Geld & Recht alle pijlers

Garantie op spullen die snel kapot kunnen gaan.

19-10-2019 16:26 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
ceylon wijzigde dit bericht op 03-02-2020 11:49
99.47% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vooral afhangt van het soort product. Zou eens gaan zoeken naar de garantiebepaling van productgroepen.
Alle reacties Link kopieren
Een product moet deugdelijk zijn en dat staat los van garantie. Je kan zonder garantie of na de garantie nog steeds rechten hebben op basis van de de bepalingen in de wet en jurisprudentie over deugdelijke producten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn mening is het normaal garantie te verwachten op duurzame gebruiksartikelen waarvan verondersteld mag worden dat die langere tijd probleemloos functioneren. Zoals een stofzuiger of een wasmachine. Op een pen van 20 cent verwacht ik geen enkele garantie.

Daarnaast vind ik het normaal dat garantie uitgesloten is als je het artikel niet goed onderhoudt, behandelt of buiten de bepaalde gebruikswijzen benut. Als ik mijn nieuwe stofzuiger door mijn eigen onhandigheid van de trap laat vallen en daardoor is hij kapot, dan zou het niet in mijn hoofd opkomen een garantieclaim in te dienen, bijvoorbeeld.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
@ Gordijn: dan vind ik de bepalingen van ons eigen bedrijf terug. Die zijn vast rechtsgeldig, maar vooral Duitse klanten roepen altijd meteen dat ze wettelijk 2 jaar garantie hebben. Terwijl je van het bewuste artikel echt niet kunt verwachten dat het na twee jaar nog als nieuw uitziet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-10-2019 16:34
Naar mijn mening is het normaal garantie te verwachten op duurzame gebruiksartikelen waarvan verondersteld mag worden dat die langere tijd probleemloos functioneren. Zoals een stofzuiger of een wasmachine. Op een pen van 20 cent verwacht ik geen enkele garantie.

Daarnaast vind ik het normaal dat garantie uitgesloten is als je het artikel niet goed onderhoudt, behandelt of buiten de bepaalde gebruikswijzen benut. Als ik mijn nieuwe stofzuiger door mijn eigen onhandigheid van de trap laat vallen en daardoor is hij kapot, dan zou het niet in mijn hoofd opkomen een garantieclaim in te dienen, bijvoorbeeld.

Dit is allemaal logisch. Het gaat echter om een gebruiksartikel van plastic. Dat, met wat geluk, vijf jaar mee kan gaan, maar met wat pech ook na twee maanden kapot kan zijn, afhankelijk van hoe je ermee omgaat.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Radar heeft een heel systeem in elkaar gedraaid waar zo goed als alle wetten, bepalingen en rechten in staan, dus het lijkt me handig om daar eens te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
19-10-2019 16:37
Dit is allemaal logisch. Het gaat echter om een gebruiksartikel van plastic. Dat, met wat geluk, vijf jaar mee kan gaan, maar met wat pech ook na twee maanden kapot kan zijn, afhankelijk van hoe je ermee omgaat.
Hangt ervan af over wat voor gebruiksartikel je het hebt. Een plastic vergiet? Een plastic beker? Een plastic wasrekje? Hoe dan ook, verwacht ik weinig van plastic gebruiksartikelen. Plastic is goedkoop materiaal dat vooral wordt gebruikt voor goedkope producten. En van goedkope producten verwacht ik geen wonderen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-10-2019 16:40
Hangt ervan af over wat voor gebruiksartikel je het hebt. Een plastic vergiet? Een plastic beker? Een plastic wasrekje? Hoe dan ook, verwacht ik weinig van plastic gebruiksartikelen. Plastic is goedkoop materiaal dat vooral wordt gebruikt voor goedkope producten. En van goedkope producten verwacht ik geen wonderen.

Nee, jij niet.

Maar heel veel mensen dus wel...

Dit vond ik bijvoorbeeld wel terug op conformiteit . nl :
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
19-10-2019 16:37
Dit is allemaal logisch. Het gaat echter om een gebruiksartikel van plastic. Dat, met wat geluk, vijf jaar mee kan gaan, maar met wat pech ook na twee maanden kapot kan zijn, afhankelijk van hoe je ermee omgaat.
Als een gebruiksartikel bij normaal gebruik vijf jaar mee kan gaan is die tweejaar-bepaling dus helemaal niet zo gek.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
19-10-2019 16:43
Nee, jij niet.

Maar heel veel mensen dus wel...

Dit vond ik bijvoorbeeld wel terug op conformiteit . nl :
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.
Aansprakelijkheid voor wat?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ceylon schreef:
19-10-2019 16:43
Nee, jij niet.

Maar heel veel mensen dus wel...

Dit vond ik bijvoorbeeld wel terug op conformiteit . nl :
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.
Volgens mij geldt het garantietermijn voor de fabrikant.
Mijn draadloze toetsenbord was vanmorgen ineens echt helemaal de weg kwijt ondanks volle batterijen. Spoorde al een tijdje niet meer helemaal met woorden en letters weg laten maar vanmorgen kreeg ik ineens allemaal extra letters en symbolen bij het typen. Toetsenbord ruim een jaar geleden gekocht bij Mediamarkt voor 20 euro, net maar weer even naar de Mediamarkt gegaan voor een nieuwe nadat ik ervoor gezorgd heb dat m'n mac niet op standby gaat anders had ik een probleem. Heb nog heel even getwijfeld om m'n oude met bon ook mee te nemen want binnen de 2 jaar kapot maar ik denk dat ze me nog net niet uit gaan lachen met al die gebruikssporen en ik heb dat ding meerdere malen laten vallen het afgelopen jaar. :facepalm: :rofl:
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 16:52
6.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
19-10-2019 16:35
@ Gordijn: dan vind ik de bepalingen van ons eigen bedrijf terug. Die zijn vast rechtsgeldig, maar vooral Duitse klanten roepen altijd meteen dat ze wettelijk 2 jaar garantie hebben. Terwijl je van het bewuste artikel echt niet kunt verwachten dat het na twee jaar nog als nieuw uitziet.
Ligt dat dan aan de kwaliteit van jullie producten of aan de manier waarop de klanten ze behandelen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-10-2019 16:51
Ligt dat dan aan de kwaliteit van jullie producten of aan de manier waarop de klanten ze behandelen?

Tja.

Er zijn in totaal ongeveer 80.000 stuks verkocht. De garantie is 3 maanden. Als er al iets kapot geleverd wordt melden mensen zich altijd meteen en dan sturen we ook direct een vervangend produkt. Dat is geen punt. Van die 80.000 stuks zullen er in totaal zo´n 200 op de één of andere manier niet in orde zijn geweest.
Gaat het kapot binnen die eerste drie maanden doen we ook niet moeilijk.

Maar het gaat om de tijd erna. Dus er gaat iets kapot na vijf maanden. Het is en blijft plastic. Duur plastic, dat dan weer wel. Vergelijk het met een auto bumper. Het ziet er stevig uit en het is duur zat maar een stevige trap kan toch schade opleveren. Met andere woorden: het bedrijf geeft drie maanden garantie. Gaat het daarna kapot ligt dat nagenoeg altijd aan de manier waarop het gebruikt wordt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-10-2019 16:49
Volgens mij geldt het garantietermijn voor de fabrikant.
Blijkbaar niet. Je garantietermijn mag afwijken van de wettelijke bepalingen. De teksten daarover dat je méér garantie kunt krijgen, die zijn geen probleem, daarvan heb ik er diverse gevonden.

Ik zoek nou net de wettelijke bepaling/uitzonderingen voor minder garantie dan wettelijk.

Volgens de bepalingen die ik terug vond zou je zelfs twee jaar garantie moeten hebben op een notitieblokje. Dat is natuurlijk onzin. Maar waar vind ik de bijpassende tekst?
ceylon wijzigde dit bericht op 19-10-2019 17:03
1.43% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
19-10-2019 16:59
Tja.

Er zijn in totaal ongeveer 80.000 stuks verkocht. De garantie is 3 maanden. Als er al iets kapot geleverd wordt melden mensen zich altijd meteen en dan sturen we ook direct een vervangend produkt. Dat is geen punt. Van die 80.000 stuks zullen er in totaal zo´n 200 op de één of andere manier niet in orde zijn geweest.
Gaat het kapot binnen die eerste drie maanden doen we ook niet moeilijk.

Maar het gaat om de tijd erna. Dus er gaat iets kapot na vijf maanden. Het is en blijft plastic. Duur plastic, dat dan weer wel. Vergelijk het met een auto bumper. Het ziet er stevig uit en het is duur zat maar een stevige trap kan toch schade opleveren. Met andere woorden: het bedrijf geeft drie maanden garantie. Gaat het daarna kapot ligt dat nagenoeg altijd aan de manier waarop het gebruikt wordt.
Laat de mensen het kapotte artikel terugsturen ter onderzoek, waarbij je meldt: als blijkt dat er een constructiefout of fabricagefout ten grondslag ligt aan het defect, dan krijgt u een nieuw artikel. Blijkt dat onoordeelkundige behandeling de oorzaak van het defect is, dan kunnen we het helaas niet vergoeden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ceylon schreef:
19-10-2019 17:02
Blijkbaar niet. Je garantietermijn mag afwijken van de wettelijke bepalingen. De teksten daarover dat je méér garantie kunt krijgen, die zijn geen probleem, daarvan heb ik er diverse gevonden.

Ik zoek nou net de wettelijke bepaling/uitzonderingen voor minder garantie dan wettelijk.

Volgens de bepalingen die ik terug vond zou je zelfs twee jaar garantie moeten hebben op een notitieblokje. Dat is natuurlijk onzin. Maar waar vind ik de bijpassende tekst?
Ik heb je verwezen naar Radar, maar daar ge ja niet op in en daar doe je blijkbaar niets mee. Zij hebben al die wetten, bepalingen en rechten tot in de puntjes uitgeplozen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-10-2019 17:06
Ik heb je verwezen naar Radar, maar daar ge ja niet op in en daar doe je blijkbaar niets mee. Zij hebben al die wetten, bepalingen en rechten tot in de puntjes uitgeplozen.

De site heb ik openstaan vanaf het moment dat je je bericht plaatste. Ik heb alleen nog niet gevonden wat ik zoek.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
19-10-2019 17:10
De site heb ik openstaan vanaf het moment dat je je bericht plaatste. Ik heb alleen nog niet gevonden wat ik zoek.
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... k-product/

Onder het artikel staan meer links.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-10-2019 17:13
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... k-product/

Onder het artikel staan meer links.
Ik waardeer jullie meedenken, echt waar.

Maar het gaat om een artikel met een garantie van 3 maanden. In elk artikel gaat het over apparaten, de termijn van 2 jaar en de bewijslast voor en na zes maanden.
Ik zoek dus een wettelijke verwijzing naar een garantietermijn voor een stevig maar plastic artikel (geen apparaat), waarvan de fabrieksgarantie korter is dan de algemene wettelijke bepalingen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
19-10-2019 17:10
De site heb ik openstaan vanaf het moment dat je je bericht plaatste. Ik heb alleen nog niet gevonden wat ik zoek.
Ik denk dat de meeste mensen genoeg gezond verstand hebben om te weten hoe met garantiebepalingen om te gaan. Iedereen snapt dat je op een pen van 20 cent, een nepleren riem van 4 euro, een plastic bloempotje van 50 cent, enz. geen garantie hebt in die zin dat je na een jaar nog eens terug kunt gaan omdat de pen leeg is, de riem gescheurd en het bloempotje gebarsten. Geen zinnig mens haalt dat dan ook in zijn hoofd. Ik heb anderhalf jaar geleden een plastic bloemengietertje voor de kamerplanten bij de Blokker gekocht en nu, door onhandigheid, zit er een scheurtje in de tuit. Denk je dan echt dat ik terug ga met dat ding van 2 euro?

Maar een dure magnetron, of stofzuiger, of wasmachine, die er na minder dan een jaar normaal gebruik de brui aan geeft, tuurlijk spreek je de leverancier op zijn garantieverplichtingen aan.

Geznnd verstand.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Kennelijk heeft TO “ niet geschoten is altijd mis”- klanten die wel proberen garantie te claimen op het product.

Garantie heeft in principe idd alleen op productie- fouten. Misschien kun je in je algemene voorwaarden opnemen dat er bij een melding eerst een onderzoek wordt gedaan en dat als daaruit volgt dat het defect is veroorzaakt door verkeerd gebruik, de klant daar een kleine vergoeding voor betaalt. Betreft het toch een geval voor garantie, dan vervallen de onderzoekskosten en krijgt klant een vervangend product.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-10-2019 17:17
Ik denk dat de meeste mensen genoeg gezond verstand hebben om te weten hoe met garantiebepalingen om te gaan. Iedereen snapt dat je op een pen van 20 cent, een nepleren riem van 4 euro, een plastic bloempotje van 50 cent, enz. geen garantie hebt in die zin dat je na een jaar nog eens terug kunt gaan omdat de pen leeg is, de riem gescheurd en het bloempotje gebarsten. Geen zinnig mens haalt dat dan ook in zijn hoofd. Ik heb anderhalf jaar geleden een plastic bloemengietertje voor de kamerplanten bij de Blokker gekocht en nu, door onhandigheid, zit er een scheurtje in de tuit. Denk je dan echt dat ik terug ga met dat ding van 2 euro?

Maar een dure magnetron, of stofzuiger, of wasmachine, die er na minder dan een jaar normaal gebruik de brui aan geeft, tuurlijk spreek je de leverancier op zijn garantieverplichtingen aan.

Geznnd verstand.

Ik wil de bijpassende tekst nou net vanwege de mensen die dat gezonde verstand niet willen gebruiken. Die stampvoetend aan de telefoon hangen en dreigen met rechtsbijstand en advocaat omdat ze van mening zijn dat het toch echt niet zomaar kapot mag gaan na vier maanden. Of zes maanden. Of zelfs het jaar erop.

Je wilt niet weten hoe onredelijk mensen soms kunnen reageren.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het zo lees ben ik wel benieuwd naar wat het product is. Wat de prijs is en op welke wijze het kapot gaat.

Bij een duur product verwacht ik ook wel meer dan 3 maanden garantie.
Uiteraard zijn er dan wel bepalingen mbt het gebruik. Maar stel ik koop een nieuwe stofzuiger voor €95 euro... dan verwacht ik dat ik na 3 maanden nog steeds mag verwachten dat hij werkt. Echter.... Laat ik hem van de trap donderen en breekt dan van alles af, dan is het een ander verhaal.

Lijkt me dat je dus onderscheid moet maken in fabrieksgarantie en gebruiksgarantie (als in slijtage, onhandig gebruik, verkee4de montage)

Kun je wat specifieker zijn over het product en de aanschafprijs?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven