Geld & Recht alle pijlers

Financial independence, retire early (FIRE)

12-06-2026 09:05 383 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn hier mensen bezig met FIRE, en die het leuk zouden vinden om daar zo nu en dan over te kletsen?

Ik snuffel wel eens op r/DutchFIRE op Reddit, maar ik heb het idee dat daar vooral veel mannen zitten, vaak met gigantische salarissen.
Misschien zijn hier ook wel vrouwen actief bezig met FIRE (maar mannen zijn natuurlijk ook welkom!)

En ook als je 'gewoon' serieus bezig bent met de financiele kant van het leven maar niet zo zeer behoefte hebt aan vroegpensioen of financiele onafhankelijkheid lijkt het me leuk om ervaringen/tips uit te wisselen.
Ik denk dat het lastig is om te gaan realiseren nog als die box 3 belasting erdoorheen komt.
Met mijn huidige inkomen en leeftijd (40 jaar) is FIRE waarschijnlijk niet meer haalbaar. Daarnaast zijn we aangewezen op huur, waardoor het opbouwen van vermogen ook lastiger is geweest.

Wel ga ik bewust met geld om. We werken met verschillende spaarpotjes op onze spaarrekening, zodat we overzicht houden en gericht kunnen sparen voor verschillende doelen. Omdat ik af en toe van een gokje houd, investeren we maandelijks een vast bedrag in crypto.

Verder beleggen we bewust niet. Op sociale media en met name Instagram, lijkt het soms alsof iedereen belegt en daar veel succes mee behaalt, meestal is het een slecht teken als het zo word gepromoot. Bovendien zou ik erg onrustig worden als een groot deel van ons geld voor langere tijd vaststaat.

Mijn partner wacht op een WIA keuring dus ons inkomen is erg gedaald. Komende maanden gaan we uitvinden hoe realistisch ons kasboekje is.
Misschien heel stom om hardop te zeggen, maar ik ben hier niet zo mee bezig omdat mijn ouders rijk zijn. Daardoor verwacht ik voor mijn pensioen een grote erfenis.
Red_Velvet schreef:
12-06-2026 09:17
Ik denk dat het lastig is om te gaan realiseren nog als die box 3 belasting erdoorheen komt.
Dat is zeker een goed punt! Ik kijk daar vrij wat nuchter tegenaan. Ja, het gaat natuurlijk een stuk lastiger worden om vermogen op te bouwen met de voorgestelde box 3 belasting. Maar: FIRE worden is m.i. onder de streep niet meer dan genoeg geld hebben om eerder met pensioen te gaan. Er zijn in het verleden ook zat mensen geweest die nooit een cent hebben belegd, maar gewoon veel gespaard op de spaarrekening, en dan kun je alsnog FIRE worden. Maar langer duurt het dan meestal wel.

Over de grens gaan wonen blijft ook nog steeds een optie. Ik woon zelf al dicht bij België, en dat is echt iets dat ik zou overwegen over een jaar of 5.
Karrota schreef:
12-06-2026 09:34
Misschien heel stom om hardop te zeggen, maar ik ben hier niet zo mee bezig omdat mijn ouders rijk zijn. Daardoor verwacht ik voor mijn pensioen een grote erfenis.
Ik vind dat niet stom - fijn voor je 🙂🙏🏻
Ik ben hier al een aantal jaar mee bezig, maar de doelpaaltjes worden dankzij box 3 steeds verder verplaatst.
Mede daarom heb ik het idee wel een beetje opgegeven en zijn wij een tijdje geleden toch maar verhuisd naar ons duurdere droomhuis. Als ik dan toch lang moet werken, dan maar liever vanuit een mooie plek in plaats van vanuit ons krappe rijtjeshuis elke maand elke cent opzijzetten in afwachting van een vroegpensioen dat steeds onmogelijker wordt.

Soms fantaseer ik er nog wel over, maar ik denk dat we eigenlijk zouden moeten verhuizen naar een ander land om het daadwerkelijk mogelijk te kunnen maken. En ik zou mijn kinderen en ouders niet willen missen.

Ik werk er nu eigenlijk naar toe dat ik over een jaar of 8-10 mijn bedrijf kan verkopen, Daar ga ik niet schathemeltjerijk van worden, maar het geeft me dan wel de tijd en ruimte om nog een aantal jaar iets anders te gaan doen, dat wat meer maatschappelijke relevantie heeft. Daar hoef ik dan niet meer een heel hoog inkomen mee te verdienen, maar helemaal zonder actief inkomen rondkomen gaat, denk ik, niet meer lukken. Het lijkt mij dus wel leuk om dan nog een aantal jaren iets hulpverlenend-achtigs te doen in het verlengde van mijn vakgebied.
Blossom_86 schreef:
12-06-2026 09:23
Met mijn huidige inkomen en leeftijd (40 jaar) is FIRE waarschijnlijk niet meer haalbaar. Daarnaast zijn we aangewezen op huur, waardoor het opbouwen van vermogen ook lastiger is geweest.

Wel ga ik bewust met geld om. We werken met verschillende spaarpotjes op onze spaarrekening, zodat we overzicht houden en gericht kunnen sparen voor verschillende doelen. Omdat ik af en toe van een gokje houd, investeren we maandelijks een vast bedrag in crypto.

Verder beleggen we bewust niet. Op sociale media en met name Instagram, lijkt het soms alsof iedereen belegt en daar veel succes mee behaalt, meestal is het een slecht teken als het zo word gepromoot. Bovendien zou ik erg onrustig worden als een groot deel van ons geld voor langere tijd vaststaat.

Mijn partner wacht op een WIA keuring dus ons inkomen is erg gedaald. Komende maanden gaan we uitvinden hoe realistisch ons kasboekje is.
Wat rot van je man... en je hebt gelijk, een koopwoning is een gigantisch voordeel t.o.v. een huurwoning als het gaat om vermogen op te bouwen. Ik vind dat wel scheef altijd, het helpt niet met de vermogensongelijkheid.

Wel interessant om te horen dat in crypto belegt! Doe je verschillende crypto? Ik ben zelf toen ik nog studeerde, zo'n 10 jaar geleden, ook gestart met zo nu en dan bitcoin te kopen. Toen de koers vorig jaar zo gigantisch hoog stond, stond mijn 'investering' ook erg in het groen. Inmiddels doe ik voornamelijke 'saai' beleggen, via Meesman.

Met de huidige Bitcoinkoers sta ik onder de streep nog steeds in het groen, maar het totaal rendement over die 10 jaar is niet heel spannend te noemen.
Oh, en wat mij ook nog wel leuk lijkt.... stel dat ik mijn bedrijf kan verkopen aan een paar jonge opvolgers en dan op de achtergrond nog een beetje blijven bijspringen. Dat soort werk kan ik heel goed vanuit huis doen. En het lijkt mij dan echt heerlijk om dat in de wintermaanden vanaf de Canarische eilanden of zo te doen, een aantal uur per dag. Beetje combinatie van vakantie en toch nog mijn (leuke) werk doen en wat geld verdienen.
Karrota schreef:
12-06-2026 09:34
Helemaal niet stom, eerlijk dat je hiervoor uit durft te komen! Ik zie vaak op online fora toch enige jaloezie bij mensen naar boven komen als het over erfenissen gaat...

Mijn ouders zijn/waren niet arm, maar niet in die mate dat ik niet meer hoef te werken haha.
Mijn moeder is helaas te jong overleden. Mijn opa en oma zijn gelukkig nog kerngezond en ik hoop dat ze nog lang leven, maar ik zal dus wel rechtstreeks van hen erven (samen met mijn broer en tante). Dit neem ik wel mee in mijn berekeningen, hoe cru dat ook is.

Mijn vader gaat hopelijk nog wel 25+ jaar leven. Daar kan nog vanalles gebeuren (trouwen met een nieuwe vrouw, etc.). Van hem reken ik daarom niet op erfenis.
Dubbel.
overaldieren wijzigde dit bericht op 12-06-2026 09:51
99.14% gewijzigd
Dubbel.
Ik beleg al een aardige tijd en inmiddels is het best een aardig bedrag geworden. Daarnaast heb ik ook de mazzel dat er veel overwaarde op het huis zit (aflossing+waardestijging). Hier hebben we wel het plan te emigreren. Binnen een jaar of 2. Zal niet volledig FIRE zijn, maar wel hypotheekvrij en heb weinig inkomen nodig om te kunnen leven. Inkomsten zal straks vanuit verhuur komen. Is ook werk, dus helemaal FIRE is het niet, maar geen 2 fulltime banen meer en en stuk flexibeler in te delen.
Blossom_86 schreef:
12-06-2026 09:23
Omdat ik af en toe van een gokje houd, investeren we maandelijks een vast bedrag in crypto.

Ik exact andersom. Wil bewust (en ook principieel) niet investeren in crypto, bitcoin en weet ik veel wat, maar beleg wel.
Ja hier ook bezig met FIRE. De eerste focus was het aflossen van de woning en een beetje beleggen. Nu meer inzetten op beleggen, zowel pensioenbeleggen als normaal beleggen.

Alleen met de Box 3 belasting vind ik het toch wel lastig. Zal ik meer pensioenbeleggen (geen Box 3)? Maar dit komt ook niet vrij voor mijn AOW leeftijd, en mijn doel is ook juist eerder te kunnen stoppen met werken.

Beleggen is bij mij gewoon via ETFs van Vanguard AllWorld.
Riva123 schreef:
12-06-2026 09:42
Ik ben hier al een aantal jaar mee bezig, maar de doelpaaltjes worden dankzij box 3 steeds verder verplaatst.
Mede daarom heb ik het idee wel een beetje opgegeven en zijn wij een tijdje geleden toch maar verhuisd naar ons duurdere droomhuis. Als ik dan toch lang moet werken, dan maar liever vanuit een mooie plek in plaats van vanuit ons krappe rijtjeshuis elke maand elke cent opzijzetten in afwachting van een vroegpensioen dat steeds onmogelijker wordt.

Soms fantaseer ik er nog wel over, maar ik denk dat we eigenlijk zouden moeten verhuizen naar een ander land om het daadwerkelijk mogelijk te kunnen maken. En ik zou mijn kinderen en ouders niet willen missen.

Ik werk er nu eigenlijk naar toe dat ik over een jaar of 8-10 mijn bedrijf kan verkopen, Daar ga ik niet schathemeltjerijk van worden, maar het geeft me dan wel de tijd en ruimte om nog een aantal jaar iets anders te gaan doen, dat wat meer maatschappelijke relevantie heeft. Daar hoef ik dan niet meer een heel hoog inkomen mee te verdienen, maar helemaal zonder actief inkomen rondkomen gaat, denk ik, niet meer lukken. Het lijkt mij dus wel leuk om dan nog een aantal jaren iets hulpverlenend-achtigs te doen in het verlengde van mijn vakgebied.
Ik snap wat je zegt, dat de doelpaaltjes steeds verschoven worden, in grote mate door het box 3 verhaal. Dat werkt erg demotiverend. Ik snap dan ook helemaal dat je gewoon voor je droomhuis bent gegaan.
En: met een huis bouw je óók gewoon vermogen op. Daar zijn ook weer constructies voor t.z.t., een extra hypotheek bijvoorbeeld. Ik zie nooit zo het nut van op je 85ste sterven met een huis met 800k overwaarde (tenzij je kinderen hebt waarvan je het belangrijk vindt dat ze zo veel mogelijk erven natuurlijk).

Ik hoop dat je bedrijf erg succesvol wordt! Dat kan in het ondernemersschap wel eens sneller gaan dan je verwacht. Ik heb zelf helaas totaal geen ondernemersinstinct haha.
TinyTiny schreef:
12-06-2026 09:51
Ik beleg al een aardige tijd en inmiddels is het best een aardig bedrag geworden. Daarnaast heb ik ook de mazzel dat er veel overwaarde op het huis zit (aflossing+waardestijging). Hier hebben we wel het plan te emigreren. Binnen een jaar of 2. Zal niet volledig FIRE zijn, maar wel hypotheekvrij en heb weinig inkomen nodig om te kunnen leven. Inkomsten zal straks vanuit verhuur komen. Is ook werk, dus helemaal FIRE is het niet, maar geen 2 fulltime banen meer en en stuk flexibeler in te delen.
Gaaf, van het emigreren! Is het plan om dan ook volledig te stoppen met werken, dus niets erbij in het nieuwe land? En zijn de kosten voor het levensonderhoud lager in het land waar jullie naartoe willen, en was dat iets dat jullie hebben meegenomen in de overwegingen?
Ik heb drie kinderen, dus echt FIRE zal er niet snel inzitten. We geven nu nog enorm veel geld uit aan kinderopvang en straks waarschijnlijk aan studies.
Ook hebben we vorig jaar een groter (en dus duurder) huis gekocht, omdat we uit ons vorige huis gegroeid waren.

Dat gezegd hebbende zijn we wel actief bezig om onze vaste lasten omlaag te brengen om zo op den duur minder afhankelijk te worden van onze banen.

Ik ben wel benieuwd: zitten jullie helemaal op één lijn met jullie partners wat betreft jullie financiële plannen? Hier hebben we wel af en toe discussies omdat man het liefst extra geld investeert in de waardevermeerdering van het huis, terwijl ik liever de hypotheek aflos. Benieuwd hoe anderen daarmee omgaan.
essychan schreef:
12-06-2026 10:04
Ja hier ook bezig met FIRE. De eerste focus was het aflossen van de woning en een beetje beleggen. Nu meer inzetten op beleggen, zowel pensioenbeleggen als normaal beleggen.

Alleen met de Box 3 belasting vind ik het toch wel lastig. Zal ik meer pensioenbeleggen (geen Box 3)? Maar dit komt ook niet vrij voor mijn AOW leeftijd, en mijn doel is ook juist eerder te kunnen stoppen met werken.

Beleggen is bij mij gewoon via ETFs van Vanguard AllWorld.
Goed bezig!
Dat pensioenbeleggen vind ik zelf ook heel lastig... mijn FIRE-doel is om met ca. 50 jaar te stoppen met werken (evt. met een klein simpel baantje ernaast). Dus dat geld zit dan nog zeker 10 jaar vast in het pijler 3 pensioen, zelfs als ik eerder laat uitkeren. En als je het eerder laat uit moet het volgens mij uitgespreid worden over 20 jaar ná de AOW-leeftijd. Dus dan wordt dat tot zeg m'n negentigste uitgekeerd, terwijl ik ook een aardig werkgeverspensioen opbouw, én je krijgt dan (hopelijk) AOW, plus nog het 'vrije' vermogen dat je nog hebt, en tegen die tijd eventueel ook nog een erfenis. Terwijl je levenskosten op latere leeftijd vaak juist fors dalen.
Met in het achterhoofd dat mijn moeder op haar 57ste stierf...

Ik doe op dit moment daarom nog niet aan pensioenbeleggen. Maar in de toekomst misschien, voor het deel van mijn salaris dat (ooit) in de hoogste belastingschijf valt.
Via Mr. Money Mustache leerde ik een jaar of 10 geleden over FIRE. Vervroegd met pensioen was aanvankelijk mijn doel, maar inmiddels heb ik dat bijgesteld. Ik vind mijn werk namelijk erg leuk, en het is flexibel met veel thuiswerk. Dus voorlopig hoef ik nog niet zo nodig te stoppen.
Het bijgestelde doel was: wonen in een huis dat "voelt als vakantie", en ons leven zo inrichten dat het ook echt als vakantie voelt.
We zijn 5 jaar geleden naar dat "voelt-als-vakantie-huis" verhuisd.
Nu beleggen we nog door, en de wetenschap dat we bij ontslag niet zo snel in de problemen zouden komen is al heel fijn. Maar een heel concreet nieuw doel is er (nog) niet. Misschien kunnen we onze kinderen helpen zodra ze toe zijn aan een eigen huis.

Het helpt dat de dingen die we het liefste doen niet veel geld kosten en het daardoor wat makkelijker bleek om te sparen. En ik vind het leuk om bezig te zijn met de financiën, dat maakt het ook een leuke uitdaging.
OveralDieren schreef:
12-06-2026 10:08
Ik snap wat je zegt, dat de doelpaaltjes steeds verschoven worden, in grote mate door het box 3 verhaal. Dat werkt erg demotiverend. Ik snap dan ook helemaal dat je gewoon voor je droomhuis bent gegaan.
En: met een huis bouw je óók gewoon vermogen op. Daar zijn ook weer constructies voor t.z.t., een extra hypotheek bijvoorbeeld. Ik zie nooit zo het nut van op je 85ste sterven met een huis met 800k overwaarde (tenzij je kinderen hebt waarvan je het belangrijk vindt dat ze zo veel mogelijk erven natuurlijk).

Ik hoop dat je bedrijf erg succesvol wordt! Dat kan in het ondernemersschap wel eens sneller gaan dan je verwacht. Ik heb zelf helaas totaal geen ondernemersinstinct haha.
Nou, zo snel gaat dat niet. Ik heb dit bedrijf al bijna 25 jaar. Het is een heel solide bedrijf, maar in een beetje saaie bedrijfstak, waar weliswaar wel betaald wordt bij overname, maar het is ook erg people's business. In de praktijk heb ik al gezien dat het heel lastig is om het over te dragen. En ik vind het tzt belangrijker dat mijn klanten goed terechtkomen, dan dat ik er zelf heel veel aan overhoud en mijn bedrijf vervolgens binnen een paar jaar ten onder zie gaan, doordat de opvolgers en de klanten geen match zijn. Dat heb ik om mij heen al een aantal keer zien gebeuren en is zo zonde van alle opgebouwde kennis en kwaliteit van service. Dus ik hoop dat ik over een paar jaar iemand vindt, die het op termijn wil overnemen en dat we dan in een aantal jaar daarnaar toe kunnen werken. En als dat betekent dat ik er wat minder aan overhoud, dan is dat prima. Zeker als het zo goed loopt, dat ik op de achtergrond een deel van mijn werk nog kan blijven doen. Dat zou ik echt heel leuk vinden, want ik vind mijn vak gewoon heel interessant en zou het best missen als ik er niet meer elke dag mee bezig kan zijn. Alleen lijkt het me op termijn ook wel lekker om niet meer alle verantwoordelijkheid te dragen en wat vaker op vakantie te kunnen.
OveralDieren schreef:
12-06-2026 10:10
Gaaf, van het emigreren! Is het plan om dan ook volledig te stoppen met werken, dus niets erbij in het nieuwe land? En zijn de kosten voor het levensonderhoud lager in het land waar jullie naartoe willen, en was dat iets dat jullie hebben meegenomen in de overwegingen?
Ik wil het niet volledig stoppen met werken noemen, omdat verhuur ook zeker werk met zich mee brengt. Maar in principe geen gewone baan in loondienst meer. Misschien nog wel eens wat freelance opdrachten op afstand, maar dan omdat het leuk is, of voor af en toe wat extra's.

Levensonderhoud is iets goedkoper, maar scheelt niet veel. Woningen wel een stuk goedkoper. Voor ons was de overweging vooral hoe we willen leven en welke omgeving daarbij past (het platte Nederland dus niet) en of we ons er denken thuis te kunnen voelen (nu al vaak geweest en zijn nu ook actief zoekende voor een geschikte woning/ pand). Wel hebben we de kosten voor levensonderhoud meegenomen in de berekening of ons plan haalbaar is. We hebben gekeken naar prijzen vastgoed & onderhoud daarvan (veel kan dan zelf, want handig en geen vaste baan), verwachtte inkomsten uit huur (en wat als het tegen zit) en welke maandelijks uitgaven je daar hebt.

Het zal nooit 100% waterdicht zijn, maar wil zeker niet in zo'n ik vertrek verhaal terecht komen waarbij mensen denken met een halve ton wel even een landhuis te kunnen opknappen en ze er later achter komen dat dat totaal onrealistisch is.
OveralDieren schreef:
12-06-2026 09:05
Zijn hier mensen bezig met FIRE, en die het leuk zouden vinden om daar zo nu en dan over te kletsen?

Ik snuffel wel eens op r/DutchFIRE op Reddit, maar ik heb het idee dat daar vooral veel mannen zitten, vaak met gigantische salarissen.
Misschien zijn hier ook wel vrouwen actief bezig met FIRE (maar mannen zijn natuurlijk ook welkom!)

En ook als je 'gewoon' serieus bezig bent met de financiele kant van het leven maar niet zo zeer behoefte hebt aan vroegpensioen of financiele onafhankelijkheid lijkt het me leuk om ervaringen/tips uit te wisselen.
Hier mee bezig, maar al voordat ze het hebben geplaatst in een hokje als FIRE.

Pluk er nu veel vruchten van in de vorm van veel vrijheid, en nee ik heb geen salaris of extreen inkomen.

Bepaalde zaken zijn niet altijd financieel slim die de fire beweging doet ( maar dat is ieders eigen keus).

Tevens nog met opgroeiende kids dus duurste fase van het leven.

Je mag mij altijd contacten, gezellig!
Ik ben niet direct met FIRE bezig, maar wil wel financieel onafhankelijk zijn. Dat betekent voor mij dat ik de financiele vrijheid heb om keuzes te maken: eerder stoppen met werken,(tijdelijk) minder werken, ander werk, maar ook geld uitgeven aan bijv die dure vakantie zonder daardoor in problemen te komen. Verder ook financiele zekerheid en mogelijkheden aan kind doorgeven.

We hebben huis versneld afgelost, sparen en beleggen op lange termijn, daarnaast pensioenaanvulling. Door afgelost huis zijn onze maandlasten erg laag, dus genoeg financiele ruimte.

We geven dus aan sommige dingen veel geld uit, maar aan andere dingen weer heel weinig. Onze vorige auto was 13 jaar oud en weggedaan vanwege gebreken. Afgelopen jaren verre reizen gemaakt, waar we dan niet besparen op de belevenis. Het is juist die balans die fijn is.
CellarDoor schreef:
12-06-2026 10:25
Het bijgestelde doel was: wonen in een huis dat "voelt als vakantie", en ons leven zo inrichten dat het ook echt als vakantie voelt.
We zijn 5 jaar geleden naar dat "voelt-als-vakantie-huis" verhuisd.
Mooi doel. Eigenlijk zou ik nu al in zo'n soort huis willen investeren maar het probleem is een beetje dat ik niet echt goed weet wat ik wil. Of beter gezegd, wáár ik dat huis dan precies hebben wil.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven