Geld & Recht alle pijlers

Energietarieven vastleggen?

21-03-2024 10:35 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het contract van mijn energieleverancier verloopt binnenkort.
Ik kan voor één of drie jaar verlengen.
Ik heb geen idee wat de gemiddelde tarieven momenteel zijn, dus ik weet niet goed wat te doen.
Misschien hebben jullie er meer kijk op?

1 jaar vast

Stroom normaal: € 0,33929
Stroom dal: € 0,33687
Vaste leveringskosten per dag: € 0,36022

Gas: € 1,29532
Vaste leveringskosten per dag: € 0,26183

3 jaar vast

Stroom normaal: € 0,26353
Stroom dal: € 0,26112

Gas: € 1,22344

Met uiteraard dezelfde leveringskosten per dag.

Zijn dit een beetje schappelijke prijzen?
Wat zouden jullie doen?
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk op gaslicht.com

Daar zoeken wij jaarlijks ons nieuwe energiecontract voor een jaar.

Even kort de tarieven per 1 april bij ons bekeken, maar hier ben jij duurder uit dan ik. Ik zou dus zeker kijken voor een goedkoper contract!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Gasprijzen zijn helaas weer flink opgelopen de afgelopen dagen:

https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 8 maart een contract voor een jaar afgesloten. Mijn tarief voor stroom is €0,27 voor dal en piek. Gas €1,158. Leveringskosten bij beiden net iets lager dan jij maar dat scheelt op een jaar niet veel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
21-03-2024 10:40
Kijk op gaslicht.com

Daar zoeken wij jaarlijks ons nieuwe energiecontract voor een jaar.

Even kort de tarieven per 1 april bij ons bekeken, maar hier ben jij duurder uit dan ik. Ik zou dus zeker kijken voor een goedkoper contract!


Oké, bedankt voor je reactie!
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij zijn vooral de vaste lasten en belastingen op energie en gas heel erg gestegen en dan helpt overstappen niet echt..
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
21-03-2024 10:57
Gasprijzen zijn helaas weer flink opgelopen de afgelopen dagen:

https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1

Oh, toch weer joh.
Echt wel vastzetten dus, die tarieven.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren Quote
Nina-tje schreef:
21-03-2024 11:07
Ik heb 8 maart een contract voor een jaar afgesloten. Mijn tarief voor stroom is €0,27 voor dal en piek. Gas €1,158. Leveringskosten bij beiden net iets lager dan jij maar dat scheelt op een jaar niet veel.


Bedankt voor je reactie!
Denk dat ik maar ga voor die drie jaar.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren Quote
Lotte35 schreef:
21-03-2024 12:05
Oh, toch weer joh.
Echt wel vastzetten dus, die tarieven.
We gaan nu de lente en zomer weer in, dus ik neem aan dat het niet enorm gaat stijgen
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het onlangs weer vastgezet. Ik weet mijn tarieven niet zo maar ik vond het wel prima. Hoef er een jaar niet meer over na te denken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een tijdje geleden gezocht naar de gunstigste optie en die voor 3 jaar vastgelegd. Onze oude leverancier hanteerde fiks goedkopere tarieven voor nieuwe en een niet gunstig aanbod voor ons bestaande klant, ik ben dus over gestapt.

Ik ben nu vooral blij dat ik mij er drie jaar niet meer druk over hoef te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
21-03-2024 14:12
Ik heb een tijdje geleden gezocht naar de gunstigste optie en die voor 3 jaar vastgelegd. Onze oude leverancier hanteerde fiks goedkopere tarieven voor nieuwe en een niet gunstig aanbod voor ons bestaande klant, ik ben dus over gestapt.

Ik ben nu vooral blij dat ik mij er drie jaar niet meer druk over hoef te maken.


Ik neig ook naar die drie jaar.
Zijn jouw tarieven een beetje vergelijkbaar met die van mij in mijn openingspost?
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 2 weken terug aanbod van 1.21 voor gas en 0,29 voor stroom gekregen voor 2 jaar contract. Dus lijkt mij geen gek aanbod
Alle reacties Link kopieren Quote
Alleen ; kloppen die 1 en 3 jaar tarieven wel? of is het precies andersom? Want meestal stijgt het tarief juist iets naarmate je een langer durend contract afsluit dus je zou verwachten dat het tarief voor 1 jaar scherper is dan voor 3 jaar
Alle reacties Link kopieren Quote
Purplepeanut schreef:
21-03-2024 16:12
Ik heb 2 weken terug aanbod van 1.21 voor gas en 0,29 voor stroom gekregen voor 2 jaar contract. Dus lijkt mij geen gek aanbod


Dank je!
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het vrij hoog. Heb het deze maand voor 2 jaar vastgezet:

Gas voor 54 cent. Leveringskosten zijn 29 cent per dag.

Elektriciteit 16 cent. Maar zonnepanelen, dus minder relevant voor ons.

We zaten op 80 en 30 cent ongeveer, dus dit is weer een stuk lager.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minneke schreef:
21-03-2024 18:26
Ik vind het vrij hoog. Heb het deze maand voor 2 jaar vastgezet:

Gas voor 54 cent. Leveringskosten zijn 29 cent per dag.

Elektriciteit 16 cent. Maar zonnepanelen, dus minder relevant voor ons.

We zaten op 80 en 30 cent ongeveer, dus dit is weer een stuk lager.



Dat is wel flink lager ja.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren Quote
Lotte35 schreef:
21-03-2024 15:52
Ik neig ook naar die drie jaar.
Zijn jouw tarieven een beetje vergelijkbaar met die van mij in mijn openingspost?
De opbouw van de prijzen vond ik zo'n beetje bij elke leverancier anders, waardoor het lastig vergelijken is. Het beste kun je bij verschillende je verbruik per jaar opgeven en dan het maandbedrag vergelijken. Wel goed controleren, ik vind het nog best een gedoe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lotte35 schreef:
21-03-2024 19:00
Dat is wel flink lager ja.
Ik heb wel het idee dat mijn leverancier vaste klanten beloont, want zie deze tarieven ook niet met nieuwe contracten als ik het zo bekijk. Zelf vind ik zekerheid ook wel wat waard trouwens, het is fijn om te weten waar je ongeveer vanuit kunt gaan. Flexibel is toch minder iets voor mij, maar dat is persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minneke schreef:
21-03-2024 18:26
Ik vind het vrij hoog. Heb het deze maand voor 2 jaar vastgezet:

Gas voor 54 cent. Leveringskosten zijn 29 cent per dag.

Elektriciteit 16 cent. Maar zonnepanelen, dus minder relevant voor ons.

We zaten op 80 en 30 cent ongeveer, dus dit is weer een stuk lager.
Die 54 cent is dan zonder energiebelasting lijkt mij. Die is namelijk al 70 cent per m3.
En bij elektra is de energiebelasting 13 cent per kWh.

Dus het is wel handig om het over hetzelfde te hebben. Heb je het alleen over de variabele leveringskosten of heb je het over het totale variabele tarief.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
22-03-2024 00:23
Die 54 cent is dan zonder energiebelasting lijkt mij. Die is namelijk al 70 cent per m3.
En bij elektra is de energiebelasting 13 cent per kWh.

Dus het is wel handig om het over hetzelfde te hebben. Heb je het alleen over de variabele leveringskosten of heb je het over het totale variabele tarief.
Zeker, ik ging er vanuit dat we het hier alleen over het variabele deel hebben, dat is immers het enige wat het vergelijken waard is. Maar misschien heb ik het mis en dan zit het allemaal gelijk ongeveer.

Je krijgt overigens ook nog een stuk van je energiebelasting terug voor je 'badisgebruik'. Maar ook dat geldt overal en is dus niet relevant voor vergelijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minneke schreef:
22-03-2024 07:36
Zeker, ik ging er vanuit dat we het hier alleen over het variabele deel hebben, dat is immers het enige wat het vergelijken waard is. Maar misschien heb ik het mis en dan zit het allemaal gelijk ongeveer.

Je krijgt overigens ook nog een stuk van je energiebelasting terug voor je 'badisgebruik'. Maar ook dat geldt overal en is dus niet relevant voor vergelijken.
Inclusief energiebelasting en BTW is prima met elkaar te vergelijken, aangezien die voor iedereen gelijk zijn.

De meeste forummers praten over het totale variabele tarief. Dat was ook het tarief dat je vorig jaar moest vergelijken met het prijsplafond.

Dus jij betaalt ongeveer 1,24 en 0,29? Dus dan zijn dat van TO toch prima tarieven?
Alle reacties Link kopieren Quote
Purplepeanut schreef:
21-03-2024 16:15
Alleen ; kloppen die 1 en 3 jaar tarieven wel? of is het precies andersom? Want meestal stijgt het tarief juist iets naarmate je een langer durend contract afsluit dus je zou verwachten dat het tarief voor 1 jaar scherper is dan voor 3 jaar
Ja, ik zou het ook andersom verwachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie nergens staan wat we vergelijken, dus als dat zo is, ben ik van het verkeerde uitgegaan. Dan zit daar de verwarring.

Ik ben gewend naar kale tarieven te kijken, omdat dat het enige is waar je invloed op hebt, samen met je verbruik natuurlijk.

Maar inderdaad, zoals ik al zei: inclusief ontloopt het elkaar niet veel en dan lijkt het vanuit mijn perspectief een prima keuze.

En de rust van vastzetten is ook wat waard, vind ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minneke schreef:
22-03-2024 07:51
Ik zie nergens staan wat we vergelijken, dus als dat zo is, ben ik van het verkeerde uitgegaan. Dan zit daar de verwarring.

Ik ben gewend naar kale tarieven te kijken, omdat dat het enige is waar je invloed op hebt, samen met je verbruik natuurlijk.

Maar inderdaad, zoals ik al zei: inclusief ontloopt het elkaar niet veel en dan lijkt het vanuit mijn perspectief een prima keuze.

En de rust van vastzetten is ook wat waard, vind ik.
Het lijkt mij best voor de hand liggend dat als iemand het heeft over een tarief van 1,29 dat daar niet nog 0,70 energiebelasting boven op komt. Niemand gaat toch 1,99 betalen momenteel?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven