Geld & Recht alle pijlers

Elektrische fiets verkopen op marktplaats?

13-08-2026 13:00 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil van mijn oude elektrische fiets af, want ik krijg een nieuwe via werk. Het is een degelijke fiets die gebruikt is maar nog prima functioneert. Ik zou hem daarom willen verkopen op marktplaats, maar vraag me even af of dat een goed idee is vanwege de toch wel flinke waarde ervan (wil m rond de 800e op laten leveren). Mensen zullen waarschijnlijk een proefrit willen, logisch ook, maar vraag ik ze dan om ID of borg oid? Want voor ik het weet, fietsen ze ermee weg ofzo. Heb geen slechte ervaringen met marktplaats, maar gezien de waarde ben ik nu toch wat voorzichtiger en weet ik niet helemaal hoe ik dat aan moet pakken. Iemand advies/tips?

Ohja, heb m aangeboden bij upway (refurbished fietsen) en hun bod was vrij laag en ik kwam bikefair tegen, waar zij alles regelen met mooie advertenties en ook borg, maar daar betaal je e149 voor de service. o_o Dus dat was (nog) geen optie.
lizzylee wijzigde dit bericht op 13-08-2026 14:00
Reden: wijziging
1.93% gewijzigd
Wij hebben een fatbike verkocht via marktplaats. Man en ik hadden er een voor ons samen maar in de praktijk reden we er eigenlijk nooit op. Nieuwprijs van 1100 euro maar uiteindelijk kregen we er 400 euro voor. Een jaar oud en bijna niet gereden, dus ik weet niet hoe realistisch jouw bedrag is.

We kregen vooral heel veel rare berichten van mensen die geen Nederlands spraken en hele lage bedragen boden. Uiteindelijk is iemand hem komen halen en een proefrit gedaan met id achtergelaten inderdaad.

We waren blij dat we er vanaf waren want het was uiteindelijk nog een gedoe met al die rare berichten.
€ 800,- voor een 1e generatie e-bike? Hoe oud is die fiets dan wel niet? Denk dat je blij mag zijn met de helft.
Ook ik denk dat je qua bedrag een beetje erg hoog zit. Een ‘eerste generatie e-bike’ is onderhand zo’n 12 jaar oud.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ik zou dan weer geen ID willen achterlaten. Omdat er nogal veel gestolen e bikes worden aangeboden zou ik een verkoper ook niet zomaar vertrouwen. Afhankelijk van je wijk, of je me meeneemt je tuin in en daar geen rij met fietsen staat, het aantal sleutels enz enz zal ik je wijzen waar mijn auto staat, laten zien dat ik hem met mijn sleutel kan openen en dan bied ik aan dat je bij problemen via de politie met het kenteken mij kan achterhalen.
Veel te hoog, dat ga je echt niet krijgen.
Ik denk dat je al je handen mag dichtknijpen als je we vanaf komt. Die oude zware fietsen zijn (hier in de buurt in elk geval) totaal niet gewild.

Ik zou die eerste optie die je noemt kiezen. Dan ben je er met weinig gedoe van af en hoeft er geen geld achteraan.

Geen mensen aan de deur, geen gedoe met proefritjes, uberlage biedingen of no show bij een afspraak.
Voor hoeveel gaan vergelijkbare fietsen van de hand?
Je klinkt wel erg optimistisch voor een eerste generatie elektrisch in je vraagprijs en diens kunnen.
Hoeveel km kun je er bv nog met de huidige accu fietsen? Hoe is het onderhoud geweest al die jaren?

Persoonlijk zou ik met die opkoper in zee gaan. Ik denk dat voor jou het verschil in opbrengst niet opweegt tegen de “spanning en planning” van een verkoop.

Ik heb jaren terug een oude ebike verkocht via marktplaats. Gezegd wat ik ervan wist en hoeveel km die nog kon. Had vraagprijs van 200. Heb dat toen eerst contant gekregen en toen ik het geld had kon diegene een proefritje doen. Als het tegen viel dan krijg zij haar geld terug in ruil voor mijn fiets.
Ze vond hem trouwens prima voor dat bedrag.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
LemoosGaatDoor schreef:
13-08-2026 13:35
Ook ik denk dat je qua bedrag een beetje erg hoog zit. Een ‘eerste generatie e-bike’ is onderhand zo’n 12 jaar oud.
Nog ouder zelfs, die van mij heb ik in 2008 gekocht.
Mijn fiets doet het nog prima en ik vind hem zelf ook nog wel 800 euro waard omdat hij nog prima fietst en goed is onderhouden. Maar de markt denkt daar vaak anders over.

Wat is de actieradius van de fiets? En zoals iemand anders ook al vroeg: hoe is de fiets onderhouden, hoe oud is de accu?

Mijn fietsenmaker wist de laatste keer nog met moeite een tandwiel op te duiken dat nodig was om mijn fiets te repareren (slijtage). Zijn woorden vlak voordat ik weg zou fietsen: als je er nu weer iets aan krijgt dan zijn onderdelen waarschijnlijk niet meer te krijgen en als de elektronica het opgeeft dan is het klaar, die onderdelen zijn niet meer te krijgen.

Ik zou dus goed nadenken wat de beste keuze is voor jou om je fiets te verkopen maar 800 euro lijkt me erg onrealistisch voor een fiets die bij gebreken niet meer kan worden gerepareerd. Plus dat de actieradius waarschijnlijk ook heel beperkt is.
Ik heb recentelijk een e-bike via Marktplaats verkocht. En dat was dan wel geen eerste generatie maar wel een van een aantal jaar oud waar veel km mee gemaakt waren. Maar ook goed onderhoud en een nieuwe motor. Ongezien door iemand gekocht (die snap ik nog steeds niet), opgehaald door zo’n koerier en ik kreeg 1000 overgemaakt. Dus mijn ervaring is positief. Die mensen die komen kijken (ik ga ervanuit dat de meesten mensen dat wel doen) komen toch ook met een vervoermiddel? Een fiets/auto? Dus ze moeten sowieso bij je terugkomen na een proefrit om hun oorspronkelijke vervoersmiddel te halen.
En als die accu op raakt, kan de fiets waarschijnlijk bij het afval want grote kans dat er geen vervangende accu's meer te koop zijn. En als ze nog te koop zijn, zijn ze peperduur, dat ga je niet uitgeven aan een oude fiets.

Kennis heeft laatst een 5 jaar oude weinig gebruikte e-bike voor € 200,- verkocht met ook nog eens reserve accu.
no way dat ik 800 euro zou betalen voor een e-bike via marktplaats. Als koper heb je natuurlijk 0 garantie.
Grappig dat niemand de fiets gezien heeft maar wel de prijs te hoog zou zijn. Eerste generatie bedoelde ik: achterwielmotor, accu achterop, simpele computer. Fiets is uit 2021. Verder niet relevant voor de vraag, dus eruit gehaald.

Vergelijkbare staat voor e1000 op upway en ze bieden me de helft, dus daar ga ik niet gelijk mee in zee. Ook omdat de fietsenmaker die met ze samenwerkt zei dat ze laag bieden, want ze moeten er natuurlijk zelf nog aan verdienen. Daarom de vraag: hoe te werk te gaan op marktplaats. Borg of ID leken me ergens logisch, maar ook wel n drempel. Goed om te horen dat het wel normaal is om te vragen bij zulke zaken.
lizzylee wijzigde dit bericht op 13-08-2026 14:09
1.49% gewijzigd
Zandhaas schreef:
13-08-2026 14:05
Ik heb recentelijk een e-bike via Marktplaats verkocht. En dat was dan wel geen eerste generatie maar wel een van een aantal jaar oud waar veel km mee gemaakt waren. Maar ook goed onderhoud en een nieuwe motor. Ongezien door iemand gekocht (die snap ik nog steeds niet), opgehaald door zo’n koerier en ik kreeg 1000 overgemaakt. Dus mijn ervaring is positief. Die mensen die komen kijken (ik ga ervanuit dat de meesten mensen dat wel doen) komen toch ook met een vervoermiddel? Een fiets/auto? Dus ze moeten sowieso bij je terugkomen na een proefrit om hun oorspronkelijke vervoersmiddel te halen.
Moeten ze wel op een fiets komen die meer waard is dan 800 euro..
LizzyLee schreef:
13-08-2026 14:08
Grappig dat niemand de fiets gezien heeft maar wel de prijs te hoog zou zijn. Eerste generatie bedoelde ik: achterwielmotor, accu achterop, simpele computer. Fiets is uit 2021. Verder niet relevant voor de vraag, dus eruit gehaald.

Vergelijkbare staat voor e1000 op upway en ze bieden me de helft, dus daar ga ik niet gelijk mee in zee. Ook omdat de fietsenmaker die met ze samenwerkt zei dat ze laag bieden, want ze moeten er natuurlijk zelf nog aan verdienen. Daarom de vraag: hoe te werk te gaan op marktplaats. Borg of ID leken me ergens logisch, maar ook wel n drempel. Goed om te horen dat het wel normaal is om te vragen bij zulke zaken.
Maar bij Upway zijn ze geïnspecteerd en heb je een jaar wettelijke garantie. Ik betaal dan liever die 1.000, dan 800,- van een particulier.
Laten inruilen bij de winkel waar je de nieuwe gaat halen?
Als er iemand op afkomt, kun je i.p.v. het ID of rijbewijs ook een foto ervan maken. En bij teruggave fiets de foto verwijderen.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Een airtag verbergen in/aan de fiets voor de zekerheid.
Vragen of de 2e persoon bij jou blijft tijdens de proefrit
Pelle schreef:
13-08-2026 14:06
no way dat ik 800 euro zou betalen voor een e-bike via marktplaats. Als koper heb je natuurlijk 0 garantie.
Dat is ook een beetje het idee van tweedehands doorgaans. Minder betalen, maar minder zekerheid.

Hele volksstammen kopen van alles tweedehands. Zonder garantie. Ook duurdere producten.
En kopers krijgen toch ook waarderingen? Het is niet heel lastig om een betrouwbare verkoper te vinden als je kijkt naar waarderingen.

In combinatie met hoe lang iemand actief is op marktplaats.
Paradise schreef:
13-08-2026 14:29
En kopers krijgen toch ook waarderingen? Het is niet heel lastig om een betrouwbare verkoper te vinden als je kijkt naar waarderingen.

In combinatie met hoe lang iemand actief is op marktplaats.
Dat zegt helemaal niets. Accounts worden vaak voor dat doel (veel goede reviews + al lang actief) juist gehackt door oplichters. In de rubriek meubels zal je dat niet vaak tegen komen, maar wel interessantere rubrieken als laptops, smartphones, t.v.'s, e-bikes enz.
Carola_456 schreef:
13-08-2026 14:38
Dat zegt helemaal niets. Accounts worden vaak voor dat doel (veel goede reviews + al lang actief) juist gehackt door oplichters. In de rubriek meubels zal je dat niet vaak tegen komen, maar wel interessantere rubrieken als laptops, smartphones, t.v.'s, e-bikes enz.
Dat zegt heel veel. Alhoewel niet alles.

Ik spreek uit eigen (ruime) ervaring.

Het hacken van accounts is niet heel makkelijk. En je komt er in een gesprek met een verkoper verder achter of het allemaal klopt.
Ik spreek ook uit eigen jarenlange ervaring. 😉
Carola_456 schreef:
13-08-2026 14:59
Ik spreek ook uit eigen jarenlange ervaring. 😉
Je bent meerdere keren opgelicht?
Voor zo'n hoog bedrag zou ik nooit een electrische fiets op marktplaats kopen. Je weet niet wat mensen met hun accu hebben gedaan (laten vallen, en hoe vaak), sowieso verouderen fietsaccu's snel en wat al eerder genoemd is, als er iets kapot is, moet het nog te repareren zijn.

Ik gok dat Upway die fiets van €1000,- heeft gerefurbished met een nieuwe accu.
Maar TO wil een fiets verkopen en niet kopen.

Wat heeft TO aan de informatie van die mensen dat ze vooral niet via marktplaats zouden kopen?

TO kan ook gewoon kijken wat mensen bieden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven