Aanstaande maandag 11 november wordt er gepland onderhoud uitgevoerd aan het forum. Hierdoor is het forum op maandagochtend enkele uren onbereikbaar.

Geld & Recht alle pijlers

Enorme loonsverhoging

02-11-2024 07:07 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ik ben iemand die haar financiële zaken nogal strak geregeld heeft, ook met het oog op de toekomst.

Nadat ik het gevoel had niet te verdienen wat ik zou moeten verdienen en mijn werkgever hier niets in wilde betekenen ben ik wat rond gaan kijken. Al snel kreeg ik een baan aangeboden met een flink (€1100 per maand) hoger salaris dan mijn huidige baan. Hiermee ben ik naar mijn manager gestapt.

Uiteindelijk heb ik een loonsverhoging gekregen die op basis van 40 uur bijna €2000 meer is dan wat ik kreeg. Ik krijg daarbij ook nog eens extra vakantie dagen en alle flexibiliteit qua werkdagen- en tijden, mag het volledig zelf bepalen. We zijn ook overeen gekomen dat ik wat uren minder ga werken. Dit resulteert in een netto loonsverhoging van ca €700 per maand.

Heeft iemand dit ooit meegemaakt? Ik zou bijna vragen; hoe ga je hier mee om? :hihi:

Ik heb het topic bewust bij de pijler geld gezet ipv werk.
Wat super dat je zo'n mooie loonsverhoging hebt gekregen.

Ik snap alleen de vraag niet helemaal, hoe hiermee om te gaan. Bedoel je qua uitgeven van het geld? Je zou kunnen gaan beleggen, extra sparen of meer aflossen op je hypotheek. Of bedoel je dat niet?
Ja, dat bedoel ik. Het is me natuurlijk nogal overvallen dus heb het gevoel dat ik ineens zwem in het geld. Ik had al geen moeite om rond te komen.

Ik wilde mijn paard verkopen omdat die nu enkel maar geld staat te kosten, ga ik dat nog wel doen?

Ik heb gewoon een hele financiële planning met wat ik spaar, beleg en uitgeef en dan komt dit er ineens bij. Ik heb er gewoon een beetje kortsluiting van.

En ook, ik ben mijn huis nu aan het verbouwen, maar als ik dit wist was ik wel voor een huis gegaan in een wat betere buurt. Nu is verkopen op dit moment geen probleem natuurlijk, maar ga ik dat huis dan weg doen zodra het af is? Ik heb er een jaar aan geklust.
Fluitketel schreef:
02-11-2024 07:21
Ja, dat bedoel ik. Het is me natuurlijk nogal overvallen dus heb het gevoel dat ik ineens zwem in het geld. Ik had al geen moeite om rond te komen.

Ik wilde mijn paard verkopen omdat die nu enkel maar geld staat te kosten, ga ik dat nog wel doen?

Ik heb gewoon een hele financiële planning met wat ik spaar, beleg en uitgeef en dan komt dit er ineens bij. Ik heb er gewoon een beetje kortsluiting van.
Snap ik hoor! Als je zo'n strakke planning hebt en er verandert ineens iets, kan dat gewoon stress opleveren. Ook al is dat extra inkomen.

Wat betreft je paard: hoeveel plezier heb je daarvan? Hoe vaak ga je ernaartoe? Heb je nog tijd (naast je baan en andere bezigheden) om je paard te verzorgen? Ik zou ook vanuit het paard kijken, heel eerlijk: bied jij het paard nu voldoende, of zou ze ergens anders beter af zijn? Zet dit eerst voor jezelf op een rijtje. Dan kan je altijd de afweging nog maken.

Wat je extra inkomen betreft, ik zou een budget maken. Bijvoorbeeld € 200 per maand extra naar de spaarrekening, € 200 naar de beleggingsrekening en € 300 extra aflossen op de hypotheek. Bij de meeste hypotheekverstrekkers kun je zeker 10% per jaar extra aflossen op je hypotheek. Dat mag ook in maandelijkse termijnen. Dat zou je dus zelf kunnen berekenen.

Je kunt jezelf natuurlijk ook wat extra budget geven voor leuke dingen. Een extra etentje, een keer extra je nagels laten doen of naar die hele dure kapper. Het belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt!
Uiteindelijk heb ik een loonsverhoging gekregen die op basis van 40 uur bijna €2000 meer is dan wat ik kreeg.

Zo, dan ben je flink uitgebuit de afgelopen tijd.
Gefeliciteerd.
Als je er zo mee zit zou ik eerst niets veranderen maar je gewoon aan je planning houden en dus meer sparen (en misschien een keertje vaker uit eten/duurdere vakantie oid). En dan na een half jaar eens kijken wat je dan wil. Je hoeft niet meteen een doel te hebben voor geld dat je krijgt. Laat het eerst even bezinken.
Lieveheersbeestje schreef:
02-11-2024 07:28
Uiteindelijk heb ik een loonsverhoging gekregen die op basis van 40 uur bijna €2000 meer is dan wat ik kreeg.

Dit ja…
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
700 euro netto is een hoop geld maar ook weer niet life changing..
als je minder gaat werken dan ga je in de regel ook meer geld uitgeven want meer vrije tijd.. (is geen vast gegeven maar een vrije dag extra kost vaak wel wat)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Dit wilde ik ook zeggen. En wat jammer dat dit gewoon is. En wat goed dat je daar iets aan gedaan hebt! :yes:
Maar kennelijk is het dus echt nodig om te onderhandelen en goed voor jezelf op te komen.
Toen ik laatst solliciteerde wilde iemand mij het minimumloon bieden. :wtf:
Bleek later dat daar heel gemakkelijk van kon worden afgeweken. Het wordt gewoon geprobeerd.
Fluitketel schreef:
02-11-2024 07:21

En ook, ik ben mijn huis nu aan het verbouwen, maar als ik dit wist was ik wel voor een huis gegaan in een wat betere buurt. Nu is verkopen op dit moment geen probleem natuurlijk, maar ga ik dat huis dan weg doen zodra het af is? Ik heb er een jaar aan geklust.
Gefeliciteerd! Altijd lekker.

Heb je overwogen om toch voor die nieuwe baan te gaan? Ik zou mii mooi in het ootje genomen voelen door je huidige werkgever al die tijd ….

Verhuizen gelijk op basis van een loonsverhoging? Nooit doen joh - over 6 maanden kan er een reorganisatie zijn en sta je op straat. Bouw gewoon lekker extra buffer op en doe iets leuks extra’s! 🥰
Herkenbaar. Mijn man heeft eenzelfde ervaring. Die was ook aan het rondkijken en toen zijn werkgever daar lucht van kreeg, werd zijn salaris verdubbeld. Hij verdiend nu een ruime 6-figures.

Wij zijn op dezelfde voet blijven leven als we al deden want we verdienden al ruim. Al het overige sparen/investeren we zodat we vroeger met pensioen kunnen. En eens per 2 jaar maken we een dure verre reis.
desipardesi wijzigde dit bericht op 02-11-2024 07:45
Reden: Aanvulling
35.49% gewijzigd
Ja ik heb dat ook ooit eens gehad. Het ging om een soortgelijk bedrag maar dan uitgesmeerd over twee jaar. Net als jij was ik het gesprek aangegaan. Oorspronkelijk wilde ik er 300 bijvragen. Volgens mijn partner was dat veel te weinig. Ik vond het heel eng om het gesprek aan te gaan maar kwam met goede argumenten en wist zo te overtuigen.

Ondertussen werk ik nog steeds bij het bedrijf en is mijn salaris nog een aantal keer gestegen.

Tips om ermee om te gaan. Lekker van genieten! Ik had vlak daarvoor een huis gekocht op mijn max, en hield nu ineens meer over dan ik dacht, dus dat was een leuke meevaller.

Dat was ook mijn eerste idee..
Let maar op, je went heel snel aan dat grotere bedrag per maand
Lekker, minder uren werken en meer geld, dan heb je nu tijd en geld voor je paard!
Goed gedaan! Ik herken je gevoel van 'strak met geld'. Alles zit bij mij in potjes en dat helpt me om te sparen en te reserveren, maar ook om juist geld uit te geven. Die pot voor 'leuke dingen' mag gewoon leeg, zonder schuldgevoel.

Je kunt het bedrag over potjes verdelen die je nu te weinig gespekt worden. Of dat nu sparen of uitgeven is. Bij twijfel gewoon een aparte pot waar je het ingooit. Zo heb ik een pot 'camper' waarvan ik helemaal niet zeker weer of ik dat ooit wil, maar andere doelen hebben het nu ook niet nodig. Misschien wordt die camper ooit een heel ander doel en dan ben ik al een eind op weg.
Je hebt geluk gehad. Nogal wat werkgevers, of ze nu bereidwillig zijn om over loonsverhogingen te praten of niet, reageren heel anders als je vertelt dat je een ander aanbod hebt gekregen: dan vertrek vooral. Ja, ook bij een krappe arbeidsmarkt.

Maar goed, je vroeg wie dat soort verhogingen heeft gehad: bij een interne overstap zo'n 25 jaar geleden kreeg ik er 25% bij omdat mijn salaris achterliep op de rest van de club. En bij de wisseling waar ik nu middenin zit krijg ik er ook 25% bij, omdat ik daar om gevraagd heb.

En hoe er mee om te gaan? In mijn geval betekent meer inkomen ook meer voor de pensioenpot, en een hogere bijdrage voor de nog studerende kinderen.
Gecultiveerd slachtofferschap is óók een identiteit.
Ik zou wel willen leren om ook assertiever te zijn richting werkgever. Ik werk ver boven mijn functie uit en als ik over loon/belonen begin dan laat ik mij toch wegwuiven door mijn manager. Onder het mom van dat ik blij moet zijn dat ik deze ‘ruimte’ van hem krijg (waarbij ik veel van zijn werk over heb genomen).

Hoe pakken anderen dit aan?
MEFunny schreef:
02-11-2024 08:59
Ik zou wel willen leren om ook assertiever te zijn richting werkgever. Ik werk ver boven mijn functie uit en als ik over loon/belonen begin dan laat ik mij toch wegwuiven. Onder het mom van dat ik blij moet zijn dat ik deze ‘ruimte’ van hem krijg (waarbij ik veel van zijn werk over heb genomen).

Weet je wat jouw werk ongeveer waard is in de markt?
Gecultiveerd slachtofferschap is óók een identiteit.
Gefeliciteerd! Het went snel dat extra geld. Als je er echt iets mee wilt is het goed om dat strak te plannen maar als je je financiën al staan gepland hebt dan lukt dat vast.

Ik belde ooit naar personeelszaken en die persoon zag dat ik veel te laag was ingeschaald. Ik had het aanbod geaccepteerd omdat ik nauwelijks ervaring had in de nieuwe job en online dat salaris als startsalaris had gevonden. De persoon die ik aan de lijn had vond dat ik al op basis van levenservaring niet in trede 1 had moeten beginnen.

Ze ging dit voor mij uitzoeken en regelen, toen ik opmerkte dat ik het jammer vond dat ik haar niet eerder had gesproken heeft ze ook nog geregeld dat ik met terugwerkende kracht werd gecompenseerd.

Mijn salaris verdubbelde bijna en ik kreeg nog ruim 6000 euro ineens uitgekeerd. Daarvan heb ik een andere auto gekocht.
MEFunny schreef:
02-11-2024 08:59
Ik zou wel willen leren om ook assertiever te zijn richting werkgever. Ik werk ver boven mijn functie uit en als ik over loon/belonen begin dan laat ik mij toch wegwuiven door mijn manager. Onder het mom van dat ik blij moet zijn dat ik deze ‘ruimte’ van hem krijg (waarbij ik veel van zijn werk over heb genomen).

En van onze kinderen kinderen heeft deze zomer de verhoging het minimumloon als uitgangspunt genomen. Maar zijn salaris lag daar dan ook in de buurt.

Hij verdiende met 20 jaar 125% minimumloon. Hij werd 21 precies in de periode dat het minimumloon dus flink steeg. Minimumloon maakt tussen 20 en 21 een flinke stap. Loonsverhogingsbod van zijn werkgever (geen cao) was voor iedereen in het bedrijf op dat moment 10%. Voor mijn zoon betekende dat, dat hij van 125% van het minimum naar 105% van het minimum ging. Na twee gesprekken was de werkgever om.

Jou salaris ligt waarschijnlijk niet bij het minimum in de buurt maar misschien kun je met een andere loontabel zoiets doen. Vergelijken met je directe collega's komt nooit zo goed over, maar met een anonieme tabel misschien wel.
Dat heb je goed gedaan. Bij mijn werkgever gewoon schalen, dus zou nooit gebeuren.

Je zegt dat je met het oog op de toekomst je financiën op orde hebt. Wat nu verstandig is hangt nogal af van de toekomst die je voor je ziet lijkt me. Als daar bijvoorbeeld kinderen in voorkomen is het anders dan dat je alleen jezelf te onderhouden hebt.
Mette schreef:
02-11-2024 09:42
Dat heb je goed gedaan. Bij mijn werkgever gewoon schalen, dus zou nooit gebeuren.

Je zegt dat je met het oog op de toekomst je financiën op orde hebt. Wat nu verstandig is hangt nogal af van de toekomst die je voor je ziet lijkt me. Als daar bijvoorbeeld kinderen in voorkomen is het anders dan dat je alleen jezelf te onderhouden hebt.
Dat is inderdaad een lekkere onderhandeling geweest!
Hier hetzelfde, cao dus er valt niks te onderhandelen. En die cao is inmiddels verlopen en het bod qua salarisverhoging is 2%, terwijl we inmiddels bijna 20% achterlopen op de inflatie >:-( we zijn dus aan het staken inmiddels, maar vooralsnog heeft zelfs dat geen effect.
Irregular_Choice schreef:
02-11-2024 09:47
Dat is inderdaad een lekkere onderhandeling geweest!
Hier hetzelfde, cao dus er valt niks te onderhandelen. En die cao is inmiddels verlopen en het bod qua salarisverhoging is 2%, terwijl we inmiddels bijna 20% achterlopen op de inflatie >:-( we zijn dus aan het staken inmiddels, maar vooralsnog heeft zelfs dat geen effect.
Oh wow. De meeste cao's hebben onderhand wel een aardige inhaalslag gemaakt volgens mij, 2% is echt weinig. Hoop voor jou dat er alsnog snel een acceptabele loonsverhoging wordt uitonderhandeld.
OudEnWijs schreef:
02-11-2024 09:00
Weet je wat jouw werk ongeveer waard is in de markt?
Tja. Ik werk in de zorg onder een vaste CAO en vanuit de functie waar ik op ben aangenomen klopt het wel. Alleen doe ik veel meer overstijgende dingen. Meer richting management. En is geen officiële functie.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven