Geld & Recht alle pijlers

Gedeeltelijk tijdelijk contract en ziekte

20-03-2020 15:42 61 berichten
Hallo,

Ik wil graag niet teveel in details treden dus zal zo beknopt mogelijk mijn vraag stellen, want ik wil graag weten waar ik recht op heb en bij welke instanties ik terecht moet.

Geval zit zo;
Ik ben sinds oktober ziek en na 4 weken ziek thuis gaan re -integreren op mijn werk. Contract van 24 uur waarvan 4 uur vast en 20 uur voor een halfjaar van september tot april.
Tijdelijke contract loopt nu dus af, en vanaf april betaald mijn werkgever mij slechts voor het contract van 4 uur per week. Ik neem aan dat ik recht heb op iets van aanvulling nu, maar weet nu niet of dit een ziektewetuitkering is of iets van bijstand. Omdat ik niet volledig uit dienst ben, niet baan zoekend, maar wel ziek. Daarnaast weet ik dus niet of ik nog verder moet met re -integreren, omdat dit contract dus afloopt en straks slechts verplicht ben om 4 uur te werken en niet meer dan dat.

Kan iemand mij verder op weg helpen, bij welke instanties moet ik terecht. Mijn werkgever denkt met mij mee en is nu in ieder geval ook aan het uitzoeken hoe het met het re -integreren zit en bij welke instanties ik terecht moet, maar ik weet niet hoe snel ik hier antwoord op krijg. En aangezien ik dus per april in financiële problemen zal komen wil ik hier graag zo snel mogelijk het een en ander voor geregeld hebben.

(reden dat ik dit niet eerder heb uitgezocht, ik was in de veronderstelling dat een werkgever je contract niet mag beëindigen tijdens ziekte. Maar dit geld dus niet voor een tijdelijk contract. En wegens mijn ziektebeeld heb ik mij totaal niet met deze zaken bezig gehouden)
Alle reacties Link kopieren
September, oktober, november, december, januari, februari, maart....uhmmmmm Wat klopt hier niet
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
lotte_joy schreef:
20-03-2020 18:23
Dat durf ik ernstig te betwijfelen. De werknemer wordt gelukkig goed beschermd in Nederland. Volgens mij ziet de overheid 2x een bijlage voor een halfjaar (!) bij een contract voor 20 uur, gewoon als een wijziging op je eigenlijke (en dus vaste) contract. Dit is dan namelijk niet een korte periode extra werken wegens een piek in drukte, maar structureel. En wat ik in mijn laatste post zei, het gemiddeld aantal uren telt. Dus jouw werkgever zou minstens aan een contract voor 12 uur vast zitten (een half jaar 24 uur en een half jaar 4 uur)
Anders zou iedereen contracten voor weinig uur kunnen krijgen met oneindig veel bijlages voor meer uren.

Ik vraag mij zelfs af in hoeverre een aanvulling van een half jaar mag. Wellicht is dut ook al structureel en dus juridisch een wijziging van jouw contract. Dan zou je nu ook recht op 12 uren hebben. Toch even juridisch loket bellen.
Onzin.. ze heeft een aparte uitbreiding gekregen op haar vaste contract, dat mag! Ze is na een mnd!! na de uitbreiding vh contract ziek geworden. En heeft dus waarschijnlijk maar 1 loonperiode daadwerkelijk haar 24 contracturen gewerkt. Verschrikkelijk rot uiteraard maar ook rot voor de werkgever. Gemiddelden heb je als iemand standaard overuren maakt gedurende een bepaalde tijd, dit is nu niet van toepassing. Helaas ga je gewoon ziek uit dienst voor die 20uur. Super aardig van je werkgever dat hij je het contract alsnog laat tekenen.
Hoe bedoel je wat klopt er niet? September is het ingegaan, eind maart stopt het.

Edit: Ik zie het ik tel verkeerd! Dan zou het al afgelopen moeten zijn? Ik ga maandag hier gelijk achteraan.
anoniem_355360 wijzigde dit bericht op 20-03-2020 19:05
40.44% gewijzigd
Ancarora schreef:
20-03-2020 19:02
Onzin.. ze heeft een aparte uitbreiding gekregen op haar vaste contract, dat mag! Ze is na een mnd!! na de uitbreiding vh contract ziek geworden. En heeft dus waarschijnlijk maar 1 loonperiode daadwerkelijk haar 24 contracturen gewerkt. Verschrikkelijk rot uiteraard maar ook rot voor de werkgever. Gemiddelden heb je als iemand standaard overuren maakt gedurende een bepaalde tijd, dit is nu niet van toepassing. Helaas ga je gewoon ziek uit dienst voor die 20uur. Super aardig van je werkgever dat hij je het contract alsnog laat tekenen.
Dit leg ik inderdaad ook uit in mijn voorgaande post op pagina 2.
Alle reacties Link kopieren
Ancarora schreef:
20-03-2020 19:02
Onzin.. ze heeft een aparte uitbreiding gekregen op haar vaste contract, dat mag! Ze is na een mnd!! na de uitbreiding vh contract ziek geworden. En heeft dus waarschijnlijk maar 1 loonperiode daadwerkelijk haar 24 contracturen gewerkt. Verschrikkelijk rot uiteraard maar ook rot voor de werkgever. Gemiddelden heb je als iemand standaard overuren maakt gedurende een bepaalde tijd, dit is nu niet van toepassing. Helaas ga je gewoon ziek uit dienst voor die 20uur. Super aardig van je werkgever dat hij je het contract alsnog laat tekenen.
Ze heeft echter wél gedurende dit halve jaar een contract voor 24 uur gehad. Ziekte doet niets af aan die uren. En daarbij een half jaar 4 uur contract. Het gaat hierbij niet om meerwerk, waar wel de daadwerkelijk gewerkte uren tellen, maar contract-uren.
lotte_joy schreef:
20-03-2020 19:14
Ze heeft echter wél gedurende dit halve jaar een contract voor 24 uur gehad. Ziekte doet niets af aan die uren. En daarbij een half jaar 4 uur contract. Het gaat hierbij niet om meerwerk, waar wel de daadwerkelijk gewerkte uren tellen, maar contract-uren.
Oke dit wist ik niet.
Alle reacties Link kopieren
lotte_joy schreef:
20-03-2020 19:14
Ze heeft echter wél gedurende dit halve jaar een contract voor 24 uur gehad. Ziekte doet niets af aan die uren. En daarbij een half jaar 4 uur contract. Het gaat hierbij niet om meerwerk, waar wel de daadwerkelijk gewerkte uren tellen, maar contract-uren.
Ze heeft een vast contract van 4 uur en een tijdelijk contract van 20uur. Het tijdelijk contract van 20uur loopt af...niets meer en niets minder..
Alle reacties Link kopieren
.
Bedankt voor alle adviezen. Ik maandag voordat ik naar mijn werk ga eerst conact proberen op te nemen met het juridisch loket, omdat het toch wel een ingewikkels verhaal blijft.
Alle reacties Link kopieren
Mius schreef:
20-03-2020 19:02
Hoe bedoel je wat klopt er niet? September is het ingegaan, eind maart stopt het.

Edit: Ik zie het ik tel verkeerd! Dan zou het al afgelopen moeten zijn? Ik ga maandag hier gelijk achteraan.
Muis, dan is het stilzwijgend weer met een halfjaar verlengd. Wanneer er alleen een mondelinge afspraak is en geen schriftelijk contract dan heeft je werkgever weer een half jaar loondoorbetalingsverplichting ook tijdens ziekte. Laat je niet afschepen en teken niet voor een ontslag. Je werkgever moet je nog 5 maanden betalen.

Ik zou wat ik je heb geschreven zeker met het juridisch loket begrepen want je werkgever maakt er een puinhoop van.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
21-03-2020 06:42
Muis, dan is het stilzwijgend weer met een halfjaar verlengd. Wanneer er alleen een mondelinge afspraak is en geen schriftelijk contract dan heeft je werkgever weer een half jaar loondoorbetalingsverplichting ook tijdens ziekte. Laat je niet afschepen en teken niet voor een ontslag. Je werkgever moet je nog 5 maanden betalen.

Ik zou wat ik je heb geschreven zeker met het juridisch loket begrepen want je werkgever maakt er een puinhoop van.
Ja ik denk inderdaad dat dit het geval is.
Pff zit er zo in de stress over. Ga nu zeker niet zomaar tekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven