Geld & Recht alle pijlers

Geen aankoop bon dus geen garantie?

21-04-2026 16:38 60 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit met het volgende:

Juli 2024 heb ik via mijn werk met belastingvoordeel een elektrische fiets gekocht.
Nu is de accu kapot maar er zit nog garantie op.
Nu heb ik dus niet de originele aankoop bon meer.
Dit is helaas verloren gegaan door een hevige lekkage in huis.
Nu kan ik via werk aantonen dat ik deze fiets gekocht heb, dit staat geregistreerd
met kleur, type, framenummer, sleutelnummer en aankoopdatum en winkelnaam met handtekening

Ook kunnen zij in het eigen systeem zien dat de fiets aan mij verkocht is.
Echter willen zij nu de originele aankoop bon zien anders heb ik geen garantie zeggen ze.
Bovenstaande informatie is niet voldoende aldus de fietsen winkel.

Kan dit zomaar? Uiteraard ga ik morgen de rechtswinkel bellen
maar ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is een betaling via pin ook bewijs. Heb je gepind of contant betaald?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Macie schreef:
21-04-2026 16:38
Ik zit met het volgende:



Kan dit zomaar? Uiteraard ga ik morgen de rechtswinkel bellen
maar ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Nee, zolang je maar kunt aantonen dat je het ding daar gekocht hebt. Dat hoeft niet per se met een bon. Kan ook een bankafschrift met de pintransactie of de gegevens via je werk zijn. De winkel zit niet goed in deze.
hvm wijzigde dit bericht op 21-04-2026 17:19
42.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het zelf niet direct betaald, omdat dit via werk ging met belasting voordeel
is het via loon verrekend.
Ik kan dus wel aantonen dat het via loon betaald is
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je de bon niet ergens moeten mailen/uploaden voor je werk? Misschien kunnen zij hem nog terughalen?
Alle reacties Link kopieren Quote
@HVM, je mag openingspost niet quoten ;-).

TO, je hebt de factuur dus aan je werkgever gegeven? Deze kan hem wel uit de administratie opduiken. Maar ja, is dus niet het origineel. Je moet kunnen bewijzen wanneer je het product hebt gekocht en dat hun de verkoper zijn. Dat hoeft dus geen factuur te zijn.

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... abon-kwijt
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat het op je salaris is ingehouden is geen bewijs dat je hem daar hebt gekocht. Dat is geen transactie tussen jou en het bedrijf. Als de werkgever nog ergens een bewijs heeft in de vorm van een transactie met dat bedrijf, zou dat wel moeten voldoen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Phlox24 schreef:
21-04-2026 16:53
@HVM, je mag openingspost niet quoten ;-).

Bedankt, gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moest mijn fiets zelf afrekenen en kreeg toen het bedrag terug. Is het bij jou niet zo gegaan?

Ik moest ook het bonnetje inscannen. Jij niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Verkeerd gelezen
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee dit is via fiscfree gegaan, dan kun je kiezen of in een keer inhouding van je loon of in meerdere keren. Werkgever heeft dus betaald aan Stella.

In dit geval gaat het om een Stella fiets, deze worden alleen bij een Stella winkel verkocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan heeft werkgever toch vast wel een bon?
Alle reacties Link kopieren Quote
Macie schreef:
21-04-2026 16:46
Ik heb het zelf niet direct betaald, omdat dit via werk ging met belasting voordeel
is het via loon verrekend.
Ik kan dus wel aantonen dat het via loon betaald is
Dan heeft jouw werkgever toch de informatie? Ik neem dat die niet zomaar een rekening betalen zonder factuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je aantonen dat het bij de desbetreffende Stella winkel is gekocht of alleen dat je een fiets hebt gekocht? Je hoeft geen bon te hebben, maar wel een aankoopbewijs. Je hebt gewoon recht op garantie als je de aankoop op een andere manier kunt bewijzen, zoals met een e-mailbevestiging of garantiebewijs, bankafschrift, etc. En je hebt recht op een deugdelijk product.

Edit: lees net dat de winkel erop staat. In dat geval is de bon alleen een bewijsmiddel en zullen ze het wel degelijk moeten oplossen voor je. Je kan immers via andere bewijsmiddelen aantonen dat die daar gekocht is (en het tijdstip van de aanschaf).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je werkgever heeft een inkoopfactuur in de administratie.
Vraag die op.
Pieremachochel
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat het hier lastig maakt is dat Stella failliet is. Ze maken een doorstart maar de volledige administratie ligt bij de curator vermoed ik. Ik denk dat de Stella doorstarter daarom de orginele aankoopbon wil. Hoe dat wettelijk dan zit weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkie schreef:
21-04-2026 19:28
Wat het hier lastig maakt is dat Stella failliet is. Ze maken een doorstart maar de volledige administratie ligt bij de curator vermoed ik. Ik denk dat de Stella doorstarter daarom de orginele aankoopbon wil. Hoe dat wettelijk dan zit weet ik niet.
Het gaat er denk ik om dat TO wel moet kunnen
bewijzen dat ze het product in de betreffende Stella winkel winkel heeft gekocht. Als dan op een andere manier kan dan via de bon, dan is het vreemd dat Stella meent haar niet te kunnen helpen. Als ik TO goed begrijp is het faillissement en de doorstart niet als reden gegaan haar niet van dienst te kunnen zijn.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
21-04-2026 20:54
Het gaat er denk ik om dat TO wel moet kunnen
bewijzen dat ze het product in de betreffende Stella winkel winkel heeft gekocht. Als dan op een andere manier kan dan via de bon, dan is het vreemd dat Stella meent haar niet te kunnen helpen. Als ik TO goed begrijp is het faillissement en de doorstart niet als reden gegaan haar niet van dienst te kunnen zijn.
Dat eerste vind ik raar want dat geeft de winkel zelf al aan, dat het al zo in hun systeem staat. Dan hoeft TO dat toch niet nog eens te bewijzen? Ze weten het al.

Er is ooit zo’n irritant tv-spotje geweest met een wijsneuskind ‘dat recht mag niet zomaar worden ingeperkt’, en dat lijkt hier wel te gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sappho schreef:
21-04-2026 21:08
Dat eerste vind ik raar want dat geeft de winkel zelf al aan, dat het al zo in hun systeem staat. Dan hoeft TO dat toch niet nog eens te bewijzen? Ze weten het al.

Er is ooit zo’n irritant tv-spotje geweest met een wijsneuskind ‘dat recht mag niet zomaar worden ingeperkt’, en dat lijkt hier wel te gebeuren.
Natuurlijk weten ze het al (ze hebben het wellicht alleen mondeling toegegeven), maar ze maken het TO nu gewoon (en waarschijnlijk bewust) moeilijk onder het mom: wie stelt moet bewijzen en alleen met de aankoopbon die ze niet heeft. En dat is pertinente onzin als vaststaat dat ze de fiets daar gekocht heeft. En het is wel zo handig dat ook TO daar zelf bewijs van heeft en niet afhankelijk is van de winkel. Een en ander brengt dan ook met zich mee dat als TO gewoon kan aantonen de fiets in de desbetreffende winkel te hebben gekocht, ze zonder deze bon nog steeds garantie heeft.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
De winkel heeft ongelijk. Een kopie van de bon volstaat ook.

https://www.consumentenbond.nl/juridis ... abon-kwijt

Bewijs je aankoop
Als je geen kassabon meer hebt, kun je jouw aankoop op een andere manier bewijzen. Bijvoorbeeld door:
Een bankafschrift, als je met pin of internetbankieren hebt betaald.
Een scan of foto van je aankoopbewijs. Ook handig voor je administratie.
Het kassasysteem van de winkel. Hierin worden aankopen teruggezocht. Vaak doen winkels hier niet moeilijk over.
Getuigen die mee waren bij de aankoop van het product.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
22-04-2026 07:00
De winkel heeft ongelijk. Een kopie van de bon volstaat ook.

https://www.consumentenbond.nl/juridis ... abon-kwijt

Bewijs je aankoop
Als je geen kassabon meer hebt, kun je jouw aankoop op een andere manier bewijzen. Bijvoorbeeld door:
Een bankafschrift, als je met pin of internetbankieren hebt betaald.
Een scan of foto van je aankoopbewijs. Ook handig voor je administratie.
Het kassasysteem van de winkel. Hierin worden aankopen teruggezocht. Vaak doen winkels hier niet moeilijk over.
Getuigen die mee waren bij de aankoop van het product.

Maar TO heeft geen kopie van de bon, ook geen bankafschrift of foto van het aankoopbewijs. Echter staat het dus wel in het kassasysteem van de winkel, dus wat dat betreft is het heel vreemd dat ze dan nog bewijs van TO willen. Ik zou even op het werk achter de aankoopbon/factuur aangaan, dat zou de kortste klap zijn om verdere discussie af te kunnen kappen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is het probleem denk ik:

Bij een doorstart (zoals bij Stella Fietsen) gelden namelijk andere regels dan mensen verwachten.
🔧 Garantie op je oude Stella-fiets
Garantie van vóór het faillissement vervalt meestal.
Die liep via het oude bedrijf, en dat bestaat juridisch niet meer.
De nieuwe eigenaar is niet verplicht om die garantie over te nemen.
In de praktijk betekent dit: reparaties moet je vaak zelf betalen.
👉 Soms biedt de nieuwe eigenaar uit coulance (vrijwillig) toch iets aan, maar daar heb je geen recht op.

Er zijn nieuwe eigenaren die natuurlijk geen zin hebben om.kosteloos dingen te vergoeden. Ik zeg niet dat dat correct is maar ik denk dat ze daarom zo moeilijk doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkie schreef:
22-04-2026 07:59
Dit is het probleem denk ik:

Bij een doorstart (zoals bij Stella Fietsen) gelden namelijk andere regels dan mensen verwachten.
🔧 Garantie op je oude Stella-fiets
Garantie van vóór het faillissement vervalt meestal.
Die liep via het oude bedrijf, en dat bestaat juridisch niet meer.
De nieuwe eigenaar is niet verplicht om die garantie over te nemen.
In de praktijk betekent dit: reparaties moet je vaak zelf betalen.
👉 Soms biedt de nieuwe eigenaar uit coulance (vrijwillig) toch iets aan, maar daar heb je geen recht op.

Er zijn nieuwe eigenaren die natuurlijk geen zin hebben om.kosteloos dingen te vergoeden. Ik zeg niet dat dat correct is maar ik denk dat ze daarom zo moeilijk doen.
Het klopt dat bij een doorstart na faillissement het eerdere recht op wettelijke garantie bij de nieuwe eigenaar vervalt (en inderdaad omdat de nieuwe BV de schulden en garantieverplichtingen van de oude failliete winkel meestal niet overneemt zoals je al schreef), maar dan had ik verwacht dat ze dit gewoon aan TO zouden uitleggen in plaats van vragen om de originele bon en bij gebreke daarvan dit als argument aanvoeren om TO niet verder te willen helpen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
22-04-2026 07:14
Maar TO heeft geen kopie van de bon, ook geen bankafschrift of foto van het aankoopbewijs. Echter staat het dus wel in het kassasysteem van de winkel, dus wat dat betreft is het heel vreemd dat ze dan nog bewijs van TO willen. Ik zou even op het werk achter de aankoopbon/factuur aangaan, dat zou de kortste klap zijn om verdere discussie af te kunnen kappen.
Maar de originele bon heeft ze sowieso niet meer, door lekkage. Dus de werkgever heeft hooguit een kopie en dat accepteert de winkel niet. Onterecht overigens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stella doet heel moeilijk is ook mijn ervaring. Je moet echt je poot stijf houden.

Kan je in het systeem van fiscfree de aankoop niet terug vinden?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven