootmobiel. Ik ken de variant van een maandbijdrage zelf niet. Maar mijn moeder heeft ook een scootmobiel en moest een eenmalige eigen bijdrage van 500,- betalen. Voor haar ook een hoop geld, echter de gedachte erachter is dat je anders ook een vervoersmiddel zelf zou moeten kopen (in dit geval nam de gemeente als vergelijking bv een fiets) en dat daarom een eigen bijdrage reeel is. (zij gebruikt het ding echt enorm veel en zou hem echt niet meer kunnen missen). Of daar een maximum aan zit weet ik overigens niet.



Op zich kan ik me hier wel in vinden. Je wilt niet weten hoeveel scootmobielen er in schuurtjes staan die amper tot niet gebruikt worden maar wel aangevraagd zijn omdat men ze toch gratis kreeg. En die dingen zijn erg duur en daar betaalt de rest van de gemeenschap wel voor. Ik heb daar op zich geen moeite mee (niemand zit voor zijn lol op zo´n ding), maar wel als ze dus alleen maar aangevraagd worden en in praktijk niet gebruikt worden.

Natuurlijk is het voor hem wellicht een hoop geld per maand, maar het geeft ook bewegingsvrijheid. Als hij nog wel zelf auto zou kunnen rijden, zou dat ook geld kosten (en veel meer dan 30,- per maand). Dat zal hij gezien je post niet kunnen verwacht ik. Je kunt ook nog kijken of hij in aanmerking komt voor een pasje van de regiotaxi zodat hij kan reizen tegen gereduceerd tarief (en van deur tot deur). Maar reizen kost nu eenmaal geld en als hij die scootmobiel intensief gebruikt dan is dit voor hem wellicht wel de voordeligste oplossing....



Probeer het van de andere kant te bekijken. Dat het eigenlijk al erg mooi is dat er een dergelijke regeling bestaat en je het ding niet geheel zelf hoeft te betalen (want dan heb je het echt over hele andere bedragen).



Sterkte in ieder geval met je broer!
Alle reacties Link kopieren
Het is zo schrijnend dat je broer van de ene op de andere dag

totaal gehandicapt is en zo jong. Wij zijn als familie geschokt begrijpelijkerwijs maar dat neemt niet weg dat je ook de realiteit niet uit het oog moet verliezen.



En inderdaad zijn wij aan het beraadslagen of we niet beter

iets zelf kunnen aanschaffen om de maandelijkse kosten niet

al teveel te laten stijgen. En natuurlijk heb ik dit voor mijn broer

over ik zal wel alles willen doen om het voor hem nog enigszins

dragelijk te maken.



Maar het zijn en blijven afwegingen. Hij is nu tijdelijk bij

mijn vader aan het inwonen (net terug uit revalidatiecentrum)

en we zijn aan het kijken voor aanpassingen in zijn eigen flat.



Heb nu afspraak gemaakt met gemeente om een en ander

door te nemen.



Begin wel tot besef te komen dat heel veel mensen toch heel

zwaar in de problemen komen door nieuwe wetgevingen in de

zorg.



Als je er niet mee te maken hebt denk je er te gemakkelijk

over en dat deed ik ook (schaam) of te gemakkelijk is niet het juiste woord eigen leed doet het zeerst zegt men wel.



Ja dat is ook naar mijn eigen toe confronterend en ik begin

me steeds meer af te vragen wat ik kan gaan betekenen voor

mensen in deze of andere situaties enfin daar moet ik nog over

nadenken.



Fantatisch deze reacties daar ben ik blij mee Bedankt
ik heb even snel voor je gegoogled en een scootmobiel zelf kopen begint bij zo'n 2000 euro (en kan heel ver oplopen).

Ik neem aan dat je broer een auto heeft, die zou hij kunnen verkopen, want hij zal er niks meer aan hebben en van de opbrengst zelf een scootmobiel kunnen kopen.



https://www.scootmobielenwereld.nl/scootmobiel.html
Alle reacties Link kopieren
Er is een aantal maanden geleden een hele aflevering van kassa aan besteedt. De gemeente mag een eigen bijdrage vragen van mensen.



Persoonlijk denk ik, ja het is veel geld, vooral omdat er geen einde aan komt, terwijl je een fiets eenmalig aanschaft. Maar snap ook dat de gemeenschap niet overal voor kan opdraaien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Atelier_madame schreef op 10 april 2012 @ 11:16:

Er is een aantal maanden geleden een hele aflevering van kassa aan besteedt. De gemeente mag een eigen bijdrage vragen van .



Ja en nee. Binnen de WMO mag voor bepaalde zaken een eigen bijdrage geheven worden. Er is inmiddels al wel duidelijk via gerechterlijke uitspraken dat er geen inkomenspolitiek gevoerd mag worden (dus toekennen of afwijzen voorzieningen en/of opleggen van eigen bijdragen enkel en alleen gebaseerd op inkomen en niet kijkend naar alle andere details van belang). De komende jaren zal hierin steeds meer duidelijk worden wat wel en niet mag, naarmate er meer jurisprudentie zal komen. (De WMO is nog altijd relatief nieuw en een raamwet waardoor gemeenten enorm veel zelf in kunnen vullen). ECHTER! Dit geldt niet voor voorzieningen zoals o.a. een rolstoel en een scootmobiel.



Over de eigen bijdrage op een scootmobiel binnen de WMO zijn al meerdere uitspraken gedaan en dat mag simpelweg niet. En dat is bepaald geen nieuw gebeuren, dit betreft uitspraken uit 2007 en 2008. Dat gemeenten dit nog altijd onrechtmatig toepassen is op zijn zachtst gezegd opvallend. Zo uit mijn hoofd weet ik dat met LJN:BF6623 de uitspraak van Zutphen zo te vinden is, is van sept. 2009 en geloof dat dossiernr 0712-88WMO is. Dat ik die kenmerken zo op kan dreunen is al redelijk tekenend voor hoe wij hier destijds als WMO-adviesraad de nodige gemeenten op de vingers hebben moeten tikken en hebben moeten pushen om het beleid rechtmatig te maken i.p.v. eigen tokootje voeren. Er zijn meer uitspraken, maar kan die even niet zo uit het geheugen produceren.



Verschil is er officieel tussen een eigen bijdrage en een besparingsbijdrage. De welbekende "men moet anders toch ook een fiets kopen en bespaart zo" is een prachtig voorbeeld van een besparingsbijdrage. In de praktijk is het niet zo enorm van belang het precieze verschil tussen beiden tot in de finesses te vatten, dit mag simpelweg namelijk gewoon niet.



Wat broer kan doen? Bezwaar aantekenen. Dit zal binnen een x-tijd na dagtekening van brief moeten gebeuren, geloof zo uit mijn hoofd 6. Mocht dat niet binnen die tijd geheel tot in detail lukken, dan kan broer ook een proforma bezwaar aantekenen en zich beroepen op het recht om later e.e.a. aan te vullen. Vind broer dit lastig, dan kan hij gratis ondersteuning inschakelen van menige organisatie. Denk aan de juridische afdeling van MEE, maar ook bijv. juridische afdeling van ANGO indien lid van aangesloten patiëntenorganisatie, juridische ondersteuning vakbond, juridisch loket en/of rechtsbijstandsverzekering -alhoewel hierin vaak niet de besten helaas-. Het bezwaar is eigenlijk heel simpel; verwijzen naar de nodige jurisprudentie (online veel info te vinden, vooral uit 2007-2009 via belangenorganisaties). Zolang als deze uitspraken niet verworpen worden, zal gemeenten die moeten respecteren. In een heel enkel geval is een gemeente nogal..... eigenwijs. Dan wijst men een bezwaar af. Uiteraard is juridische ondersteuning op zo'n moment geen overbodige luxe, maar verdere juridische stappen zijn dan zeker niet onrealistisch. Kan een tijd duren, dat wel.



Algemener kun je eens rondkijken of in gemeente van broer iets is van een WMO-adviesraad en indien ja; wat hun werkterrein is. Een goede onafhankelijke adviesraad behoort m.i. zich hier hard voor te maken. Niet voor het individu -want meestal niet het werkterrein van dit soort raden, alhoewel sommigen wel met mensen gaan zitten om ze informeel eens voor te lichten welke opties er zoal zijn- maar omdat dit de gehele doelgroep en een achterhaald beleidspunt betreft. Bij uitstek een punt waar een adviesraad een rol in kan spelen om de gemeente te bewegen om actief het beleid te veranderen tot een die past binnen de rechtspraak zoals deze er ligt. Dit staat los van het bezwaar dat broer zelf in zal moeten dienen, maar het kan aan te bevelen zijn een dergelijke raad te 'tippen' op het bestaan van deze jurisprudentie en beleidswijziging van gemeente die daar haaks op staat om die algemene aanpak te bewegen.
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
quote:ernie63 schreef op 10 april 2012 @ 09:10:

Immers rollators moet ook iedereen zelf betalen en krukken krijg je ook maar twee maanden gratis en daarna moet je ze huren.





Nee en nee. De rollator wordt binnen bepaalde criteria nog altijd gewoon vergoed. Is welgeteld een paar weken uit de AWBZ geweest alvorens het met terugwerkende kracht weer ingevoerd werd.



Krukken idem dito. Iemand dit krukken slechts kortdurend nodig heeft, kan een eigen bijdrage verwachten na een bepaalde leenduur. Echter; daarvoor kan in bepaalde situaties een dekking vanuit de AWBZ via zorgverzekering verkregen worden. Blijkt dat er chronisch krukgebruik geïndiceerd is, dan wordt er binnen criteria gewoon een set vergoed vanuit de AWBZ die de gebruiker dus voor 'onbeperkte duur' verstrekt krijgt. Dit geldt voor diverse hulpmiddelen waarbij een onderscheid gemaakt wordt tussen kortdurig gebruik en chronisch gebruik.
when you wish upon a star...
Het is toch niet zo raar dat je op z'n minst een bijdrage betaalt voor je eigen mobiliteit? Of ben ik nou gek?



Als je gaat autorijden of treinreizen betaal je toch ook gewoon?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoopte al dat je hier zou komen posten, Pixiedust.



@ degenen die zomaar in de portemonnee van de broer van TO kunnen kijken: heel fijn dat jullie daar kunnen zien dat 30 euro ècht niet zo veel is. Als op zichzelf staand bedrag bij een fatsoenlijk inkomen klopt dat helemaal. Maar 1) de WIA is geen vetpot en 2) zodra je afhankelijk raakt van zorg, wordt voor ALLES een eigen bijdragen gevraagd. Dus dan kan 1x 30 euro in de maand best nog te overzien zijn misschien, maar als het om 5x 30 euro in de maand gaat, heb je het al over heel andere bedragen. En je krijgt nog maar weinig "gratis" in zorgland. Dus leef vooral lekker je eigen comfortabele leventje waarin 30 euro toch maar heel weinig geld is en waarin een scootmobiel zo fijn is omdat je er zo veel vrijheid mee krijgt (braak! je bent je vrijheid kwijt, een scootmobiel is hooguit een lapmiddel), maar ga je niet bemoeien met de realiteit van mensen die het wat minder getroffen hebben alsjeblieft.
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 10 april 2012 @ 15:42:

Het is toch niet zo raar dat je op z'n minst een bijdrage betaalt voor je eigen mobiliteit? Of ben ik nou gek?



Als je gaat autorijden of treinreizen betaal je toch ook gewoon?Maak je geen zorgen. Als iemand die afhankelijk is van een scootmobiel wil gaan reizen, betaalt 'ie ook gewoon hoor. En meer dan jij ervoor hoeft te betalen. Maar lopen was de laatste keer dat ik het checkte nog gewoon gratis. Zou niet weten waarom een invalide daar dan opeens voor zou moeten betalen om het "eerlijk" te maken.
quote:_qwertu schreef op 10 april 2012 @ 15:48:

[...]





Maak je geen zorgen. Als iemand die afhankelijk is van een scootmobiel wil gaan reizen, betaalt 'ie ook gewoon hoor. En meer dan jij ervoor hoeft te betalen. Maar lopen was de laatste keer dat ik het checkte nog gewoon gratis. Zou niet weten waarom een invalide daar dan opeens voor zou moeten betalen om het "eerlijk" te maken.Het gaat niet om 'eerlijk' of 'oneerlijk'. Het leven zelf hangt nu eenmaal aan elkaar van toevalligheden en is alleen daarom al niet eerlijk. Het gaat mij er meer om dat ik het niet heel logisch vind om dit soort hulpmiddelen die 2e hands al te koop zijn voor minder dan 1000 euro uit een of andere collectieve pot te gaan vergoeden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 10 april 2012 @ 10:53:

ik heb even snel voor je gegoogled en een scootmobiel zelf kopen begint bij zo'n 2000 euro (en kan heel ver oplopen).

Ik neem aan dat je broer een auto heeft, die zou hij kunnen verkopen, want hij zal er niks meer aan hebben en van de opbrengst zelf een scootmobiel kunnen kopen.



https://www.scootmobielenwereld.nl/scoo ... .htmlVraag ook eens na bij je gemeente of ze een tweedehandsvoorraad hebben. Heel cru gezegd gaan sommige mensen binnen een paar maanden na aanschaf scootmobiel dood en dan kun je een bijna splinternieuwe voor een fijne prijs krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 10 april 2012 @ 15:42:

Het is toch niet zo raar dat je op z'n minst een bijdrage betaalt voor je eigen mobiliteit? Of ben ik nou gek?



Als je gaat autorijden of treinreizen betaal je toch ook gewoon?



Gek zou ik niet direct zeggen, wel erg ver verwijderd van het onderwerp. Te ver om er een overwogen oordeel over te kunnen, IMHO. Maar wees gerust, je hebt het bij het verkeerde eind.



Op het moment dat men in de ongelooflijk luxe positie zit dát men financieel autovervoer rond kan krijgen, dan kost dat vaak genoeg een leuke duit meer. Idem dito voor OV, wederom; áls men dat kan gebruiken. Er zijn 'gesubsidieerde' opties, maar veelal alleen al nog toegankelijk met een minimaal inkomen en dan nog dusdanig beperkt in bijv. max. te reizen km's per jaar dat men onder de streep financieel de rekening zwaar betaald per gewenste te reizen km.



Daarnaast vergelijk je voor het gemak appels met peren. Een scootmobiel is voor wat zo leuk heet regionaal vervoer van middenlange afstand. Of in normalere taal; fietsafstanden. En oeps; das wat anders dan vervoer wat genuttigd wordt middels auto, OV etc. En eigen bijdrage? Nou, niet in menige gemeente zoals deze het uitvoeren (niet rechtmatig dus) of uit wensten te voeren. Veelal dient men 5 jaar, zo niet langer, met een scootmobiel te doen. In dit geval is de gewenste eigen bijdrage 'maar' 30 euro per maand. In 5 jaar tijd is dat dus 1800 euro. Of meneer even bijna dus de gehele scootmobiel zelf wil betalen. Das geen eigen bijdrage meer, das grotendeels zelf aanschaffen. Dit is dan een 'ruime sociale' eigen bijdrage, menige gemeente probeert/heeft geprobeerd om in bepaalde situaties de maandelijkse bijdrage op te schroeven naar bedragen in de 3 cijfers. Waarbij men dus de scootmobiel een aantal keer terug verdiende alvorens de "rechthebbende" ooit weer eens een nieuwe voorziening zou mogen aanvragen.
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
quote:Ruza schreef op 10 april 2012 @ 16:07:

[...]



Vraag ook eens na bij je gemeente of ze een tweedehandsvoorraad hebben. Heel cru gezegd gaan sommige mensen binnen een paar maanden na aanschaf scootmobiel dood en dan kun je een bijna splinternieuwe voor een fijne prijs krijgen.



Dat gaat niet via gemeente. Gemeenten bezitten zelf bijna nooit, maar gebruiken hiervoor contractanten. De partij die binnen de gemeente het leverings- en onderhoudscontract heeft is degene die de voorraad bezit en dus ook de voorzieningen die terugkomen (niet alleen bij overlijden, maar denk ook aan verkeerd verstrekte hulpmiddelen of wanneer iemand teveel verslechterd is sinds verstrekking om nog gebruik te maken van). Echter; die hulpmiddelen zijn veelal niet toegankelijk voor een privépersoon. Deze hulpmiddelen gaan wanneer men zich aan de regels houden gewoon weer de opslag in tot zich een nieuwe cliënt aandient die een scootmobiel nodig heeft, recht heeft op en waarbij men uit kan komen met de reeds beschikbare hulpmiddelen. Sinds de WMO zetten steeds meer gemeenten ook daadwerkelijk op hergebruik in, zowel gepast als ongepast.



Wat dat betreft is men bij eigen aanschaf veel vrijer en kun je geheel NL als afneemgebied zien. Waarbij nog genoeg tips en tricks zijn om e.e.a. iets betaalbaarder te maken, maar dat is hier niet de eerst aangelegen optie IMHO. Het recht bestaat, wordt al gebruikt en de voorgenomen eigen bijdrage is niet rechtmatig en mag naar verwachting met succes aangepakt worden.
when you wish upon a star...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven