Geld & Recht alle pijlers

Financiele voornemens 2019

18-12-2018 11:53 200 berichten
Een paar jaar geleden was hier een topic over een jaarlange spaarchallenge waarbij je elke week een bedragje opzij zette en dan aan het eind van het jaar ruim €1000 had gespaard. Ik vond dat een leuk topic en dacht dat weer eens leven in te blazen, alleen dan wat breder, namelijk voor verschillende financiële voornemens.

Dus:
- Wil je bijvoorbeeld €10.000 sparen voor een verre reis?
- Of ben je van plan om in 2019 je schulden af te lossen?
- Of wil je volgend jaar nog een ander financieel doel halen?

Hier kunnen we elkaar motiveren, succesjes delen enzovoort.

Voor mezelf:
Ik wil volgend jaar het stappenplan van Dave Ramsey gaan volgen: eerst €1.000 emergency fund sparen, daarna de studieschuld aflossen, dan 3 maandsalarissen sparen en daarna de hypotheek versneld gaan aflossen. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom, maar ik hoop toch in elk geval stap 1 en 2 helemaal af te kunnen ronden.
Alle reacties Link kopieren
Voornemen: gaan verdiepen in beleggen of andere manieren om het geld wat er in 'voor ons te laten werken'. Nu teren we in vanwege inflatie en zeer slechte rente.
Beleggen is echter nog een 'eng' ding voor mij. Onzeker, moeilijk, gevaarlijk...maar dat zal wel meevallen als je een beetje weet wat je doet....hoop ik :D
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar voor een rondreis in Amerika (Chicago, Denver, Rocky Mountains En dan richting San Francisco)...

Wil dat graag deze zomer of in de zomer van 2020 gaan doen met mijn 3 zonen...

Ik ben alleenstaand en hoop dat ik per maand 700 a 800 euro kan sparen de komende maanden...

Moet denk ik lukken aangezien ik als werkende alleenstaande ouder wel bepaalde belastingvoordelen heb.
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar geleden meegedaan met de spaarchallenge. Leuke manier van sparen. Sinds vorig jaar spaar/beleg ik met mijn wisselgeld via de app Peaks van de Rabo. Elke afschrijving/pintransactie van mijn Raborekening wordt afgerond op 1 eur en het verschil wordt wekelijks automatisch doorgesluisd naar de app. Zelf stort ik ook maandelijks wat geld bij. Erg leuk, ik leer zo nog iets over beleggen. Dit is mijn potje voor een reis naar Australie.
Alle reacties Link kopieren
Ehm mijn doelen zijn als volgt. Ik wil een buffer hebben van minimaal 2500 euro. Er staat nu 1000 op mijn spaarrekening en ik hoop dit jaar nog eea te kunnen sparen al wordt het moeilijk om dat bedrag te bereiken met mijn inkomen. Rond de 1800 zou ik al fijn vinden voor 2019. Dan zou ik het jaar daarop door kunnen naar de rest. Dit is gewoon een veiligheidsbuffertje. Bijspekken met baanverlies, ziekte etc en mijn doel is elke maand minimaal 50 euro opzij te zetten van mijn salaris door te bezuinigen op boodschappen. Uiteindelijk zou ik 5000 willen als buffer maar eerst babystapjes.

Dingen vervangen die kapot gaan doe ik vrijwel meteen. Dan boek ik iets af of verkoop wat zooi op MP / een markt. Ook daar zou ik standaard een paar honderd euro voor willen hebben op een andere rekening als reserve zodat ik niets terug hoef te boeken van mijn spaar. 500 is wel genoeg voor bijv koelkast, een tv, wat onderhoud, fiets etc.. Ik heb nu ongeveer 200 daarvoor apart gezet. Het komende jaar verwacht ik genoeg meuk door te verkopen om dit wel te kunnen realiseren zonder het idee te hebben in te moeten leveren.

Ik wil op een verre vakantie dit jaar en daar zal mijn vakantiegeld volledig naar toe gaan. Het gaat om drie weken dus vrijwel alles na vaste lasten gaat er dan ook eenmalig in mee en dan heb ik mijn reis wel bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen concreet doel qua bedrag, maar ik ben dit jaar begonnen met "beleggen". Tussen aanhalingstekens, want ik doe het niet zelf, maar via Binck. Tot nu toe heb ik beleggen altijd van me af gehouden, omdat ik het niet tastbaar vind en ik een beetje een controlfreak ben. Het is met name eerst om te kijken hoe het gaat. Voorlopig gaat het erg goed, 1,5% waardevermeerdering in 8 dagen :) Maar dat kan natuurlijk zomaar anders worden.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, ik wil ook proberen om het hele jaar helemaal geen contant geld te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Pff zoveel wensen zo weinig geld :sun:

Ik heb net mijn spaardoel bereikt om een lange termijn investering te kunnen doen. Die investering levert me vanaf dan netto 400 per maand op. Hopelijk ergens deze maand effectueren.

Dat zet dan mijn spaarsaldo zo'n beetje op 0. Voor de rest wil ik in 2019:

- Mijn dak en loodwerk laten controleren
- Aan de achterkant van mijn huis kunststof kozijnen laten plaatsen
- Mijn keuken een kleine renovatie geven (werkbladen en kraan-wasbak)

Eigenlijk wil ik ook mijn retro stoelen laten bekleden maar dat gaat ook weer honderden euro's kosten. Zoals ik al zei: zoveel wensen te weinig geld.
Alle reacties Link kopieren
friebeltje schreef:
09-01-2019 20:33
Ohja, ik wil ook proberen om het hele jaar helemaal geen contant geld te gebruiken.
Goeie! Dat geeft veel inzicht. Ik pin nooit cash. Heel soms krijg ik cash terug van iemand, dat is het enige geld waar ik achteraf geen zicht op heb.
Alle reacties Link kopieren
friebeltje schreef:
09-01-2019 20:33
Ohja, ik wil ook proberen om het hele jaar helemaal geen contant geld te gebruiken.
Ik gebruik juist graag contant geld omdat ik het dan makkelijker vindt om me aan een budget te houden. Het is heel makkelijk om steeds je pinpas tevoorschijn te halen en je geeft makkelijker veel geld uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben on track met mijn spaarplan en mijn doel voor het komende jaar is vooral om mijn financiële toekomst te plannen.

Andere munt en helaas geen euro’s, maar ik zal als alles zo doorgaat over drie jaar 200-250k gespaard hebben (de laatste 50k afhankelijk van bonussen en financiële markten).

Ik wil dan een of twee huizen kopen voor tussen de 250k (opknappertje) en 400k (mooi huis).

Dus uitzoeken wat gunstig is - ik verwacht niet heel veel verandering de komende drie jaar op de plek waar ik wil kopen - en of ik 1 heel lage hypotheek wil of 2 wat hogere maar dus twee woningen in bezit. Wat voor uitgaven en inkomsten ik kan verwachten.

En mogelijk voor nu meer in financiële markten beleggen.
Hello, can you hear me?
Ik spaar voor ongeveer 10 doelen tegelijk en als het potje vol zit, koop ik het.
Maar wel bewust die spreiding. De potjes variëren van een nieuwe auto, een huis t/m de rijlessen van mijn kinderen t.z.t.

Mijn voornemen is om in 2019 ongeveer 18.000 euro te sparen, maar dat is wel ambitieus.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
10-01-2019 08:59


Mijn voornemen is om in 2019 ongeveer 18.000 euro te sparen, maar dat is wel ambitieus.
Als je niets ambieert lukt het zeker niet ;)
Ik vind het altijd zo saai als je doel is om te sparen dat je dan "moet" wachten tot er weer salaris binnenkomt. Natuurlijk probeer ik nu wel zuiniger te doen maar moet toch tot het eind van de maand wachten hoeveel geld dat heeft opgeleverd. Saaiste doel ever :-P Moest ik even kwijt
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!!
Vooral omdat ik (eh wij) echt meer zicht moet krijgen op onze uitgave, te debiel dat we zo weinig overhouden terwijl er behoorlijk wat binnenkomt.
Vandaag eens een exel bestand aangemaakt. Alle afschrijvingen eens (tig) een keer bekeken en dat geeft al een hoop inzicht.
Ik wist bij sommige afschrijvingen niet eens wat het betekende o_o

Wij moeten de buitenboel op laten knappen dus dat is alvast een goed doel!
snorriemorrie schreef:
10-01-2019 13:11
Ik vind het altijd zo saai als je doel is om te sparen dat je dan "moet" wachten tot er weer salaris binnenkomt. Natuurlijk probeer ik nu wel zuiniger te doen maar moet toch tot het eind van de maand wachten hoeveel geld dat heeft opgeleverd. Saaiste doel ever :-P Moest ik even kwijt
O dat heb ik ook altijd hahaha. Elke maand als het geld binnenkomt ben ik super enthousiast. Geld op de spaarrekening en verdeeld onder verschillende doelen en dan weer saai een maand wachten tot ik weer mag. Ik heb er maar 1 dag lol van. Kost me heel veel geduld😅.
Alle reacties Link kopieren
raindrop57 schreef:
11-01-2019 19:53
O dat heb ik ook altijd hahaha. Elke maand als het geld binnenkomt ben ik super enthousiast. Geld op de spaarrekening en verdeeld onder verschillende doelen en dan weer saai een maand wachten tot ik weer mag. Ik heb er maar 1 dag lol van. Kost me heel veel geduld😅.
Ha ik ervaar het precies zo maar ik krijg elke twee weken uitbetaald dus heb er iets meer lol van :-D
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
friebeltje schreef:
09-01-2019 20:33
Ohja, ik wil ook proberen om het hele jaar helemaal geen contant geld te gebruiken.
Het is nu al mislukt... :facepalm:

Het was vandaag patatdag en bij de snackbar had de verkoopster de komma in het bedrag verkeerd in het pinapparaat gezet en ik was te snel met m'n pas tegen het apparaat te houden. Daardoor had ik eerst maar 10% betaald. Daarna het goede bedrag betaald en de 10% contant teruggekregen.
HelloFromTheOtherSide schreef:
11-01-2019 20:10
Ha ik ervaar het precies zo maar ik krijg elke twee weken uitbetaald dus heb er iets meer lol van :-D
Haha dat is wel weer een voordeel van 2-wekelijks loon. En ik maar regelmatig naar het saldo kijken, maar dat is niks aan want er gebeurt een maand lang niets mee🙄. Binnenkort zien we wel ècht resultaat, want dan wordt de voorpui vernieuwd. En daar hebben we helemaal zelf voor gespaard. Komt geen lening bij kijken. Daar ben ik wel trots op.
Alle reacties Link kopieren
friebeltje schreef:
11-01-2019 21:06
Het is nu al mislukt... :facepalm:

Het was vandaag patatdag en bij de snackbar had de verkoopster de komma in het bedrag verkeerd in het pinapparaat gezet en ik was te snel met m'n pas tegen het apparaat te houden. Daardoor had ik eerst maar 10% betaald. Daarna het goede bedrag betaald en de 10% contant teruggekregen.
Waarom heeft ze niet gewoon het bedrag wat nog resteerde ingetoetst?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu een bepaald bedrag op mijn spaarrekening, doel is om in 2019 10.000 erbij te sparen.
Zou moeten lukken incl vakantiegeld
friebeltje schreef:
11-01-2019 21:06
Het is nu al mislukt... :facepalm:

Het was vandaag patatdag en bij de snackbar had de verkoopster de komma in het bedrag verkeerd in het pinapparaat gezet en ik was te snel met m'n pas tegen het apparaat te houden. Daardoor had ik eerst maar 10% betaald. Daarna het goede bedrag betaald en de 10% contant teruggekregen.
Waarom stop je dit soort "oeps geld" anders niet in een potje? Dan blijf je er vanaf en aan het eind van het jaar heb je misschien nog een klein bedragje gespaard. En het is ook altijd wel handig om cash te hebben voor dingen zoals de glazenwasser, krantenbezorgers aan het eind van het jaar, colectes enz.
flatverkopen schreef:
11-01-2019 23:35
Waarom heeft ze niet gewoon het bedrag wat nog resteerde ingetoetst?

Mijn ervaring is dat (jonge) caissières vaak geen flauw benul hebben van rekenen, dus dat zulke dingen echt teveel moeite zijn. Zeker bij een snackbar hebben ze vaak niet zo'n geavanceerd systeem dat aangeeft wat het resterende bedrag is.
raindrop57 schreef:
11-01-2019 19:53
O dat heb ik ook altijd hahaha. Elke maand als het geld binnenkomt ben ik super enthousiast. Geld op de spaarrekening en verdeeld onder verschillende doelen en dan weer saai een maand wachten tot ik weer mag. Ik heb er maar 1 dag lol van. Kost me heel veel geduld😅.

Ja echt he? Dat is dus precies hoe het hier ook gaat. Ik kan zelf wel wekelijks uitbetaald krijgen van kleine internet-inkomsten, maar die gaan momenteel direct naar rijlessen, dus daar heb ik nu ook niks aan. Als ik straks mijn rijbewijs heb wordt dat wel anders denk ik
Alle reacties Link kopieren
Sparen jullie al voor de gevolgen van het Klimaatakkoord?
Volgens zeggen gaat dat de gemiddelde burger 30.000,- euro kosten.
Dus dat zou betekenen dat iedereen de komende tien jaar gemiddeld 250,- (extra) daarvoor moet sparen.
Geen specifieke voornemens meer. Nog op einde van december wel een voornemen waargemaakt door eindelijk "fonds" op te zetten voor de kleine hier. Direct de "achterstand" opgevuld door dikke 2000€ ineens te storten, en van daaruit maandelijks 150€ bij te storten. Kan zijn dat we dat nog verhogen naar 250€ per maand, maar dat krijgt ie na zijn studies als ie 23-25 ergens is, dus met ietwat degelijke beursreturn zal dat een kleine 100k zijn. Als nummer 2 er aan komt gewoon per direct dat doen ipv te wachten :).

Verder geen aparte doelen qua sparen; veel kans dat we in 2019 voor de tweede keer gaan bouwen, maar daar hebben we al genoeg reserves voor opzij staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven