Geld & Recht
alle pijlers
Energie vast of variabel?
dinsdag 5 november 2024 15:07
Hallo VIVA-ers,
Een jaar of langer geleden is er veel te doen geweest over energieprijzen e.d.
Ik kreeg nu een verlengaanbod met vaste energieprijzen van mijn energiebedrijf en vroeg me af of het op dit moment gunstiger is of juist niet om voor een jaar een vaste prijs aan te gaan. Ik zag wel dat de maandlasten met het aanbod flink omhoog gaan.
De research die ik doe online zeggen tegenstrijdige dingen en vrienden/familie geven aan er ook niet echt verstand van te hebben. Wat zouden jullie in de huidige situatie adviseren en/of welke keuze hebben jullie hierin gemaakt en waarom?
Dan kan ik hopelijk de knoop doorhakken, ik zie door de bomen het bos niet meer en begrijp werkelijk niks van die KwH prijzen haha
We hebben zonnepanelen (11 stuks) en gebruiken minder gas dan een gemiddeld 2onder 1 kap. Geen verdere verduurzaming oid aan ons huis.
Alvast bedankt!
Een jaar of langer geleden is er veel te doen geweest over energieprijzen e.d.
Ik kreeg nu een verlengaanbod met vaste energieprijzen van mijn energiebedrijf en vroeg me af of het op dit moment gunstiger is of juist niet om voor een jaar een vaste prijs aan te gaan. Ik zag wel dat de maandlasten met het aanbod flink omhoog gaan.
De research die ik doe online zeggen tegenstrijdige dingen en vrienden/familie geven aan er ook niet echt verstand van te hebben. Wat zouden jullie in de huidige situatie adviseren en/of welke keuze hebben jullie hierin gemaakt en waarom?
Dan kan ik hopelijk de knoop doorhakken, ik zie door de bomen het bos niet meer en begrijp werkelijk niks van die KwH prijzen haha
We hebben zonnepanelen (11 stuks) en gebruiken minder gas dan een gemiddeld 2onder 1 kap. Geen verdere verduurzaming oid aan ons huis.
Alvast bedankt!
dinsdag 5 november 2024 18:51
Niet kijken naar een maandprijs,
maar naar de prijs per kWh elektra en de prijs per m3 gas.
Je kan bijvoorbeeld kijken op gaslicht.com voor actuele prijzen. Je kan hier dan je geschatte verbruik (kijk op je jaarafrekening) invullen en dan rekenen ze uit wat de voordeligste optie is.
Soms krijg je bij een nieuw contract nog wat extra korting, dit staat er in groen bij als "korting".
Dit kan je dan vergelijken met het je huidige prijzen.
Of iets duurder wordt of goedkoper weet niemand, maar als het kouder wordt gaat de vraag naar energie omhoog, kans dat de prijzen dan stijgen zijn wel aanwezig.
maar naar de prijs per kWh elektra en de prijs per m3 gas.
Je kan bijvoorbeeld kijken op gaslicht.com voor actuele prijzen. Je kan hier dan je geschatte verbruik (kijk op je jaarafrekening) invullen en dan rekenen ze uit wat de voordeligste optie is.
Soms krijg je bij een nieuw contract nog wat extra korting, dit staat er in groen bij als "korting".
Dit kan je dan vergelijken met het je huidige prijzen.
Of iets duurder wordt of goedkoper weet niemand, maar als het kouder wordt gaat de vraag naar energie omhoog, kans dat de prijzen dan stijgen zijn wel aanwezig.
dinsdag 5 november 2024 18:55
Gewoon op gaslicht je gegevens invullen en dan komt de beste optie er uit. De prijzen schelen niet zo gek veel. Ik zou een jaar vast nemen. Niet drie jaar, want de salderingsregeling vervalt en het is nog niet duidelijk wat ze dan met de terugleverboete gaan doen.
If you need a hug, give it to someone else.
dinsdag 5 november 2024 18:56
Dat garandeert dat je bijna niks krijgt voor de zonnepanelen en de hoofdprijs betaalt als de zonnepanelen niet werken. Lijkt mij niet handig.
dinsdag 5 november 2024 19:01
Kijk inderdaad goed naar de prijzen per kWh/m3 gas, hier was vastzetten net wat voordeliger dan variabel. Blijft natuurlijk koffiedik kijken hoe de prijzen zich ontwikkelen maar we weten nu in ieder geval waar we aan toe zijn. Daar heeft wel in meegespeeld dat het ons niet zou verbazen alle onrust in het midden-oosten invloed op de olieprijzen, en daarmee alle energieprijzen, gaat hebben. Maar ook dat is natuurlijk gissen.
dinsdag 5 november 2024 20:17
Ze hebben een tijdje geen vaste contracten aangeboden, en nu zijn de tarieven weer lager dus waarschijnlijk proberen ze nu gewoon te concurreren met andere aanbieders? Nu veel mensen weer voor vaste contracten gaan.
dinsdag 5 november 2024 20:22
Dat betwijfel ik. In een jaarcontract komen alle seizoenen een keer langs. Of je nou in november of in juni dat contract afsluit, daar zit altijd een even lange koude periode in. Dat weten energiemaatschappijen ook wel. Die plannen heus wel vooruit in het bepalen van de tarieven.
dinsdag 5 november 2024 20:28
Hier loopt het contract ook af eind juni. Hadden al 3 jaar vaste tarieven.
Dynamisch was geen optie ivm zonnepanelen. (dan krijg je niks bij veel zon en betaal je de hoofdprijs als de vraag hoog is en je geen Kwh opwekt)
Ik heb schrikbeeld van 2 jaar geleden nog op mijn netvlies. Vrienden moesten verlengen en kregen tarieven voor hun kiezen die echt schrikbarend waren, kwamen op bijna 400 euro per maand uit.
Ik wacht al een tijdje op een aanbod van eneco waarbij zonnepaneelbezitters langere contracten kunnen afsluiten, Tot voor kort kon maximaal 1 jaar afgesloten worden. Vorige week kon ik ineens wel kiezen voor 3 jarig contract met tarief van 165 euro per maand. Gelijk gedaan.
Dynamisch was geen optie ivm zonnepanelen. (dan krijg je niks bij veel zon en betaal je de hoofdprijs als de vraag hoog is en je geen Kwh opwekt)
Ik heb schrikbeeld van 2 jaar geleden nog op mijn netvlies. Vrienden moesten verlengen en kregen tarieven voor hun kiezen die echt schrikbarend waren, kwamen op bijna 400 euro per maand uit.
Ik wacht al een tijdje op een aanbod van eneco waarbij zonnepaneelbezitters langere contracten kunnen afsluiten, Tot voor kort kon maximaal 1 jaar afgesloten worden. Vorige week kon ik ineens wel kiezen voor 3 jarig contract met tarief van 165 euro per maand. Gelijk gedaan.
dinsdag 5 november 2024 20:40
Dat is een misverstand. Ik krijg gemiddeld 22 cent per kWh (incl belastingen etc) voor de opbrengst van mijn zonnepanelen. Gewoon door de auto op te laden op de goedkope uren. En de hoofdprijs is maar maximaal een paar uurtjes per dag. Gewoon in die uren geen auto opladen, geen droger aanzetten, etc. Is prima te regelen. Wat ik afneem is gemiddeld 25 cent per kWh.
Oh en geen 'boete' ivm zonnepanelen zoals bij vaste contracten wel normaal is tegenwoordig.
Coffee is never my cup of tea
dinsdag 5 november 2024 22:19
Volgens mij werkt dat niet echt zo bij energiemaatschappijen. Ze kunnen niet heel veel inkopen omdat ze niet zoveel opslag hebben. Dus denk dat ze maar beperkt vooruit kunnen kijken.Wombat schreef: ↑05-11-2024 20:22Dat betwijfel ik. In een jaarcontract komen alle seizoenen een keer langs. Of je nou in november of in juni dat contract afsluit, daar zit altijd een even lange koude periode in. Dat weten energiemaatschappijen ook wel. Die plannen heus wel vooruit in het bepalen van de tarieven.
dinsdag 5 november 2024 22:35
Inkopen staat los van opslag. Inkopen houdt in dat ze afspreken x af te nemen tegen prijs y. Het is niet zo dat ze grote accu's hebben met genoeg stroom voor alle klanten of zo. Ze kunnen niet eens stroom voor 1 dagen opslaan voor alle klanten.
Coffee is never my cup of tea
woensdag 6 november 2024 09:52
Ik heb het net weer voor 3 jaar vastgezet naar aanleiding van dit artikel: https://www.destentor.nl/binnenland/ned ... &auth_rd=1
Misschien betaal ik nu 10 euro per maand te veel maar als er weer gezeur is op deze markt kan het me weer honderden euro's per maand schelen. Ik heb liever de zekerheid van een bepaald bedrag dan dat de prijzen weer door het dak vliegen en vaste contracten niet meer worden aangeboden.
In een tijd waar niet iedereen op punt van oorlog staat, had ik waarschijnlijk anders beslist.
Misschien betaal ik nu 10 euro per maand te veel maar als er weer gezeur is op deze markt kan het me weer honderden euro's per maand schelen. Ik heb liever de zekerheid van een bepaald bedrag dan dat de prijzen weer door het dak vliegen en vaste contracten niet meer worden aangeboden.
In een tijd waar niet iedereen op punt van oorlog staat, had ik waarschijnlijk anders beslist.
woensdag 6 november 2024 15:39
woensdag 6 november 2024 16:15
Wij hebben hem weer voor jaar vastgezet. Bijna 2 x zo duur als het was maar we weten waar we aan toe zijn en lopen binnen dit jaar geen risico van die hoge bedragen van paar jaar geleden.
We konden niet langer vastzetten dan 1 jaar anders hadden we dat gedaan. Ondertussen letten we goed op ons verbruik en zijn we zuiniger hierdoor.
Ook zonnepanelen hier en laden auto overdag zoveel mogelijk op zonnige dagen op .
Dat lukt natuurlijk niet in de herfst/winter maar alle beetjes helpen
We konden niet langer vastzetten dan 1 jaar anders hadden we dat gedaan. Ondertussen letten we goed op ons verbruik en zijn we zuiniger hierdoor.
Ook zonnepanelen hier en laden auto overdag zoveel mogelijk op zonnige dagen op .
woensdag 6 november 2024 16:23
Van ons loopt ook af en was gisteren wat aan het vergelijken. Op gaslicht zie je inderdaad maar max 1 jaar maar zag op de website zelf van die maatschappij dat je ook 3 jaar kon kiezen.love2dance schreef: ↑06-11-2024 16:15Wij hebben hem weer voor jaar vastgezet. Bijna 2 x zo duur als het was maar we weten waar we aan toe zijn en lopen binnen dit jaar geen risico van die hoge bedragen van paar jaar geleden.
woensdag 6 november 2024 21:49
Bij ons ging het om aanbod van leverancier zelf hoor. Ik kon toen bij essent alleen jaar vast zetten
donderdag 7 november 2024 01:28
Als ik wat invul op hun site kan ik ook kiezen voor 3 jaar met zonnepanelenlove2dance schreef: ↑06-11-2024 21:49Bij ons ging het om aanbod van leverancier zelf hoor. Ik kon toen bij essent alleen jaar vast zetten
donderdag 7 november 2024 10:06
Ik heb net een vast contract afgesloten voor 3 jaar. We hebben zonnepanelen.
Ons contract liep tijdens het begin van de energiecrisis af, in het begin hoge tarieven die getemperd werden door onze zonnepanelen. Op een gegeven moment is de daling ingezet, maar we merken de afgelopen kwartalen dat het weer langzaam omhoog gaat.
Vastzetten bij de huidige leverancier betekent hogere tarieven dan vastzetten bij een nieuwe leverancier, en dan heb ik het niet over welkomstbonus maar echt over wat je betaalt aan gas en stroom. Variabel blijven bij huidige leverancier is ook duurder dan overstappen.
Ik heb contact opgenomen met huidige leverancier (zit daar al 6 jaar), maar die doen niets. Ok, dan toch maar overstappen.
Vastgezet voor 3 jaar omdat we dan zekerheid hebben voor een lange termijn. Ik schrik iedere keer weer als ik in de krant kijk of de tv aanzet. Er is zoveel onrust in de wereld. Misschien betalen we straks een tientje per maand teveel, maar de zekerheid is ook wat waard.
Ik ga er overigens vanuit dat de terugleverkosten straks in 2027 eraf gaan, en zo niet, nou dan eet ik er geen boterham minder door, ben immers toch gewend aan die kosten.
Als je let op je verbruik tijdens de zonne uren valt het best mee qua terugleverkosten. En is nog beter voor het electriciteitsnet ook.
Ons contract liep tijdens het begin van de energiecrisis af, in het begin hoge tarieven die getemperd werden door onze zonnepanelen. Op een gegeven moment is de daling ingezet, maar we merken de afgelopen kwartalen dat het weer langzaam omhoog gaat.
Vastzetten bij de huidige leverancier betekent hogere tarieven dan vastzetten bij een nieuwe leverancier, en dan heb ik het niet over welkomstbonus maar echt over wat je betaalt aan gas en stroom. Variabel blijven bij huidige leverancier is ook duurder dan overstappen.
Ik heb contact opgenomen met huidige leverancier (zit daar al 6 jaar), maar die doen niets. Ok, dan toch maar overstappen.
Vastgezet voor 3 jaar omdat we dan zekerheid hebben voor een lange termijn. Ik schrik iedere keer weer als ik in de krant kijk of de tv aanzet. Er is zoveel onrust in de wereld. Misschien betalen we straks een tientje per maand teveel, maar de zekerheid is ook wat waard.
Ik ga er overigens vanuit dat de terugleverkosten straks in 2027 eraf gaan, en zo niet, nou dan eet ik er geen boterham minder door, ben immers toch gewend aan die kosten.
Als je let op je verbruik tijdens de zonne uren valt het best mee qua terugleverkosten. En is nog beter voor het electriciteitsnet ook.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in