Geld & Recht alle pijlers

Financieel onafhankelijk, (hoe) doe jij het?

08-12-2018 15:04 65 berichten
De titel zegt het al. Ben jij bezig met financieel onafhankelijk worden, of ben jij het al?
Hoe doe je dat? Wat is je plan?

Het betekent zoiets als alleen maar hoeven werken als je dat wil, omdat je je inkomsten automatisch binnenkrijgt, op welke manier dan ook.
Partner is bezig met aandelen. Ik ben bezig met passief inkomen genereren naast mijn baan (dmv eigen bedrijf). We zijn er pas net echt mee bezig maar ik vind het een interessant idee.
Alle reacties Link kopieren
Een andere manier dan ervoor werken heb ik niet. Ik ben wel gericht op het zo snel mogelijk aflossen van de hypotheek. Nog 8 jaar en dan is het ‘vrij’. Dan nog een x aantal jaar zoon door een studie slepen. Dan kan ik op mijn 50e met de helft qua inkomen toe en minder gaan werken. Misschien dat ik dan ook ergens een volkstuintje ga huren en daar eigen groente ga kweken.

Plan B is de Staatsloterij winnen :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
08-12-2018 15:05
Partner is bezig met aandelen. Ik ben bezig met passief inkomen genereren naast mijn baan (dmv eigen bedrijf). We zijn er pas net echt mee bezig maar ik vind het een interessant idee.

En in dat eigen bedrijf kun je werken wanneer je wil, omdat je toch inkomsten binnen krijgt?

Of is dat iets wat je op lange termijn hoopt te bereiken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
08-12-2018 15:09
En in dat eigen bedrijf kun je werken wanneer je wil, omdat je toch inkomsten binnen krijgt?

Of is dat iets wat je op lange termijn hoopt te bereiken?
Ja, en het levert nog geen inkomsten op nu hoor, maar op de langere termijn wel, is mijn inschatting. Het is werk in de categorie eenmalig iets maken en dan vaak verkopen, zeg maar. Overigens is het werk zelf mijn hobby, dus sowieso leuk om te doen.
lemoos2 schreef:
08-12-2018 15:09
Een andere manier dan ervoor werken heb ik niet. Ik ben wel gericht op het zo snel mogelijk aflossen van de hypotheek. Nog 8 jaar en dan is het ‘vrij’. Dan nog een x aantal jaar zoon door een studie slepen. Dan kan ik op mijn 50e met de helft qua inkomen toe en minder gaan werken. Misschien dat ik dan ook ergens een volkstuintje ga huren en daar eigen groente ga kweken.

Plan B is de Staatsloterij winnen :-D
Wij werken ook “gewoon” hoor. En hebben pensioen etc. Maar inderdaad meer aflossen op hypotheek doen we ook.
Ooit aandelen gehad.
Die zijn enorm gekelderd.
Nu geen aandelen meer.
Inkomsten automatisch binnenkrijgen lukt bijvoorbeeld als je royalty's hebt.
Een vriend van me krijgt regelmatig een bedragje op zijn rekening als het lied dat zijn opa (!) ooit heeft geschreven, weer is vertolkt.

Het is me nog niet gelukt om een mega-hit te schrijven.
We zijn nu bezig ons huis binnen 15 jaar af te lossen. Zonnepanelen op het dak om de kosten te drukken. Bitcoin op een goed moment kopen/ verkopen.

Over een jaar of 20 denk ik dat we zover zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren
We hebben een klushuis op een A locatie. Hypotheek is laag en lossen we hopelijk binnen 10 jaar af (is in elk geval het plan). Met klussen maken we het energiezuinig. We zetten dus in op minder vaste lasten.
COtweepuntnul schreef:
08-12-2018 15:11
Ja, en het levert nog geen inkomsten op nu hoor, maar op de langere termijn wel, is mijn inschatting. Het is werk in de categorie eenmalig iets maken en dan vaak verkopen, zeg maar. Overigens is het werk zelf mijn hobby, dus sowieso leuk om te doen.
Je rekent je dus al rijk.
Het klinkt alsof alleen rijk worden je doel is?
Ik vind dat iets totaal anders dan financieel onafhankelijk zijn. Ik heb daar toch een ander beeld bij.
Plan A is loterij winnen.
Plan B is 3 woningen afbetalen, zodat ik in 1 kan wonen en 2 kan verhuren.

Plan A is in volle uitvoering: ik koop meerdere keren per jaar een lot.
Plan B: helaas ben ik pas halverwege woning 1.

Kortom, ik ben nog wel even bezig.
Monchu69 schreef:
08-12-2018 15:16
Je rekent je dus al rijk.
Het klinkt alsof alleen rijk worden je doel is?
Ik vind dat iets totaal anders dan financieel onafhankelijk zijn. Ik heb daar toch een ander beeld bij.
Nee hoor. En daarnaast heb ik die inkomsten niet nodig dus het is extra, wat m.i. het idee is van financieel onafhankelijk zijn, geld "maken".

En nee dat is niet mijn hoofddoel. Of eigenlijk, als je rijk bent dan ben je ook redelijk financieel onafhankelijk over t algemeen. Dus misschien ook wel. Maar ik vind het geen probleem om mogelijk rijk(er) te worden.
Ja passief inkomen is een interessant iets caitriona. Inderdaad van royalties, vastgoed etc.
Ik heb mijn eigen zaak zo ingericht dat ik niet fulltime hoef te werken en de boel toch doordraait (en ik dus op mijn vrije dag ook geld verdien).
Stel dat ik mijn werk ooit zat word, dan verkoop ik mijn aandeel en steek ik dat in vastgoed.
Ik ben misschien wel financieel onafhankelijk :-[ Niet eerder bij nagedacht.

Toen ik naast mijn eerste bedrijf een tweede opzette, werd ik bij het eerste steeds meer overbodig. Nu gebeurt dat weer. Ik werkte te veel, besteed nu meer tijd aan mijzelf en gezin en de bedrijven lopen door.
Alle reacties Link kopieren
Er was ooit een Consuminderaars, knieperds en mustachians topic, waarin sommige mensen ook het doel hebben om FIRE te worden, maar het lukt me niet om het laatste deel (nr 6) te openen. Er is de laatste tijd sowieso niet echt meer ingeschreven volgens mij, maar je kan de delen terug lezen als je zin hebt.

Het is de laatste tijd wel veel in het nieuws, zie steeds meer artikelen over de FIRE beweging, dadelijk wordt het nog hip :P . Het barst van de finance bloggers en er zijn ook steeds meer meet-ups volgens mij.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Door t hebben van een YT kanaal wat nog veel bekeken word, maar in praktijk load ik eigenlijk niets meer up. Maar als ik 'zuinig' zou leven, kan ik daar prima van rondkomen.
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt dat je niet meer hoeft te werken?
Ons huis is al afgelost. Daarnaast hebben we geen idee wat we moeten doen met de ton die nog op onze rekening staat. Vakantiehuisje en dan verhuren? Aandelen?
Bitcoins wagen we ons niet aan.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Huis aflossen (nog 1 jaar te gaan :yes:) pand kopen en een deel ervan verhuren om passief inkomen te generen. Misschien verdiepen in beleggen i.p.v. sparen. Maandelijkse kosten zo laag mogelijk houden.
Wij willen niet to half 60 of nog ouder blijven werken. We zijn nu bezig met het kopen van een klein huisje of appartement. Dit gaan we verhuren. Over 20 jaar hopen we dat weer te verkopen. Van het geld willen we eerder stoppen met werken.
Verder hebben we beide een mooi pensioen opgebouwd. Nu hopen dat we onze pensioen leeftijd mogen halen.
Roxy21 schreef:
08-12-2018 15:38
Er was ooit een Consuminderaars, knieperds en mustachians topic, waarin sommige mensen ook het doel hebben om FIRE te worden, maar het lukt me niet om het laatste deel (nr 6) te openen. Er is de laatste tijd sowieso niet echt meer ingeschreven volgens mij, maar je kan de delen terug lezen als je zin hebt.


Komt omdat we al in deel 7 zitten denk ik :)
geld-recht/consuminderaars-knieperds-en ... #p28875215


Als ik TO begrijp bedoelt ze niet perse FIRE, ze heeft het over passief inkomen, terwijl een deel van de FIRE-beweging genoeg geld wil hebben om van te rentenieren, met als enige passieve inkomen dus het rendement van het eigen geld, op beleggingsrekeningen en zo. Er is wel overlap inderdaad. Zie een aantal van de bloggers in de OP van het Consumindertopic.
Ik doe elke maand met de staatsloterij mee, telt dat ook mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in principe de mogelijkheid om binnen een aantal jaren redelijk financieel onafhankelijk te zijn. Maar dat betekent dat ik nu heel erg zuinig moet leven om hopelijk in de toekomst leuke dingen te kunnen doen. Ik leef liever nu. Niemand weet hoe de wereld er over 10 jaar uit ziet. Misschien ben ik dan wel financieel onafhankelijk maar ziek waardoor ik er nog niks aan heb. Eerder met pensioen kunnen is ook geen heilige graal voor me. Als ik geld genoeg heb stop ik of ga ik minder werken. Als ik niet genoeg heb werk ik wel door. Dat zie ik dan wel.
Marana-- schreef:
08-12-2018 15:52
Komt omdat we al in deel 7 zitten denk ik :)
geld-recht/consuminderaars-knieperds-en ... #p28875215


Als ik TO begrijp bedoelt ze niet perse FIRE, ze heeft het over passief inkomen, terwijl een deel van de FIRE-beweging genoeg geld wil hebben om van te rentenieren, met als enige passieve inkomen dus het rendement van het eigen geld, op beleggingsrekeningen en zo. Er is wel overlap inderdaad. Zie een aantal van de bloggers in de OP van het Consumindertopic.
Beide bedoel ik. Ik vind werken leuk, maar weet niet hoe ik daar op mn 65e over denk ;-)

Ik zie passief inkomen als een manier voor mezelf om financieel onafhankelijk(er) te worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven