Geld & Recht alle pijlers

Geen begrafenisverzekering,wie betaald dan de kosten?

16-05-2010 16:58 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een vriendin van mij heeft de begrafenisverzekering van haar zoon opgezegt. Dat heeft ze gedaan omdat ze dacht dat haar exman,waar haar zoon nu woont, zelf een begrafenisverzekering had geregeld. Daar zet zij nu haar vraagtekens bij. ( zij heeft een faillisement en kon het daardoor niet meer betalen en hij beloofde dit te betalen )Stel dat haar zoon komt te overlijden, voor wie komen dan de begrafeniskosten? De voogdij ligt bij Jeugdzorg, vader wilt de voogdij niet zodat hij geen kosten heeft. Vader heeft een koopwoning, een hele goede baan, zijn vrouw heeft een erge goede baan en de zoon werkt ook een paar uur in de week.

Mijn vriendin krijgt dadelijk waarschijnlijk een uitkering en heeft nog 1 kind bij haar wonen. weet iemand van jullie hoe dit zit???

Voor wie komen dan deze kosten?

Alvast erg bedankt voor jullie reacties
quote:tjawelkenaam schreef op 16 mei 2010 @ 17:33:

Zover ik weet is er voogdij uitgesproken, maar vriendin is zwaar overspannen dus alles wat ze zegt is nogal vaag. Heeft daardoor ook hele zware medicijnen gekregen. Ik weet ook niet of dat de reden is dat ze uit de voogdij is gezet.

Het is wel belangrijk om daar duidelijkheid over te krijgen. Als de voogdij bij BJZ ligt (en zij dus uit het gezag ontheven is), zou zij (of jij) contact kunnen opnemen met BJZ om te overleggen op welke manier dit het beste geregeld kan worden.

Als het gezag nog wel steeds bij haar ligt (maar er sprake is van een ondertoezichtstelling) kan zij haar kind volgens mij bij een aantal uitvaartverzekeringen gratis meeverzekeren (de vraag is wellicht of zij zélf verzekerd is?). Als dit 5 euro per maand kost en jij wilt haar helpen, zou je kunnen aanbieden haar maandelijks vijf euro over te maken. Heel aardig van je
Peas on earth!
quote:Spinster schreef op 16 mei 2010 @ 17:33:

[...]

Nee hoor, als je spaarrekening maar vol genoeg staat kun je het gewoon daar mee verrekenen en heeft de dode het dus zelf betaald.

Uiteraard, maar dat is vaker niet dan wel zo.

Weet je hoeveel een begrafenis of crematie kost? Veel mensen denken dat ze 1500 euro klaar zijn...
Pardon paloma, zij is een van de liefste en zorgzaamse van alle mensen die ik ken. Ze heeft alles verloren doordat haar zaak failliet ging. Als je zwaar overspannen bent en onder de medicijnen zit dan snap ik heel goed dat mensen dan ongewild verkeerde beslissingen nemen...Hoe moet je iets betalen als je geen inkomen of huis hebt?Dan is zelfs 5 euro teveel ja
quote:Zamirah schreef op 16 mei 2010 @ 17:25:

Ik vind het heel erg asociaal als men geen begrafenisverzekering heeft.

De nabestaanden draaien altijd voor de kosten op, hoe dan ook.

Ik vind dus een uitvaartverzekering onzin voor mijn situatie. Je weet dat je een keer dood gaat. Dus kun je er bijvoorbeeld ook gewoon voor sparen op een gewone spaarrekening.

Ik verzeker mij voor risico's die ik niet zelf kan dragen.
quote:tjawelkenaam schreef op 16 mei 2010 @ 17:40:

Pardon paloma, zij is een van de liefste en zorgzaamse van alle mensen die ik ken. Ze heeft alles verloren doordat haar zaak failliet ging. Als je zwaar overspannen bent en onder de medicijnen zit dan snap ik heel goed dat mensen dan ongewild verkeerde beslissingen nemen...Hoe moet je iets betalen als je geen inkomen of huis hebt?Dan is zelfs 5 euro teveel ja

Heeft ze zelf wel een begrafenisverzekering?

Ik zeg niet dat ze haar best niet doet maar in combinatie met de vader -zoals het beeld wordt geschetst- heb ik medelijden met het kind. Die kan er helemaal niets aan doen.
Nee paloma die kon ze niet meer betalen en de verzekering heeft hem toen geblokkeerd. i.v.m. betalingsachterstanden. Kunnen ze als dat betaald is die verzekering weer openen of is dat nu definitief gesloten??

Tja vader....met alles dwars liggen...
Wellicht kan ze een betalingsregeling treffen met de verzekeringsmaatschappij, maar daar zal ze wel actie in moeten ondernemen. Eerst maar eens met haar in gesprek hoe de situatie over haar kind precies geregeld is en dan samen een plannetje maken. Wel lief van je dat je haar wilt helpen .
Peas on earth!
quote:Zamirah schreef op 16 mei 2010 @ 17:40:

[...]

Weet je hoeveel een begrafenis of crematie kost? Veel mensen denken dat ze 1500 euro klaar zijn...Ja, ik weet dat wel. Mensen, in het algemeen gesproken, zijn dus misschien eerder dom en onwetend dan per se asociaal? (dat hoop ik dan maar weer..)
Ze zou hetzelfde voor mij doen als ik in de vernieling zou liggen....Misschien een optie om te bemiddelen tussen haar en Jeugdzorg, kan zij het even naast zich neerleggen en zich concenteren op haar gezondheid. Hoop dat dat mogelijk is.

Nogmaals allemaal heeel erg bedankt voor jullie reacties.

Ik heb geen zin om te wachten tot morgen, ik ga even eten en kijken of ze aanspreekbaar is.....en al jullie adviezen aan haar voorleggen

Groetjes
Okay, dan zijn ze dom.
tjawelkenaam - ik vind het oprecht lief van je dat jij je zorgen maakt over de begrafenisverzekering van de zoon van je vriendin die bij zijn vader woont maar onder toezicht of voogdij van Jeugdzorg valt, maar soms zijn er dingen in het leven die je niet als jouw verantwoordelijkheid moet zien. Zou het kunnen zijn dat je vriendin in haar on-gebalanceerde emotionele toestand niet helemaal helder is in haar informatieverstrekking?

Heb je contact met de vader van het kind?
Ik heb ook geen verzekering, want mijn begrafenis kan tegen die tijd van mijn spaarrekening betaald worden. Het hangt er een beetje vanaf wat voor polis je hebt, maar meestal moet je er toch nog wat bij betalen, dat heb ik in mijn naaste omgeving gezien. Voorbeelden: een mooie kist, een half uurtje langer de aula, een advertentie in een fatsoenlijke krant etc. kosten allemaal extra en waren in dat geval niet verzekerd. Uiteindelijk moest er meer bijbetaald worden dan het bedrag waar de begrafenis voor verzekerd was. Ik denk zelfs dat als je de premie op een spaarrekening zet, je voordeliger uit bent.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Belle73 schreef op 16 mei 2010 @ 18:47:Ik denk zelfs dat als je de premie op een spaarrekening zet, je voordeliger uit bent.Hangt er vanaf wanneer je doodgaat. Dát is toch de clou van alle verzekeringen? Als je morgen overlijdt, was het slim om een uitvaartverzekering te hebben, als je op je 99e overlijdt, had je de premie waarschijnlijk zelf kunnen opsparen. Als je een auto koopt, een verzekering afsluit en hij wordt morgen totalloss gereden, ben je blij met je verzekering. Als je niets met je auto hebt, heb je er weinig voor teruggekregen. Zo werkt het nu eenmaal met verzekeringen.
Peas on earth!

[...]

Weet je hoeveel een begrafenis of crematie kost? Veel mensen denken dat ze 1500 euro klaar zijn...Een hele kale crematie kost 4890 euro
Heb ik dat?!

[...]

Weet je hoeveel een begrafenis of crematie kost? Veel mensen denken dat ze 1500 euro klaar zijn...Reken voor een gewone begrafenis maar rond de 5000 euro. Dat is dus exclusief de grafsteen.
Denkt jouw vriendin serieus dat als haar zoon zou overlijden, de vader met zijn heel goede baan zou weigeren om de begrafenis te betalen?
Ga in therapie!
Prinsesopdeerwt: met dat verschil dat een verzekering voor je auto verplicht is. En inderdaad, natuurlijk hangt het er vanaf wanneer je doodgaat. Maar blijft dat je vaak nog veel bij moet betalen bij een begrafenis.
quote:Belle73 schreef op 16 mei 2010 @ 18:47:

Ik heb ook geen verzekering, want mijn begrafenis kan tegen die tijd van mijn spaarrekening betaald worden..Tegen die tijd??? Misschien ga je morgen wel dood.
Het zou nu ook wel kunnen hoor Zamirah, al heb ik echt geen plannen in die richting. Maar je weet nooit hoe het loopt in het leven.
quote:Belle73 schreef op 16 mei 2010 @ 21:12:

Prinsesopdeerwt: met dat verschil dat een verzekering voor je auto verplicht is. En inderdaad, natuurlijk hangt het er vanaf wanneer je doodgaat. Maar blijft dat je vaak nog veel bij moet betalen bij een begrafenis.Dat hangt er helemaal van af hoe je verzekerd bent. En ik vraag me af of als jij morgen plotseling overlijdt -god verhoedde- je inderdaad zo'n 7.000 euro op je spaarrekening hebt. Ik denk namelijk van niet en dus zadel je je familie er mee op. Niet handig.
wordt verhaald op de nabestaanden
Wij hebben ook geen begrafenis verzekering maar een hele royale levensverzekering. En daar kan ik wel vaker dan 1x van begraven worden.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:raccoon schreef op 16 mei 2010 @ 17:04:

En als de erfgenamen de kosten niet willen betalen dan wordt het betaald door de gemeente.

Zo kort door de bocht gaat het dus niet he.

Niet willen betalen? Och dan betaalt de gemeente wel. Dacht het niet. De gemeente gaat eerst kijken of de erfgenamen wel geld hebben, die gaan echt niet zomaar even betalen omdat de mensen die het zouden moeten doen, ''niet willen''. Is ook niet meer dan logisch he!

En dan nog, dan wordt het geen uitgebreide uitvaart. Heel sober en alleen de echt noodzakelijke dingen.
quote:Zamirah schreef op 16 mei 2010 @ 17:25:

Ik vind het heel erg asociaal als men geen begrafenisverzekering heeft.

De nabestaanden draaien altijd voor de kosten op, hoe dan ook.Wat een onzin. Ik heb geen begrafenisverzekering maar laat genoeg geld na voor een uitgebreide begrafenis. Ook wordt het salaris meestal een paar maanden doorbetaald na overlijden.
Kinderen tot 18 jaar zijn altijd gratis bij (een van de) ouders mee verzekerd. Raar dat dit dus niet het geval is.

Overigens: degene die de opdracht voor de begrafenis geeft, die betaald
"ik ben het, Barbabelladingdong"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven