Geld & Recht alle pijlers

Extra verlof buiten schoolvakantie

24-02-2020 21:50 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind zit op VO. 8 dagen voor de zomervakantie wordt er geen les meer gegeven. 1 dag voor de zomervakantie moet het rapport opgehaald worden. Ik wil extra verlof aanvragen voor 7 dagen. Verklaring kan door werkgever worden opgesteld. Echter op zich is het vreemd om vrij te vragen voor een periode dat ze al vrij zijn. Als het verzoek wordt geweigerd kan ik dan eisen dat er les wordt gegeven? En stel, het verzoek wordt geweigerd wat is dan de boete? Ik heb gelezen € 100 per dag. Maar op zich vreemd om een boete te betalen voor je kind die afwezig is op een dag dat zij niet naar school hoeft.
Cookielover schreef:
24-02-2020 22:43
Het zou ook nog kunnen dat dat de enige week is waarin TO op vakantie kan 🤷‍♀️
Extra vrij ivm met werk kan vaak wel, maar niet aansluitend aan de schoolvakanties. Anders zien scholen de bui al hangen, dan heeft iedereen ineens een briefje van zijn werkgever.
Alle reacties Link kopieren
bloesem76 schreef:
24-02-2020 22:38
Jouw kind is niet de enige in de klas, er zijn er nog 29. Er zijn zes weken schoolvakantie, en nu wil jij precies de week ervoor erbij. We willen allemaal wel eens wat.
Nou, dat is het probleem juist. Zaten ze maar op school, dan had je nog een reden om verlof aan te vragen. Ze zijn vrij. Maar ze mogen niet op vakantie omdat de schoolvakantie nog niet officieel begonnen is. En dan zijn ze dus meer dan een week eerder vrij, alleen 1 dag voordat de officiële vakantie begint moeten ze een rapport ophalen. Half uurtje en dan weer naar huis. Dus geef al die 29 kinderen gewoon vrij en stuur het rapport op of geef les tot de laatste dag voor de officiële schoolvakantie en maak ouders het niet zo moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
24-02-2020 22:46
Extra vrij ivm met werk kan vaak wel, maar niet aansluitend aan de schoolvakanties. Anders zien scholen de bui al hangen, dan heeft iedereen ineens een briefje van zijn werkgever.
Maar ze zijn al vrij...... maar niet officieel. Dus daar gaat het om.
Patricia86 schreef:
24-02-2020 22:48
Nou, dat is het probleem juist. Zaten ze maar op school, dan had je nog een reden om verlof aan te vragen. Ze zijn vrij. Maar ze mogen niet op vakantie omdat de schoolvakantie nog niet officieel begonnen is. En dan zijn ze dus meer dan een week eerder vrij, alleen 1 dag voordat de officiële vakantie begint moeten ze een rapport ophalen. Half uurtje en dan weer naar huis. Dus geef al die 29 kinderen gewoon vrij en stuur het rapport op of geef les tot de laatste dag voor de officiële schoolvakantie en maak ouders het niet zo moeilijk.

Ik denk dat ze dat graag zouden doen als er genoeg leerkrachten zouden zijn. En ik begrijp niet zo goed waarom ze het ouders moeilijk maken als een kind extra vrij krijgt, terwijl er eigenlijk les gegeven zou moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
24-02-2020 22:44
Of had je ook voordelig op vakantie gewild als het net proefwerkweek zou zijn die week?
Nee natuurlijk niet. Les is les. Dus dan zou mijn kind gewoon naar school gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als ik (teamleider VO) dit soort verzoeken van ouders krijg, keur ik die altijd goed, hoor. Leerlingen moeten dan een envelop met postzegel en adres erop inleveren, dan sturen we het rapport op.

Het is dan officieel wel geen vakantie, maar het zijn wel officieel lesvrije dagen voor leerlingen die ze naar eigen inzicht mogen invullen. Alleen die laatste (halve) dag dus niet, maar daar doen we als school dus niet moeilijk over. Je kunt het beste even telefonisch navragen hoe het bij jullie school zit, voordat je zaken op papier gaat zetten.

Edit: het zijn de ‘roostervrije dagen’ waarover in dit stuk gesproken wordt:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerp ... -onderwijs
Alle reacties Link kopieren
Patricia86 schreef:
24-02-2020 22:48
Nou, dat is het probleem juist. Zaten ze maar op school, dan had je nog een reden om verlof aan te vragen. Ze zijn vrij. Maar ze mogen niet op vakantie omdat de schoolvakantie nog niet officieel begonnen is. En dan zijn ze dus meer dan een week eerder vrij, alleen 1 dag voordat de officiële vakantie begint moeten ze een rapport ophalen. Half uurtje en dan weer naar huis. Dus geef al die 29 kinderen gewoon vrij en stuur het rapport op of geef les tot de laatste dag voor de officiële schoolvakantie en maak ouders het niet zo moeilijk.
Dus eigenlijk ben je vooral boos dat jij je kind 9 dagen bezig moet houden en niet op vakantie kan.

Kan je kind zichzelf bezig houden die dagen? Uitslapen, keer naar het zwembad, middagje shoppen, een keer koken (met de boodschappen erbij is dat vaak echt nog wel een dagtaak voor een puber), wat hangen met vriendinnen... dan zijn die negen dagen zo om.
-Nienke- schreef:
24-02-2020 22:58
Als ik (teamleider VO) dit soort verzoeken van ouders krijg, keur ik die altijd goed, hoor. Leerlingen moeten dan een envelop met postzegel en adres erop inleveren, dan sturen we het rapport op.

Het is dan officieel wel geen vakantie, maar het zijn wel officieel lesvrije dagen voor leerlingen die ze naar eigen inzicht mogen invullen. Alleen die laatste (halve) dag dus niet, maar daar doen we als school dus niet moeilijk over. Je kunt het beste even telefonisch navragen hoe het bij jullie school zit, voordat je zaken op papier gaat zetten.

Edit: het zijn de ‘roostervrije dagen’ waarover in dit stuk gesproken wordt:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerp ... -onderwijs
Dat is dan wel een verschil met hoe dat bij ons gaat. Ik weet overigens niet of de soep in het echt ook zo heet gegeten wordt als op de website staat. Zelf ben ik zo’n sukkel die altijd gewoon in de officiële vakantie gaat. Het is ook een sociaal momentje, dat rapport ophalen.
Patricia86 schreef:
24-02-2020 22:32
Ik vind het vervelend om mijn werkgever lastig te moeten vallen om een verklaring op te stellen. Een verklaring zodat mijn kind vrij kan vragen op de dagen dat zij al vrij is. Het is gewoon idioot, geef die kinderen gewoon allemaal vrij ipv tig dagen vrij en dan mogen ze 1 dag voor de schoolvakantie hun rapport ophalen. Stuur dat ding gewoon op.
Het is dat en dan hopen op akkoord, best veel kans op.

Of kans op 100 euro per kind per dag boete te betalen.

Kan je allemaal onzin vinden maar dat maakt verder helemaal niks uit.

En werkgevers krijgen die verzoeken heus wel vaker als zo moeilijk gaat met vakantie in de zomervakantie. Jullie zijn vast niet de eerste en laatste met kinderen in dat bedrijf.

Je maakt veel gedoe over iets wat zo geregeld kan zijn. En die regels zijn er niet voor niets.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
24-02-2020 23:06
Het is dat en dan hopen op akkoord, best veel kans op.

Of kans op 100 euro per kind per dag boete te betalen.

Kan je allemaal onzin vinden maar dat maakt verder helemaal niks uit.
Maar in feite kan de school alleen de niet aanwezigheid van de dag van rapport ophalen vaststellen en doorgeven. Die roostervrije dagen kunnen ze natuurlijk niks mee.
‘Ja, kind was niet op school!’
‘Maar er was ook helemaal geen school!’
‘Ja nee, dat klopt, maar kind mocht niet op vakantie’

Dat wordt lastig hoor. Want wat mag dan wel? Mag je die dagen wel in een bungalowpark in Nederland gaan zitten? Of mag je wel naar Frankrijk als je maar op tijd terug bent? Of wel bij oma logeren?
Dus het enige wat ze zouden kunnen melden is die ene dag voor het rapport ophalen.
nausicaa schreef:
24-02-2020 23:10
Maar in feite kan de school alleen de niet aanwezigheid van de dag van rapport ophalen vaststellen en doorgeven. Die roostervrije dagen kunnen ze natuurlijk niks mee.
‘Ja, kind was niet op school!’
‘Maar er was ook helemaal geen school!’
‘Ja nee, dat klopt, maar kind mocht niet op vakantie’

Dat wordt lastig hoor. Want wat mag dan wel? Mag je die dagen wel in een bungalowpark in Nederland gaan zitten? Of mag je wel naar Frankrijk als je maar op tijd terug bent? Of wel bij oma logeren?
Dus het enige wat ze zouden kunnen melden is die ene dag voor het rapport ophalen.

School hoeft het niet te melden, de leerplichtambtenaar vraagt het vaak zelf op.
Bij ons bv vaste prik de dag voor of na de meivakantie, maar ook wel de dag voor de zomervakantie inderdaad.

Een werkgeversverklaring is trouwens het werk niet hoor, die hebben de meeste werkgevers wel. Krabbel eronder en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Maar heeft je dochter geen toetsweek aan het einde van het jaar? Bij mijn dochter is het eerst nog gewoon les, vervolgens toetsweek, dan nog wat activiteiten en losse vrije dagen en de laatste dag het rapport ophalen. Dan verwacht ik ook niet dat er die laatste week nog les gegeven wordt.
Patricia86 schreef:
24-02-2020 22:48
Nou, dat is het probleem juist. Zaten ze maar op school, dan had je nog een reden om verlof aan te vragen. Ze zijn vrij. Maar ze mogen niet op vakantie omdat de schoolvakantie nog niet officieel begonnen is. En dan zijn ze dus meer dan een week eerder vrij, alleen 1 dag voordat de officiële vakantie begint moeten ze een rapport ophalen. Half uurtje en dan weer naar huis. Dus geef al die 29 kinderen gewoon vrij en stuur het rapport op of geef les tot de laatste dag voor de officiële schoolvakantie en maak ouders het niet zo moeilijk.
Maar heb je het al gevraagd? Je valt nu steeds in herhaling maar zoals ik eerder schreef en andere met mij, zijn ze vaak niet zo streng en sturen ze je rapport gewoon op. En zo niet dan ga je een week later weg of vraag je vrij dmv een verklaring van je werkgever. Zie het probleem niet zo.
Tess1981 schreef:
24-02-2020 23:32
Maar heb je het al gevraagd? Je valt nu steeds in herhaling maar zoals ik eerder schreef en andere met mij, zijn ze vaak niet zo streng en sturen ze je rapport gewoon op. En zo niet dan ga je een week later weg of vraag je vrij dmv een verklaring van je werkgever. Zie het probleem niet zo.

Precies.
Daarbij is het niet school die dit bedenkt, maar het ministerie van onderwijs.
laatste week is gewoon lesweek ook al is het gevuld met sportdag, braderie en rapport ophalen. Je moet dus ontheffing vragen maar dat krijg je alleen als je echt niet op vakantie kan tijdens de vakantieperiode. Luxeverzuim kost je 100 euro per dag per kind
S-Meds schreef:
24-02-2020 23:41
laatste week is gewoon lesweek ook al is het gevuld met sportdag, braderie en rapport ophalen. Je moet dus ontheffing vragen maar dat krijg je alleen als je echt niet op vakantie kan tijdens de vakantieperiode. Luxeverzuim kost je 100 euro per dag per kind

En die ontheffingsverklaring kan ze gewoon krijgen volgens TO, dus ik snap werkelijk het probleem niet.
Merys schreef:
24-02-2020 23:46
En die ontheffingsverklaring kan ze gewoon krijgen volgens TO, dus ik snap werkelijk het probleem niet.
oh dan moet ze die aanvragen.
zitten wij hier voor jan snot mee te denken
S-Meds schreef:
24-02-2020 23:47
oh dan moet ze die aanvragen.
zitten wij hier voor jan snot mee te denken

Ze vindt het onzin, snap dat dan :P
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
24-02-2020 23:50
Ze vindt het onzin, snap dat dan :P
En denkt dat de macht van het Viva-forum zo ver gaat dat wij de regels even kunnen veranderen...

TO, ik blijf denken dat er nog iets aan de hand is. Onvrede over de school sowieso, of je hebt iets al toegezegd op je werk en komt er nu achter dat dat te snel was, zoiets. Of je kunt/wil je kind niet een aantal dagen in huis hebben zonder dagbesteding, kan ook nog.

Je kunt je ertegen blijven verzetten, je kunt ook accepteren dat dit de situatie is voor de komende jaren.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
24-02-2020 22:46
Extra vrij ivm met werk kan vaak wel, maar niet aansluitend aan de schoolvakanties. Anders zien scholen de bui al hangen, dan heeft iedereen ineens een briefje van zijn werkgever.
En dat zou erg zijn want?
nausicaa schreef:
24-02-2020 23:10
Maar in feite kan de school alleen de niet aanwezigheid van de dag van rapport ophalen vaststellen en doorgeven. Die roostervrije dagen kunnen ze natuurlijk niks mee.
‘Ja, kind was niet op school!’
‘Maar er was ook helemaal geen school!’
‘Ja nee, dat klopt, maar kind mocht niet op vakantie’

Dat wordt lastig hoor. Want wat mag dan wel? Mag je die dagen wel in een bungalowpark in Nederland gaan zitten? Of mag je wel naar Frankrijk als je maar op tijd terug bent? Of wel bij oma logeren?
Dus het enige wat ze zouden kunnen melden is die ene dag voor het rapport ophalen.
Zo werkt dat sowieso niet helemaal. School hoeft niks te melden, er is gewoon controle vanuit leerplichtambtenaren.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 25-02-2020 00:41
6.53% gewijzigd
Eze schreef:
25-02-2020 00:08
En dat zou erg zijn want?
Serieus?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
25-02-2020 00:40
Serieus?
Ja, bloedserieus. De leerlingen zijn roostervrij en moeten alleen nog terugkomen om hun rapport op te halen. Wat is er erg aan als de hele klas op vakantie gaat? Daar mist helemaal niemand iets aan.
Alle reacties Link kopieren
TO, het lijkt alsof je jezelf onnodig druk maakt.
Vraag gewoon aan de school wat het beleid is, mogelijk sturen ze het rapport op en klaar.
Anders inderdaad een verklaring van de werkgever. Je wilt je werkgever niet lastig vallen, terwijl die de oorzaak is van het niet gewoon tijdens de officiële schoolvakantie kunnen. In plaats daarvan geef je school de schuld van de roostervrije dagen. Beetje omgekeerde wereld.
Eze schreef:
25-02-2020 01:17
Ja, bloedserieus. De leerlingen zijn roostervrij en moeten alleen nog terugkomen om hun rapport op te halen. Wat is er erg aan als de hele klas op vakantie gaat? Daar mist helemaal niemand iets aan.
En het is nog erger: alle cijfers staan inclusief het gemiddelde al het hele jaar in Som. Dus in het geval van geen problemen hoeft dat rapport ook niet eens.

To, ik ging lekker en zou de boete voor die dag accepteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven