Geld & Recht alle pijlers

Erfenis ingepikt door partner [Lege OP]

22-07-2021 14:52 743 berichten
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-07-2021 02:50
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
99.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
22-07-2021 16:45
Eens ik zou er ook argwaan door krijgen. Zeker als het om veel geld gaat zie je soms rare dingen gebeuren.
Precies.
Helemaal omdat ze ook geen foto's krijgen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Groenevingers schreef:
22-07-2021 16:33
En dat laatste willen ze graag weten natuurlijk. Dan kunnen ze er vrede mee hebben. Dit zijn geen fijne omstandigheden om afscheid te nemen van een sibling als er bij zijn oude huis al geen kopje thee mee wordt aangeboden en enkele foto's worden overhandigd. En ze op de begrafenis ergens achteraan moeten zitten, maar dat weer terzijde.
Waarom zou die vrouw de siblings een kopje thee aanbieden.

Ze weet dat iedereen een hekel aan haar had. Ik zou ook geen kopje thee gaan drinken met mensen van wie ik weet dat ze een hekel aan mij hebben.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
22-07-2021 16:36
Nee hoor, helemaal niet.

Maar het is niet automatisch zo dat een partner ook de erfgenaam is. Als het testament anders beschikt... Daarom moeten ze allereerst uitzoeken of er een testament is.
Als er een testament is waar de familie in voorkomt horen ze dat vanzelf wel.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
22-07-2021 16:46
Precies.
Helemaal omdat ze ook geen foto's krijgen ofzo.
Maar wie vraagt er nou een week na overlijden van een geliefde al om foto’s of schilderijen of wc papier uit het huis van overledene? Als dat meteen al de vraag zou zijn van broer van man terwijl ik nog middenin de rouw was en man net onde rd grond lag, zou ik ook de deur dichtslaan.
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
22-07-2021 16:49
Maar wie vraagt er nou een week na overlijden van een geliefde al om foto’s of schilderijen of wc papier uit het huis van overledene? Als dat meteen al de vraag zou zijn van broer van man terwijl ik nog middenin de rouw was en man net onde rd grond lag, zou ik ook de deur dichtslaan.
Nou idd, wat een fatsoen zeg.
wij slapen nooit.
Flomo schreef:
22-07-2021 16:49
Maar wie vraagt er nou een week na overlijden van een geliefde al om foto’s of schilderijen of wc papier uit het huis van overledene? Als dat meteen al de vraag zou zijn van broer van man terwijl ik nog middenin de rouw was en man net onde rd grond lag, zou ik ook de deur dichtslaan.
Het is natuurlijk wel absurd dat ze geweerd worden van de uitvaart.
Alle reacties Link kopieren
Het erfrecht is veranderd sinds 2018. Als ze nog maar een paar maanden getrouwd waren is het heel goed mogelijk dat de broers/zussen wel degelijk rechten hebben.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... j-erfrecht

Met als kleine kanttekening dat je voor de volledigheid wel bij de notaris moet zijn, want de link verwijst voornamelijk naar partner en kinderen, en die waren er niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
22-07-2021 16:49
Als er een testament is waar de familie in voorkomt horen ze dat vanzelf wel.
Fout, je moet er zelf achteraan om er achter te komen of er een testament is. Als de vrouw van de overledene dat, om de een of andere reden, niet doet, kan dat nog lang duren.
Alleen... wat me wel verbaast: Over het algemeen worden rekeningen enzo wel geblokkeerd tot je een verklaring van erfrecht kunt afgeven. Dat betekent dat je dus niet bij bepaalde rekeningen kunt als iemand is overleden.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
22-07-2021 16:51
Het erfrecht is veranderd sinds 2018. Als ze nog maar een paar maanden getrouwd waren is het heel goed mogelijk dat de broers/zussen wel degelijk rechten hebben.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... j-erfrecht

Met als kleine kanttekening dat je voor de volledigheid wel bij de notaris moet zijn, want de link verwijst voornamelijk naar partner en kinderen, en die waren er niet.
Waarom zouden broers en zussen meer recht op de erfenis hebben dan de partner waar je al jaren bij bent?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
22-07-2021 16:51
Het erfrecht is veranderd sinds 2018. Als ze nog maar een paar maanden getrouwd waren is het heel goed mogelijk dat de broers/zussen wel degelijk rechten hebben.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... j-erfrecht

Met als kleine kanttekening dat je voor de volledigheid wel bij de notaris moet zijn, want de link verwijst voornamelijk naar partner en kinderen, en die waren er niet.
Dit heeft niets te maken met dit geval. De verandering van het erfrecht heeft ermee te maken dat als iemand een erfenis krijgt die niet automatisch ook van zijn echtgenoot/echtgenote is. Voor 2018 was dat wel het geval, nu niet meer.

Dus stel ik erf van mijn ouders, dan is dat mijn geld, en niet van mijn man.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
22-07-2021 16:51
Het is natuurlijk wel absurd dat ze geweerd worden van de uitvaart.
Eens. Maar als ik de toon lees, is er echt van te voren al veel meer gebeurd. Ik heb het gevoel dat ik een heel deel van het verhaal mis en wat er wel staat, is gekleurd. Geld haalt blijkbaar nare dingen in alle betrokkenen naar boven…
Trouwambtenaar is niet relevant. Ze moeten bij een notaris zijn geweest om de voorwaarden op te stellen. Dat moet dan ook als je in gemeenschap van goederen wil trouwen vermoed ik. De notaris zou de wilsbekwaamheid moeten toetsen. Daar is dus een protocol voor, maar ik weet niet of dat verplicht is.

https://www.knb.nl/standpunten/financie ... ekwaamheid
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
22-07-2021 16:53
Fout, je moet er zelf achteraan om er achter te komen of er een testament is. Als de vrouw van de overledene dat, om de een of andere reden, niet doet, kan dat nog lang duren.
Alleen... wat me wel verbaast: Over het algemeen worden rekeningen enzo wel geblokkeerd tot je een verklaring van erfrecht kunt afgeven. Dat betekent dat je dus niet bij bepaalde rekeningen kunt als iemand is overleden.
Er is dus niemand van de familie aangewezen als executeur, anders was het bericht er al geweest.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
22-07-2021 16:55
Waarom zouden broers en zussen meer recht op de erfenis hebben dan de partner waar je al jaren bij bent?
Waarom zou een partner meer recht hebben op de foto's uit jouw kindertijd, dan jijzelf?

Begrijp me niet verkeerd: in principe zijn ze getrouwd. Helder en duidelijk. Maar voorheen moest je het apart regelen als je wilde dat je partner niet automatisch zou erven en sinds 2018 is het andersom, nu moet je het apart regelen als je dat wél wilt.

De vraag is dus: wat is er geregeld?

Dat gezegd hebbende: ik zou stiekem ook best blij worden van een bedrag met 8 cijfers :$ . Dus ik begrijp de broers/zussen wel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
En die vrouw zal zelf wel rekeningen hebben, dus die redt zich wel zolang de rekening nog geblokkeerd is.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
22-07-2021 17:00
Er is dus niemand van de familie aangewezen als executeur, anders was het bericht er al geweest.
In mijn eigen situatie wisten wij dat mijn ouders allebei een testament hebben gemaakt. We zijn naar de notaris gegaan om te verzoeken om een verklaring van erfrecht. Mijn moeder is toen aangewezen als executeur-testamentair. Wij moesten daar voor tekenen.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
22-07-2021 17:00
Waarom zou een partner meer recht hebben op de foto's uit jouw kindertijd, dan jijzelf?

Begrijp me niet verkeerd: in principe zijn ze getrouwd. Helder en duidelijk. Maar voorheen moest je het apart regelen als je wilde dat je partner niet automatisch zou erven en sinds 2018 is het andersom, nu moet je het apart regelen als je dat wél wilt.

De vraag is dus: wat is er geregeld?

Dat gezegd hebbende: ik zou stiekem ook best blij worden van een bedrag met 8 cijfers :$ . Dus ik begrijp de broers/zussen wel.
Zonder testament krijgt de partner automatisch de erfenis.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
22-07-2021 17:01
En die vrouw zal zelf wel rekeningen hebben, dus die redt zich wel zolang de rekening nog geblokkeerd is.
Jawel, maar dan is het niet ZIJN geld. En daar gaat het op dit moment om ;-D
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
22-07-2021 16:53
Fout, je moet er zelf achteraan om er achter te komen of er een testament is. Als de vrouw van de overledene dat, om de een of andere reden, niet doet, kan dat nog lang duren.
Alleen... wat me wel verbaast: Over het algemeen worden rekeningen enzo wel geblokkeerd tot je een verklaring van erfrecht kunt afgeven. Dat betekent dat je dus niet bij bepaalde rekeningen kunt als iemand is overleden.
Daarom is dat verhaal over dat de partner geld heeft opgenomen van de kas van zijn bedrijf ook zo raar. Overigens kan je en/of rekeningen nog wel heeeeeeel lang gebruiken is mijn ervaring. Pas 5 jaar na overlijden van ouder moest ik iets tekenen om de erfenis te aanvaarden, omdat andere ouder toen ineens niet meer bij een bepaalde rekening kon.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
22-07-2021 17:04
Jawel, maar dan is het niet ZIJN geld. En daar gaat het op dit moment om ;-D
Maar wat bedoel je nu precies? Als er geblokkeerde rekeningen zijn kan niemand erbij.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
22-07-2021 17:04
Daarom is dat verhaal over dat de partner geld heeft opgenomen van de kas van zijn bedrijf ook zo raar. Overigens kan je en/of rekeningen nog wel heeeeeeel lang gebruiken is mijn ervaring. Pas 5 jaar na overlijden van ouder moest ik iets tekenen om de erfenis te aanvaarden, omdat andere ouder toen ineens niet meer bij een bepaalde rekening kon.
Mijn moeder kon nog wel gebruik maken van hun en/of rekening, maar niet van de spaarrekeningen van mijn vader.
Rosalind: is ook raar dat zij gelijk al met dingen aan het schuiven en verkopen is. Ik zou me als sibling zijnde ook zorgen maken of niet de hele boedel al weggekeild is voordat zij wat dingetjes kunnen pakken.

Sugarmiss: Ze woonden officiëel niet samen, maar stiekem natuurlijk wel. Ze woonden in zijn huis.

DS1971: Ik snap dat broers en zussen niet vaak iets erven, vooral ook omdat er meestal kinderen zijn. Hun denkwijze is als volgt: Er zal wel een testament zijn, we zien dat samen wel zodra hij overleden is. Je neemt dan aan (wellicht naief) dat er na overlijden gewoon communicatie over mogelijk is met de partner.

Voordat duidelijk is hoe ze zijn getrouwd en of er een testament is kan niet iemand zomaar dingen gaan weggeven. Kijk als ze nergens recht op hebben en blijkt dat de partner echt alles mocht hebben, zullen ze daar vrede mee hebben. Alleen het is op dit moment nog niet duidelijk hoe en wat, en dat zij contact afhoudt en spullen weggeeft/verkoopt en de hele situatie rondom zijn ziekte en overlijden, daar gaat de familie van steigeren.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
22-07-2021 17:05
Maar wat bedoel je nu precies? Als er geblokkeerde rekeningen zijn kan niemand erbij.
Ik bedoel dat de bank rekeningen die van hem waren blokkeert zolang er geen verklaring van erfrecht overhandigd wordt. Dit zorgt ervoor dat mensen die geen recht hebben op het geld de rekening niet kunnen plunderen. Dus zolang er niet is uitgesproken dat mevrouw de enige erfgenaam is (dus een verklaring van erfrecht en die krijg je via de notaris) kan zij niet bij ZIJN rekeningen.
Flomo schreef:
22-07-2021 17:04
Daarom is dat verhaal over dat de partner geld heeft opgenomen van de kas van zijn bedrijf ook zo raar. Overigens kan je en/of rekeningen nog wel heeeeeeel lang gebruiken is mijn ervaring. Pas 5 jaar na overlijden van ouder moest ik iets tekenen om de erfenis te aanvaarden, omdat andere ouder toen ineens niet meer bij een bepaalde rekening kon.
Dat kasgeld? Waren contanten. Kun je zo meenemen natuurlijk. Wij vinden dat zeer onbeschoft.
Yraatje schreef:
22-07-2021 16:53
Alleen... wat me wel verbaast: Over het algemeen worden rekeningen enzo wel geblokkeerd tot je een verklaring van erfrecht kunt afgeven. Dat betekent dat je dus niet bij bepaalde rekeningen kunt als iemand is overleden.
Dat is niet altijd zo. je moet de bank wel op de hoogte stellen van het overlijden. Als je dat niet doet worden de rekeningen niet geblokkeerd. Mijn vader is vorig jaar overleden en de bank is nog steeds niet op de hoogte gesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven