Geld & Recht alle pijlers

Extra aflossen hypotheek: gevolgen renteaftrek?

27-10-2020 10:59 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb een bedragje gespaard en wil dat extra gaan aflossen op mijn hypotheek (annuïteiten gedeelte).
Van de hypotheekverstrekker heb ik al vernomen hoeveel ik boetevrij kan aflossen.

Heeft de aflossing gevolgen voor mijn hypotheek renteaftrek?

En ik ga het bedrag nu in 1x overmaken, maar denk erover om volgend jaar elke maand een bedragje extra af te lossen.
Is dit wel verstandig om te doen of is het beter dit 1x per jaar (op het einde van het jaar) te doen?

Bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Mooie post Kaaaaatje, precies zoals man en ik er in staan. We lossen af en toe wat extra af, dat scheelt dan 5-10 euro per maand en dat is dan gelijk het bedrag dat we standaard meer gaan sparen.

Afgelopen jaar onze hypotheek kunnen oversluiten waardoor we nu bruto maar iets meer betalen als voorheen netto, dus nu hebben we onze hoptheekrenteaftrek op jaarlijks ipv maandelijks gezet en zien we het niet meer als onderdeel van ons inkomen, ook fijn.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-10-2020 11:57
Wie zijn toch die mensen die 1000 euro per maand over hebben om extra af te lossen op de hypotheek?

Ik vind dat echt knap. Maar ga er ook een beetje vanuit dat het tweeverdieners of heel ruimverdienende eenverdieners zijn.

Geen 1.000 euro per maand hoor. ;-) Ik heb op de website bereken het.nl uitgerekend hoeveel ik moet aflossen op mijn gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek om uiteindelijk alles afbetaald te hebben. Dat bedrag los ik af+de bespaarde rente.

Ten aanzien van die bespaarde rente, als volgende maand mijn hypotheek met 1 euro daalt, dan wordt er door de bank het nieuwe bedrag automatisch geïncasseerd maar stort ik die euro extra bij. Zo maak ik gebruik van het rente-op-rente/sneeuwbal-effect. Gaat aflossen extra snel. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
27-10-2020 16:21
Geen 1.000 euro per maand hoor. ;-) Ik heb op de website bereken het.nl uitgerekend hoeveel ik moet aflossen op mijn gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek om uiteindelijk alles afbetaald te hebben. Dat bedrag los ik af+de bespaarde rente.

Ten aanzien van die bespaarde rente, als volgende maand mijn hypotheek met 1 euro daalt, dan wordt er door de bank het nieuwe bedrag automatisch geïncasseerd maar stort ik die euro extra bij. Zo maak ik gebruik van het rente-op-rente/sneeuwbal-effect. Gaat aflossen extra snel. :mrgreen:
Fan van berekenhet! eea investment goeroe zei: er zijn 2 soorten mensen: degene die samengestelde interest begrijpen en degenen die het (blijven) betalen. is wel een beetje waar.
Alle reacties Link kopieren
Voor de liefhebbers is er trouwens “How to live morgage free” op Netflix. Daar zijn naast mensen die op woonboten en zo wonen ook mensen die zoveel mogelijk afbetalen. Ik vond het wel stimulerend om zelf ook extra af te lossen.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
27-10-2020 16:30
Fan van berekenhet! eea investment goeroe zei: er zijn 2 soorten mensen: degene die samengestelde interest begrijpen en degenen die het (blijven) betalen. is wel een beetje waar.

:mrgreen:
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-10-2020 11:57
Wie zijn toch die mensen die 1000 euro per maand over hebben om extra af te lossen op de hypotheek?

Ik vind dat echt knap. Maar ga er ook een beetje vanuit dat het tweeverdieners of heel ruimverdienende eenverdieners zijn.

Tweeverdieners?

Ik ben alleen, en ik kan wel €750,- p.m. extra aflossen als ik wil.

Ligt dus echt aan je inkomen.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-10-2020 11:57
Wie zijn toch die mensen die 1000 euro per maand over hebben om extra af te lossen op de hypotheek?

Ik vind dat echt knap. Maar ga er ook een beetje vanuit dat het tweeverdieners of heel ruimverdienende eenverdieners zijn.
Je weet niet wat voor hypotheek deze mensen hebben afgesloten. Misschien hebben ze wel aflossingsvrije waardoor ze in beginsel alleen rente afdragen en geen aflossing.
De maandlasten zijn dan lager zodat er geld overblijft, wat uiteindelijk ook gewoon weer afgelost moet worden....
Man1991 schreef:
27-10-2020 19:23
Je weet niet wat voor hypotheek deze mensen hebben afgesloten. Misschien hebben ze wel aflossingsvrije waardoor ze in beginsel alleen rente afdragen en geen aflossing.
De maandlasten zijn dan lager zodat er geld overblijft, wat uiteindelijk ook gewoon weer afgelost moet worden....
Dit komt echt nog heel veel voor en situaties verschillen enorm! Mijn vader vertelde me ook laatst dat hij wil gaan samenwonen met zijn vriendin en 'dan kopen we een huis en betalen we stukken minder dan nu, met die lage rente'. Ik vroeg hem wat hij nu betaalde, iets van 300 euro, maar dat was dus enkel rente. Nog geen euro afgelost! En niet een hypotheek uit de jaren '90 maar veel recenter, dus de overwaarde is er wel maar niet giga. Hij snapt niet dat je op zijn leeftijd en met zijn inmiddels zeer lage inkomen, niet zomaar meer een nieuwe hypotheek krijgt en zeker geen volledig aflossingsvrije als je niet meteen een hele klap inlegt.
Wij gaan verhuizen en gaan in eerste instantie 80% van onze overwaarde van verkoop huidige huis inleggen om te starten met een lagere hypotheek. Het is een annuïteitenhypotheek en de komende jaren gaan we ieder half jaar kijken hoeveel we over hebben om af te lossen tot het maandbedrag onder de 800 euro bruto is. Als dat doel is bereikt, zien we wel weer verder. We houden altijd een buffer aan van minstens 25.000 euro en beleggen ook maandelijks. Ik snap dat dit als veel klinkt en dat is ook luxe, maar heb van dichtbij gezien hoe mensen helemaal in de shit zijn geraakt doordat 1 iemand niet meer kon werken en ik heb de luxe om goed te verdienen dus heb de afgelopen 10 jaar extra veel gewerkt. Nu met een kind komen de prioriteiten wel wat anders.
anoniem_63e24575cbc6a wijzigde dit bericht op 28-10-2020 10:38
0.40% gewijzigd
1Portemonnee schreef:
27-10-2020 17:49
Tweeverdieners?

Ik ben alleen, en ik kan wel €750,- p.m. extra aflossen als ik wil.

Ligt dus echt aan je inkomen.

Ja, dan val je dus onder de categorie ruimverdienende eenverdieners die ik direct daarna noemde.
Man1991 schreef:
27-10-2020 19:23
Je weet niet wat voor hypotheek deze mensen hebben afgesloten. Misschien hebben ze wel aflossingsvrije waardoor ze in beginsel alleen rente afdragen en geen aflossing.
De maandlasten zijn dan lager zodat er geld overblijft, wat uiteindelijk ook gewoon weer afgelost moet worden....

Ja, ik heb ook een aflossingsvrije hypotheek. Maar ik heb niet even 500 euro of meer per maand liggen om extra af te lossen. Of nou ja, niet zonder dat ik ook nog af en toe uit eten kan of op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
28-10-2020 10:23
Ja, dan val je dus onder de categorie ruimverdienende eenverdieners die ik direct daarna noemde.
Ik heb geen gigantisch hoog inkomen maar ook niet heel laag, maar kan ook prima extra aflossen. Geen 750 extra per maand maar ik heb bijvoorbeeld wat gesneden in een aantal kosten dit jaar (doorlopende reis en annuleringsverzekering, sportschool abbonement en nog wat abbonementen waar ik geen gebruik van maak op dit moment) en heb dat bedrag ingesteld als maandelijkse extra aflossing. Het gaat niet supersnel maar ik vind het fijn dat mijn maandlasten langzaam dalen en mijn schuld afneemt en doordat het maandelijks afgeschreven wordt en ik het geld normaal gesproken ook uitgaf merk ik er niets van.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
28-10-2020 10:23
Ja, dan val je dus onder de categorie ruimverdienende eenverdieners die ik direct daarna noemde.
Dat hoeft niet per se, je kan niet in een ander z'n portemonnee kijken.
huisduif wijzigde dit bericht op 28-10-2020 22:55
65.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-10-2020 11:57
Wie zijn toch die mensen die 1000 euro per maand over hebben om extra af te lossen op de hypotheek?

Ik vind dat echt knap. Maar ga er ook een beetje vanuit dat het tweeverdieners of heel ruimverdienende eenverdieners zijn.
Het ligt zeker aan je inkomsten, maar ook aan je uitgaven! Een hoge hypotheek betekent alweer meer lasten. Soms heb je die gewoon nodig, niet alleen om ergens leuk te kunnen wonen, maar ook om sowieso genoeg ruimte te hebben voor het hele gezin.
Als je een klein appartement hebt, geen kinderen en geen dure hobby's, houd je misschien wel meer over dan een 2-verdienersgezin met 2 à 3 kinderen in basisschoolleeftijd met clubjes met een huis met genoeg kamers en dergelijke.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Het valt me op dat een als er een topic over hypotheekaflossing is er dan de vraag opkomt: Waar doen ze het van? Want je kan toch beter uit gaan geven en beleggen o.i.d? :popcorn:

Het is gewoon goed om uiteindelijk van je hypotheekschuld af te komen.
- De HRA is maar voor 30 jaren.
- Bij een eventuele werkloosheid heb je helemaal geen HRA.
- Het is toch fijn dat als je geen hypotheeklasten meer hebt, dat je dan kan focussen op de andere kosten zoals studiekosten van de kinderen of (vervroegd/parttime) pensioen.
- Beleggen: je bent dan eigenlijk met geleend geld aan het speculeren.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Je hypotheekrenteaftrek zal inderdaad iets minder worden. Netto ga je erop vooruit natuurlijk, de aftrek betekent van elke betaalde euro je (simpel gezegd) 40 cent terugkrijgt.
Als je aflost betaal je de rente niet meer, en krijg je die 40 cent niet terug. Maar die euro heb je ook niet hoeven betalen.

Voor je betaalde rente bij de bank is het interessant om meteen af te lossen ipv 1x per jaar, zeker omdat je op je spaarrekening niks verdient. Als je in januari een bedrag aflost hoef je vanaf januari daar geen rente meer over te betalen, doe je het pas in december dan heb je het hele jaar rente betaald over het bedrag.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
28-10-2020 10:24
Ja, ik heb ook een aflossingsvrije hypotheek. Maar ik heb niet even 500 euro of meer per maand liggen om extra af te lossen. Of nou ja, niet zonder dat ik ook nog af en toe uit eten kan of op vakantie.
Nou ja jij niet en TO wel, dus?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral knap dat mensen de discipline kunnen opbrengen. Mijn hypotheek (deels spaar- en aflossingsvrij) is dit jaar door rente-aanpassing van 1150 naar 620 euro gegaan. Netto scheelt het minder, doordat het spaarbedrag verhoogd is, maar toch wel een paar honderd euro. Die zou ik natuurlijk kunnen aflossen, en slimme mensen zouden dat doen, maar ik denk ‘ha, geld moet rollen.’
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
28-10-2020 10:24
Ja, ik heb ook een aflossingsvrije hypotheek. Maar ik heb niet even 500 euro of meer per maand liggen om extra af te lossen. Of nou ja, niet zonder dat ik ook nog af en toe uit eten kan of op vakantie.
Of het € 500,-- is weet ik uiteraard niet. In principe zou je wel dat deel moeten hebben wat je normaliter bij een annuïteitenhypotheek aan aflossing betaalt op maandbasis. Want links om of rechtsom moet je vermogen genereren om na dertig jaar de hypotheek af te kunnen lossen. Of je moet na dertig jaar de aflossingsvrije hypotheek kunnen voortzetten. Of dat dan nog op dezelfde wijze kan als nu en met een en dezelfde rente is uiteraard de vraag. Daarbij loop je het risico dat je inkomen gezien je leeftijd is gedaald waardoor je de openstaande schuld niet eens kan herfinancieren. Dan rest je eigenlijk nog maar een optie en dat is de verkoop van je huis. Oftewel, aflossen is zinvol of zorgen dat je een vermogen opbouwt om te kunnen aflossen. Extra aflossen is indien mogelijk altijd prettig omdat je daarmee of sneller van je schuld af bent of je maandlast lager wordt.
Mijn hypotheek loop af op het moment dat ik rond de 50 ben. Ik verwacht dan nog wel een nieuwe hypotheek te kunnen krijgen. Bovendien is mijn hypotheek heel laag (rond de 1,5 ton). En mijn huis is meer dan het dubbele waard. Dus ik lig daar niet zo wakker van.

Ik vind het wel lastig, hoor. Ik zou best extra willen aflossen, maar mijn huis is ook echt oud en heeft onderhoud nodig. Heb dit jaar al minstens 10.000 euro uitgegeven aan onderhoud. Daarbij denk ik er juist aan om een bouwdepot erbij te lenen zodat ik bijv. een badkamer kan bouwen (heb nu alleen een losse douche).

Dus ik vind het eigenlijk gewoon knap dat anderen 10.000 euro per jaar kunnen aflossen. Soms denk ik ook wel: laat ik maar verkopen en een nieuwer en misschien kleiner appartement terugkopen. Maar ja...de locatie hè. Ik bof onwijs met waar ik zit voor het geld dat ik betaal. Als ik nu mijn eigen huis zou moeten kopen, dan zou ik dat (ondanks dat ik niet slecht verdien) niet kunnen betalen.

Nou ja, keuzes, keuzes.
Alle reacties Link kopieren
aardbeitje8 schreef:
28-10-2020 10:59

Het is gewoon goed om uiteindelijk van je hypotheekschuld af te komen.

- Bij een eventuele werkloosheid heb je helemaal geen HRA.
- Beleggen: je bent dan eigenlijk met geleend geld aan het speculeren.
Ad. 1
???????????

Ad. 2
Dat is een manier om er naar te kijken maar dat vind ik persoonlijk erg ver gezocht...
Alle reacties Link kopieren
aardbeitje8 schreef:
28-10-2020 10:59

- Beleggen: je bent dan eigenlijk met geleend geld aan het speculeren.

Als je alleen zou beleggen misschien wel, maar als je al een financiële buffer hebt, kun je òf aflossen op de hypotheek òf beleggen met eigen geld dat niet voor de buffer nodig is. Of een combinatie natuurlijk.

Over een langere periode beleggen in eft’s geeft slechts een beperkt risico en is meestal voordeliger dan sparen of aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
28-10-2020 12:49
Ad. 1
???????????
HRA is o.a. gekoppeld aan je inkomstenbelasting (hoe meer % inkomstenbelasting hoe hoger je HRA). Als je (gezamenlijke) inkomsten wegvallen, dan valt ook HRA weg.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
28-10-2020 12:55
Als je alleen zou beleggen misschien wel, maar als je al een financiële buffer hebt, kun je òf aflossen op de hypotheek òf beleggen met eigen geld dat niet voor de buffer nodig is. Of een combinatie natuurlijk.

Over een langere periode beleggen in eft’s geeft slechts een beperkt risico en is meestal voordeliger dan sparen of aflossen.
In theorie klopt dit.
In de praktijk kan het anders gaan (bijvoorbeeld tijdens corona 1 en financiële crisis): beurscrash en werkloosheid tegelijkertijd kan iemand overkomen (verlies in aandelen en geen inkomsten/geen HRA). Dan moet je financiële buffer wel zodanig groot zijn, dat je de hele recessie kan uitzingen.
Daarbovenop (beurscrash en werkloosheid), stonden bij de vorige financiële crisis ook veel huizen onder water, en werden er huizen (gedwongen) verkocht (met restschulden).
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
28-10-2020 12:04
Mijn hypotheek loop af op het moment dat ik rond de 50 ben. Ik verwacht dan nog wel een nieuwe hypotheek te kunnen krijgen. Bovendien is mijn hypotheek heel laag (rond de 1,5 ton). En mijn huis is meer dan het dubbele waard. Dus ik lig daar niet zo wakker van.

Ik vind het wel lastig, hoor. Ik zou best extra willen aflossen, maar mijn huis is ook echt oud en heeft onderhoud nodig. Heb dit jaar al minstens 10.000 euro uitgegeven aan onderhoud. Daarbij denk ik er juist aan om een bouwdepot erbij te lenen zodat ik bijv. een badkamer kan bouwen (heb nu alleen een losse douche).

Dus ik vind het eigenlijk gewoon knap dat anderen 10.000 euro per jaar kunnen aflossen. Soms denk ik ook wel: laat ik maar verkopen en een nieuwer en misschien kleiner appartement terugkopen. Maar ja...de locatie hè. Ik bof onwijs met waar ik zit voor het geld dat ik betaal. Als ik nu mijn eigen huis zou moeten kopen, dan zou ik dat (ondanks dat ik niet slecht verdien) niet kunnen betalen.

Nou ja, keuzes, keuzes.

In kleine stapjes kom je ook een eind hoor. Ik los ook geen 10.000 euro extra per jaar af. Toch is mijn maandlast al flink gedaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven