Geld & Recht alle pijlers

Financiele voornemens 2019

18-12-2018 11:53 200 berichten
Een paar jaar geleden was hier een topic over een jaarlange spaarchallenge waarbij je elke week een bedragje opzij zette en dan aan het eind van het jaar ruim €1000 had gespaard. Ik vond dat een leuk topic en dacht dat weer eens leven in te blazen, alleen dan wat breder, namelijk voor verschillende financiële voornemens.

Dus:
- Wil je bijvoorbeeld €10.000 sparen voor een verre reis?
- Of ben je van plan om in 2019 je schulden af te lossen?
- Of wil je volgend jaar nog een ander financieel doel halen?

Hier kunnen we elkaar motiveren, succesjes delen enzovoort.

Voor mezelf:
Ik wil volgend jaar het stappenplan van Dave Ramsey gaan volgen: eerst €1.000 emergency fund sparen, daarna de studieschuld aflossen, dan 3 maandsalarissen sparen en daarna de hypotheek versneld gaan aflossen. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom, maar ik hoop toch in elk geval stap 1 en 2 helemaal af te kunnen ronden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn doel was voor het einde van het jaar 5000 gespaard te hebben. Ik zit nu ongeveer op de helft maar heb nog geen vakantiegeld gehad. Wel wat grote uitgaven die er aan komen. Dak van de aanbouw moet vervangen, schutting vervangen en het huis geschilderd. Gelukkig voor alle drie een nette deal kunnen sluiten en vriend kan ook bijspringen. Doel blijft nog steeds om eind van het jaar op de 5000,- te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn doel voor 2019 is/was onze roodstand inlopen. Mede dankzij vakantiegeld, belastingteruggave is dit gelukt. We gaan hem ook verlagen tot max 500 euro, want wil never meer zo ver in het rood komen.

Daarnaast hebben we ook nog een nieuwe bank gekocht, de achtertuin opnieuw betegeld, zijn we al met de kinderen op zonvakantie geweest en hebben we nog wat spaargeld. Dus we hebben het best goed gedaan.
Eind van het jaar wil ik die 500 euro ook eraf hebben zodat we niet meer in het rood kunnen. Geeft me een heel gerust gevoel dan en maakt mijn gevoel heel trots dat dit in deze tijden kan.
Alle reacties Link kopieren
benmamma schreef:
06-05-2019 14:41
Geen 700 voor alleen London hoor!
Dat is 350 excl zakgeld.
Paar andere excursies, huur kluisje, ouderbijdrage, grafische rekenmachine ( uiteraard de nieuwste) en een vak waar je ook eigen bijdrage bij moet geven. ( is geen examenvak maar een talentvak)

Maar het is veel Idd. Waarschijnlijk ook nieuwe rugzak.. Deze is al oud..

Puber hebben is een dure hobby ;-D
Maar ben wel trots op hem dat hij al naar havo 4 mag!

Dit alleen school he, thank God Dat hij nauwelijks meer groeit en zijn voeten ook op maat 46 zijn blijven hangen.

Excursie London wist ik natuurlijk al.. Maar komt meer bij dan ik dacht.
Komt goed!!
Alleen jaar later op vakantie.
Ik breek even in. Lees regelmatig mee op dit topic.

Ik weet niet of je in Nederland woont, benmamma, maar voor de schoolkosten zou je anders eens kunnen informeren bij stichting Leergeld. Zij helpen mensen met kinderen die op of net boven bijstandsniveau leven met de school en/of sportkosten van hun kinderen.
aatjuhh123 schreef:
01-06-2019 16:31
Weekend weg over twee weken ? Dus zeg maar 14 15 16 juni ? Volledig off season dus. Weet niet wat je zoekt maar last minute kijken bij alle vakantieparken ( center parcs, landall etc etc ) moet iets op kunnen leveren voor 300 euro. Tenzij je natuurlijk die vakantieparken niet ziet zitten.

Andere tip.

Weet niet of je bankiert bij ING. Maar die hebben rentepunten. En die punten kun je verzilveren. Voor bv kortingscheques bij Center Parcs. Doe ik zelf regelmatig. Voor 5000 rentepunten en 50 euro bijbetalen krijg ik 150 korting bij Center Parcs. Alle parken en alle periode's.

Moet je wel ING hebben natuurlijk.
Heb ik! Geen idee dat ik rentepunten heb! Ga ik morgen eens uitzoeken.

Die parken die je noemt mogen. Alles behalve Oostappen.. Te ver weg en 1 heb ik slechte ervaringen mee en gezien de reviews op zoover sta ik niet alleen ;-D

Is nog best lastig blijkt.. 300 euro. Ik blijf proberen. En morgen eens kijken naar de rentepunten. Ik heb al zeker 25 jaar ING
Goulashkroket schreef:
01-06-2019 18:45
Mijn doel voor 2019 is/was onze roodstand inlopen. Mede dankzij vakantiegeld, belastingteruggave is dit gelukt. We gaan hem ook verlagen tot max 500 euro, want wil never meer zo ver in het rood komen.

Daarnaast hebben we ook nog een nieuwe bank gekocht, de achtertuin opnieuw betegeld, zijn we al met de kinderen op zonvakantie geweest en hebben we nog wat spaargeld. Dus we hebben het best goed gedaan.
Eind van het jaar wil ik die 500 euro ook eraf hebben zodat we niet meer in het rood kunnen. Geeft me een heel gerust gevoel dan en maakt mijn gevoel heel trots dat dit in deze tijden kan.

Wauw! Prestatie waar je best trots op mag zijn!!

Knap werk!!
Kijk ook bij je abonnementen en verzekeringen of die leuke deals hebben. Soms kun je met korting naar vakantieparken of dierentuinen. Dat soort dingen.
Pieka19* schreef:
01-06-2019 20:10
Ik breek even in. Lees regelmatig mee op dit topic.

Ik weet niet of je in Nederland woont, benmamma, maar voor de schoolkosten zou je anders eens kunnen informeren bij stichting Leergeld. Zij helpen mensen met kinderen die op of net boven bijstandsniveau leven met de school en/of sportkosten van hun kinderen.
Goeie. Ga ik eens naar informeren!
Bijdrage zou fijn!

Dank je voor het inbreken! ;-D
Alle reacties Link kopieren
@benmamma, je kunt kijken naar mystery parc van Center Parcs (via bungalows.nl). Dat is vanaf 199,- voor een weekend. Weekend 21 juni, 6-persoonsbungalow, is totaal b.v. 243,30 euro.

Je mag wel het aantal personen kiezen, maar niet het park of voorkeur etc. Een paar dagen voor vertrek krijg je te horen waar je terecht komt (Nederland of België). Nadeel is wel dat je relatief dicht bij je eigen woonplaats terecht kan komen. En misschien dan geen vakantiegevoel?? Het is een gok.
Helaas geen rentepunten. Ik heb alleen een betaalrekening ( ik hou zelf bij hoeveel van dit geld spaar is)

Mystery park is optie.
Ga ik voorleggen. Anders is 300 echt weinig. Dus dan of budget opschroeven of niet gaan. Of uitstellen tot september.

Dank allemaal voor de tips!! Fijn dat mensen meedenken!
Alle reacties Link kopieren
benmamma schreef:
02-06-2019 13:07
Helaas geen rentepunten. Ik heb alleen een betaalrekening ( ik hou zelf bij hoeveel van dit geld spaar is)

Mystery park is optie.
Ga ik voorleggen. Anders is 300 echt weinig. Dus dan of budget opschroeven of niet gaan. Of uitstellen tot september.

Dank allemaal voor de tips!! Fijn dat mensen meedenken!
VakantieVeilingen een optie? En dan bijvoorbeeld slagharen? Dat is echt heel leuk. Ik heb even niet gelezen hoe oud/jong de kinderen zijn maar daar zit ook een zwembad bij en de hele dag lekker in de attracties. Bij ons iig een succes en zo hebben wij in september een weekend slagharen kunnen boeken voor 160 euro. Wel buiten seizoen.
Het is weer een maandje verder, vanmorgen het salaris ontvangen en gelijk weer even bekeken hoe het allemaal gaat. En dat gaat allemaal prima. We hebben deze maand weer 9,5% bijgespaard voor onze 3 maandsalarissen, gaat dus best lekker
Hallo iedereen.

We zijn uiteindelijk naar Bemelen geweest ( tussen Maastricht en Valkenburg)
Wel iets duurder dan gepland maar super geslaagd!
Het was gezellig, leuk, lekker, mooi en te kort.
Mijn zoon van 14 heeft ook genoten. Mede omdat we op de terugweg een stop bij outlet Roermond gemaakt hebben waar hij wilde kijken voor adidas schoenen. Had 2 paar in zijn hoofd waarvan hij hoopte dat die daar waren. Ze waren er alle 2 en zoveel afgeprijsd dat hij ze, op 10euro na, beide kon kopen. Voorschot op kleedgeld van juli gegeven en ik had echt een enorm blije puber op de achterbank :love:
Thuis.. Mam ik heb een first world problem.. Welke trek ik morgen aan naar school? ;-D

Verder goed nieuws..
Vader van mijn zoon gaat 50% van de schoolkosten van volgend jaar betalen. ( hij betaald geen alimentatie)
Opzich heel normaal maar ik ben anders gewend dus ben er blij mee! 350 euro krijg ik wel prima bijelkaar.

Wel voor het eerst nee moeten zeggen tegen een excursie /uitwisseling. Dat zou ook nog weer 400-450 kosten. Is een niet verplichte uitwisseling naar Frankrijk. Super leuk, dat begrijp ik maar gaat mij niet lukken. Zoon had alle begrip.

Zoon moet ook een nieuw matras. Ook weer 150.
Pubers... Ze zijn duuuuuuur!!
Het sparen gaat dus matig op het moment. Komt wel weer vanaf augustus.

Zoon had laatste lesdag dus we gaan ff lekker lunchen. 8 weken vakantie! ( op boeken inleveren en rapport op halen na)

Fijn weekend.!
Wat fijn allemaal, Benmama. Jouw berichtjes doen me elke keer beseffen dat ik echt meer moet sparen voor als onze 5 jarige straks een 15 jrige is. Jouw zoon klinkt echt als een schat, met zijn begrip en hoe blij hij dan met die schoenen is. :flirting:
Ik ben ff volkomen gefrustreerd.

Mijn doel is, nou ja, was vliegvakantie.
Ik leef van de bijstand en dan krijg je kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Dit ging weer eens mis dus bellen en bezwaar. Beloftes van terugbellen die niet gedaan werden. Afgelopen vrijdag aanmaning pp de mat.
Huh? Ik had toch bezwaar ingediend?
Maar weer gebeld. Bezwaar was niet binnen. ( vorige die ik aan de lijn had beweerde van wel) en hij heeft mij uitgelegd waarom ik het wel betalen moet.
De uitleg was. Je krijgt kwijtschelding als je bijstand ontvangt MITS je geen te hoog banksaldo hebt. Nou naar 14 jaar bijstand is het mij niet gelukt een vermogen te vergaren dus ik zag het probleem niet.
Maar vermogen is als je meer dan 1000 euro op je rekening hebt...
Van de sociale dienst mag ik 12000 hebben maar waterschap vind 1000 genoeg.
En laat ik dat nou net hebben.. Met veel moeite gespaard. Dus betalen.. Ruim 300 euro.
Dag spaargeld.
Ik vroeg nog.. Maar als ik mijn geld opgerookt had, elke maand rond de nul euro was geëindigd dan kreeg ik wel kwijtschelding?
Ja dan wel.
Dus ik krijg straf omdat ik spaar voor een droom?
Nou u kunt sparen dus kunt u ook betalen.

Huh? Maar dat is toch erg oneerlijk?
Inkomensafhankelijk begrijp ik. Ook als ik dan zou moeten betalen. En iedereen die van bijstand leeft. Maar nu bepalen jullie hoe ik met mijn geld omga. En weet ik met moeite te sparen dan krijg ik straf?
Ik vind het absurd dat ik, omdat ik mijn financiën op orde heb..

Gevolg is nu dat ik nu weer ruim onder 1000 zit waarvan 400 een reserve potje is.
Maar als ik nu verder spaar kom ik weer boven de 1000 dus moet ik begin volgend jaar weer 300 betalen.

Ik heb tegen de man aan de andere kant gezegd dat ik dan wel de goede oude sok uit de kast trek..
Maar een vakantie kan dan nog niet want dat moet ik melden aan de sociale dienst en hoe verklaar ik dan de financiering?

Ik vind het echt oneerlijk. Relatie net een week uit, nu dit, het gaat ff niet lekker.

Ik wil niet aan het foute beeld bijstandsmoeder voldoen.. Shag rokend, goedkoop bier drinkend, zwartwerkend, frauderen, lui, Frituur dagelijks aan, voldoen
Maar soms ben ik het zo zat om het wel netjes te doen!

Voor diegene die alles heeft gelezen: respect :$
Jeetje wat balen Benmama. Zou het anders geen idee zijn om te zeggen dat je die vakantie cadeau hebt gekregen van iemand?? Ik vind dit inderdaad heel oneeerlijk klinken zo.
Alle reacties Link kopieren
Benmama, dat klinkt ontzettend frustrerend inderdaad. Dat jij, omdat jij juist op de centen let, wel moet betalen.
Opzich wel 'fijn' dat je dit nu weet. Die oude sok is zo gek nog niet. Dan spaar je daarin je vakantie.

Ik heb ook een oude sok, voor als ik dingen verkoop via marktplaats. Dat is echt puur mijn extraatje.

Verder hebben we besloten om de hypotheek over te sluiten. We hebben hem pas 3 jaar, maar het is nu zelfs beter om al weer over te sluiten. We maken dan nu wel kosten (notaris, hypotheker, taxatie) maar op de lange termijn scheelt dat toch echt wel het veelvoudige.
Alle reacties Link kopieren
Dat bedrag verschilt dus per gemeente. Bij ons is het geloof ik 2200 euro. Tsja lullig, maar in dit soort situaties moet je slimmer zijn dan de overheid. Dus inderdaad cash sparen en vragen of een kennis je vakantie wil boeken en hem het geld contant overhandigen. Ik zou ook niet zeggen dat je vanaf nu contant gaat sparen, niet echt handig....
https://www.gelderlander.nl/zevenaar/in ... ~acab2faf/

Inge uit Tolkamer bood haar tuin aan als vakantiebestemming: ‘Ervaren hoe het is om het moeilijk te hebben’
TOLKAMER - Een Haags gezin is een week te gast bij Inge van Wolferen in Tolkamer. De Hagenaren, die zelf geen vakantie kunnen betalen, worden daar helemaal in de watten gelegd.
kintsugi schreef:
09-07-2019 11:02
https://www.gelderlander.nl/zevenaar/in ... ~acab2faf/

Inge uit Tolkamer bood haar tuin aan als vakantiebestemming: ‘Ervaren hoe het is om het moeilijk te hebben’
TOLKAMER - Een Haags gezin is een week te gast bij Inge van Wolferen in Tolkamer. De Hagenaren, die zelf geen vakantie kunnen betalen, worden daar helemaal in de watten gelegd.
Van gehoord.. Mooi he!
Super initiatief!
Alle reacties Link kopieren
benmamma schreef:
09-07-2019 03:30
Ik ben ff volkomen gefrustreerd.

) en hij heeft mij uitgelegd waarom ik het wel betalen moet.
De uitleg was. Je krijgt kwijtschelding als je bijstand ontvangt MITS je geen te hoog banksaldo hebt. Nou naar 14 jaar bijstand is het mij niet gelukt een vermogen te vergaren dus ik zag het probleem niet.
Maar vermogen is als je meer dan 1000 euro op je rekening hebt...
Van de sociale dienst mag ik 12000 hebben maar waterschap vind 1000 genoeg.
En laat ik dat nou net hebben.. Met veel moeite gespaard. Dus betalen.. Ruim 300 euro.
Dag spaargeld.
Ik vroeg nog.. Maar als ik mijn geld opgerookt had, elke maand rond de nul euro was geëindigd dan kreeg ik wel kwijtschelding?
Ja dan wel.
Dus ik krijg straf omdat ik spaar voor een droom?
Nou u kunt sparen dus kunt u ook betalen.
Een kennis van mij is miljonair qua vermogen maar heeft een laag inkomen door handicap.

Een paar jaar geleden is het toeslagen systeem veranderd, hij komt niet meer in aanmerking voor toeslagen want nu wordt naast inkomen ook vermogen beschouwd. Hij is nog steeds pissed hierover want immers: mensen die alles steeds hebben opgemaakt krijgen wel toeslag met zijn inkomen.

Dit is hetzelfde argument als wat jij nu gebruikt.

Van veraf gezien kan ik je frustratie begrijpen, maar aan de andere kant: iedereen moet belasting betalen als je het kan betalen. En jij kan het betalen. Helaas ten koste van een vakantie.
Zalmsnipper schreef:
09-07-2019 16:04
Een kennis van mij is miljonair qua vermogen maar heeft een laag inkomen door handicap.

Een paar jaar geleden is het toeslagen systeem veranderd, hij komt niet meer in aanmerking voor toeslagen want nu wordt naast inkomen ook vermogen beschouwd. Hij is nog steeds pissed hierover want immers: mensen die alles steeds hebben opgemaakt krijgen wel toeslag met zijn inkomen.

Dit is hetzelfde argument als wat jij nu gebruikt.

Van veraf gezien kan ik je frustratie begrijpen, maar aan de andere kant: iedereen moet belasting betalen als je het kan betalen. En jij kan het betalen. Helaas ten koste van een vakantie.
Niet met je eens.
Als iedereen met een bijstandsuitkering moest betalen dan had ik er geen probleem mee gehad.
NU krijgt buurvrouw die haar geld oprookt wel kwijtschelding ( en van mij mag ze hoor, geen oordeel verder) en omdat ik ervoor kies om mijn geld niet op te maken maar te sparen voor een lange termijn doel moet ik wel betalen.
Dat vind ik echt krom. Ik mag toch zeker zelf wel bepalen hoe ik mijn geld verdeel? Ik benadeeld niemand, doe niks illegaals. Ik vind dit echt een stap te ver. Bovendien vind ik 1000 euro een absurd laag bedrag.

Sparen voor studie van mijn zoon... Nee mevrouwtje,
En ik vind het ook raar dat dit per gemeente verschilt.

Bovendien, vertelde de man aan de telefoon, mogen ze pijlen wanneer zij willen. Is dat de eerste van dd maand en zijn veel vaste lasten nog niet afgeschreven en heb je paar honderd euro reserve staan. Jammer.. Boven de 1000 en betalen.

Maar goed ik heb de 300 overgemaakt. En ga voor dit jaar weer opnieuw beginnen.

Het voelt voor mij nog steeds als straf krijgen wegens goed gedrag.
Heb je mijn pb gekregen, benmama?
Alle reacties Link kopieren
benmamma schreef:
09-07-2019 16:58
Niet met je eens.
Als iedereen met een bijstandsuitkering moest betalen dan had ik er geen probleem mee gehad.
NU krijgt buurvrouw die haar geld oprookt wel kwijtschelding ( en van mij mag ze hoor, geen oordeel verder) en omdat ik ervoor kies om mijn geld niet op te maken maar te sparen voor een lange termijn doel moet ik wel betalen.
Dat vind ik echt krom. Ik mag toch zeker zelf wel bepalen hoe ik mijn geld verdeel? Ik benadeeld niemand, doe niks illegaals. Ik vind dit echt een stap te ver. Bovendien vind ik 1000 euro een absurd laag bedrag.

Sparen voor studie van mijn zoon... Nee mevrouwtje,
En ik vind het ook raar dat dit per gemeente verschilt.

Bovendien, vertelde de man aan de telefoon, mogen ze pijlen wanneer zij willen. Is dat de eerste van dd maand en zijn veel vaste lasten nog niet afgeschreven en heb je paar honderd euro reserve staan. Jammer.. Boven de 1000 en betalen.

Maar goed ik heb de 300 overgemaakt. En ga voor dit jaar weer opnieuw beginnen.

Het voelt voor mij nog steeds als straf krijgen wegens goed gedrag.

Ik snap je wel hoor Ben mamma, zie het ook wel eens in mijn omgeving. Is wel zuur soms en je mag best even balen

Je hebt pb overigens
kintsugi schreef:
09-07-2019 17:06
Heb je mijn pb gekregen, benmama?
Ja, als het goed is heb je ook terug
Ja! Goed hoor. :-]

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven