Geld & Recht alle pijlers

Foto van kind op Facebook geplaatst

30-08-2020 22:05 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week werd ik getagged op Facebook in een bericht van een winkelcentrum in de buurt.

Hierop staat mijn kind in het midden met verder alleen een ander persoon die je alleen van De achterkant ziet weglopen.
Mijn kind zie je vanaf de zijkant en precies midden in de foto.
Nu hebben ze de foto “bewerkt” en heeft mijn kind accessoires op zichzelf gefotoshopt gekregen van de fotograaf.
Dit als onderdeel van het onderwerp van het Facebook bericht.

Mag dit zomaar geplaatst worden zonder mijn toestemming?
en het mag ook niet volgens de AVG

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... dmateriaal

eisen dat de foto zsm wordt verwijderd omdat je anders naar de rechter stapt
Ik zou echt witheet zijn en sluit me aan bij de tips hierboven.

Nog 1 tip: sla die foto ook even op. Mocht de foto straks inderdaad verwijderd zijn, kun je met de opgeslagen foto controleren of de foto niet verder op internet is beland. (Je kunt met Google op plaatjes zoeken).
Alle reacties Link kopieren
Interessantje.
Dat portretrecht dat werd aangehaald van Iusmentis is een artikel uit 2008. Dat gaat dus alleen over portretrecht want de AVG was er nog niet.

Volgens de AVG zou dit nog kunnen (ik vind dat je hem dan flink oprekt) door ergens op te schrijven dat je als winkelcentrum een aanmerkelijk belang hebt om kinderen gefotoshopped op facebook te plaatsen.
Inderdaad, je zoekt de grenzen wel op zo.

Maar wat TO schreef is ook belangrijk. Ze hebben gevraagd of het kind op de foto wilde.
Dat betekent dat ze zich in elk geval niet beroepen op aanmerkelijk belang, maar op toestemming. En die hebben ze niet gekregen (en moeder trekt hem bij deze nogmaals in).
Weg dus, die foto.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
SteunEndeToeverlaet schreef:
01-09-2020 23:19
Interessantje.
Dat portretrecht dat werd aangehaald van Iusmentis is een artikel uit 2008. Dat gaat dus alleen over portretrecht want de AVG was er nog niet.

Volgens de AVG zou dit nog kunnen (ik vind dat je hem dan flink oprekt) door ergens op te schrijven dat je als winkelcentrum een aanmerkelijk belang hebt om kinderen gefotoshopped op facebook te plaatsen.
Inderdaad, je zoekt de grenzen wel op zo.

Maar wat TO schreef is ook belangrijk. Ze hebben gevraagd of het kind op de foto wilde.
Dat betekent dat ze zich in elk geval niet beroepen op aanmerkelijk belang, maar op toestemming. En die hebben ze niet gekregen (en moeder trekt hem bij deze nogmaals in).
Weg dus, die foto.
Volgens de AVG kan het helemaal niet. Een portret is een persoonsgegeven. Bovendien is het uit de context gehaald en bewerkt. Dat mag gewoon niet zonder toestemming
Is ie er al af?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-09-2020 09:35
Volgens de AVG kan het helemaal niet. Een portret is een persoonsgegeven. Bovendien is het uit de context gehaald en bewerkt. Dat mag gewoon niet zonder toestemming
Dat is te simpel.
Er mag veel binnen de AVG, maar je moet een grondslag hebben.
Toestemming is één mogelijke grondslag, maar er zijn er meer.
Een bedrijf kan persoonsgegevens verwerken zonder toestemming, als zij vinden dat zij een 'gerechtvaardigd belang' hebben om dat te doen.
Dan hebben ze dus geen toestemming nodig.
Wel klopt het dat in dit voorbeeld 'gerechtvaardigd belang' helemaal niet zo belangrijk klinkt, maar de wet schrijft niet voor wat een gerechtvaardigd belang nou precies wel en niet is.

De AVG wordt nog vaak versimpeld als 'ik kan achterover leunen want iedereen moet mij eerst toestemming vragen' maar dat is niet zo.
Niettemin denk ik dat zo'n faceboek bericht over het randje kan zijn.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Deze is zeker over het randje. Het gaat over een minderjarige die publiekelijk te kakken wordt gezet (in ieder geval in de beleving van het kind).

Wat portretrecht betreft: het is de vraag wanneer een foto een portret is. Hoe duidelijk moet iemand in beeld staan?

En als het om een nieuwsfoto gaat, kun je fluiten naar je portretrecht, want dan heeft de nieuwswaarde voorrang. Hoewel ik in het buitenland steeds vaker zie dat mensen onherkenbaar worden gemaakt in bepaalde nieuwsitems.
Alle reacties Link kopieren
welcomehome schreef:
30-08-2020 22:34
Nee het is gewoon een foto op de Facebook van het winkelcentrum en er word geen reclame gemaakt voor een winkel of merk.
Volgens mij kun je er dan niets aan doen en mogen ze gewoon foto's maken. Zullen we regels voor zijn. Misschien heeft de gemeente een antwoord hierop voor je.
..
Alle reacties Link kopieren
Zijn de foto’s al verwijderd TO?
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
02-09-2020 11:20
Deze is zeker over het randje. Het gaat over een minderjarige die publiekelijk te kakken wordt gezet (in ieder geval in de beleving van het kind).
Nope. 'Beleving' is niet over het randje. Ook niet de beleving van een kind.

Wat portretrecht betreft: het is de vraag wanneer een foto een portret is. Hoe duidelijk moet iemand in beeld staan?
Zodra iemand herkenbaar is. Bij Charlie Chaplin heb je genoeg aan zijn silouet. Als hij daarin herkenbaar is. is dat een portret.

En als het om een nieuwsfoto gaat, kun je fluiten naar je portretrecht, want dan heeft de nieuwswaarde voorrang.
Goed punt. Misschien gooit het winkelcentrum het wel op 'nieuws'.
Onzin natuurlijk, maar de wet is nogal ruim in wat 'nieuws' is. We zijn gelukkig niet in Rusland of Hongarije waar journalistiek alleen is wat machthebbers willen - dat is ook de reden dat het bij ons niet al te eng is gedefiniëerd.

Nee het is gewoon een foto op de Facebook van het winkelcentrum en er word geen reclame gemaakt voor een winkel of merk.
Volhouder666 schreef:
05-09-2020 16:47
Volgens mij kun je er dan niets aan doen en mogen ze gewoon foto's maken.

Gebruik door een winkelcentrum, als in "kom winkelen in ons gezellige winkelcentrum" is gewoon zo commerciëel als het maar kan.


Er spelen drie dingen. 1e is portretrecht. Volgens dat recht mag een herkenbare foto (portret) die zonder opdracht genomen is, gebruikt worden. Oók commerciëel, zonder toestemming. Klinkt raar, mag echt.

Tweede is de AVG en noem het niet 'de wet op'. Die zegt dat het winkelcentrum hier een beleid voor moet hebben (wie fotograferen ze, hoe slaan ze het op, wanneer wordt het gewist), en een grondslag (waarom vinden wij dat we foto's mogen maken en gebruiken).
En dat moeten ze opgeschreven hebben.
Ik verwacht dat ze daar de mist in gaan - ik denk niet dat ze dit hebben en als ze het hebben, denk ik dat de fotografen/advertentiemensjes er niet voldoende in gelezen hebben. Je mag het in elk geval opvragen! Doen!

En ten derde zijn kinderen of minderjarigen geen speciale gevallen. Voor hen gelden dezelfde regels.
Alleen waar er volgens de wet toestemming nodig is, moet een volwassene die toestemming geven.
Als er dus gevallen zijn waar geen toestemming nodig is, gelden er voor kinderen geen aparte regels.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Wat anderen ook al schreven: de foto rapporteren bij Facebook. Doe dat zelf, laat anderen dat in je omgeving ook doen, stuur desnoods de link in PM door en wij gaan het ook rapporteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven