Geld & Recht alle pijlers

Fooi aan boodschappenbezorger

23-01-2021 16:42 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig zwerft het door mijn hoofd als de Picnic of Albert heijn bezorger langs komt om boodschappen af te leveren. Geef ik hem een fooitje of niet? Wat doen jullie?

En als ik hem of haar dan wat geef, hoeveel geef ik dan? Een eurootje is dan misschien weer weinig, twee euro vind ik weer teveel.

Ik blijf het lastig vinden.
Alle reacties Link kopieren
In principe vind ik fooien verkeerd, behalve als iemand echt iets extra doet.

Mensen zouden een fatsoenlijk inkomen moeten krijgen als hun werk nodig is.
(en als hun werk niet nodig is, een fatsoenlijke uitkering).

Maar ik heb een bezorger wel een keer een euro gegeven.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
23-01-2021 19:51
In principe vind ik fooien verkeerd, behalve als iemand echt iets extra doet.

Mensen zouden een fatsoenlijk inkomen moeten krijgen als hun werk nodig is.
(en als hun werk niet nodig is, een fatsoenlijke uitkering).

Maar ik heb een bezorger wel een keer een euro gegeven.
Ik ben wel van mening, dat als je bijvoorbeeld 40 uur werkt, je normaal moet kunnen leven. Dus onderdak/gwl/boodschappen ed.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Nee, wij hebben een bezorgbundel van de AH en dat kost 120 euro per jaar. Prima, maar dan ga ik niet daarnaast nog fooien geven.
Bovendien zijn het gewoon volwassenen met een normaal salaris. Zo kun je iedereen wel een fooi geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef fooien aan maaltijdbezorgers (meestal 2euro) en in een restaurant (5-10%) en ik vind dat doodnormaal. Als ik een keer geen kleingeld in huis heb voor een fooi geneer ik mij zelfs. Ik moet zeggen dat ik best vaak getwijfeld heb over het tippen van de AH bezorger maar het nooit gedaan heb. Het voelt als een ander soort dienst, meer rechttoe rechtaan. Bij het bereiden van een maaltijd komt aandacht en vakmanschap kijken en het bezorgen gaat op een brommertje door weer en wind. De AH komt vanuit een distributiecentrum met een overdekte vrachtwagen. Voelt toch anders.
Dus je geeft de cassiere bij je dorpsleverancier ook fooi? Indien niet, waarom nu wel? Beiden worden namelijk gewoon betaald, dus waarom onderscheid maken?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
23-01-2021 20:01
Nee, wij hebben een bezorgbundel van de AH en dat kost 120 euro per jaar. Prima, maar dan ga ik niet daarnaast nog fooien geven.
Bovendien zijn het gewoon volwassenen met een normaal salaris. Zo kun je iedereen wel een fooi geven.
.
Dit. Bovendien zijn ze goed verzekerd van werk en inkomen in deze periode, in tegenstelling tot het horecapersoneel.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
23-01-2021 20:20
Ik geef fooien aan maaltijdbezorgers (meestal 2euro) en in een restaurant (5-10%) en ik vind dat doodnormaal. Als ik een keer geen kleingeld in huis heb voor een fooi geneer ik mij zelfs. Ik moet zeggen dat ik best vaak getwijfeld heb over het tippen van de AH bezorger maar het nooit gedaan heb. Het voelt als een ander soort dienst, meer rechttoe rechtaan. Bij het bereiden van een maaltijd komt aandacht en vakmanschap kijken en het bezorgen gaat op een brommertje door weer en wind. De AH komt vanuit een distributiecentrum met een overdekte vrachtwagen. Voelt toch anders.
Tja. die maaltijdbezorger heeft jouw maaltijd ook niet persoonlijk bereid.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
23-01-2021 20:44
Tja. die maaltijdbezorger heeft jouw maaltijd ook niet persoonlijk bereid.
Daarom staat er ook iets over bezorging op een brommer door weer en wind ;-)
Athan schreef:
23-01-2021 19:44
Haha. Misschien is het iets wat je van huis uit meekrijgt, ik weet het niet. Wij gingen heel vaak uit eten (vrijwel wekelijks) en ik zag dus al van jongs af aan dat mijn vader extra betaalde.
Dan denk ik dat inderdaad. Mijn ouders waren vrij nutteloos qua opvoeding, ik leer alles op het viva forum 8-)
Supervreemd. Dit is het westen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
23-01-2021 23:39
Dan denk ik dat inderdaad. Mijn ouders waren vrij nutteloos qua opvoeding, ik leer alles op het viva forum 8-)
Oeps! Ik weet niet of dat nou de allerbeste plek is, maar als sociaal experiment is het wel leuk om te zien. Ik denk dat ik jou een beetje ga volgen :-D
Alle reacties Link kopieren
Sinds corona mogen de AH bezorgers officieel mijn boodschappen niet meer op tweehoog bezorgen. Sommigen doen dit toch en die geef ik dan 5 euro fooi.
Wist niet dat ik zo gul ben, leuk om te weten!
Alle reacties Link kopieren
Nee ik geef geen fooi. In Nederland zijn de salarissen gewoon beter dan in Amerika bijvoorbeeld.
Ik krijg ook geen fooi als ik iets heb verkocht.
Je koopt toch ook geen kleding en geeft dan fooi? Of als je een bank koopt.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een bank koop, geef ik geen fooi. Als ze hem komen brengen, geef ik wel een fooi.

Wat ik dan weer gek vind, zijn dingen als "juffendag." De juffen (en meesters) hebben een prima betaalde baan, ik vind het gek dat zij standaard elk jaar een fooi krijgen van (de ouders van) hun kindertjes.
Alle reacties Link kopieren
Als ik kijk naar wat ik bijvoorbeeld afgelopen maand aan “fooien” heb gegeven is dat;

- €5 aan bezorger van de AH
- €10 voor mn vaste pakketbezorger
- €5 aan accordeon meneer bij de supermarkt
- €4 aan patat bezorger

En ook wel eens niets, maar ook wel eens €20 gegeven aan de kranten meneer bij de supermarkt. En dan niet opzichtig natuurlijk. Sommige mensen zie ik €0,50 geven en vervolgens om zich heen kijken of iedereen dat wel heeft gezien.

Ik heb het niet breed ofzo, maar vind het gewoon fijn om andere mensen blij te maken (daar word ik nou écht rete blije van) en dan koop ik wel 1 x minder een luxer product.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
23-01-2021 18:26
Hoe kan een minderjarige nu boodschappen bezorgen?
Die heeft toch geen rijbewijs :-) ?

Geen boodschappen, wel maaltijden. Meestal op een scooter, soms op de fiets..

On topic: over de AH bezorger heb ik eigenlijk nog nooit nagedacht, om die een fooi te geven.
De Domino’s en Beren bijv dan weer wel, dat zijn pubers die een centje bijverdienen en met fiets/scooter komen. De Chinees dan weer niet; die rekent bezorgkosten en komt ook met de auto.
De vaste pakketbezorger van de post komt vrij regelmatig en krijgt altijd een kerstpakket. De krantenjongen krijgt met Kerst €10 (en is dan altijd redelijk verbaasd, dus kennelijk is dat vrij veel...?)
Als er incidenteel iets groots bezorgd/gemonteerd wordt (bijv nieuwe boxspring), bezorging Ikea etc doe ik ook altijd een fooi, meestal €5, als ze lang bezig zijn soms ook €10.
De glazenwasser krijgt regelmatig een kopje koffie of iets fris als het warm is, is ie ook altijd blij mee.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Als je een bezorger van AH of zo een fooi wil geven, is een euro toch prima?

Wanneer hij ieder werkuur van die dag vijf mensen treft die hem een euro geven, dan heeft hij aan het einde van de dag al snel 40,- aan fooien. dat is 200,- per week en per maand heeft hij dan 850,- aan fooi.

Netto. Bovenop zijn netto salaris.
Dus da's toch mooi?
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt heel veel en het lijkt me een beetje al te optimistisch gerekend. Ik denk niet dat hij 40 mensen per dag treft. Bovendien - zo zie je al in dit topic - geeft lang niet iedereen hem fooi. En hij werkt waarschijnlijk geen 40 uur per week.
Ik denk dat je die 200,- per week minimaal moet halveren.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik hier mis is het 'aardig' zijn voor mensen die iets voor je doen. Dat gezeur over bedragen en percentages.
Zoals ik eerder schreef, in deze rare en nare tijden ben ik extra blij met de bezorgers van AH. Daarom geef ik ze iets lekkers. Ik vind aardig zijn naar anderen ook voor mezelf leuk.
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
23-01-2021 21:19
Daarom staat er ook iets over bezorging op een brommer door weer en wind ;-)
Dat is me nog nooit opgevallen eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Schriftje schreef:
24-01-2021 09:59
Wat ik hier mis is het 'aardig' zijn voor mensen die iets voor je doen. Dat gezeur over bedragen en percentages.
Zoals ik eerder schreef, in deze rare en nare tijden ben ik extra blij met de bezorgers van AH. Daarom geef ik ze iets lekkers. Ik vind aardig zijn naar anderen ook voor mezelf leuk.
Je kunt toch ook op andere manieren aardig zijn? Ik vind dat wij redelijk wat geven aan anderen die het minder hebben en dat zijn dan mensen uit onze eigen kring. Dat vind ik ook aardig en heeft niks te maken met of ik de AH bezorger 2 euro geef.
Doorenvogel schreef:
23-01-2021 16:43
Ik geef 2 euro ook bv aan de pizzabezorger.
Ja die wel en de pakketbezorger ook aan het einde van het jaar, maar de boodschappenbezorger dan weer niet. Vreemd eigenlijk.
lilalinda schreef:
23-01-2021 18:23
Ik geef minderjarigen een fooi, die hebben amper een uurloon
Precies. Dat zure 'ja maar ze krijgen toch al loohoooon ik krijg ook niets' altijd.
Gebruna schreef:
24-01-2021 03:29
Als je een bezorger van AH of zo een fooi wil geven, is een euro toch prima?

Wanneer hij ieder werkuur van die dag vijf mensen treft die hem een euro geven, dan heeft hij aan het einde van de dag al snel 40,- aan fooien. dat is 200,- per week en per maand heeft hij dan 850,- aan fooi.

Netto. Bovenop zijn netto salaris.
Dus da's toch mooi?


Hoeveel adressen denk je dat hij in een uur heeft? Hier in de omgeving denk ik niet dat hij vijf adressen per uur haalt, laat staan vijf adressen waar ook nog eens een fooi wordt gegeven.

TO, waarom vind je 2 euro veel?


Sinds we niets meer contant doen vind ik fooien lastig. Eigenlijk doe ik het alleen in restaurants, als we uit eten zijn. Bij een drankje of lunch op een terras soms wel en soms niet.
OohBoy schreef:
23-01-2021 19:36
Ja daar zou ik ook verrast door zijn.
En me generen. Ze hebben een baan, het lijkt me niet leuk om als een soort armoedzaaier een koekje toegestopt te krijgen.
O mijn PostNl bezorger is altijd heel blij als het snikheet is en hij een flesje water of een ijsje ofzo krijgt. Hele dag in zo'n hele bus, verschrikkelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven