Geld & Recht alle pijlers

Financieel onafhankelijk, (hoe) doe jij het?

08-12-2018 15:04 65 berichten
De titel zegt het al. Ben jij bezig met financieel onafhankelijk worden, of ben jij het al?
Hoe doe je dat? Wat is je plan?

Het betekent zoiets als alleen maar hoeven werken als je dat wil, omdat je je inkomsten automatisch binnenkrijgt, op welke manier dan ook.
Ik krijg goede ideeën van dit topic. Ik zou een tweede huis kunnen kopen en dit verhuren aan een stuk of 6 studenten.

Laat ik ze alle 6 een euro of 600 betalen = 3600 euro. Na aftrek van de kosten blijft er toch een lekker bedrag over.
Alle reacties Link kopieren
Als je een tweede hypotheek van de bank kunt krijgen, moet je dat zeker doen Ikigai. Ik vind 600 p.p. voor een kamer wel wat veel hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Caitriona* schreef:
08-12-2018 15:15
Inkomsten automatisch binnenkrijgen lukt bijvoorbeeld als je royalty's hebt.
Een vriend van me krijgt regelmatig een bedragje op zijn rekening als het lied dat zijn opa (!) ooit heeft geschreven, weer is vertolkt.

Het is me nog niet gelukt om een mega-hit te schrijven.
Het beste schrijf je dan een lied voor tijdens begrafenissen a la 'waarheen, waarvoor' (Mieke Telkamp, 'blijf je dan bij mij" (Claudia de Brey) of "waarom nou jij" (Marco Borsato ). Die gaan eeuwen mee.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor; ik ben onafhankelijk. Ik zal niet lang dakloos of met honger rondlopen bedoel ik.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Ik ben er op verschillende manieren mee bezig; beleggen, het opbouwen van passief inkomen (in de toekomst mogelijk ook middels investeringen in vastgoed), maar ook 'simpele' dingen als mijn spaarpercentage verhogen.

Overigens vind ik vooral de HOT-variant interessant; Happy, Opportunity- and Time-rich. Ik ben ondernemer, dus verwacht dat ik altijd wel zal blijven werken. Maar er zit natuurlijk wel een enorm verschil tussen voor het geld werken/je over de kop werken, of dingen doen die je leuk vindt en daar ook geld mee verdienen.
LekkerLevenMetMinder punt NL > Over slim en bewust omgaan met je geld, met als resultaat meer geluk, rijkdom en vrijheid!
Madeliefjees schreef:
08-12-2018 15:43
Je bedoelt dat je niet meer hoeft te werken?
Ons huis is al afgelost. Daarnaast hebben we geen idee wat we moeten doen met de ton die nog op onze rekening staat. Vakantiehuisje en dan verhuren? Aandelen?
Bitcoins wagen we ons niet aan.
wow een ton
hoe krijg je dat voor elkaar ??
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het eigenlijk onmogelijk is om zeker van je inkomen te zijn. Als de economie instort dan is geld niet veel meer waard en zijn alleen de superrijken nog maar rijk. Die hebben hun naam, hun vrienden en connecties en dus de ingangen om opnieuw rijkdom te genereren omdat ze bij bepaalde groepen horen. Voor de middenstand en arbeiders wordt het lastig.

Laat het geld dus maar rollen voor zolang het nog kan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
chrys schreef:
08-12-2018 17:20
wow een ton
hoe krijg je dat voor elkaar ??
Erfenis misschien. :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
08-12-2018 17:20
wow een ton
hoe krijg je dat voor elkaar ??

Erfenis. Wel jammer dat ik nog 6 broers en zussen heb :rofl:
Nee hoor, geintje.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Naast werk heb ik een bedrijfje. Ik wil er niet al te veel over kwijt ivm privacy maar daarbij werk ik 2 maanden, en ontvang dan een fijne som. De overige 10 maanden van het jaar ben ik er niet tot heel weinig mee bezig en zijn er geen inkomsten, behalve dat ik iets uitleen waarvoor ik bijna niks hoef te doen en wel een goed bedrag per keer oplevert.
Daarnaast hebben wij nu een hele fijne woning midden in een grote stad in Nederland, wij willen gaan verhuizen en zijn voornemens deze te gaan verhuren aan starters uit de hogere klasse. Daarover zijn we nog met de bank om de tafel, we hebben daarvoor toestemming nodig, dus dat is nog even spannend.
-
Alle reacties Link kopieren
Ik (alleenverdiener, 1kind) los mijn huis versneld af met het geld dat ik maandelijks spaar. Als ik 45 ben ben ik daarmee klaar. Ik verhuur al een klein huisje dat van mij is daar heb ik al inkomen uit.

Het geld dat ik maandelijks kan sparen wordt alleen maar meer aangezien de hypotheeklasten dalen. Als het teveel wordt stop ik dit ook weer in vastgoed.

Zodra ik 55 ben laat ik mn pensioen ingaan en ben ik zo vrij als een vogel. Overigens denk ik niet dat ik stop met werken, maar doe ik alleen nog wat ik echt leuk vind.

Ook heb ik de nodige cryptocoins waar ik over een jaar of 20 weer eens naar ga kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net vandaag ons financiële plan weer geupdated en aangevuld met een Excel blad waarin we per maand voor de rest van ons leven de verwachtte inkomsten en uitgaves ingevuld hebben.

We zetten in op maximaal sparen door in het buitenland te werken en goed te verdienen, en minimale uitgaves door de emigratie en verkoop van ons huis in Nederland (geen kosten meer voor een huis, zorgverzekering, auto’s etc). Ons huis en zorgverzekering hier worden door de werkgever betaald. Persoonlijke uitgaves en vakanties zijn de enige kosten.

Erna zullen we de kosten/uitgaves beperkt houden door rond te gaan reizen, maar wel met een budget. Airbnb’s, goedkoop huren, en op huizen/dieren te passen. De eerste jaren hebben we dit budget hoger ingesteld, dan de jaren erna (als we wat ouder zijn).

Terugkeren naar Nederland zit niet in de planning.
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
08-12-2018 16:53
Het beste schrijf je dan een lied voor tijdens begrafenissen a la 'waarheen, waarvoor' (Mieke Telkamp, 'blijf je dan bij mij" (Claudia de Brey) of "waarom nou jij" (Marco Borsato ). Die gaan eeuwen mee.
Hoorde toevallig deze week op de radio dat als je lied op een begrafenis gedraaid wordt, daar niet voor betaald wordt via buma-rechten

Den dan eerder aan iets als last christmas van wham of bohemian rapsody
Vermogensrendementsheffing, lage spaarrentes, inflatie. Waarom zou je eigenlijk nog geld sparen? Ik ben maar een simpele vrouw en geen type voor ethisch foute beleggingsproducten, maar mijn brave asn-dingen zetten ook geen zoden aan de dijk.
Dus: ik heb echt geld genoeg, maar financieel onafhankelijk lijkt me een heel ander verhaal.
Mugske schreef:
08-12-2018 18:27
Hoorde toevallig deze week op de radio dat als je lied op een begrafenis gedraaid wordt, daar niet voor betaald wordt via buma-rechten

Den dan eerder aan iets als last christmas van wham of bohemian rapsody
Huh wat gek, hoef je geen royalties op een begrafenis te betalen?
Betty_Slocombe schreef:
08-12-2018 18:44
Vermogensrendementsheffing, lage spaarrentes, inflatie. Waarom zou je eigenlijk nog geld sparen? Ik ben maar een simpele vrouw en geen type voor ethisch foute beleggingsproducten, maar mijn brave asn-dingen zetten ook geen zoden aan de dijk.
Dus: ik heb echt geld genoeg, maar financieel onafhankelijk lijkt me een heel ander verhaal.
Nee sparen heeft weinig zin op het moment. Aandelen wel heb ik begrepen.
COtweepuntnul schreef:
08-12-2018 18:46
Nee sparen heeft weinig zin op het moment. Aandelen wel heb ik begrepen.
Ik heb geen zin in aandelen. Ten eerste is het een wereld die ik niet wil begrijpen, ten tweede is beleggen geen exacte wetenschap.
Betty_Slocombe schreef:
08-12-2018 18:49
Ik heb geen zin in aandelen. Ten eerste is het een wereld die ik niet wil begrijpen, ten tweede is beleggen geen exacte wetenschap.
Volgens mij is het ook niet verplicht hoor ;-)

Wat ik ook doe is crowdfunding via funding circle. Dan leen je een bedrag aan een specifiek bedrijf en een specifiek project en krijg je dat met rente (10 tot 15 procent) terug. Vind ik best een leuk concept.
Alle reacties Link kopieren
Huis afbetalen, en als de kinderen groter zijn verkopen we het en verhuizen naar een kleiner huis en kopen er een appartement voor de verhuur bij
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
08-12-2018 16:18
Ik krijg goede ideeën van dit topic. Ik zou een tweede huis kunnen kopen en dit verhuren aan een stuk of 6 studenten.

Laat ik ze alle 6 een euro of 600 betalen = 3600 euro. Na aftrek van de kosten blijft er toch een lekker bedrag over.
Zeker. Ik ben wel van plan om een normale huur te vragen, want ik woon in Amsterdam en daar zal wel veel krapte blijven en ik wil niet als een uitzuiger profiteren van de schaarste van anderen.
Ik wil ook helemaal geen huisbaas worden. Moet je bij nacht en ontij naar de stad rijden omdat die smeerlappen de afvoer verstopt hebben of met een feestje per ongeluk een ruit hebben ingetikt.
chrys schreef:
08-12-2018 17:20
wow een ton
hoe krijg je dat voor elkaar ??

Minder uitgeven dan er binnenkomt :idee:
Betty_Slocombe schreef:
08-12-2018 18:49
Ik heb geen zin in aandelen. Ten eerste is het een wereld die ik niet wil begrijpen, ten tweede is beleggen geen exacte wetenschap.


Waarom zit je in dit topic?
GlitterCupcake schreef:
08-12-2018 19:39
Waarom zit je in dit topic?
Waarom niet? Ik ben serieus op zoek naar een manier om mijn spaargeld zinnig weg te zetten anders dan door beleggen. Sparen levert geen geld meer op (dat kost me zelfs geld) en huisbaas wil ik niet worden. Wellicht dat iemand hier nog een goed idee heeft. Ik denk dat ik kattiger klonk dan ik bedoelde.
Wij zijn bezig om een nieuw huis te kopen en behouden ons huidige appartement. Dit gaan we kortstondig verhuren aan mensen die projectmatig in de stad werken, via een bureau. Zo hebben we geen gezeur met huurders en kunnen we er met carnaval gebruik van maken :cheers: Er zijn meer appartementen in ons pand die zo verhuurd worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven