Geld & Recht alle pijlers

Fooi aan boodschappenbezorger

23-01-2021 16:42 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig zwerft het door mijn hoofd als de Picnic of Albert heijn bezorger langs komt om boodschappen af te leveren. Geef ik hem een fooitje of niet? Wat doen jullie?

En als ik hem of haar dan wat geef, hoeveel geef ik dan? Een eurootje is dan misschien weer weinig, twee euro vind ik weer teveel.

Ik blijf het lastig vinden.
Alle reacties Link kopieren
Mimosa80 schreef:
23-01-2021 17:37
Bij mij hangt de fooi die ik geef af van hoe lekker de bezorger is.
Óf je fooi geeft of wélke fooi je geeft? :-D
mabelle schreef:
23-01-2021 17:12
Nee zou ik niet doen. Ik vind fooien zo raar.
Iemand verdiend toch een salaris. Klaar uit.
Dit, en vaak betaal je ook gewoon bezorgkosten.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
23-01-2021 17:09
Is het echt vanzelfsprekend om maaltijdbezorgers een fooi te geven of zijn jullie gewoon gul? Nooit geweten dit, en vraag me nu af of ik aso ben.
Ik heb het altijd vanzelfsprekend gevonden om een maaltijdbezorger een fooi te geven. Als ik de maaltijd in een restaurant eet, geef ik ook een fooi. Of jij nou aso bent, weet ik niet :-)

Andere bezorgers (pakketten en boodschappen) geef ik eigenlijk nooit fooi. Alhoewel, bijvoorbeeld jongens die een nieuwe wasmachine komen brengen, geef ik wel 5 euro of zo. Maar goed, dat gebeurt natuurlijk maar hoogst zelden.
Ik geef geen fooi. Het is gewoon een baan met een CAO-salaris bij een grote onderneming - een grote-mensenbaan waar je een rijbewijs voor moet hebben.
Dat vind ik niet hetzelfde als de tiener met brommer van de pizzeria, die 2,50 bruto per uur verdient én 4 fooien per uur erbij.
montblanc schreef:
23-01-2021 17:53
Óf je fooi geeft of wélke fooi je geeft? :-D
Óf ik fooi geef. :mrgreen:
Nee, doe ik niet.

Ik betaal royaal voor het bezorgen, bij Albert Heijn toch vaak 7-8 euro. Het is dan neerzetten en wegwezen (het hoeft bij ons niet eens naar binnen gebracht).

Die jongens krijgen gewoon betaald voor hun werk, dus ik zou niet weten waar een fooi voor nodig is.

Ik geef de kassamevrouw ook geen fooi.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef de boodschappenjongen en pakketbezorger niks (hoewel ik in de zomer bij warm weer wel regelmatig iets verfrissends aanbied). De maaltijdbezorger krijg heel incidenteel fooi, vooral als het regent of slecht weer is ofzo.

Eigenlijk vind ik het hele idee van fooi geven in Nederland niet nodig. We hebben een minimumloon en dat zou genoeg moeten zijn.
Als ik in mijn (kantoor)baan iets extra's doe voor een klant, krijg ik daar ook geen fooi voor. Alleen een dankjewel-mailtje. En dat is voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef minderjarigen een fooi, die hebben amper een uurloon
Alle reacties Link kopieren
Ik laat sinds maart wekelijks mijn boodschappen bezorgen. Daar betaal ik 6 euro voor tenzij ik actieproducten bestel maar dat is niet vaak. Ik geef nooit fooi. Die jongens krijgen een beter salaris dan wanneer ze vakkenvullen. Ik zie geen reden om fooi te geven.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-01-2021 18:23
Ik geef minderjarigen een fooi, die hebben amper een uurloon
Hoe kan een minderjarige nu boodschappen bezorgen?
Die heeft toch geen rijbewijs :-) ?

(En als ze met mijn pizza voor de deur staan weet ik toch écht niet of ze 17 of 19 zijn.)

Ik doe niet aan fooien.
Moet hun baas maar doen met mijn geld.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
mabelle schreef:
23-01-2021 17:12
Nee zou ik niet doen. Ik vind fooien zo raar.
Iemand verdiend toch een salaris. Klaar uit.

Eens. Ik geef sowieso weinig fooi, alleen als het hele goede service is en dat is het helaas maar zelden. Bij de boodschappenbezorger zou ik het ook vreemd vinden. Degene die mijn boodschappen bij elkaar zoekt heeft meer werk en dan krijgt de bezorger (die alleen de boodschappen over de drempel zet) een fooi. Ook laat ik mijn boodschappen elke week bezorgen, bij een fooi van 2 euro kost me dat ruim 100 euro per jaar aan fooi.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Ik ga pakketbezorgers wat geven. Hoop om te doen de laatste tijd door drukte, tarieven die onder druk staan etc.
Alle reacties Link kopieren
venessa schreef:
23-01-2021 18:32
Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Ik ga pakketbezorgers wat geven. Hoop om te doen de laatste tijd door drukte, tarieven die onder druk staan etc.
Die zou ik hier echt met geen mogelijkheid fooi kunnen geven. Zitten al weer in de auto voordat ik de deur ook maar open gedaan heb. Zou ik echt letterlijk achter ze aan moeten rennen.
Boodschappen betaal ik van twee meter afstand met de app, en zijn inderdaad geen tieners of zo.
venessa schreef:
23-01-2021 18:32
Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Ik ga pakketbezorgers wat geven. Hoop om te doen de laatste tijd door drukte, tarieven die onder druk staan etc.
Ik neem vrijwel elke dag pakketjes aan voor zeker 3 buren. Ik vind dat ik daarmee genoeg bijdraag. De bezorger weet ook dat hij bij ons mag aanbellen als er iemand in het blok niet thuis is.
Een keer liep de bezorger zo snel weg nadat hij me een pakje overhandigde dat ik het nog niet had aangepakt en toen liep ie weg met het pakje nog in zijn hand...
Dus daarna moest ie weer teruglopen en het alsnog geven. Het is ook weleens gevallen, omdat ik het nog niet goed beet had.
venessa schreef:
23-01-2021 18:32
Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Ik ga pakketbezorgers wat geven. Hoop om te doen de laatste tijd door drukte, tarieven die onder druk staan etc.
Ik heb ze met de feestdagen ook een aardigheid gegeven, hier komen altijd dezelfde.
Bij mij komt er zelden een pakketbezorger. Maar áls hij komt, heeft hij een pakket van 10-15 kg moeten sjouwen.
Dan krijgt hij zoiets van mij : (twee verpakte biscuits)

Afbeelding

Misschien knullig, maar ze zijn er altijd door verrast.
Athan schreef:
23-01-2021 17:54
Ik heb het altijd vanzelfsprekend gevonden om een maaltijdbezorger een fooi te geven. Als ik de maaltijd in een restaurant eet, geef ik ook een fooi. Of jij nou aso bent, weet ik niet :-)

Andere bezorgers (pakketten en boodschappen) geef ik eigenlijk nooit fooi. Alhoewel, bijvoorbeeld jongens die een nieuwe wasmachine komen brengen, geef ik wel 5 euro of zo. Maar goed, dat gebeurt natuurlijk maar hoogst zelden.
Oh oeps, ik geef dus nooit een fooi, serieus niet over nagedacht. In restaurants kom ik niet. Thuisbezorgd doe ik wel eens, maar gevoelsmatig zijn dat gewoon leeftijdsgenoten en heb ik niet meer geld dan hun op de bank. Dus fooi geven kwam echt niet in me op.
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel nooit eten, maar AH staat hier elke week. Ik geef ze tegenwoordig een zakje Merci. Zijn ze erg blij mee. Ik heb een bezorgbundel en betaal dus maar 3 euro per keer. Ik vind het geweldig dat ik de deur niet uit hoef voor mijn eten dus ik doe het graag.
Ik heb nooit iets besteld, ik lig namelijk beneden het te besteden budget.

En dat maakt ook meteen dat als ik ooit op/boven het budget zit, ik nooit een fooi geef. Want dat heb ik dan lang en breed betaald vanuit mijn bestelling.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
23-01-2021 19:27
Oh oeps, ik geef dus nooit een fooi, serieus niet over nagedacht. In restaurants kom ik niet. Thuisbezorgd doe ik wel eens, maar gevoelsmatig zijn dat gewoon leeftijdsgenoten en heb ik niet meer geld dan hun op de bank. Dus fooi geven kwam echt niet in me op.
Het is ook geen verplichting.
Fooi is nog uit de tijd dat men in de horeca echt heel weinig verdiende. OP een gegeven moment is het loon omhoog gegaan zodat deze incl servicekosten is. Feitelijk zit de fooi al verrekend in het loon. Maar het is een gewoonte voor veel mensen om fooi te geven in de horeca. Dus restaurants, bars, hotels (voor kamermeisje ed).
Al schijnt er wel een kentering te zijn. Vroeger bijvoorbeeld 10% van de factuur, nu ook vaak een vast bedrag per persoon of gewoon niets. Maar het is nog wel eens een twistpunt. De een wil geen fooi geven, want zit in het salaris. De ander geeft het omdat het anders gierig is, want die mensen verdienen zo weinig.
dianaf wijzigde dit bericht op 23-01-2021 19:37
9.64% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
23-01-2021 19:12
Bij mij komt er zelden een pakketbezorger. Maar áls hij komt, heeft hij een pakket van 10-15 kg moeten sjouwen.
Dan krijgt hij zoiets van mij : (twee verpakte biscuits)

Afbeelding

Misschien knullig, maar ze zijn er altijd door verrast.

Ja daar zou ik ook verrast door zijn.
En me generen. Ze hebben een baan, het lijkt me niet leuk om als een soort armoedzaaier een koekje toegestopt te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel zelf nooit boodschappen maar weer wel dat deze bezorgers ondanks hun toch best verantwoordelijke baan niet verder komen dan een tientje per uur, en hun werk onder bizarre tijdsdruk moeten doen.
Dus als je overweegt wel een fooi te geven; ik ben best overtuigd dat dat gewaardeerd wordt (omdat ze zich door de werkgever weinig gewaardeerd zullen voelen, dus te fijner als ze dat bij klanten wel hebben).
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
23-01-2021 19:27
Oh oeps, ik geef dus nooit een fooi, serieus niet over nagedacht. In restaurants kom ik niet. Thuisbezorgd doe ik wel eens, maar gevoelsmatig zijn dat gewoon leeftijdsgenoten en heb ik niet meer geld dan hun op de bank. Dus fooi geven kwam echt niet in me op.
Haha. Misschien is het iets wat je van huis uit meekrijgt, ik weet het niet. Wij gingen heel vaak uit eten (vrijwel wekelijks) en ik zag dus al van jongs af aan dat mijn vader extra betaalde.
Alle reacties Link kopieren
Mimosa80 schreef:
23-01-2021 17:37
Bij mij hangt de fooi die ik geef af van hoe lekker de bezorger is.
Mimosa80 schreef:
23-01-2021 18:15
Óf ik fooi geef. :mrgreen:
Nou weten we nog niet wát voor fooi u geeft. :sherlock:
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven