Geld & Recht alle pijlers

Fysiotherapie versus rechtsbijstand

14-08-2018 09:02 201 berichten
Mijn zoon had op 13 Juli een fysio afspraak. Toen hij bij de trein op het perron stond om naar de fysio te vertrekken (plaats waar hij studeert) bleek er stroomstoring te zijn zodat de trein niet reed. Er was ook geen andere mogelijkheid om nog op tijd op de plek van de afspraak te komen (1 uur met de rechtstreekse trein). Hij heeft toen een sms naar de administratie van de fysio gestuurd voor afmelding wegens onvoorziene omstandigheden.

Omdat het geen 24 uur vantevoren is afgemeld (wat ook niet kon omdat de treinstoring die ochtend op dat tijdstip was gebeurd) kreeg hij dus een rekening die hij zelf moest betalen.Hij is voor fysio verzekerd dus normaal gaat het naar de zorgverzekeraar. Ik heb onze rechtsbijstand gebeld en die zei dat bij overmacht men niet zelf hoeft te te betalen.
Hij had terwijl hij naar de trein reed ook een ongeluk kunnen krijgen,been kunnen breken ed waardoor hij niet 24 uur vantevoren had kunnen afmelden.
Fysio vind van niet,regel is regel.


Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt en moest je van de fysio,tandarts etc wel zelf betalen?
hamerhaai schreef:
14-08-2018 09:33
Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Ga er dus niet met gestrekt been in. Wees aardig, leg de situatie uit.

Begin je gelijk met foeteren en hoe oneerlijk, dan is de kans groter dat de fysiotherapeut zich aan de algemeen voorwaarde blijft houden.

Is het een zelfstandige fysiotherapeut? Dan moet hij dit consult dus uit eigen zak "betalen", hij heeft dan minder omzet. Is hij in loondienst, dan kan je dit, na gesprek met de fysio, met de praktijkhouder bespreken.
Tuurlijk ben ik eerst aardig en leg de situatie nogmaals uit.Maar als hij het dan bij regel is regel houdt dan kom ik met onze rechtsbijstand op de proppen wat die mij heeft verteld.

De fysio heeft mijn zoon zelf uitgekozen in de plaats waar hij studeert.Ze hebben 4 vestgingen in die plaats.Ik weet niet of hij in loondienst of zelfstandige is.
Habbekratz schreef:
14-08-2018 09:41
Tuurlijk ben ik eerst aardig en leg de situatie nogmaals uit.Maar als hij het dan bij regel is regel houdt dan kom ik met onze rechtsbijstand op de proppen wat die mij heeft verteld.

De fysio heeft mijn zoon zelf uitgekozen in de plaats waar hij studeert.Ze hebben 4 vestgingen in die plaats.Ik weet niet of hij in loondienst of zelfstandige is.
Je zoon moet de rekening gewoon betalen, hij is immers niet op komen dagen en het is überhaupt maar de vraag of die sms is aangekomen.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
14-08-2018 09:37
En dan dient de rekening dus door je zoon betaald te worden. Zo staat het in de voorwaarden.
Klop bij de NS aan voor compensatie.
Dit zei ik ook al. Maar daar gaat TO niet op in.
De fysio heeft schade en legt die bij je zoon neer. Terecht. Je zoon kan dit weer claimen bij NS en die zal het weer claimen bij de stroomleverancier (of je zoon doorverwijzen).
The owls are not what they seem
RoseHip schreef:
14-08-2018 09:37
Als de situatie omgekeerd was en de fysio door overmacht de afspraak had afgezegd, verwacht je ook geen rekening lijkt me.
Die heb ik even opgeschreven ter extra argumentatie :-D
Over wat voor bedrag gaat het nou helemaal? Is je dat al die (negatieve) energie waard?

Waarom zit de fysio van je zoon zo ver weg? De herfst en winter moeten nog beginnen, treinen zullen wel vaker vertraging of uitval hebben door blaadjes of sneeuw. Is het dan niet handiger om een fysio op fietsafstand van huis te hebben?

Had jij of je man hem niet even kunnen brengen?

En naar wie heeft hij precies een sms'je gestuurd? Heeft hij het persoonlijke mobiele nummer van een werknemer van de administratie van zijn fysio?
Habbekratz schreef:
14-08-2018 09:49
Die heb ik even opgeschreven ter extra argumentatie :-D
Extra argumentatie?
Wat ik bedoel is dat degene die de afspraak niet nakomt, de rekening krijgt. Ook al is het onvoorzien.
Dus als de fysio onvoorzien de afspraak af moet bellen, hij verlies (in de vorm van geen inkomsten) lijdt. Jouw zoon hoeft in dat geval niet onder de onvoorziene omstandigheden te lijden en krijgt dus geen rekening.
En zo hoeft de fysio niet onder de onvoorziene omstandigheden van jouw zoon te lijden en betaalt dus wel voor zijn afspraak.
LizBakker schreef:
14-08-2018 09:34
Ik snap wel dat de fysio het in rekening brengt. Ja, het is overmacht, maar dat is het ook voor jou en je zoon. Waarom zou alleen de fysio er het nadeel van hebben? Het eerlijkst zou zijn als je het verlies kon delen.

Ik heb ook wel eens zo’n situatie gehad, de verzekering betaalde gewoon, op zo’n factuur staat toch niet of je er wel of niet was? Het is gewoon een bedrag. Het gaat wel van je maximum aantal behandelingen af, dat wel.
Als de verzekering het betaald en er gaat 1 behandeling af had ik mee accoord gegaan. Dat kan ik ook voorstellen als hij bij zijn regel is regel blijft.
Alle reacties Link kopieren
De zorgverzekering vergoed alleen behandelingen. Dit is geen behandeling dus de fysio zou frauderen als hij deze indient bij de zorgverzeking.
De fysiotherapeut heeft het recht om de rekening te sturen. Er staat in de voorwaarden: 24 uur van te voren afmelden. Er zal niet in die voorwaarden staan dat er bij het uitvallen van een trein de regel niet geldt.
Uit coulance zou de fysio kunnen afwijken van de regel. Maar dat betekent dat de fysio een half uur geen inkomsten heeft. De meeste fysios in loondienst werken op urencontract. Dus een half uur geen werk is een half uur geen inkomen. Dus dat de fysio een nota stuurt is niet meer dan logisch.
Ik stuur zelf geen nota als iemand smorgens vroeg belt als ie ziek is. Maar geen vervoer, autopech, regen, dubbele afspraak is voor mij geen reden om geen nota te sturen. Deze regel meld ik ook heel duidelijk tijdens het eerste consult dus de patiënten weten heel goed hoe de regels zijn. Maar als ik een nota moet sturen (Wat bij mij weinig gebeurd) komen er altijd weer telefoontjes over...
Habbekratz schreef:
14-08-2018 09:54
Als de verzekering het betaald en er gaat 1 behandeling af had ik mee accoord gegaan. Dat kan ik ook voorstellen als hij bij zijn regel is regel blijft.
De verzekering vergoed alleen verkregen behandelingen. Die gaat niet betalen voor het niet komen opdagen.

Leer je zoon dat hij de volgende keer direct belt. Want ik acht de kans klein dat dat sms'je op tijd is aangekomen bij de juiste persoon.
Dus de fysio kan een half uur niet werken en moet dat verlies zelf dragen, terwijl hij er niets aan kon doen?
Habbekratz schreef:
14-08-2018 09:54
Als de verzekering het betaald en er gaat 1 behandeling af had ik mee accoord gegaan. Dat kan ik ook voorstellen als hij bij zijn regel is regel blijft.


Oh dus als de fysio er niet voor opdraait moet de zorgverzekering er maar voor opdraaien?
Waarom claimt je zoon de kosten niet bij de NS?
LizBakker schreef:
14-08-2018 09:39
Ja, maar dan zou altijd alleen de ondernemer verlies lijden aan onvoorziene omstandigheden, en de klant nooit. Dat is toch niet eerlijk? Als er die dag 5 klanten in diezelfde trein zaten, draait ‘ie geen omzet meer.
Dat begrijp ik ook.Daarom zal ik hem voorstellen dat hij het bij de verzekeraar indient.Kost zoon 1 behandeling maar dan heeft hij er nog genoeg en hoeft hij de rekening tenminste niet zelf te betalen. Voor de verzekeraar maakt het niets uit er gaat gewoon 1 behandeling af.
Habbekratz schreef:
14-08-2018 10:00
Dat begrijp ik ook.Daarom zal ik hem voorstellen dat hij het bij de verzekeraar indient.Kost zoon 1 behandeling maar dan heeft hij er nog genoeg en hoeft hij de rekening tenminste niet zelf te betalen. Voor de verzekeraar maakt het niets uit er gaat gewoon 1 behandeling af.


Dus je vraagt de fysio om te frauderen? :wtf:
Alle reacties Link kopieren
Vaak wordt er ook een ander, lager, tarief berekend bij het niet nakomen of niet tijdig afzeggen van een consult.

Wanneer het een keten van praktijken is, dan is de kans groot dat de fysiotherapeut in loondienst is. Constructie om als zelfstandige te werken in een praktijk is belastingtechnisch erg moeilijk.

Wacht nu gewoon even af tot dat je de fysiotherapeut gesproken hebt.

En ja, ik heb ook ooit eens een rekening gestuurd voor mijn tijd bij niet tijdig annuleren van een afspraak. Maar ja, ik ben zelfstandige, en vindt mijn tijd gewoon belangrijk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Serieus, rechtsbijstand voor zoiets? Ik weet in elk geval één ding zeker, als ik fysiotherapeut zou zijn, zou je zoon direct cliënt af zijn als ik voor deze rekening een advocaat op me afgestuurd kreeg. Ik zou gelijk ook collega's waarschuwen voor deze patiënt.
Alle reacties Link kopieren
Mij hebben ze ook gewoon laten betalen bij een niet voorzien sterfgeval binnen de nabije familie. Vond het ergens niet eens vreemd. Ik zou zeggen, hou het leuk en prettig voor de toekomst en take your loss. Als je het terugkrijgt terwijl je geen behandeling hebt gehad zou deze weleens van het aantal te vergoeden behandelingen af kunnen gaan en ben je net zo ver.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
nimbus schreef:
14-08-2018 10:02
Serieus, rechtsbijstand voor zoiets? Ik weet in elk geval één ding zeker, als ik fysiotherapeut zou zijn, zou je zoon direct cliënt af zijn als ik voor deze rekening een advocaat op me afgestuurd kreeg. Ik zou gelijk ook collega's waarschuwen voor deze patiënt.


Het zou je de lust ontnemen om nog eens coulant te zijn en een klant van verder weg aan te noemen omdat hij toevallig in jouw stad studeert. Als hij ipv TO's zoon gewoon een klant uit de buurt had aangenomen, had hij nooit afzeggingen wegens treinstoringen gehad.
Het blijft gewoon een beetje de omgekeerde wereld dat de fysio meer nadeel zou hebben van de treinstoring dan degene die de trein nam.
gizzmo-returns schreef:
14-08-2018 09:40
Het is gewoon fatsoenlijker om te bellen in zo'n situatie en zeker geloofwaardiger.
Dan krijg je nog alleen de administratie aan de lijn niet de fysiotherapeut.Het is een algemeen nummer voor alle 4 vestigingen.Fysiotherapeuten werken ook niet alleen maar op dezelfde vestiging zei zoon toen ik het daarna vroeg.Afmelden moet via de administratie daarvoor kun je de fysiotherapeut niet bellen.
Habbekratz schreef:
14-08-2018 10:07
Dan krijg je nog alleen de administratie aan de lijn niet de fysiotherapeut.Het is een algemeen nummer voor alle 4 vestigingen.Fysiotherapeuten werken ook niet alleen maar op dezelfde vestiging zei zoon toen ik het daarna vroeg.Afmelden moet via de administratie daarvoor kun je de fysiotherapeut niet bellen.
Maar dan heeft hij zich tenminste afgemeld.
Wie zegt dat dat sms'je is aangekomen?
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
14-08-2018 10:07
Dan krijg je nog alleen de administratie aan de lijn niet de fysiotherapeut.Het is een algemeen nummer voor alle 4 vestigingen.Fysiotherapeuten werken ook niet alleen maar op dezelfde vestiging zei zoon toen ik het daarna vroeg.Afmelden moet via de administratie daarvoor kun je de fysiotherapeut niet bellen.
Als afmelden via de administratie moet, dan moet hij de administratie bellen. Zelfs al zitten ze op een andere locatie. Ze zullen ongetwijfeld een systeem hebben waarbij dat dan aan de juiste persoon gecommuniceerd wordt.

Dus hij is èn niet op komen dagen èn heeft zich niet op de juiste manier afgemeld.
Marana-- schreef:
14-08-2018 09:58
Waarom claimt je zoon de kosten niet bij de NS?
vergoed alleen bij vertraging langer dan half uur en max. 10 euro.
Marana-- schreef:
14-08-2018 10:04
Het zou je de lust ontnemen om nog eens coulant te zijn en een klant van verder weg aan te noemen omdat hij toevallig in jouw stad studeert. Als hij ipv TO's zoon gewoon een klant uit de buurt had aangenomen, had hij nooit afzeggingen wegens treinstoringen gehad.
Het vervoer is verantwoordelijkheid van de klant. Een vertraging is niet bepaald uitzonderlijk, dan moet de klant dus meenemen in zijn reistijd. Desnoods een trein eerder
LadyL0101 schreef:
14-08-2018 09:48
Je zoon kan dit weer claimen bij NS en die zal het weer claimen bij de stroomleverancier (of je zoon doorverwijzen).
Ik denk dat de NS daar wel een clausule van heeft dat het pas na 24 uur stroomstoring kan dat hebben de kabelleveranciers ook bij internetstoring. Inwoners van een Gemeente kunnen ook niet bij Vitens declareren als ze een dag zonder water zitten door een breuk in de leiding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven