Geld & Recht alle pijlers

Financiën regelen

01-04-2020 16:53 36 berichten
Hoe regelen jullie thuis de financiën? Wij hebben een heel systeem van lijstjes en potjes maar ik heb het idee dat we het onszelf daardoor onnodig moeilijk maken.

Man en ik hebben ieder een eigen betaal- en spaarrekening. Gezamenlijk hebben we ook een betaal- en spaarrekening. Dit is een bewuste keuze en willen we graag zo houden.

Maandelijks storten we allebei een bedrag op de gezamenlijke betaalrekening, hiervan worden de vaste lasten en boodschappen, benzine e.d. betaald. Daarnaast storten we allebei een bedrag op de gezamenlijke spaarrekening, een deel van dat bedrag is een reservering voor de grote, jaarlijkse rekeningen, het andere deel is spaargeld voor bijv. vakantie, etentjes en evt. vervanging van kapotte spullen zoals een wasmachine.

Om inzichtelijk te krijgen welk deel van het gereserveerde bedrag voor welk doel bestemd is, heb ik in Excel een overzicht met potjes gemaakt waarin ik het bedrag onderverdeel. Als er iets uitgegeven wordt noteer ik dat bij het betreffende potje maar het is maandelijks een heel gedoe allemaal en daar willen we vanaf.

Dus, hoe hebben jullie je thuisadministratie geregeld, hoe houden jullie het overzicht?
Alle reacties Link kopieren
Wij gooien alles op een hoop en alles gaat ook van die hoop af.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
01-04-2020 17:14
Betaal-, spaar- en beleggingsrekening. De spaarrekening is vol, of althans er staat voldoende op, dus nu spaar ik maandelijks op de beleggingsrekening. Vakantiegeld en eindejaarsuitkering gaan wel naar de spaarrekening want dat is de reservering voor vakantie en grotere uitgaven.
Geen potjes dus, hooguit dat ik een minimale stand wil van de spaarrekening. Mocht ik een nieuwe auto nodig hebben of groot onderhoud doen, dan vul ik de spaarrekening weer aan tot het minimale saldo. De beleggingsrekening is voor de lange termijn. Ik heb o.a. Unibail en een aantal banken dus daar is nogal in gehakt (Unibail -55% in een paar weken).



Hier precies dezelfde samenstelling. Onlangs paar Shell aandelen gekocht, een gokje gewaagd :proud: Andere aandelen drastisch gekelderd, maar komt vast goed.
Girls compete with each other, women empower one another
Wij hebben allebei een aparte rekening en een gezamenlijke spaarrekening.

Al sinds we samen wonen (dat is al een hele tijd geleden) betaald man de vaste lasten en ik de boodschappen.

Alles wat we overhouden op ieders rekening is gewoon voor zelf besteding.
Ik zeur niet over zijn zoveelste lens en hij niet over mijn make-up etc
Wat aan het einde van de maand over is storten we door naar de spaar.

Ik ga regelmatig zonder hem op vakantie, dat betaal ik van onze spaarrekening. De paar keer dat hij dat ook doet (ik ga vaker) pakt hij ook geld van die rekening.

We hebben eigenlijk nooit ruzie over geld, nooit gehad.

Ook niet toen we het helemaal niet zo rijk hadden. Hij heeft een keer, toen we geen cent te makken hadden, heel veel geld uitgegeven en hij wist niet meer precies aan wat allemaal. Daar hebben we geen ruzie over gehad, maar we zijn toen wel een kasboek begonnen. Super, dat heeft ons echt uit de brand geholpen.

Nu we regelmatig geld overhouden doen we dat niet meer, maar ik vind het zeker een aanrader.

We hebben allebei verschillende potjes, waar we maandelijks instorten. Die kan je makkelijk tegenwoordig op de apps van verschillende banken zelf doen.
Ik ben dol op potjes en lijstjes.

Voorbeelden van potjes:
Schoolgeld, ov-kaarten voor jongens, kleding (kinderbijslag), uitjes, etc.
Alles compleet gescheiden hier. Eigen rekeningen, eigen spaarrekeningen en eigen fondsen. Het gezamelijke fonds en de fondsen van de kinderen staan bij hem, de spaarrekeningen van de kinderen bij mij.

Geen gedoe met gemeenschappelijke dingen verder; ieder heeft zowat de specifieke types kosten die elk standaard draagt, en ieder geeft verder ook geld uit aan wat hij/zij dan ook beslist. Hoogstens voor het kopen van een huis zullen we dat wel samen beslissen, maar verder doet ieder met het eigen geld wat hij/zij wilt.

Verder geen specifieke potjes voor specifieke doeleinden.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk ook eens of je niet teveel via de spaarrekening wilt doen? Het lijkt mij totaal niet handig om allerhande kleine potjes te hebben.

Het lijkt mij heel handig om eens een lijst te maken van de zaken waarvoor je wilt sparen, wanneer je het nodig hebt en hoeveel je nodig hebt. Dan weet je welk bedrag je per maand moet sparen.

Bij de grote banken kun je allemaal spaardoelen instellen en misschien kun je ook wel automatisch hier elke maand geld naar toe boeken. Je kunt heel makkelijk in de app of via internetbankieren zien hoe je er voor staat.

Daarnaast kun je ook gebruik maken van digitale huishoudboekjes. Dan worden je mutaties automatisch verdeeld. Dan heb je misschien ook meer overzicht.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wij hebben de vaste lasten rekening. Daar komt al het geld op binnen, dan blijft daar een vast bedrag op staan. Hier worden alle vaste lasten afgeschreven.

Dan hebben we een tweede gezamenlijke rekening. Daar gaat elke maand en vast bedrag op voor boodschappen en benzine, cadeautjes, keertje bioscoop.

Dan hebben we beide een eigen rekening. Daar krijgen we hetzelfde bedrag aan 'zakgeld' op. Te besteden aan leuke dingen doen, hobbies, kleding, kapper etc.

Daarnaast 3 spaarrekeningen:
1 voor onverwachte en verwachte uitgaven. Komt elke maand een vast bedrag op. Auto die kapot is, apk, dierenartsrekening, eigen risico, nieuwe cv ketel etc.

1 voor het huis. We willen nog veel opknappen dus deze wordt telkens aangevuld en weer leeggehaald.

1 voor leuke dingen. Grotere dingen zoals vakantie, nieuwe tv, luchtballonvaart.


We zijn overigens getrouwd in gemeenschap van goederen, oude variant.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
01-04-2020 18:13
Wij gooien alles op een hoop en alles gaat ook van die hoop af.
Hier ook al 22 jaar zo.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een betaalrekening waar we maandelijks het geld op zetten om de rekeningen te betalen. Op een andere rekening staat ons leefgeld. Daarnaast hebben we een spaarrekening met verschillende potjes (auto, huis, vakantie) waar we maandelijks geld storten. Het geld dat overblijft aan het eind van de maand gaat ook naar de spaarrekening. Rekeningen die binnenkomen worden betaald of ingepland voor betaling.
Madeliefjees schreef:
01-04-2020 17:10
Dit. Ik heb geen inkomen, dus sparen kan ik ook niet. En toen ik nog wel werkte, ging het ook op de grote hoop.
De erfenis die ik kreeg heb ik ook op de gezamenlijke spaarrekening gestort.
OMG heb jij ooit gewerkt? :woa:
Alle reacties Link kopieren
SilverShadow schreef:
01-04-2020 22:17
OMG heb jij ooit gewerkt? :woa:

:rofl:
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Hier 1 gezamenlijke betaal- en 1 gezamenlijke spaarrekening.
Alles komt binnen op de betaalrekening en gaat daar ook vanaf.
De gezamenlijke spaarrekening is onderverdeeld in potjes:
Huis, auto, vakantie, vrij te besteden.
Man geeft meer uit aan hobby/sport, ik meer aan kleding/etentjes. Nooit geen gedoe over.
Voor de kinderen hebben we ook een spaarrekening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven