Geld & Recht alle pijlers

Ex heeft huis gekocht en ik moet bij de notaris tekenen?

26-05-2020 18:34 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex en ik hebben ons huis verkocht, de overdracht is in oktober. Nu heeft mijn ex een woning gekocht en begin augustus is hiervan de overdracht. Nu heeft hij de overwaarde van ons oude huis nodig voor zijn hypotheek (ik ben mede eigenaar dus het is 50/50). Blijkbaar gaat dit om een overbruggingshypotheek en ik "moet" dus mee om dit te ondertekenen. Ik wil graag weten of ik een risico loop als ik dit ga ondertekenen.
Alle reacties Link kopieren
Financieel adviseur.

Dit soort dingen wil je toch niet op een forum vragen. Wat nu als iedereen zegt dat je geen risico loopt, ga je dan blind tekenen?
Nee, natuurlijk ga je dat niet ondertekenen.

Bel je advocaat toch nog maar even.
Alle reacties Link kopieren
Overbrugging

Wanneer het oude huis nog niet is verkocht kunt u een minimale overwaarde overbruggen. Dit omdat de geldverstrekkers geen zekerheid heeft of de gevraagde prijs betaald gaat worden voor de woning. De verkoopprijs staat immers nog niet vast.

Wanneer het oude huis definitief verkocht is (wanneer ook de termijn van de financieringsclausule uit de koopakte is verstreken) kunt u de volledige overwaarde (verkoopprjs minus de hypotheek) overbruggen.

Wanneer u uw deel van de overwaarde nodig heeft voor de aankoop van uw nieuwe huis dan kan dat geregeld worden bij de geldverstrekker waar de nieuwe hypotheek gaat lopen door middel van een overbruggingshypotheek. Ook dan heeft u toestemming van uw partner nodig.

Het oude huis wordt niet verkocht maar uw partner koopt het huis. Na de definitieve echtscheiding dient de partner die in het huis blijft wonen eerst zijn/haar hypotheek bij de notaris te passeren. Daarna komen de gelden vrij die nodig zijn voor het kopen van het nieuwe huis of wanneer er een overbruggingshypotheek is afgesloten om deze in te lossen

http://www.mkb-benefits.nl/echtscheidin ... rantie.php
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Die overbruggingshypotheek heeft als onderpand het huis waar jij ook eigenaar van bent. Vandaar dat ze graag willen dat jij ook tekent. Ik zou een financieel adviseur vragen of je daar ook onderuit kunt.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk loop jij dan risico's. Het is niet voor niets dat jij ook moet tekenen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk loop jij dan risico's. Het is niet voor niets dat jij ook moet tekenen.
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen betekent meetekenen, mede-aansprakelijkheid voor de schuld. Dus dan wordt jij mede-aansprakelijk van zijn nieuwe woning.

Nooit meetekenen voor een schuld, tenzij jij zelf voor 50% eigenaar wordt van datgene dat ermee gekocht wordt en dan alleen als je er iets in ziet.

Laat je ex maar uitleggen wat jij mee moet tekenen of nog beter, laat een concept van die overeenkomst naar je sturen en ga ermee naar een financieel adviseur.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
26-05-2020 18:43
Over het algemeen betekent meetekenen, mede-aansprakelijkheid voor de schuld. Dus dan wordt jij mede-aansprakelijk van zijn nieuwe woning.


Nee. Ze moet meetekenen voor de overbruggingshypotheek. Die hypotheek wordt afgelost zodra de overdracht van het verkochte huis is. En daarna is TO dan niet meer aansprakelijk voor een schuld op zijn nieuwe woning.
De overdracht is al binnen een half jaar. De kans dat de bank bij TO gaat aankloppen voor de overdrachtsdatum is nihil.

TO, het is echt verstandig om met een financieel adviseur te overleggen. Je tekent namelijk wel voor een stukje hypotheek mee. De risico's zijn gering maar het is wel goed om je die risico's goed te laten uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
26-05-2020 18:46
Nee. Ze moet meetekenen voor de overbruggingshypotheek. Die hypotheek wordt afgelost zodra de overdracht van het verkochte huis is. En daarna is TO dan niet meer aansprakelijk voor een schuld op zijn nieuwe woning.
De overdracht is al binnen een half jaar. De kans dat de bank bij TO gaat aankloppen voor de overdrachtsdatum is nihil.

TO, het is echt verstandig om met een financieel adviseur te overleggen. Je tekent namelijk wel voor een stukje hypotheek mee. De risico's zijn gering maar het is wel goed om je die risico's goed te laten uitleggen.
Jouw verhaal is idd genuanceerder. Maar zonder te weten wat ze precies moet gaan ondertekenen, is het moeilijk er iets over te zeggen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
26-05-2020 18:49
Jouw verhaal is idd genuanceerder. Maar zonder te weten wat ze precies moet gaan ondertekenen, is het moeilijk er iets over te zeggen.


Ze heeft toch duidelijk in de OP geschreven dat ze moet meetekenen voor de overbruggingshypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Wist jij dat hij een ander huis heeft gekocht? Had hij dat aangegeven omdat jij immers moet tekenen? Zou wel zo netjes zijn.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Van wie "moet" jij ondertekenen?

Eventueel door de hypotheekadviseur van je ex of door je advocaat of door wie dan ook. Elke situatie is anders, en heeft een ander risico.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Kun je het contract van tevoren krijgen?
Kun je het doornemen met een onafhankelijk financiëel adviseur op zijn kosten?
Zo ja, dan is het ok.

Kun je het contract alleen bij de notaris snel-snel doornemen?
Krijg je alleen advies van je ex en de notaris die er belang bij hebben dat je tekent?
Krijg je opmerkingen als 'hier wordt je toch niet aan gehouden' of 'dat gebeurt toch niet'?

Dan kun je zomaar tekenen voor iets dat je niet wilt.

Getekend = getekend.
Het is geen Word, waar je even op Undo kunt klikken.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
De overbruggingshypotheek wordt gevestigd op het oude huis, waar TO ook eigenaar van is. Daar moet zij dan dus ook toestemming voor geven. Dat betekent niet per se dat ze meteen ook verantwoordelijk is voor de schuld, maar ik zou me inderdaad wel even goed laten voorlichten. Stel dat verkoop oude huis niet door gaat, wat gebeurt er dan (zelfs na verlopen alle voorbehouden weet je het nooit 100%, bij een kennis van mij verongelukte de koper vlak voor de overdracht)? Of als ex zelf iets overkomt? Of als ex ineens niet meer betaald? Ik zou het wel even willen weten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex stuurde mij een app dat ik MOET tekenen, ervan uitgaande dat ik blind teken ofzo. Maar als ik ook maar iets van risico loop dan ga ik dit niet doen.
Ik ga hem berichten dat ik graag die overeenkomst ontvang om te bespreken met een financieel adviseur.
Broodjekroket2 schreef:
26-05-2020 19:22
Mijn ex stuurde mij een app dat ik MOET tekenen, ervan uitgaande dat ik blind teken ofzo. Maar als ik ook maar iets van risico loop dan ga ik dit niet doen.
Ik ga hem berichten dat ik graag die overeenkomst ontvang om te bespreken met een financieel adviseur.
Netjes verwoord, heel goed.
Broodjekroket2 schreef:
26-05-2020 19:22
Mijn ex stuurde mij een app dat ik MOET tekenen, ervan uitgaande dat ik blind teken ofzo. Maar als ik ook maar iets van risico loop dan ga ik dit niet doen.
Ik ga hem berichten dat ik graag die overeenkomst ontvang om te bespreken met een financieel adviseur.
Ja anders kan hij die nieuwe hypotheek niet krijgen neem ik aan. Maar je moet niks.
Hij is opportunistisch geweest. Hij heeft iets gekocht met een onderpand wat slechts deels van hem is. Dat had hij op z’n minst even kunnen overleggen met je.

Stel dat je het doet, dan kunnen zelf tot oktober waarschijnlijk geen lening aangaan omdat dit mee telt voor je schuld. Als je dus zelf ook plannen hebt om een huis te gaan kopen zou ik het dus zeker niet doen. Het is balen voor hem, maar dan zoekt hij naar iemand anders die garant wil staan of geld wil lenen.
Alle reacties Link kopieren
Is je oude huis ook echt verkocht? Geen 'indien koper financiering niet rond krijgt kan hij van de koop afzien' clausule of zo?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Je moet nooit iets tekenen. Het hele idee van tekenen is dat jij aangeeft dat je toestemming geeft en dat is alleen relevant in een situatie dat je er ook voor kan kiezen om geen toestemming te geven. Laat je dus goed voorlichten en vooral niet tekenen als jij daardoor risico loopt.
Alle reacties Link kopieren
@sweetFirefly, oude huis is verkocht onder voorbehoud van van financiering. En deze is nu nog niet rond.
Ik zou nooit wat tekenen voor een ex. Ga prima om met exen, ex stiefjes en wat dies meer zij maar ik weiger te tekenen. Tekenen is jezelf ergens verantwoordelijk voor stellen en dat zonder te weten, en te mogen vragen, waar wat en waarom.
Dikke Nee dus wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
26-05-2020 19:06
Kun je het contract van tevoren krijgen?
Kun je het doornemen met een onafhankelijk financiëel adviseur op zijn kosten?
Zo ja, dan is het ok.

Kun je het contract alleen bij de notaris snel-snel doornemen?
Krijg je alleen advies van je ex en de notaris die er belang bij hebben dat je tekent?
Krijg je opmerkingen als 'hier wordt je toch niet aan gehouden' of 'dat gebeurt toch niet'?

Dan kun je zomaar tekenen voor iets dat je niet wilt.

Getekend = getekend.
Het is geen Word, waar je even op Undo kunt klikken.
Het is geen contract, het is een hypotheekakte en natuurlijk krijg je die vantevoren toegezonden door een notaris.
Een notaris is onpartijdig en onafhankelijk dus hoezo zou een notaris er belang bij hebben dat je tekent?
Vreemde opmerkingen dit...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Broodjekroket2 schreef:
26-05-2020 20:49
@sweetFirefly, oude huis is verkocht onder voorbehoud van van financiering. En deze is nu nog niet rond.
Dus het oude huis is nog niet verkocht.
Ik zou niets tekenen totdat je zelf advies hebt van een erkende adviseur!
Een zebra is geen paard met strepen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven