Geld & Recht alle pijlers

Energieleverancier heeft uitstel van betaling aangevraagd

16-10-2018 19:30 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze energieleverancier heeft uitstel van betaling aangevraagd.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees her en der wel dat het bedrijf overgenomen kan worden en dan wordt je contract ook overgenomen, maar ik neem aan dat we ons voorschot kwijt zijn? Immers kan de huidige leverancier niet meer betalen en dus lijkt mij dat dat geld weg is ...

Gezien onze meterstanden hadden we berekend zo'n 900 euro terug te krijgen dit jaar, voornamelijk vanwege zonnepanelen en een super energiezuinig nieuwbouwhuis.

Wel balen als we dat kwijt zijn. Tot de beslissing genomen is mag je niet overstappen. Augustus en september kan ik nog storneren, maar neem aan dat dat ook niet de bedoeling is en ik dan een wanbetaler ben.
Alle reacties Link kopieren
Je bent je voorschot niet per se kwijt, maar als de onderneming failliet gaat en er geen doorstart komt waarbij het voorschot door de nieuwe koper wordt overgenomen dan word je gewoon een van de schuldeisers.

De vraag is hoeveel er dan nog is. Storneren kan je denk ik niet zomaar doen.
Als ik google vind ik dit:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/energ ... as-krijgen

Gas en electriciteit blijft sowieso geleverd worden.
Maar er staat niets in over geld terug krijgen bij een te hoog voorschot.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
16-10-2018 19:35
Je bent je voorschot niet per se kwijt, maar als de onderneming failliet gaat en er geen doorstart komt waarbij het voorschot door de nieuwe koper wordt overgenomen dan word je gewoon een van de schuldeisers.

De vraag is hoeveel er dan nog is. Storneren kan je denk ik niet zomaar doen.
Klopt, dan kun je denk ik sowieso fluiten naar je geld want er zullen dan ook wel preferente schuldeisers zijn.
Alle reacties Link kopieren
bluewaterrr schreef:
16-10-2018 19:36
Als ik google vind ik dit:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/energ ... as-krijgen

Gas en electriciteit blijft sowieso geleverd worden.
Maar er staat niets in over geld terug krijgen bij een te hoog voorschot.
Had ik idd ook gelezen, dankjewel :)
Alle reacties Link kopieren
tvp

Want ook bij ons zou het geld gaan kosten :blauwoog:
Alle reacties Link kopieren
Tante_Ans schreef:
16-10-2018 19:55
tvp

Want ook bij ons zou het geld gaan kosten :blauwoog:
In feite zijn we het geld al kwijt, in de zin van dat we die voorschotten al betaald hebben maar het is toch zuur als je het niet terugkrijgt. Zeker omdat we dus sinds januari in dit huis wonen en het echt goedkoop zou gaan worden qua energie, maar ja je moet een groot bedrag betalen bij een nieuwbouwhuis want er is nog geen gebruiksgeschiedenis ...

Jullie zitten ook bij Energieflex?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
16-10-2018 19:57
In feite zijn we het geld al kwijt, in de zin van dat we die voorschotten al betaald hebben maar het is toch zuur als je het niet terugkrijgt. Zeker omdat we dus sinds januari in dit huis wonen en het echt goedkoop zou gaan worden qua energie, maar ja je moet een groot bedrag betalen bij een nieuwbouwhuis want er is nog geen gebruiksgeschiedenis ...

Jullie zitten ook bij Energieflex?
Ja wij zitten ook bij energieflex. Huis overgenomen van iemand met een 'verboden sauna voor plantjes' gebruiktvoorschot was dus enorm hoog. Dit is wel iets naar beneden bijgesteld, maar alsnog betalen we ruim 250 per maand, terwijl ons werkelijke verbruik misschien 60 euro is.

Misschien morgen maar een rechtsbijstand bellen, of ik toch niet beter kan storneren.
Alle reacties Link kopieren
Tante_Ans schreef:
16-10-2018 20:00
Ja wij zitten ook bij energieflex. Huis overgenomen van iemand met een 'verboden sauna voor plantjes' gebruiktvoorschot was dus enorm hoog. Dit is wel iets naar beneden bijgesteld, maar alsnog betalen we ruim 250 per maand, terwijl ons werkelijke verbruik misschien 60 euro is.

Misschien morgen maar een rechtsbijstand bellen, of ik toch niet beter kan storneren.
Oei, dat is dan ook een hoog voorschot inderdaad. Dan zouden jullie ook flink wat terugkrijgen.
Zou je me willen laten weten wat de rechtsbijstand over het storneren zegt? Wij kunnen augustus en september nog terughalen, maar ja wil ook geen verdere moeilijkheden, ondanks dat we het verbruik voor dit jaar al dik betaald hebben (net zoals jullie).
Ik denk niet dat jij je voorschot kwijt bent.

Ik zou ook zeker niet stoppen met betalen.
Kun je online je voorschot naar beneden bijstellen? Dan zou ik dat NU doen en verder even aankijken wat er gaat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
16-10-2018 20:24
Ik denk niet dat jij je voorschot kwijt bent.

Ik zou ook zeker niet stoppen met betalen.
Heb je dit ook meegemaakt? Want hoe zit dat dan met dat voorschot?
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
16-10-2018 20:26
Kun je online je voorschot naar beneden bijstellen? Dan zou ik dat NU doen en verder even aankijken wat er gaat gebeuren.
Dat is een goeie, ga ik zo even kijken, thanks.
Alle reacties Link kopieren
Tvp lees mee zelfde leverancier.
Life is like an hourglass glued to the table.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
16-10-2018 20:26
Kun je online je voorschot naar beneden bijstellen? Dan zou ik dat NU doen en verder even aankijken wat er gaat gebeuren.
Goeie tip.
Ga ik direct doen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
16-10-2018 20:08
Oei, dat is dan ook een hoog voorschot inderdaad. Dan zouden jullie ook flink wat terugkrijgen.
Zou je me willen laten weten wat de rechtsbijstand over het storneren zegt? Wij kunnen augustus en september nog terughalen, maar ja wil ook geen verdere moeilijkheden, ondanks dat we het verbruik voor dit jaar al dik betaald hebben (net zoals jullie).
Vraag is neergelegd, verwacht morgen reactie
Alle reacties Link kopieren
Tante_Ans schreef:
16-10-2018 20:36
Goeie tip.
Ga ik direct doen.
Kan mn voorschot alleen maar 10 euro naar beneden gooien. Balen :(
Alle reacties Link kopieren
Tante_Ans schreef:
16-10-2018 20:37
Vraag is neergelegd, verwacht morgen reactie
Alvast bedankt :)
minnimouse schreef:
16-10-2018 20:29
Heb je dit ook meegemaakt? Want hoe zit dat dan met dat voorschot?
Ik heb dit niet zelf meegemaakt. Ik kan me alleen niet voorstellen dat jij je voorschot kwijt bent.

Ze willen natuurlijk eerst een doorstart proberen en in dat geval is er niets aan de hand. dan krijg je gewoon de eindrekening via die leverancier. Als het bedrijf wordt overgenomen door een andere leverancier dan begin je niet met een schone lei. Ze maken eerst de eindrekening op. Zo'n bedrijf neemt niet alleen de klanten over, maar ook de schulden. Als er geen koper komt wordt je doorgeschoven naar een andere leverancier. Ook dan krijg je een afrekening.

Het kan niet zo zijn dat jouw standen bij een nieuwe leverancier op 0 beginnen en het kan ook niet zijn dat je volgens de rekening recht hebt op zoveel euro terug en bij niemand terecht kan om dat ook daadwerkelijk te krijgen. Jij krijgt terug en anderen moeten betalen. Dat betalen schiet er ook niet bij in.

Je zal binnenkort wel de meterstanden moet doorgeven.

Natvingerwerk hoor.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
16-10-2018 20:45
Ik heb dit niet zelf meegemaakt. Ik kan me alleen niet voorstellen dat jij je voorschot kwijt bent.

Ze willen natuurlijk eerst een doorstart proberen en in dat geval is er niets aan de hand. dan krijg je gewoon de eindrekening via die leverancier. Als het bedrijf wordt overgenomen door een andere leverancier dan begin je niet met een schone lei. Ze maken eerst de eindrekening op. Zo'n bedrijf neemt niet alleen de klanten over, maar ook de schulden. Als er geen koper komt wordt je doorgeschoven naar een andere leverancier. Ook dan krijg je een afrekening.

Het kan niet zo zijn dat jouw standen bij een nieuwe leverancier op 0 beginnen en het kan ook niet zijn dat je volgens de rekening recht hebt op zoveel euro terug en bij niemand terecht kan om dat ook daadwerkelijk te krijgen. Jij krijgt terug en anderen moeten betalen. Dat betalen schiet er ook niet bij in.

Je zal binnenkort wel de meterstanden moet doorgeven.

Natvingerwerk hoor.
Dankjewel :)
Tja, mijn boerenverstand zei dat als er geen geld is, er geen geld is en ik hoorde via iemand anders dat bij een overname niet altijd ook de schulden overgenomen worden.

Ik krijg net bericht dat we voor 31 oktober wat horen, dus dat dan maar even afwachten.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
16-10-2018 20:47
Dankjewel :)
Tja, mijn boerenverstand zei dat als er geen geld is, er geen geld is en ik hoorde via iemand anders dat bij een overname niet altijd ook de schulden overgenomen worden.

Ik krijg net bericht dat we voor 31 oktober wat horen, dus dat dan maar even afwachten.
Mijn boerenverstand ook. Net even berekent, met de variabele kosten per kuub, en kwu, en de vaste leveringskosten. 1221,35 teveel betaald tot nu toe :(
Alle reacties Link kopieren
Tante_Ans schreef:
16-10-2018 20:49
Mijn boerenverstand ook. Net even berekent, met de variabele kosten per kuub, en kwu, en de vaste leveringskosten. 1221,35 teveel betaald tot nu toe :(
Dat is een flink bedrag, Ans!
Wij houden het maandelijks bij dus we zaten ons al te verheugen op een leuke teruggave ;-)

Laten we hopen dat het meevalt, hoor het morgen graag van je!
Het is geen bank waar je tot een bepaald bedrag garantie hebt. Aan de andere kant zijn de bedragen ook niet zo gigantisch dat een bedrijf als Eneco bijvoorbeeld dat niet kan ophoesten. Het is een kleine leverancier volgens mij. Het kan zijn dat ze niet altijd de schulden overnemen. Maar dan heb je dus wel de klanten en waarschijnlijk ook de vorderingen die nog uitstaan maar niet de vorderingen die de klant heeft op de leverancier. Kan hoor. Even afwachten.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
16-10-2018 20:54
Dat is een flink bedrag, Ans!
Wij houden het maandelijks bij dus we zaten ons al te verheugen op een leuke teruggave ;-)

Laten we hopen dat het meevalt, hoor het morgen graag van je!
Wij dachten ook, mooi bedrag om de wintersport van te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou storneren. Je hebt feitelijk onverschuldigd betaald. Het is een voorschot en nog geen factuur. Zeker als je weet dat je werkelijk verbruik veel lager ligt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven