Financial independence, retire early (FIRE)
vrijdag 12 juni 2026 om 09:05
Zijn hier mensen bezig met FIRE, en die het leuk zouden vinden om daar zo nu en dan over te kletsen?
Ik snuffel wel eens op r/DutchFIRE op Reddit, maar ik heb het idee dat daar vooral veel mannen zitten, vaak met gigantische salarissen.
Misschien zijn hier ook wel vrouwen actief bezig met FIRE (maar mannen zijn natuurlijk ook welkom!)
En ook als je 'gewoon' serieus bezig bent met de financiele kant van het leven maar niet zo zeer behoefte hebt aan vroegpensioen of financiele onafhankelijkheid lijkt het me leuk om ervaringen/tips uit te wisselen.
Ik snuffel wel eens op r/DutchFIRE op Reddit, maar ik heb het idee dat daar vooral veel mannen zitten, vaak met gigantische salarissen.
Misschien zijn hier ook wel vrouwen actief bezig met FIRE (maar mannen zijn natuurlijk ook welkom!)
En ook als je 'gewoon' serieus bezig bent met de financiele kant van het leven maar niet zo zeer behoefte hebt aan vroegpensioen of financiele onafhankelijkheid lijkt het me leuk om ervaringen/tips uit te wisselen.
maandag 15 juni 2026 om 08:24
Voor veel mensen betekent Fire dat je bewust met je uitgaven omgaat, materialisme enigszins los kan laten en het resterende geld belegt. Het traditionele concept was wellicht zo veel mogelijk werken, zo zuinig mogelijk leven en het resterende beleggen, maar ik hoor bijna niemand meer die het zo opvat.
Het is inmiddels geëvolueerd naar allerlei vormen van Fire zoals BaristaFire, een mildere variant waarbij je bijvoorbeeld je vermogen inzet om je vaste lasten te dekken en met een kleine leuke baan je extra uitgaven bekostigt.
Ook zie ik dat veel mensen de focus hebben op slim werken ipv veel werken en zeker wel geld uitgeven, alleen aan zaken die ze belangrijk vinden. Voor de man/ vrouw met de gewone baan zal vaker de traditionele vorm van toepassing zijn.
Het is inmiddels geëvolueerd naar allerlei vormen van Fire zoals BaristaFire, een mildere variant waarbij je bijvoorbeeld je vermogen inzet om je vaste lasten te dekken en met een kleine leuke baan je extra uitgaven bekostigt.
Ook zie ik dat veel mensen de focus hebben op slim werken ipv veel werken en zeker wel geld uitgeven, alleen aan zaken die ze belangrijk vinden. Voor de man/ vrouw met de gewone baan zal vaker de traditionele vorm van toepassing zijn.
maandag 15 juni 2026 om 08:34
Dit hebben we nu al bereikt. Moet zeggen dat onze vaste lasten erg laag zijn, dus we hoeven er niet veel voor te doen.Het is inmiddels geëvolueerd naar allerlei vormen van Fire zoals BaristaFire, een mildere variant waarbij je bijvoorbeeld je vermogen inzet om je vaste lasten te dekken en met een kleine leuke baan je extra uitgaven bekostigt.
Eerste huis gekocht toen we nog heel jong waren op het absolute dieptepunt voor een zeer lage prijs. Flink klussen en opknappen, daardoor 2 ton meer voor kunnen krijgen. Daarna een iets duurder huis gekocht (niet exorbitant) met de allerlaagste rente.
Inmiddels het huis bijna afbetaald en we betalen nog maar een paar honderd euro en bijna geen energiekosten omdat we hebben geïnvesteerd in verduurzaming.
Kinderen gaan niet naar de opvang, we hebben geen dure hobby’s en drinken en roken niet. Veel dingen houden we simpel, niet allerlei abonnementen, of dure telefoons en we geven niet om dure kleding, auto’s (hebben er maar één) spullen voor in huis en meer van die ongein. Maar dit doen we niet bewust om geld te besparen, maar omdat het ons niet boeit.
We werken beide maar 24 uur in banen die we ontzettend leuk vinden en die we niet zouden opgeven al zouden we er geen geld voor krijgen. We genieten nu volop van onze kinderen die nog klein zijn en hebben alsnog genoeg geld voor vakantie, weekendjes weg en etentjes en uitjes.
maandag 15 juni 2026 om 08:49
Maar dan ben je toch als "vanzelf" op weg naar die positie van financieel onafhankelijk zijn en vervroegd met pensioen kunnen? Als je zou willen dan he, maar het zou dan toch een optie kunnen zijn? Dit is wat ik bedoelde en klinkt ongeveer als ons leven. We werken niet hard en laten er - zover ik weet - niks voor. Vind ook niet dat we sober leven en we genieten van het nu.LiviaMae schreef: ↑15-06-2026 08:34Dit hebben we nu al bereikt. Moet zeggen dat onze vaste lasten erg laag zijn, dus we hoeven er niet veel voor te doen.
Eerste huis gekocht toen we nog heel jong waren op het absolute dieptepunt voor een zeer lage prijs. Flink klussen en opknappen, daardoor 2 ton meer voor kunnen krijgen. Daarna een iets duurder huis gekocht (niet exorbitant) met de allerlaagste rente.
Inmiddels het huis bijna afbetaald en we betalen nog maar een paar honderd euro en bijna geen energiekosten omdat we hebben geïnvesteerd in verduurzaming.
Kinderen gaan niet naar de opvang, we hebben geen dure hobby’s en drinken en roken niet. Veel dingen houden we simpel, niet allerlei abonnementen, of dure telefoons en we geven niet om dure kleding, auto’s (hebben er maar één) spullen voor in huis en meer van die ongein. Maar dit doen we niet bewust om geld te besparen, maar omdat het ons niet boeit.
We werken beide maar 24 uur in banen die we ontzettend leuk vinden en die we niet zouden opgeven al zouden we er geen geld voor krijgen. We genieten nu volop van onze kinderen die nog klein zijn en hebben alsnog genoeg geld voor vakantie, weekendjes weg en etentjes en uitjes.
Jij ziet financiële onafhankelijkheid (willen) bereiken alleen als je er offers voor moet brengen als in: geen leuke dingen meer doen (ook de relatief goedkope niet) of alleen met keihard werken? Zou jij jezelf over een paar jaar niet als financieel onafhankelijk beschouwen?
maandag 15 juni 2026 om 09:11
Ja, dat is precies wat ik bedoel.cognac schreef: ↑14-06-2026 21:59Ja uiteraard is dat net zo goed. Maar iemand schreef hierboven dat mensen zich gingen ontzeggen. Maar ontzeggen gaat toch vooral over dingen die je wel zou willen maar bewust niet doet. Ik ontzeg mijzelf naar mijn weten geen boot, paard of duur horloge als ik toch al geen boot, paard of duur horloge wilde. Dus ik zou niet weten waarom of voor wie FIRE te maken heeft met (jezelf) dingen ontzeggen. Daar is volgens mij meestal geen sprake van. Mensen zetten geld opzij (sparen of beleggen) dat ze over hebben.
maandag 15 juni 2026 om 09:17
Ik denk dat het helemaal geen probleem is om jezelf soms financieel dingen te ontzeggen. Iedereen heeft ook een ander inkomen dus dan zouden de mensen met meer geld altijd gelukkiger moeten zijn omdat ze meer kunnen en daar geloof ik niet zo in. Dat gezegd hebbende geloof ik ook niet in je alles ontzeggen maar ik denk dat er ongemerkt veel geld lekt naar dingen die niet perse gelukkig maken. Ga ik met mij gezin van vijf in de haast naar een pannenkoeken restaurant en ben ik toch al snel veel geld kwijt of doe ik dat niet en spaar ik dat liever uit voor een dagje Efteling.... Dan doe ik liever het laatste.
Het is denk ik een beetje zoals met eten, je kan nou eenmaal niet alles eten waar je zin in hebt want dat heeft gevolgen voor je gezondheid.
Het is denk ik een beetje zoals met eten, je kan nou eenmaal niet alles eten waar je zin in hebt want dat heeft gevolgen voor je gezondheid.
maandag 15 juni 2026 om 10:07
Waar ik moeite mee heb is de manier waarop mannen ermee bezig zijn (op Reddit), ook als ze een gezin hebben met jonge kinderen. Voor hen betekent het heel veel werken (60+) uur en sober leven, dus geen gezellige uitjes met het gezin, of op vakantie gaan.cognac schreef: ↑15-06-2026 08:49Maar dan ben je toch als "vanzelf" op weg naar die positie van financieel onafhankelijk zijn en vervroegd met pensioen kunnen? Als je zou willen dan he, maar het zou dan toch een optie kunnen zijn? Dit is wat ik bedoelde en klinkt ongeveer als ons leven. We werken niet hard en laten er - zover ik weet - niks voor. Vind ook niet dat we sober leven en we genieten van het nu.
Jij ziet financiële onafhankelijkheid (willen) bereiken alleen als je er offers voor moet brengen als in: geen leuke dingen meer doen (ook de relatief goedkope niet) of alleen met keihard werken? Zou jij jezelf over een paar jaar niet als financieel onafhankelijk beschouwen?
Dan mis je dus de periode waarin je kinderen jong zijn, laat je al je onbetaalde werk door anderen oplossen en geniet je veel minder van het leven, omdat je bezig bent met de toekomst, die misschien nooit gaat komen. Ik vind dat echt zonde van al die jonge levens die totaal opgeslokt worden door FIRE.
maandag 15 juni 2026 om 10:37
Wij zijn nu met pensioen maar hebben wat eerder kunnen stoppen.
We hebben beleggingen en crypto maar beide levert niet heel veel op.
Ons huis daarentegen was een goede investering, we hebben ook fanatiek versneld afgelost.
Daarbij leven wij bewust ( qua voeding en kleding )
We geven bewust uit maar genieten ook, gaan regelmatig op vakantie
We geven vrijwel niets uit aan horeca, dat kost veel geld en heeft voor ons geen meerwaarde ,ook op vakantie ziten we gewoon op een bankje en niet op een terras.
investeren in verduurzaming dat doen we zeker.
We hebben nu ons spaargeld weggezet voor 7%,even zoeken er zijn meerdere mogelijkheden.
Eerder stoppen met werken is heel leuk. Maar vergeet niet ook nu te genieten , je weet niet of je je pensioen leeftijd wel haalt
Ons huis daarentegen was een goede investering, we hebben ook fanatiek versneld afgelost.
We geven vrijwel niets uit aan horeca, dat kost veel geld en heeft voor ons geen meerwaarde ,ook op vakantie ziten we gewoon op een bankje en niet op een terras.
We hebben nu ons spaargeld weggezet voor 7%,even zoeken er zijn meerdere mogelijkheden.
Eerder stoppen met werken is heel leuk. Maar vergeet niet ook nu te genieten , je weet niet of je je pensioen leeftijd wel haalt
maandag 15 juni 2026 om 10:52
Ik weet zeker dat heel veel forummers willen weten waar je op dit moment 7% rente krijgt op je euro's.Gerbera schreef: ↑15-06-2026 10:37Wij zijn nu met pensioen maar hebben wat eerder kunnen stoppen.
maandag 15 juni 2026 om 10:58
Dit ben ik wel met je eens naar volgens mij is dat een specifieke doelgroep. En degenen die dit wel machtig interessant vindt en aanspreekt is ook een specifieke doelgroep. Betekent niet dat iedereen zo is.LiviaMae schreef: ↑15-06-2026 10:07Waar ik moeite mee heb is de manier waarop mannen ermee bezig zijn (op Reddit), ook als ze een gezin hebben met jonge kinderen. Voor hen betekent het heel veel werken (60+) uur en sober leven, dus geen gezellige uitjes met het gezin, of op vakantie gaan.
Dan mis je dus de periode waarin je kinderen jong zijn, laat je al je onbetaalde werk door anderen oplossen en geniet je veel minder van het leven, omdat je bezig bent met de toekomst, die misschien nooit gaat komen. Ik vind dat echt zonde van al die jonge levens die totaal opgeslokt worden door FIRE.
maandag 15 juni 2026 om 11:30
Beetje googelen , er zijn meerdere mogelijkheden, wel wat meer risico en minimale inleg een ton en t staat 3 jaar vast.
Maar de rente wordt keurig elke maand uitbetaald. Wij zijn erg tevreden.risico s zijn trouwens afgedekt, maar t is geen bank.
maandag 15 juni 2026 om 11:51
Hoeveel geld heb je nodig? En waarom denk je dat alleen met beleggingen dit niet mogelijk is?
Veel mensen denken dat dit niet mogelijk is omdat zij niet begrijpen hoe het werkt.
Andere mensen kiezen om te geloven dat dit niet mogelijk is omdat zij niet willen leren hoe het werkt (en omdat zij niks willen veranderen in hun leven).
Ik zeg niet dat het voor iedereen haalbaar is, maar veel mensen in Nederland (vooral als ze met zijn tweeën wonen, en maar 1x (merdendeel van) vaste lasten moeten betalen) zullen blij verrast zijn als ze eenmaal de berekening gaan maken.
maandag 15 juni 2026 om 11:56
Ik verdien niet genoeg en geef te veel uit om FIRE te zijn of te worden.
Ik leef namelijk NU. Ik ga elk jaar op een mooie lange vakantie en nog twee of drie stedentripjes. Die ga ik niet laten liggen zodat ik later misschien eerder kan stoppen met werken.
Zou me doodvervelen als ik niet meer werkte.
Als ik multimiljonair wordt bij de Postcodeloterij ga ik misschien wat minder werken. Werk nu fulltime.
Ik leef namelijk NU. Ik ga elk jaar op een mooie lange vakantie en nog twee of drie stedentripjes. Die ga ik niet laten liggen zodat ik later misschien eerder kan stoppen met werken.
Zou me doodvervelen als ik niet meer werkte.
Als ik multimiljonair wordt bij de Postcodeloterij ga ik misschien wat minder werken. Werk nu fulltime.
maandag 15 juni 2026 om 11:57
Helemaal eens, het eerste wat ik mijn kinderen ga adviseren is direct starten met derde pijler pensioen beleggen als ze boven de AOW grens verdienen. Wat ze mogen inleggen zullen wij dan schenken, zal niet veel zijn in het begin. Je hebt online een helemaal rekentools en vroeg beginnen is het belangrijkst.ERIF schreef: ↑15-06-2026 11:51Hoeveel geld heb je nodig? En waarom denk je dat alleen met beleggingen dit niet mogelijk is?
Veel mensen denken dat dit niet mogelijk is omdat zij niet begrijpen hoe het werkt.
Andere mensen kiezen om te geloven dat dit niet mogelijk is omdat zij niet willen leren hoe het werkt (en omdat zij niks willen veranderen in hun leven).
Ik zeg niet dat het voor iedereen haalbaar is, maar veel mensen in Nederland (vooral als ze met zijn tweeën wonen, en maar 1x (merdendeel van) vaste lasten moeten betalen) zullen blij verrast zijn als ze eenmaal de berekening gaan maken.
maandag 15 juni 2026 om 12:08
Ik weet prima hoe het werkt.ERIF schreef: ↑15-06-2026 11:51Hoeveel geld heb je nodig? En waarom denk je dat alleen met beleggingen dit niet mogelijk is?
Voor veel mensen is het niet haalbaar. Voor de meeste mensen zelfs niet.
maandag 15 juni 2026 om 12:15
maandag 15 juni 2026 om 12:18
Pensioen-beleggen is toch vooral interessant als je pas rond je pensioengerechtigde leeftijd laat uitkeren?TiumPerfectum schreef: ↑15-06-2026 11:57Helemaal eens, het eerste wat ik mijn kinderen ga adviseren is direct starten met derde pijler pensioen beleggen als ze boven de AOW grens verdienen. Wat ze mogen inleggen zullen wij dan schenken, zal niet veel zijn in het begin. Je hebt online een helemaal rekentools en vroeg beginnen is het belangrijkst.
Dat heeft toch niets te maken met eerder stoppen met werken of aanzienlijk minder werken voor je die leeftijd hebt bereikt?
En waarom is dat überhaupt het eerste advies dat je gaat geven? De meeste mensen hebben een normaal pensioen, naast hun AOW.
maandag 15 juni 2026 om 12:23
Dit vind ik een hele mooie post en dit herken ik van thuis: sober, weinig uitjes en evenmin met het gezin op vakantie willen gaan. Als gezin hebben wij nooit samen in een vliegtuig gezeten. Als kind dacht dat we het niet zo breed hadden, ondanks het huis. Ging naar een school in een kakkineuze buurt, maar mijn vader gaf niets om kleding of een auto en we waren dus een beetje anders.LiviaMae schreef: ↑15-06-2026 10:07Waar ik moeite mee heb is de manier waarop mannen ermee bezig zijn (op Reddit), ook als ze een gezin hebben met jonge kinderen. Voor hen betekent het heel veel werken (60+) uur en sober leven, dus geen gezellige uitjes met het gezin, of op vakantie gaan.
En toen mijn vader eenmaal met pensioen ging had hij een flinke appel voor de dorst gespaard, onroerend goed en een enorme aandelen portefeuille. En toen werd hij (weer) ernstig ziek. Zo zelfs dat hij niet meer kon eten en spreken. Daar zit je dan met je geld en jezelf dingen ontzeggen. Soms komt later gewoon eerder of gebeuren er dingen waardoor je niet kunt genieten.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 15 juni 2026 om 12:28
De meeste mensen overleven dat wel: een jeugd zonder in een vliegtuig te hebben gezeten als gezin.Baggal schreef: ↑15-06-2026 12:23Dit vind ik een hele mooie post en dit herken ik van thuis: sober, weinig uitjes en evenmin met het gezin op vakantie willen gaan. Als gezin hebben wij nooit samen in een vliegtuig gezeten. Als kind dacht dat we het niet zo breed hadden, ondanks het huis. Ging naar een school in een kakkineuze buurt, maar mijn vader gaf niets om kleding of een auto en we waren dus een beetje anders.
En toen mijn vader eenmaal met pensioen ging had hij een flinke appel voor de dorst gespaard, onroerend goed en een enorme aandelen portefeuille. En toen werd hij (weer) ernstig ziek. Zo zelfs dat hij niet meer kon eten en spreken. Daar zit je dan met je geld en jezelf dingen ontzeggen. Soms komt later gewoon eerder of gebeuren er dingen waardoor je niet kunt genieten.
maandag 15 juni 2026 om 12:31
Jawel. Maar je mist het punt dat ik maakte: mijn vader hield niet van vakanties. Misschien een weekje kamperen. Evenmin gaf hij om kleding of een dure auto. Als je je kinderen dan naar een kakkineuze school doet (vanwege de academische prestaties) dan voel je je al snel een outcast. Als je de mogelijkheid hebt om ook te kunnen genieten is het jammer wanneer je niet kunt genieten omdat je meer plezier beleeft aan sparen als doel. Geld is een middel. En ik had liever gezien dat hij er van had kunnen genieten en herinneringen had kunnen maken (en nee dat is niet alleen in een vliegtuig zitten natuurlijk).
baggal wijzigde dit bericht op 15-06-2026 12:34
14.02% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 15 juni 2026 om 12:33
Ik kom waarschijnlijk uit een heel ander milieu.Baggal schreef: ↑15-06-2026 12:31Jawel. Maar je mist het punt dat ik maakte: mijn vader hield niet van vakanties. Misschien een weekje kamperen. Evenmin gaf hij om kleding of een dure auto. Als je je kinderen dan naar een kakkineuze school doet (vanwege de academische prestaties) dan voel je je al snel een outcast. Als je de mogelijkheid hebt om ook te kunnen genieten is het jammer wanneer je niet kunt genieten omdat je meer plezier hebt aan sparen.
Want gaat genieten om kleding en een dure auto? Een week op vakantie was voor ons ook vaak alles wat haalbaar was. Ergens in de buurt.
Dat is toch juist prachtig? Mensen met geld maar in een oude barrel? Zo doet oud geld het toch vaker?
maandag 15 juni 2026 om 12:38
Maar het is ook niet zo dat je er per se zo'n gladde Reddit-jongen voor moet worden die zich helemaal heeft verdiept in beleggen of crypto en zich helemaal uit de naad werkt. Of dat je een soort greenevelien of een eenvoudige teunie (ik geloof dat dit twee namen zijn uit de bloggers wereld met een hele sobere levensstijl, niet eens met FIRE als doen) moet worden die nooit nieuwe kleding kopen, niet vliegen, bijna geen spullen hebben en de verwarming nooit hoger dan 14 graden hebben.
maandag 15 juni 2026 om 12:39
Ik denk het. Mijn ouders waren zeer vermogend maar leefde daar niet naar omdat er alleen maar gespaard en sober geleefd werd. Kachel ging ook op 18 graden, huidige badkamer zit er al 55 jaar in bijvoorbeeld.
Als ze de mogelijkheden niet hadden was het een heel ander verhaal geweest natuurlijk, maar dan waren we ook niet naar die kakkineuze school gegaan vermoed ik. Mijn tante zegt altijd over haar broer: zo rijk, maar zo arm.
maandag 15 juni 2026 om 12:40
Jawel, maar het vinden van een balans is ook belangrijk. Je leeft niet alleen maar voor later hè? Want wat als later nou een keer eerder komt…?
maandag 15 juni 2026 om 12:41
Maar als je er niet van houdt dan is het toch niet gek dat je daar ook geen geld aan uitgeeft?Baggal schreef: ↑15-06-2026 12:31Jawel. Maar je mist het punt dat ik maakte: mijn vader hield niet van vakanties. Misschien een weekje kamperen. Evenmin gaf hij om kleding of een dure auto. Als je je kinderen dan naar een kakkineuze school doet (vanwege de academische prestaties) dan voel je je al snel een outcast. Als je de mogelijkheid hebt om ook te kunnen genieten is het jammer wanneer je niet kunt genieten omdat je meer plezier beleeft aan sparen als doel. Geld is een middel. En ik had liever gezien dat hij er van had kunnen genieten en herinneringen had kunnen maken (en nee dat is niet alleen in een vliegtuig zitten natuurlijk).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in