Geld & Recht alle pijlers

Energietoeslag en wonen in een klimaatneutraal huis

13-05-2022 21:48 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je nu in een klimaatneutraal huis woont, met zonnepanelen en warmtepomp en "van het gas af", enz..
De energielasten bedragen ongeveer 30 euro per maand. Deze ( sociale huur) woningen staan in mijn buurt. Daar wonen ook gezinnen op bijstandsniveau.
Krijgen die ook de energietoeslag van 800 euro?
Ik gun het ze hoor, als ze het niet voor de energie nodig hebben, dan vast voor wat anders.
Ik vroeg het me gewoon af, en ik kon het op internet niet vinden.
Alle reacties Link kopieren
Juliette schreef:
13-05-2022 23:00
Even wat anders misschien maar Ik zit van de week naar meiland in de bijstand te kijken waar ze elke week een nieuwe berekening krijgen van de uitkering
De kinderen waren die week erop bij de vader waardoor de uitkering lager werd..
Dat hele programma is totale onzin.
De bijstand is een vast bedrag per maand. Kinderalimentatie, partneralimentatie en eventuele inkomsten worden in mindrri g gebracht.
Of de kinderen nu de hele maand thuis zij of maar de halve maand heeft geen enkele invloed op de hoogte van de uitkering.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
13-05-2022 23:12
Dat hele programma is totale onzin.
De bijstand is een vast bedrag per maand. Kinderalimentatie, partneralimentatie en eventuele inkomsten worden in mindrri g gebracht.
Of de kinderen nu de hele maand thuis zij of maar de halve maand heeft geen enkele invloed op de hoogte van de uitkering.
Tuurlijk wel, als je kinderen ouder dan 21 jaar zijn, en ze studeren niet, dan tellen ze mee als kostendelers, en gaat de norm van je uitkering naar beneden. Als een kind een weekje of wat thuis komt, zal het zo’n vaart niet lopen, maar wel als het structureel is.
Alle reacties Link kopieren
Erdal schreef:
13-05-2022 23:06
Wat een verschil. Hier ook een nieuwbouwwoning, met grondwarmtepomp en zonnepanelen en wij betalen nog geen 40 per maand en kregen net bericht dat we nog terugkrijgen. Wel 3 zonnepanelen meer.
Zoiets hadden we ook verwacht. Meer panelen kon hier niet (plat dak). Ben benieuwd naar de eindafrekening.
granny71 schreef:
13-05-2022 23:12
Dat hele programma is totale onzin.
De bijstand is een vast bedrag per maand. Kinderalimentatie, partneralimentatie en eventuele inkomsten worden in mindrri g gebracht.
Of de kinderen nu de hele maand thuis zij of maar de halve maand heeft geen enkele invloed op de hoogte van de uitkering.

Oh nou dat is dan best raar dan. Ik dacht al als zo iemand die daar werkt dit allemaal moet gaan controleren en uitzoeken en uitrekenen dan kost dat meer geld dan dat er wordt ingehouden.

Dan trek ik mijn vorige post terug....voor een deel hè 😀.
switchfoot schreef:
13-05-2022 23:15
Tuurlijk wel, als je kinderen ouder dan 21 jaar zijn, en ze studeren niet, dan tellen ze mee als kostendelers, en gaat de norm van je uitkering naar beneden. Als een kind een weekje of wat thuis komt, zal het zo’n vaart niet lopen, maar wel als het structureel is.

Bij die meiland familie ging het om 2 kleine kinderen die een week naar de vader gingen. Dus geen oudere kinderen
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Juliette schreef:
13-05-2022 23:07
Welnee hier was de max verhoging rond de 40 euro. Nieuwe douche, keuken en toilet (voorwaarden moest dan wel meer dan 15 jaar oud zijn) en zonnepanelen.
Het zijn sociale huurwoningen en konden ook niet verder stijgen anders zouden ze te duur worden om in de sociale sector te blijven.
Ik heb geen zonnepanelen, wel nieuwe douche en keuken en toilet, huur ging met een kleine 15 euro omhoog.
Energiekosten met 300 euro per jaar omlaag, want 3 voudig glas en mega goed geïsoleerd. Ik ging er dus op vooruit.
Dat is dan vooral geluk hebben en zal per woningbouw verschillen. De woningbouw hier vraagt 5 euro huurverhoging per maand voor 1 raampje naast de voordeur van enkel glas.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
13-05-2022 22:56
Eerste levensbehoeften als water en energie (en wat mij beteft hoort de zorg daar ook bij) hadden nooit in commerciële handen mogen komen.
Helemaal eens met jou!
Alle reacties Link kopieren
switchfoot schreef:
13-05-2022 23:15
Tuurlijk wel, als je kinderen ouder dan 21 jaar zijn, en ze studeren niet, dan tellen ze mee als kostendelers, en gaat de norm van je uitkering naar beneden. Als een kind een weekje of wat thuis komt, zal het zo’n vaart niet lopen, maar wel als het structureel is.
Er is niets structureel aan dat programma. Thuis wonen kind met inkomen wordt niet gerekend per week maar per maamd. Gelukkig gaat per 1 januari die norm naar 27 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Juliette schreef:
13-05-2022 23:17
Oh nou dat is dan best raar dan. Ik dacht al als zo iemand die daar werkt dit allemaal moet gaan controleren en uitzoeken en uitrekenen dan kost dat meer geld dan dat er wordt ingehouden.

Dan trek ik mijn vorige post terug....voor een deel hè 😀.
Nee hoor, je hoeft het niet terug te nemen want het controleren van (mogelijke inkomsten, alimentatie enz kost ook kapitalen.
Alle reacties Link kopieren
Juliette schreef:
13-05-2022 23:18
Bij die meiland familie ging het om 2 kleine kinderen die een week naar de vader gingen. Dus geen oudere kinderen
Daarom zei ik ook dat het totale onzin is. Zoals zoveel in dat programma. Werken voor producten mag ook niet en structureel boodschappen ontvangen wordt gezien als gift.
05-2019 schreef:
13-05-2022 23:21
Dat is dan vooral geluk hebben en zal per woningbouw verschillen. De woningbouw hier vraagt 5 euro huurverhoging per maand voor 1 raampje naast de voordeur van enkel glas.

Dan is de huur bij jullie ws een stuk lager. Hier rond de 700 euro ongeveer. Als ze meer geld gaan vragen dan is het geen sociale huur meer. Dus veel meer kunnen ze ook niet vragen.

Een aantal bewoners betalen nog rond de 550 maar die wonen hier al 40 jaar.
05-2019 schreef:
13-05-2022 23:21
Dat is dan vooral geluk hebben en zal per woningbouw verschillen. De woningbouw hier vraagt 5 euro huurverhoging per maand voor 1 raampje naast de voordeur van enkel glas.

Dan is de huur bij jullie ws een stuk lager. Hier rond de 700 euro ongeveer. Als ze meer geld gaan vragen dan is het geen sociale huur meer. Dus veel meer kunnen ze ook niet vragen.

Een aantal bewoners betalen nog rond de 550 maar die wonen hier al 40 jaar.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
13-05-2022 23:23
Er is niets structureel aan dat programma. Thuis wonen kind met inkomen wordt niet gerekend per week maar per maamd. Gelukkig gaat per 1 januari die norm naar 27 jaar.
Gelukkig? Belachelijk vind ik dat. Een kind ouder dan 21 jaar met inkomen (niet studerend dus) kan toch gewoon een paar honderd euro bijdragen aan het gezinshuishouden? Als hij op zichzelf woonde, had hij toch ook kosten?
Alle reacties Link kopieren
05-2019 schreef:
13-05-2022 23:21
Dat is dan vooral geluk hebben en zal per woningbouw verschillen. De woningbouw hier vraagt 5 euro huurverhoging per maand voor 1 raampje naast de voordeur van enkel glas.
Bij ons hebben ze twee hele kleine enkel glas raampjes vervangen en er dubbel glas ingezet.
Niet dat dat enig effect heeft maar nu zijn we wel een energie label E ipv F.
Kunnen ze toch weer beweren dat ze zo goed bezig zijn.
granny71 schreef:
13-05-2022 23:26
Daarom zei ik ook dat het totale onzin is. Zoals zoveel in dat programma. Werken voor producten mag ook niet en structureel boodschappen ontvangen wordt gezien als gift.


Ja het is idd een raar programma. Wat jij hierboven schrijft.
Genoeg voorbeelden van mensen die boodschappen halen voor bejaarde ouders en dan in de problemen komen met hun uitkering. En dan de meilandjes die wegkomen met werken voor boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
switchfoot schreef:
13-05-2022 23:27
Gelukkig? Belachelijk vind ik dat. Een kind ouder dan 21 jaar met inkomen (niet studerend dus) kan toch gewoon een paar honderd euro bijdragen aan het gezinshuishouden? Als hij op zichzelf woonde, had hij toch ook kosten?
Mijn zoon moest 800 euro betalen om bij zijn moeder op een kamertje van 4 bij 2 te mogen wonen. 300 euro die ik gekort werd ivm kostendelersnorm, 250 voor de huurtoeslag die ik niet meer kreeg (dat gaat al in als het kind 18 is en inkomsten heeft) en dan nog zijn kostgeld.
Welk kind van 21 met een minimum/startersloon kan dat opbrengen?
Prima als dat een keus is maar niet als hij noodgedwongen thuis woont omdat er simpelweg geen woningen zijn en hij gedwongen wordt thuis te wonen.
granny71 wijzigde dit bericht op 13-05-2022 23:55
4.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Puy schreef:
13-05-2022 21:53
Ik denk trouwens wel dat alle mensen met een bijstandsuitkering het gekregen hebben. En dat ze niet eerst nog een check doen hoe je huis woont.
Nee, niet alle mensen met een bijstandsuitkering krijgen het. Alleen de hoofdbewoner die een bijstandsuitkering heeft krijgt. Dus als er op dat adres nog iemand woont met een bijstandsuitkering krijgt die het niet.


Je krijgt maximaal één energietoeslag per huishouden. Het is dus niet mogelijk om nog een aanvraag te doen. Woon je met meerdere mensen met een uitkering op 1 adres, dan is alleen aan de hoofbewoner de energietoeslag uitbetaald. De hoofdbewoner is de persoon die het langst ingeschreven staat op het adres. Mensen met een uitkering die in een inrichting wonen of dakloos zijn, krijgen geen energietoeslag. Zij hebben namelijk geen energiekosten. 
djessy wijzigde dit bericht op 13-05-2022 23:54
34.90% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, ik heb geen zin in de zoveelste bijstand is geen hangmat discussie en het is bovendien enorm off topic.
Alle reacties Link kopieren
Djessy schreef:
13-05-2022 23:50
Nee, niet alle mensen met een bijstandsuitkering krijgen het. Alleen de hoofdbewoner die een bijstandsuitkering heeft krijgt. Dus als er op dat adres nog iemand woont met een bijstandsuitkering krijgt die het niet.
Plus dat sommige gemeentes het voorschieten en andere gemeentes wachten tot ze het geld uit Den Haag ontvangen hebben. Ik heb het een paar weken geleden ontvangen maar een vriendin van mij in een andere gemeente krijgt het pas als de overheid het naar de gemeentes gestort heeft.
Weer een andere gemeente heeft als regeling dat je een renteloze lening aan kan vragen als je aan kan tonen dat je enorm moet bij betalen op je eind nota. Die lening kan je dan terug betalen als ze het geld uit Den Haag ontvangen hebben en verstrekken.
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
13-05-2022 22:28
Hier een nieuwbouwwoning met warmtepomp en zonnepanelen. Helemaal volgens de laatste duurzame regels. En betalen 150 euro per maand aan energie. Want zo'n warmtepomp is vast heel klimaatvriendelijk, maar het vreet stroom. Daar kunnen zelfs 11 panelen niet tegenop.
Ik zou hier nog eens goed naar kijken, want dit zou niet moeten kloppen.
Tenzij je drie elektrische auto's hebt, je het structureel 25 graden wilt hebben in huis, een jaccuzzi in de tuin hebt die de hele wintr warm is geweest of iets dergelijks zou dit niet zou moeten zijn.

Hoe lang woon je er al?
Alle reacties Link kopieren
venessa schreef:
13-05-2022 22:35
Is dat eigenlijk geen drogreden bedenk ik me nu? Hoe ging dat vroeger met bepalen of je ziekenfonds of particulier verzekerd was en alles wat daarbij hoorde? Toen kon dat toch ook worden geregeld? Nooit wat gehoord over de onuitvoerbaarheid ervan. Maar goed, Ben financieel niet zo thuis in die dingen.
Twee grote verschillen met de ziekenfonds/particulier:
1. Dit is een maatregel die jarenlang uitgevoerd moest worden, dus investering in bedenken hoe je dit uitvoert wordt over meerdere jaren uitgesmeerd
2. De variabelen zijn relatief simpel (dienstverband en hoogte van het inkomen)

Dit is een éénmalige maatregel waarbij je dan ook nog moet bedenken hoe je het dan precies eerlijk verdeeld, want ga je dan onderscheidt maken tussen mensen met een energiezuinig huis en een niet energiezuinig huis, maar wat is dan energiezuinig? En hoeveel geef je mensen met een huis met een B label die zelf heel zuinig zijn enz. enz.
Ginevra schreef:
13-05-2022 22:36
Dat. Er wordt in Nederland nogal veel werk gestopt in ‘zorgen dat het allemaal eerlijk gaat’. En als iemand iets krijgt waar hij geen recht op heeft zijn mensen boos, als iemand niet krijgt waar hij recht op heeft zijn mensen boos, en als er veel ambtenaren en regeltjes zijn, zijn mensen ook boos.
Goede samenvatting wel idd. Als we zouden accepteren dat iedereen wel eens geluk heeft met een bepaalde regeling en iedereen een keer pech zou het leven vaak veel makkelijker zijn.
Juliette schreef:
13-05-2022 22:39
De overheid had ook afspraken kunnen maken met de bedrijven zodat de prijzen voor de consument niet de pan uitrijzen.

Van 80 cent naar 2 euro of meer is veel geld.
De overheid had hier iets mee kunnen doen.

Ik snap dat het voor een hele grote groep werkenden dit superwrang is.
En hoe moet een energieleverancier dan weten wie er in aanmerking komt? Of wil je dit dan voor iedereen doen? Want dan krijgen dus ook de mensen met een hoog inkomen die het zelf kunnen opvangen deze tegemoetkoming. Ik snap wel dat ze dat niet willen, want dat zijn wel veel vals positieven.
Alle reacties Link kopieren
Katjaishier schreef:
13-05-2022 22:05
Je krijgt de toeslag ook als je veel vermogen hebt, als je qua inkomen maar aan de eisen voldoet . Ken mensen met een koopwoning van €800.000, geen hypotheek, veel spaargeld, dure auto’s etc maar ze rentenieren. Hebben er ook recht op. Weet niet of dat per gemeente anders is.
Klopt. En mijn ouders met AOW en een héél klein pensioen, die niet duur wonen, maar wel moeten letten op hun uitgaven, krijgen geen 800 EUR. Want er komt net iets teveel geld binnen door het mini pensioen :O
Alle reacties Link kopieren
Ginevra schreef:
13-05-2022 22:36
Dat. Er wordt in Nederland nogal veel werk gestopt in ‘zorgen dat het allemaal eerlijk gaat’. En als iemand iets krijgt waar hij geen recht op heeft zijn mensen boos, als iemand niet krijgt waar hij recht op heeft zijn mensen boos, en als er veel ambtenaren en regeltjes zijn, zijn mensen ook boos.
In Nederland wordt vooral veel tijd gestopt in het zo ingewikkeld maken van regelgeving dat grote groepen die ergens wel recht op hebben, er geen gebruik van maken. Domweg omdat de regelgeving te ingewikkeld is gemaakt.

Vergeleken met andere landen is Nederland in dit soort crisis situaties echt niet sociaal hoor. Echt niet.

Kabinet had makkelijk keuze kunnen maken om bijvoorbeeld huurtoeslag te verhogen. Of BTW op groenten en fruit verlagen. Of eenmalig extra kindgebonden budget etx.

Nee, hier komt in 1 keer een smak geld, althans dat wordt gezegd. En vervolgens is het de vraag of mensen wel echt dat geld krijgen. Want de gemeentes weten niet of ze het vergoed krijgen namelijk. En wanneer. Etc.

Nederland is een neoliberaal land. Hoe rijker je bent, des te meer profijt je hebt (goedkoop Tesla kunnen rijden, subsidie op verduurzaming huis etc.) Dat wordt allemaal ook opgebracht door de arme(re) burger.

Dus wat jij zegt dat alles zogenaamd eerlijk moer, klopt op geen enkel mogelijke manier met de realiteit
Alle reacties Link kopieren
Juliette schreef:
13-05-2022 23:26
Dan is de huur bij jullie ws een stuk lager. Hier rond de 700 euro ongeveer. Als ze meer geld gaan vragen dan is het geen sociale huur meer. Dus veel meer kunnen ze ook niet vragen.

Ik heb dat nooit begrepen met sociale huur. Maar die grens stijgt toch ook elk jaar? Stel dat die grens van sociale huur 10 jaar geleden €600,00 was, dan is die grens nu €675,00 en over 10 jaar €800,00 ofzo.

Bij sociale huur krijg je toch ook elk jaar huurverhoging?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven