Geld & Recht alle pijlers

Erfenis ingepikt door partner [Lege OP]

22-07-2021 14:52 743 berichten
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-07-2021 02:50
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
99.92% gewijzigd
Yraatje: Dat klopt, ik heb zelf ook een testament. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat hij niks geregeld heeft en haar alles laat overnemen. Daarom juist klinkt dit ook allemaal zo zuur.

En natuurlijk was het bij de overledene bekend welke dingen van waarde zouden zijn voor zijn siblings. Waar het om gaat weet ik niet precies. Doet er ook niet toe eigenlijk. Een duur schilderij of een fotoalbum, er zou tenminste over gepraat moeten kunnen worden is mijn mening.

Bedankt voor ieders reacties tot zover. En zitten goede kritische bedenken tussen waar we wat mee kunnen. Zeker weten doen we natuurlijk niet totdat een notaris/advocaat dit allemaal uitzoekt.
anoniem_64c2a74216aa1 wijzigde dit bericht op 22-07-2021 16:09
0.15% gewijzigd
Er zijn wel huwelijken nietig verklaard omdat man/vrouw wilsonbekwaam werd geacht. Er is een protocol wilsbekwaamheid om dat te toetsen in geval van testamenten indien men twijfelt. Misschien doet een trouwambtenaar dat ook?
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
22-07-2021 16:05
Er zijn wel huwelijken nietig verklaard omdat man/vrouw wilsonbekwaam werd geacht. Er is een protocol wilsbekwaamheid om dat te toetsen in geval van testamenten indien men twijfelt. Misschien doet een trouwambtenaar dat ook?
Nee. Heeft TO ook al uitgezocht. Zie OP.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Klinkt nogal zwart- wit dit:
- jouw familie is goed en gaan voor gerechtigheid.
- die vrouw is niet betrouwbaar en aast op geld.
- oom was zwak en had niets te zeggen.

Meestal ligt het wat genuanceerder….
Welk belang heb jij zelf hierin? Zou jij ook wat erven? Vind je dat jij hoort te erven? Vind je dat je via een twee-trap (via jouw ouders) zou moeten erven?

Volgens mij heeft de familie niet standaard/ moreel ergens recht op, dat is volgens mij (maar kan het mis hebben) alleen bij kinderen zo.
Alle reacties Link kopieren
Groenevingers schreef:
22-07-2021 15:51
Broers en zussen zijn inderdaad heel benieuwd naar een eventueel testament. Als hij het gewild had zullen zij daar vrede mee hebben. Zij is inderdaad best wel een asociale trut. En zwaar alcoholist, maar dat terzijde.
dus wat wil je echt met dit topic? Meningen/advies over iets waar niks zinnigs te zeggen valt tot de basisfeiten bekend zijn of gewoon ff lekker ranten over het gedrag en karakter van deze vrouw? Want dat laatste mag je gewoon doen, daar heb je geen prematuur topic over een mogelijke erfeniskwestie voor nodig. Ze klinkt als een vreselijk mens, al kennen we natuurlijk maar 1 kant van het verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Partner heeft niks ingepikt, ze waren getrouwd.
Case closed.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Groenevingers schreef:
22-07-2021 16:04
Yraatje: Dat klopt, ik heb zelf ook een testament. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat hij niks geregeld heeft en haar alles laat overnemen. Daarom juist klinkt dit ook allemaal zo zuur.

En natuurlijk was het bij de overledene bekend welke dingen van waarde zouden zijn voor zijn siblings. Waar het om gaan weet ik niet precies. Doet er ook niet toe eigenlijk. Een duur schilderij of een fotoalbum, er zou tenminste over gepraat moeten kunnen worden is mijn mening.

Bedankt voor ieders reacties tot zover. En zitten goede kritische bedenken tussen waar we wat mee kunnen. Zeker weten doen we natuurlijk niet totdat een notaris/advocaat dit allemaal uitzoekt.
Maar hebben jullie de stap naar de notaris nog niet gezet dan? Dat was het allereerste dat ik had gedaan. Als er een testament is waarin zij niet wordt aangewezen als erfgenaam is ze zelfs strafbaar. Want dan verkoopt ze dingen/geeft ze dingen weg die niet van haar zijn. En volgens mij valt dit onder diefstal of zoiets.

Geen idee hoe lang het geleden is dat het familielid is overleden.... maar dit klinkt allemaal wel een beetje... eh.. bizar.
Madeliefjees schreef:
22-07-2021 16:07
Partner heeft niks ingepikt, ze waren getrouwd.
Case closed.
Precies!

Het zou wat anders zijn als de relatie heel vers was en ze halsoverkop trouwen. Maar ze zijn al jaren een stel dus zij is een terechte erfgenaam, vooral omdat er geen kinderen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat TO heel erg haar best doet, krijg ik toch sterk de indruk dat het vooral de broers en zussen zijn die op geld uit zijn.
Het is echt heel normaal dat alles naar een partner gaat als er geen kinderen zijn.
Het zou bijzonder raar zijn als de jarenlange partner niks zou krijgen en de erfenis wel naar de broers en zussen zou gaan.
Die partner heeft waarschijnlijk de afgelopen jaren ook voor hem gezorgd.
Het is best logisch dat je dan in je laatste fase er voor zorgt dat je partner netjes achterblijft.
Yraatje schreef:
22-07-2021 16:09
Maar hebben jullie de stap naar de notaris nog niet gezet dan? Dat was het allereerste dat ik had gedaan. Als er een testament is waarin zij niet wordt aangewezen als erfgenaam is ze zelfs strafbaar. Want dan verkoopt ze dingen/geeft ze dingen weg die niet van haar zijn. En volgens mij valt dit onder diefstal of zoiets.

Geen idee hoe lang het geleden is dat het familielid is overleden.... maar dit klinkt allemaal wel een beetje... eh.. bizar.
Ze zijn getrouwd!! Wat ze doet is gewoon toegestaan.
Alle reacties Link kopieren
Groenevingers schreef:
22-07-2021 16:04
Yraatje: Dat klopt, ik heb zelf ook een testament. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat hij niks geregeld heeft en haar alles laat overnemen. Daarom juist klinkt dit ook allemaal zo zuur.
Waarom zou hij dat niet doen? Ik zou het logischer vinden dat hij geld aan zijn partner nalaat dan aan zijn broers en zussen. Ook als ze niet samenwoonden.

Mijn ouder heeft een hele fijne LAT-relatie met een partner met wie ik geen band heb. Maar ik kan me voorstellen dat die partner een deel zou erven omdat ouder goed voor partner wil zorgen. Dat vind ik geen probleem. Stiekem trouwen wel, maar dat zou ik meer pijnlijk vinden qua band met ouder dan dat het om het geld gaat. Ik ben ook heel neutraal naar partner dus dat is anders dan bij jullie met ‘asociale trut’ en ‘alcoholist’. Bovendien speelt bij mij de erfenis van mijn al overleden ouder natuurlijk nog een rol.

Ik vind jouw kant van het verhaal inhaliger overkomen dan wat je schetst over de partner van je familielid en heb het gevoel dat het niet ‘ineens’ is dat partner en broers/zussen niet met elkaar kunnen opschieten. Die zagen de bui natuurlijk al hangen toen partner ten tonele verscheen en zij niets meer zouden erven.
Safrat: Dat is wel nuttig wat je zegt. Maar kan dat achteraf nog bepaald worden, lijkt me een onmogelijke opgave.

Bloemetje: Ik ben zelf geen bloedverwant, dus geen financiëel belang hierbij.

Yraatje: denk aan enkele dagen. Broers en zussen zijn as we speak notaris/advocaat aan het benaderen dus dit is allemaal nog heel vers.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
22-07-2021 16:07
dus wat wil je echt met dit topic? Meningen/advies over iets waar niks zinnigs te zeggen valt tot de basisfeiten bekend zijn of gewoon ff lekker ranten over het gedrag en karakter van deze vrouw? Want dat laatste mag je gewoon doen, daar heb je geen prematuur topic over een mogelijke erfeniskwestie voor nodig. Ze klinkt als een vreselijk mens, al kennen we natuurlijk maar 1 kant van het verhaal.
Precies! Ik snap je pijn en frustratie. Gooi die er gewoon lekker uit hier. Een forum raadplegen is lastig met dit soort kwesties maar we kunnen je wel steunen!
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
B1loemetje schreef:
22-07-2021 16:07
Klinkt nogal zwart- wit dit:
- jouw familie is goed en gaan voor gerechtigheid.
- die vrouw is niet betrouwbaar en aast op geld.
- oom was zwak en had niets te zeggen.

Meestal ligt het wat genuanceerder….
Welk belang heb jij zelf hierin? Zou jij ook wat erven? Vind je dat jij hoort te erven? Vind je dat je via een twee-trap (via jouw ouders) zou moeten erven?

Volgens mij heeft de familie niet standaard/ moreel ergens recht op, dat is volgens mij (maar kan het mis hebben) alleen bij kinderen zo.
Als ik geen testament zou hebben (ik ben niet getrouwd met mijn vriend) dan gaat alles in eerste instantie naar mijn moeder.
In mijn testament is geregeld dat mijn vriend mijn eerste erfgenaam is. Ik kan nog wel (heb ik nog niet gedaan) eventuele legaten op laten nemen voor mijn andere familieleden. Als mijn vriend ook overleden is zijn mijn broer en zus mijn erfgenaam. En omgekeerd heeft mijn vriend een zelfde testament. Ik ben zijn eerste erfgenaam, daarna zijn broer en zus.

Nu hebben wij het met name geregeld omdat we het gezeik om de erfenis na onze dood willen voorkomen (genoeg ervaring mee in mijn familie, niet het gezin waar ik uit kom overigens). Zelf ben ik niet zo ingewikkeld. Als mijn schoonfamilie graag een persoonlijk ding van mijn vriend willen hebben als hij is overleden dan mogen ze dat van mij hebben. Omgekeerd heeft mijn vriend dat ook.
Daarnaast zou ik nooit iets zomaar wegdoen... ik zou altijd vragen of iemand er nog belang bij heeft. Zeker als het bij mij op de nominatie staat om weg te doen.

In het geval van TO verwacht ik dat de relatie met de siblings (ik blijf dat een waardeloos woord vinden om broers en zussen aan te duiden trouwens) van de overledene al enige tijd wat minder was. En als de overledene zijn vrouw in het testament had benoemd als erfgenaam... tja, dan hebben ze geen poot om op te staan.
Alle reacties Link kopieren
Gizmoreturns schreef:
22-07-2021 16:11
Ze zijn getrouwd!! Wat ze doet is gewoon toegestaan.
Gaat trouwen automatisch over een eventueel eerder gemaakt testament heen?

Stel je voor dat ik in 2020 een testament heb gemaakt waarin ik mijn vermogen nalaat aan mijn broer, ik trouw in 2021 en overlijd in 2022, geldt dan m’n testament of m’n huwelijk? Want je trouwt tegenwoordig in beperkte gemeenschap van goederen toch?
Groenevingers schreef:
22-07-2021 16:14
Safrat: Dat is wel nuttig wat je zegt. Maar kan dat achteraf nog bepaald worden, lijkt me een onmogelijke opgave.

Bloemetje: Ik ben zelf geen bloedverwant, dus geen financiëel belang hierbij.

Yraatje: denk aan enkele dagen. Broers en zussen zijn as we speak notaris/advocaat aan het benaderen dus dit is allemaal nog heel vers.
Het is eerder gebeurd. Ik zal als ik thuis ben wat linkjes zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Gizmoreturns schreef:
22-07-2021 16:11
Ze zijn getrouwd!! Wat ze doet is gewoon toegestaan.
Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn hoor. Tegenwoordig trouw je niet automatisch in gemeenschap van goederen.
En als meneer een testament had waarin zijn vrouw niet als erfgenaam wordt benoemd kan het best zijn dat ze helemaal niets doet wat is toegestaan.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt echt alsof die hele familie al jaren zich in de handen wrijft bij het vooruitzicht op de erfenis van die ongetrouwde en kinderloze oom.

Heel naar als dan zo'n asociale, alcoholistische partner roet in het eten gooit!
Ik weet niet, maar als het om de partner gaat dan zou ik geen onraad ruiken. Die wil je toch goed achterlaten? Dan is trouwen om dat te regelen niet raar.
Trouwen in GvG is de laatste jaren veranderd. De bezittingen van voor het huwelijk vallen niet in de gemeenschap. Als je dat anders wil, dan moet je dat bij een notaris regelen. Denk je werkelijk dat hij dat had kunnen regelen, als hij niet volledig handelingsbekwaam was?
Alle reacties Link kopieren
Groenevingers schreef:
22-07-2021 16:14
Safrat: Dat is wel nuttig wat je zegt. Maar kan dat achteraf nog bepaald worden, lijkt me een onmogelijke opgave.

Bloemetje: Ik ben zelf geen bloedverwant, dus geen financiëel belang hierbij.

Yraatje: denk aan enkele dagen. Broers en zussen zijn as we speak notaris/advocaat aan het benaderen dus dit is allemaal nog heel vers.
Dat is wel heel kort dan allemaal. En er wordt nu al allemaal spul verdeeld? Dat is wel raar.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
22-07-2021 16:17
Het klinkt echt alsof die hele familie al jaren zich in de handen wrijft bij het vooruitzicht op de erfenis van die ongetrouwde en kinderloze oom.

Heel naar als dan zo'n asociale, alcoholistische partner roet in het eten gooit!
ik zou er ook flink van balen als me 6 nullen door de neus geboord worden haha
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
22-07-2021 16:21
ik zou er ook flink van balen als me 6 nullen door de neus geboord worden haha
8 nullen.. :-P
Flomo schreef:
22-07-2021 16:12
Waarom zou hij dat niet doen? Ik zou het logischer vinden dat hij geld aan zijn partner nalaat dan aan zijn broers en zussen. Ook als ze niet samenwoonden.

Mijn ouder heeft een hele fijne LAT-relatie met een partner met wie ik geen band heb. Maar ik kan me voorstellen dat die partner een deel zou erven omdat ouder goed voor partner wil zorgen. Dat vind ik geen probleem. Stiekem trouwen wel, maar dat zou ik meer pijnlijk vinden qua band met ouder dan dat het om het geld gaat. Ik ben ook heel neutraal naar partner dus dat is anders dan bij jullie met ‘asociale trut’ en ‘alcoholist’. Bovendien speelt bij mij de erfenis van mijn al overleden ouder natuurlijk nog een rol.

Ik vind jouw kant van het verhaal inhaliger overkomen dan wat je schetst over de partner van je familielid en heb het gevoel dat het niet ‘ineens’ is dat partner en broers/zussen niet met elkaar kunnen opschieten. Die zagen de bui natuurlijk al hangen toen partner ten tonele verscheen en zij niets meer zouden erven.
Ik snap dat je daar je bedenken bij hebt, maar ik denk ook dat je dat zegt omdat je de personen in kwestie niet kent. Het is ook lastig om een situatie goed te omschrijven op zo'n forum, de lezer kent de personen immers niet. En nogmaals, ik heb zelf geen financiëel belang, ik ben geen familie namelijk.

Het gaat om het stiekeme gedoe, de broers en zussen niks gunnen (contact, persoonlijke dingen). Partner en broers en zussen kunnen inderdaad al langer niet bijster goed met elkaar opschieten. Als in: geen ruzie ofzo, ik denk dat het woord "acceptabel" en de woorden "contact omdat het moet" hun relatie tot aan de ziekte beter omschrijven. Niet iedereen is even fatsoenlijk namelijk. Het is niet dat zij hem een partner misgunden. Enkele broers en zussen hebben zelf ook een nieuwe partner en gecombineerde gezinnen, zou vreemd zijn als ze dat hun sibling niet zouden gunnen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien hadden ze al jaren een geregistreerd partnerschap, en zijn ze uit liefde/omdat ze het wilden nog getrouwd voor hij stierf.

Eerst de notaris maar afwachten hè, misschien worden jullie allemaal wel genoemd in het testament.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven