Geld & Recht alle pijlers

Financial independence, retire early (FIRE)

12-06-2026 09:05 383 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn hier mensen bezig met FIRE, en die het leuk zouden vinden om daar zo nu en dan over te kletsen?

Ik snuffel wel eens op r/DutchFIRE op Reddit, maar ik heb het idee dat daar vooral veel mannen zitten, vaak met gigantische salarissen.
Misschien zijn hier ook wel vrouwen actief bezig met FIRE (maar mannen zijn natuurlijk ook welkom!)

En ook als je 'gewoon' serieus bezig bent met de financiele kant van het leven maar niet zo zeer behoefte hebt aan vroegpensioen of financiele onafhankelijkheid lijkt het me leuk om ervaringen/tips uit te wisselen.
LiviaMae schreef:
14-06-2026 15:31
Dat is het idee van FIRE, op jonge leeftijd heel veel werken en alles oppotten/beleggen om zo eerder te kunnen stoppen met werken.
Maar zoals ik al eerder schreef, het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Alles doen wat je al wil en de rest sparen of beleggen. Of onderschat ik dan eigenlijk toch wat je nodig hebt?
CellarDoor schreef:
14-06-2026 09:59
Jammer dat het bewust omgaan met je uitgaven voor sommige mensen gelijk lijkt te staan met knieperigheid of niet kunnen genieten. Zo zwart/wit is het niet natuurlijk. Het gaat vooral om persoonlijke voorkeuren, wat vind je belangrijk in je leven, en daar je keuzes op baseren.
Ik weet niet of je hiermee doelt op mijn bijdrages. Mijn ouders waren verre van FIRE. Dat gezegd hebbende: ze waren op bepaalde punten wel extreem zuinig. Mijn moeder rijdt nog in een 18 jaar oude auto (ze gaat dit jaar echt een nieuwere kopen zegt ze). En dat vind ik zonde, omdat mijn moeder kapitaalkrachtig is en het geld van haar levensdagen niet op krijgt.

Ik heb toen ik nog ondernemer was extreem veel uren gemaakt. Soms ten koste van mijn gezin. Man heeft ook nog lang doorgewerkt en daardoor een spaarpot op kunnen bouwen. Omdat wij bepaalde doelen hebben, is het ook niet zo dat we er maar op los leven. Als ik wat minder hoge eisen zou stellen aan een huis zou ik ook kunnen stoppen. Over de balk smijten vinden we ook weer niet nodig en ik haal ook geen plezier uit uitgeven om maar uit te geven.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
cognac schreef:
14-06-2026 17:08
Maar zoals ik al eerder schreef, het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Alles doen wat je al wil en de rest sparen of beleggen. Of onderschat ik dan eigenlijk toch wat je nodig hebt?
Voor de meeste mensen komt het erop neer dat ze heel veel uren maken en zo min mogelijk geld uitgeven, anders lukt het namelijk niet om ver voor je pensioenleeftijd FIRE te zijn.
LiviaMae schreef:
14-06-2026 18:01
Voor de meeste mensen komt het erop neer dat ze heel veel uren maken en zo min mogelijk geld uitgeven, anders lukt het namelijk niet om ver voor je pensioenleeftijd FIRE te zijn.
Dat klopt wellicht wel, zeker wat betreft het uitgeven, maar ik denk dat het van persoon tot persoon verschilt in hoeverre diegene zichzelf wat ontzegt.

Jezelf dingen ontzeggen klinkt namelijk vooral alsof het gaat over dingen die je éigenlijk wel wil (doen of hebben) maar die je laat omdat je een ander doel voor ogen hebt.

Zou het niet voor veel mensen gewoon een gevolg zijn? En dan juist vooral degenen die hier niet over bloggen, vloggen, websites online zetten etc.
cognac schreef:
14-06-2026 18:27
Dat klopt wellicht wel, zeker wat betreft het uitgeven, maar ik denk dat het van persoon tot persoon verschilt in hoeverre diegene zichzelf wat ontzegt.

Jezelf dingen ontzeggen klinkt namelijk vooral alsof het gaat over dingen die je éigenlijk wel wil (doen of hebben) maar die je laat omdat je een ander doel voor ogen hebt.

Zou het niet voor veel mensen gewoon een gevolg zijn? En dan juist vooral degenen die hier niet over bloggen, vloggen, websites online zetten etc.
Hmmm… ik vind bepaalde zaken zeker prachtig, kan ze best betalen, maar ik kan het niet altijd rechtvaardigen en vind het dan niet nodig. En sommige dure dingen zijn ook een zorg om te bezitten.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
14-06-2026 18:33
Hmmm… ik vind bepaalde zaken zeker prachtig, kan ze best betalen, maar ik kan het niet altijd rechtvaardigen en vind het dan niet nodig. En sommige dure dingen zijn ook een zorg om te bezitten.
Ja. En vaak moet je er dan al een beetje bekend of vertrouwd mee zijn (bv hoe je paarden houdt, een boot onderhoudt, een vakantiehuis verhuurt, een tuin helemaal laten ontwerpen, ik noem maar wat) en als je dat niet hebt geleerd of meegekregen en ook weinig zin hebt om je daar in te gaan verdiepen, dan beginnen veel mensen er waarschijnlijk niet eens aan.

Edit:
Maar dit geldt alleen als jezelf die dingen ontzeggen als je die dingen graag wilde maar ze niet doet omdat je alles tot je 60e wil opsparen om dan een paar jaar eerder te stoppen. Het is geen ontzeggen als je toch al geen paard, boot of reis wilde.
cognac schreef:
14-06-2026 19:21
Ja. En vaak moet je er dan al een beetje bekend of vertrouwd mee zijn (bv hoe je paarden houdt, een boot onderhoudt, een vakantiehuis verhuurt, een tuin helemaal laten ontwerpen, ik noem maar wat) en als je dat niet hebt geleerd of meegekregen en ook weinig zin hebt om je daar in te gaan verdiepen, dan beginnen veel mensen er waarschijnlijk niet eens aan.

Edit:
Maar dit geldt alleen als jezelf die dingen ontzeggen als je die dingen graag wilde maar ze niet doet omdat je alles tot je 60e wil opsparen om dan een paar jaar eerder te stoppen. Het is geen ontzeggen als je toch al geen paard, boot of reis wilde.
Ja, maar ook bezittingen. Ik heb een vrij prijzig horloge dat al maanden bij de juwelier ligt, omdat het daar “veiliger” is dan in huis. Ik heb een paar prachtige kettingen van VCA en durf er de straat eigenlijk niet mee op uit angst voor een “kettingrukker”. Het is allemaal verzekerd (en da’s ook een dure grap), maar toch.

Kortom, die luxe dingen zijn soms ook een last. Ik hoef dus ook niet meer…hoewel ik bepaalde dingen wel mooi vind. En voor andere dingen geldt dat ik de prijs niet kan rechtvaardigen en ik het om die reden niet hoef.
Baggal schreef:
14-06-2026 19:52
Ja, maar ook bezittingen. Ik heb een vrij prijzig horloge dat al maanden bij de juwelier ligt, omdat het daar “veiliger” is dan in huis. Ik heb een paar prachtige kettingen van VCA en durf er de straat eigenlijk niet mee op uit angst voor een “kettingrukker”. Het is allemaal verzekerd (en da’s ook een dure grap), maar toch.

Kortom, die luxe dingen zijn soms ook een last. Ik hoef dus ook niet meer…hoewel ik bepaalde dingen wel mooi vind. En voor andere dingen geldt dat ik de prijs niet kan rechtvaardigen en ik het om die reden niet hoef.
Oh ja, daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Ik heb geloof ik geen dure smaak of voorkeuren. Eten en drinken misschien. En dat kan uiteraard ook wel iets zijn waar iemand zichzelf dingen op ontzegt (met bewust deze reden) maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat doen vanwege de reden financieel onafhankelijk te worden. Als het mensen zijn die heel sober leven en eenvoudig eten dan is dat volgens mij veel vaker om andere redenen die bij hun levensvisie of levensstijl past. Dat kan ik mis hebben natuurlijk, maar bij de mensen die ik in het verleden volgde ging het meer om milieu/klimaatbewust willen leven, duurzaam met de planeet omgaan.
cognac schreef:
14-06-2026 19:21

Edit:
Iets niet willen is net zo goed als het hebben.

Ik ben ook altijd bezig met de financiën, niet direct met FIRE maar wel met vermogen opbouwen. Vooral voor vrijheid en voor de volgende generatie. Het onderwerp is altijd een beetje taboe in Nederland, lijkt het.
TiumPerfectum schreef:
14-06-2026 21:46

Ik ben ook altijd bezig met de financiën, niet direct met FIRE maar wel met vermogen opbouwen. Vooral voor vrijheid en voor de volgende generatie. Het onderwerp is altijd een beetje taboe in Nederland, lijkt het.
Ja, doe maar gewoon dan doe je gek genoeg. En daarnaast ook dat niet iedereen de ruimte heeft om te sparen en vermogen op te bouwen. Dan kan een topic van mensen die dat ambiëren en kunnen doen als vervelend worden ervaren. Begrijp ik ergens ook.
TiumPerfectum schreef:
14-06-2026 21:46

Ja uiteraard is dat net zo goed. Maar iemand schreef hierboven dat mensen zich gingen ontzeggen. Maar ontzeggen gaat toch vooral over dingen die je wel zou willen maar bewust niet doet. Ik ontzeg mijzelf naar mijn weten geen boot, paard of duur horloge als ik toch al geen boot, paard of duur horloge wilde. Dus ik zou niet weten waarom of voor wie FIRE te maken heeft met (jezelf) dingen ontzeggen. Daar is volgens mij meestal geen sprake van. Mensen zetten geld opzij (sparen of beleggen) dat ze over hebben.
cognac schreef:
14-06-2026 17:08
Volgens mij is dat wel het idee van veel aanhangers van de FIRE-beweging.

Nu sober leven om later te kunnen doen wat je wilt. Het is vaak niet en en. Dus niet alles wat je wilt doen en de rest sparen.

En voor een gedeelte betekent dat ook de rest van je leven relatief sober leven.

Als je wil stoppen met werken op je 40ste heb je heel veel geld nodig. Of op je 50ste. Dan kun je niet alleen maar uit beleggingen halen.

Het gaat dus wel degelijk om het onzeggen van allerlei zaken in het heden.
MEFunny schreef:
14-06-2026 09:04
Komt dat FIRE ook niet een beetje voort uit de manosphere? (Zeg je dat zo?)

Ik beleg ook om of eerder met pensioen te gaan of een extra naast pensioen. Ik leg elke maand een vast bedrag in bij de bank voor een bepaald pakket. Ben er zelf niet druk mee bezig. En zit ook niet bij een beweging.
Nee, volgens mij heeft het niets met de manosphere te maken. Zijn ook vrouwen die er actief mee zijn/waren. 

De FIRE-beweging ging oorspronkelijk ook over bewust leven, uit de ratrace stappen, meer tijd voor jezelf en andere zaken. Niet over rijk worden.
Paradise schreef:
14-06-2026 22:10
Volgens mij is dat wel het idee van veel aanhangers van de FIRE-beweging.

Nu sober leven om later te kunnen doen wat je wilt. Het is vaak niet en en. Dus niet alles wat je wilt doen en de rest sparen.

En voor een gedeelte betekent dat ook de rest van je leven relatief sober leven.

Als je wil stoppen met werken op je 40ste heb je heel veel geld nodig. Of op je 50ste. Dan kun je niet alleen maar uit beleggingen halen.

Het gaat dus wel degelijk om het onzeggen van allerlei zaken in het heden.
Waarschijnljjk valt dat dan gewoon onder: verstandig gedrag. En alles wat je er eerder financieel mee onafhankelijk bent mooi meegenomen, zoiets.
cognac schreef:
14-06-2026 22:29
Waarschijnljjk valt dat dan gewoon onder: verstandig gedrag. En alles wat je er eerder financieel mee onafhankelijk bent mooi meegenomen, zoiets.
Het gaat volgens veel aanhangers echt veel verder dan dat.

Dus: zo min mogelijk uitgeven.

Niet voor alle aanhangers. Maar daar ging het oorspronkelijk wel om.
Paradise schreef:
14-06-2026 22:31
Het gaat volgens veel aanhangers echt veel verder dan dat.

Dus: zo min mogelijk uitgeven.

Niet voor alle aanhangers. Maar daar ging het oorspronkelijk wel om.
Ja, in dat geval snap ik het commentaar wel een beetje van de mensen die hier kritiek op uitten. Dat het ook wel belangrijk is om in het nu te leven en genieten, want je weet ook niet hoe oud je mag worden.
cognac schreef:
14-06-2026 21:59

Mensen zetten geld opzij (sparen of beleggen) dat ze over hebben.
Om iets over te hebben moet je vaak wel iets laten natuurlijk :) .

Ik had, toen ik op kantoor zat, een vast koffie tentje bij Bank station. Maar nog voor COVID was een bakkie koffie al £6 en toen dat £7 werd kwam ik er ook niet meer. Met mijn uurtarief destijds en de lengte van het project kon ik het wel betalen, maar ik vond het van de zotte zo elke dag.
cognac schreef:
14-06-2026 22:38
Ja, in dat geval snap ik het commentaar wel een beetje van de mensen die hier kritiek op uitten. Dat het ook wel belangrijk is om in het nu te leven en genieten, want je weet ook niet hoe oud je mag worden.
Ik denk dat het belangrijk is om daarin een balans te vinden. Enerzijds verstandig zijn, maar anderzijds ook kunnen genieten, want sparen om te sparen is suf. Dan heb je misschien wel geld, maar het geld heeft jou ook.
cognac schreef:
14-06-2026 22:38
Voor een gedeelte van de aanhangers gaat het er ook om om op een andere manier in het hier en nu te leven.

Ik ken mensen die nooit op vakantie gaan, geen auto hebben, nooit uit eten gaan, maar tevreden zijn omdat ze slechts 2 dagen hoeven te werken. Voor de rest is het rustig leven, lezen, wandelen etc.

Als je dat de rest van je leven volhoudt, hoef je veel minder te werken en heb je minder vermogen en inkomen nodig.

En ik vind dat daar best wat in zit. Want ook dat is een vorm van vrijheid.
Paradise schreef:
14-06-2026 22:47
Voor een gedeelte van de aanhangers gaat het er ook om om op een andere manier in het hier en nu te leven.

Ik ken mensen die nooit op vakantie gaan, geen auto hebben, nooit uit eten gaan, maar tevreden zijn omdat ze slechts 2 dagen hoeven te werken. Voor de rest is het rustig leven, lezen, wandelen etc.

Als je dat de rest van je leven volhoudt, hoef je veel minder te werken en heb je minder vermogen en inkomen nodig.

Zolang je niet afhankelijk bent van anderen vind ik dat helemaal prima: mijn keuze zou het niet zijn, daarvoor hang ik toch teveel aan luxe, maar prima als je die afweging wil maken.
Baggal schreef:
14-06-2026 22:50
Zolang je niet afhankelijk bent van anderen vind ik dat helemaal prima: mijn keuze zou het niet zijn, daarvoor hang ik toch teveel aan luxe, maar prima als je die afweging wil maken.
Ja vind ik ook.

De beweging is ontstaan in de jaren negentig als reactie op mensen die veel verdienden, maar ook veel uitgaven.

En ook die mensen ken ik: die verdienen veel, maar gaan ook wekelijks uit eten, vaak weekendjes weg, veel geld aan kleding en interieur, elke 3 jaar een nieuwe auto etc.

De FIRE-beweging gaat om anders kijken naar de waarde en rol van geld en geld uitgeven in je leven.
Een vriendin krijgt binnen nu en 10 jaar een ruime erfenis. Dan wil ze stoppen met werken en het tot haar pensioen met dat geld uitzitten. Aangezien ze nog niet zo oud is, heeft ze dan echt niet zoveel te besteden. Ze zal er niet op achteruit gaan ten opzichte van nu, maar ze leeft in vergelijking met anderen toch al best sober. Ze heeft alleen een bloedhekel aan werken.
Ik gaf vroeger meer uit dan nu. Ik heb wel dingen waar ik het makkelijker aan uitgeef, maar meestal zijn dat duurzame dingen die lang meegaan. Even £150+ per persoon aftikken voor een etentje is voor mij niet zo nodig. Ik drink ook niet en vind het overtrokken.
KamilleT schreef:
14-06-2026 22:58
Een vriendin krijgt binnen nu en 10 jaar een ruime erfenis. Dan wil ze stoppen met werken en het tot haar pensioen met dat geld uitzitten. Aangezien ze nog niet zo oud is, heeft ze dan echt niet zoveel te besteden. Ze zal er niet op achteruit gaan ten opzichte van nu, maar ze leeft in vergelijking met anderen toch al best sober. Ze heeft alleen een bloedhekel aan werken.
Ik vind het op de een of andere manier een beetje gênant om je op voorhand rijk te rekenen, al weet je dat het er waarschijnlijk aankomt…
Paradise schreef:
14-06-2026 22:47

Eens, maar een balans is tijdelijk. Ik heb een vriendin die al zeker 10 jaar zo leeft, maar deze vorm van vrijheid vraagt altijd flexibiliteit. Want een pechgeval en ze moet ineens wel heel direct een beroep doen op haar sociale kring of zoals nu toch weer 4 dagen werken. Maar zij pakt dat dan zonder morren aan. De autonomie en rust vind ik echt bewonderenswaardig, waar ik die nog niet vindt en stiekem ook merk dat een deel van mijn identiteit ook wel in mijn werk zit. Werk leuk vinden is 1 ding, maar je identiteit of trots eraan verbinden is wel een tweede. Ik kan dat pas iets meer loslaten in ons geval met 7 jaar aan uitgaven als reserve en zij heeft dat niet eens nodig.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven