Geld & Recht alle pijlers

geld lenen aan schoonouders

10-07-2020 16:43 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_216117 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 16:31
99.81% gewijzigd
strings-attached schreef:
10-07-2020 16:55
Dat vind ik onzin. Het is de gevers geld en die mag beslissen of die het het waard vindt om uit te lenen.
Ik zou wel uitlenen aan noodzakelijke dingen maar niet aan prullen. Ik heb geen zin dat mijn zuurverdiende geld daar aan uitgegeven zou worden. Maar ja iets wat echt nodig is dan wel.
Vuurwerk vind ik onzin, een nieuwe koelkast niet.

Dus jij zou geld lenen aan een junk die er heroine voor koopt? En aan iemand die medicatie nodig heeft en de eigen bijdrage niet op kan hoesten?
Nee hoor, aan junks die heroine kopen leen ik geen geld, dat krijg je toch niet terug. Dus die geef ik geld.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
10-07-2020 16:46
Dat is het nare als mensen geld uitlenen aan anderen. Ze denken dan dat ze een oordeel mogen hebben over waar het voor gebruikt wordt.

Met andere woorden: als je hen geld wil lenen doe dat dan, maar ga niet over hun schouder meekijken wat ze ermee doen. En als je geen geld meer wil uitlenen, hou er dan mee op.
Hier erg mee eens. En eigenlijk met de meeste reacties erna ook.
Waarom kun je hier niet met je man over praten? Wil hij geen kwaad woord horen over zijn ouders? Is hij het niet met je eens? Wilde hij liever het geld schenken, of juist helemaal niet lenen? Is hij gewoon überhaupt geen prater? Een antwoord op de vraag waarom je er niet met hem over kan praten is interessant, omdat het misschien iets zegt over jullie (verschillende?) visie hierop.
Alle reacties Link kopieren
gelukspoppetje schreef:
10-07-2020 16:56
Hij voelt zich schuldig omdat zijn ouders hem vroeger alles hebben gegeven dus wil hij het andersom terug doen
Dan zou ik voor de optie geven gaan. Of je stelt voor de helft van het bedrag, maar dat je het dan niet terug hoeft. Dan heb jij je van je beste kant laten zien en kun je het daarna loslaten om je druk te maken over hun uitgeefgedrag.
gelukspoppetje schreef:
10-07-2020 16:56
Hij voelt zich schuldig omdat zijn ouders hem vroeger alles hebben gegeven dus wil hij het andersom terug doen
Die ouders hebben hem zelf gemaakt he? Het is niet alsof hij zelf ineens besloten had te gaan leven en op hun stoepje stond met zijn handje omhoog.

Ik zou regelen dat het geld dat hij aan ze uitleent helemaal van hem zelf is. En niet van jullie gezamelijke pot/spaar gaat.
Hoef jij je ook niet meer druk te maken over aflossen of hun uitgaves.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
10-07-2020 16:55
Dan ben jij heel jong :D
Valt wel mee, 41. Misschien was die winkel er gewoon niet waar ik woon/heb gewoond. Ik ken de naam ook uit een liedje/gedichtje, maar niet van een echte winkel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
10-07-2020 16:56
Wat fijn dat je man zijn ouders financieel wat kan ondersteunen.

Niet mee bemoeien met waar zij het geld aan uitgeven, en waar je schoonmoeder blij van wordt.

Eventueel (na overleg met je man) voorstellen aan je schoonouders of dat jullie een keer kunnen mee kijken naar hun financiën, en of dat er mogelijkheden zijn om geld te besparen. denk aan overstappen van energieleverancier etc
het is ook fijn dat wij ze kunnen ondersteunen, liever bij ons dan bij de bank.
Wij hebben inderdaad al eens samen naar hun inkomsten en uitgavenpatroon gekeken.
Ik lees meer dat ik me er niet druk om moet maken waar het geld aan uitgegeven wordt. Leerpunt voor mij dus!
Alle reacties Link kopieren
gelukspoppetje schreef:
10-07-2020 16:56
Hij voelt zich schuldig omdat zijn ouders hem vroeger alles hebben gegeven dus wil hij het andersom terug doen
hebben jullie samen 1 berg geld, of ook nog ieders een eigen deel?
man en ik hebben grotendeels alles op 1 hoop, maar een beetje geld waar we helemaal zelf over gaan.
Als hij iets wil, wat ik echt waanzin vind, dan betaalt hij het van dat bedrag. Zo hebben we nooit gedoe om geld
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mij als ouder werkelijk doodschamen om geld te lenen van mijn kind en vervolgens de Action leeg te kopen, dan heb je het niet helemaal goed begrepen.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
10-07-2020 16:55
Dat vind ik onzin. Het is de gevers geld en die mag beslissen of die het het waard vindt om uit te lenen.
Ik zou wel uitlenen aan noodzakelijke dingen maar niet aan prullen. Ik heb geen zin dat mijn zuurverdiende geld daar aan uitgegeven zou worden. Maar ja iets wat echt nodig is dan wel.
Vuurwerk vind ik onzin, een nieuwe koelkast niet.

Dus jij zou geld lenen aan een junk die er heroine voor koopt? En aan iemand die medicatie nodig heeft en de eigen bijdrage niet op kan hoesten?
Ik neem aan dat ze het geld niet leent voor die kleine spullen. Ze lenen geld voor bijvoorbeeld een wasmachine, maar nog voordat het hele bedrag is afgelost, koopt schoonmoeder een gekke theepot en een grappige deurmat en weet ik wat ze allemaal aanschaft, in plaats van het geld dat ze over heeft eerder te gebruiken om het geld af te lossen. Het lijkt mij niet gezond om daar zo bovenop te zitten. Zolang mensen zich maar houden aan de aflostermijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wil t het bedrag ook nog terug?
Je mag jaarlijks een bedrag belasting vrij van schenking geven. Ik denk dat het voor jullie de beste manier is om zowel te helpen als te stoppen met ergeren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
10-07-2020 16:52
Het zal aan mij liggen maar als ik geld van iemand zou lenen, zou ik er alles aan doen om die lening eerst terug te betalen voor ik geld ging uitgeven aan andere zaken. Dat is dus blijkbaar iets abnormaals? Goed om te weten.
Ja zo denk ik ook... de meningen zijn daar over verdeeld zo te lezen
Alle reacties Link kopieren
Dus omdat je geld geleend hebt, vind je dat je het recht hebt te oordelen over het betalingsgedrag van je schoonmoeder en ook nog eens over de relatie van je schoonouders. Stond jij wel achter die lening? Hebben jullie afspraken gemaakt over terugbetalen? Ik gok van niet, ik hoor je nl niets zeggen over het niet nakomen van een betalingsafspraak. Is dit idd het geval dan werkt de onduidelijkheid over terugbetalen irritaties in de hand die je niet makkelijk kan uiten want het zijn de ouders van je man.

Ik krijg daarbij de indruk dat je je schoonvader een schat vindt maar je schoonmoeder niet bepaald. Er lijkt wel het een en nader onderhuids bij jou te spelen jegens je schoonouders (schoonmoeder?).
whateffa wijzigde dit bericht op 10-07-2020 17:09
7.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-07-2020 17:02
hebben jullie samen 1 berg geld, of ook nog ieders een eigen deel?
man en ik hebben grotendeels alles op 1 hoop, maar een beetje geld waar we helemaal zelf over gaan.
Als hij iets wil, wat ik echt waanzin vind, dan betaalt hij het van dat bedrag. Zo hebben we nooit gedoe om geld
nee alles op 1 hoop
Alle reacties Link kopieren
gelukspoppetje schreef:
10-07-2020 17:02
het is ook fijn dat wij ze kunnen ondersteunen, liever bij ons dan bij de bank.
Wij hebben inderdaad al eens samen naar hun inkomsten en uitgavenpatroon gekeken.
Ik lees meer dat ik me er niet druk om moet maken waar het geld aan uitgegeven wordt. Leerpunt voor mij dus!
En daarnaast is je schoonmoeder toch afgekeurd? Dat is wel wat anders dan dat ze thuis zit omdat ze geen zin heeft om te werken. Je schrijft in je OP: 'Die man werkt zich een slag in de rondte en zij maakt t op/beseft niet wat ze doet.'

Maar ze kán kennelijk niet werken. Ik zou daar ook echt anders naar proberen te kijken, dit is wel heel onaardig.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
10-07-2020 17:04
Ik neem aan dat ze het geld niet leent voor die kleine spullen. Ze lenen geld voor bijvoorbeeld een wasmachine, maar nog voordat het hele bedrag is afgelost, koopt schoonmoeder een gekke theepot en een grappige deurmat en weet ik wat ze allemaal aanschaft, in plaats van het geld dat ze over heeft eerder te gebruiken om het geld af te lossen. Het lijkt mij niet gezond om daar zo bovenop te zitten. Zolang mensen zich maar houden aan de aflostermijn.
Mooi verwoord! Inderdaad theepot/deurmat.. prullen dus die niet nodig zijn. Aflostermijn kan niet altijd voldaan worden omdat schoonmoeder geld opmaakt.
Ik moet me er maar bij neerleggen denk ik
Alle reacties Link kopieren
Als ze niet heel erg zuinig doen van mijn geld (zoals ik dat zelf wél zou doen), dan leen ik geen geld uit. Mijn man leende vroeger makkelijker geld uit (familie), en dat was zijn eigen beslissing dus daar bemoeide ik me niet mee, hoewel hij wel altijd mijn akkoord vroeg zoals hoort, maar hij is daar steeds meer van teruggekomen en dat zal niet voor niks zijn.
retrostar wijzigde dit bericht op 10-07-2020 17:12
8.17% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
10-07-2020 17:04
Ik zou mij als ouder werkelijk doodschamen om geld te lenen van mijn kind en vervolgens de Action leeg te kopen, dan heb je het niet helemaal goed begrepen.
Dat ben ik helemaal met je eens. En natuurlijk gaat het anders: er is geen spaargeld, maar koelkast/auto/schuifpui begeeft het en er moet 2000 euro op tafel komen. Dat wordt dan geleend. Lening wordt netjes in de afgesproken termijnen terugbetaald, dus klaar is klara zou je denken. Maar dat is natuurlijk niet zo. Want je ziet dat iemand ook elke maand voor 100 euro troep koopt. Ik kan me de emotie heel goed voorstellen dat je denkt: laat die troep lekker liggen, spaar elke maand 100 euro en zorg voor jezelf. Als dan de wasmachine het begeeft, hoef je niet aan te kloppen voor een lening, maar kun je zelf een nieuwe kopen.
To ziet dan ook nog eens dat schoonvader zich 3 slagen in de rondte werkt, en schoonma onzinuitgaven doet, terwijl ze beter kan zorgen voor een sluitende huishoudbegroting, zodat schoonpa misschien wat rustiger aan kan doen.
Het zou mij ook tegen de borst stuiten om geld uit te lenen waar je zelf ook je best voor hebt gedaan en dat de andere partij er indirect onzinuitgaven mee financiert.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
gelukspoppetje schreef:
10-07-2020 17:09
Mooi verwoord! Inderdaad theepot/deurmat.. prullen dus die niet nodig zijn. Aflostermijn kan niet altijd voldaan worden omdat schoonmoeder geld opmaakt.
Ik moet me er maar bij neerleggen denk ik
Natuurlijk moet dat niet.
Alle reacties Link kopieren
.
pinotgrigio3 wijzigde dit bericht op 10-07-2020 19:07
Reden: Herkenbaarheid
99.81% gewijzigd
ninanoname schreef:
10-07-2020 17:12
Dat ben ik helemaal met je eens. En natuurlijk gaat het anders: er is geen spaargeld, maar koelkast/auto/schuifpui begeeft het en er moet 2000 euro op tafel komen. Dat wordt dan geleend. Lening wordt netjes in de afgesproken termijnen terugbetaald, dus klaar is klara zou je denken. Maar dat is natuurlijk niet zo. Want je ziet dat iemand ook elke maand voor 100 euro troep koopt. Ik kan me de emotie heel goed voorstellen dat je denkt: laat die troep lekker liggen, spaar elke maand 100 euro en zorg voor jezelf. Als dan de wasmachine het begeeft, hoef je niet aan te kloppen voor een lening, maar kun je zelf een nieuwe kopen.
To ziet dan ook nog eens dat schoonvader zich 3 slagen in de rondte werkt, en schoonma onzinuitgaven doet, terwijl ze beter kan zorgen voor een sluitende huishoudbegroting, zodat schoonpa misschien wat rustiger aan kan doen.
Het zou mij ook tegen de borst stuiten om geld uit te lenen waar je zelf ook je best voor hebt gedaan en dat de andere partij er indirect onzinuitgaven mee financiert.
En dit zou ik ook gewoon zeggen. Mits het ook over mijn geld/spaargeld gaat. Of dat er dingen gelaten moeten worden binnen mijn relatie omdat mijn partner geld blijft uitlenen. Is het echt zijn geld en ik heb er verder geen last van. Dan moet hij dat helemaal lekker zelf weten.

Maar goed ik ben sowieso niet van geld uitlenen en ook niet van team onmeetbaar dankbaar dat ik na geboorte verzorgt ben.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
10-07-2020 17:12
Dat ben ik helemaal met je eens. En natuurlijk gaat het anders: er is geen spaargeld, maar koelkast/auto/schuifpui begeeft het en er moet 2000 euro op tafel komen. Dat wordt dan geleend. Lening wordt netjes in de afgesproken termijnen terugbetaald, dus klaar is klara zou je denken. Maar dat is natuurlijk niet zo. Want je ziet dat iemand ook elke maand voor 100 euro troep koopt. Ik kan me de emotie heel goed voorstellen dat je denkt: laat die troep lekker liggen, spaar elke maand 100 euro en zorg voor jezelf. Als dan de wasmachine het begeeft, hoef je niet aan te kloppen voor een lening, maar kun je zelf een nieuwe kopen.
To ziet dan ook nog eens dat schoonvader zich 3 slagen in de rondte werkt, en schoonma onzinuitgaven doet, terwijl ze beter kan zorgen voor een sluitende huishoudbegroting, zodat schoonpa misschien wat rustiger aan kan doen.
Het zou mij ook tegen de borst stuiten om geld uit te lenen waar je zelf ook je best voor hebt gedaan en dat de andere partij er indirect onzinuitgaven mee financiert.
Nou dit. Het gaat er niet eens om dat ze de lening zo snel mogelijk terug betaald, maar dat ook dat ze een buffertje opbouwen voor als het nodig is. Dus dat het in de toekomst niet meer nodig is. Dan heb je als kind ook meer rust, omdat jouw ouders voor zichzelf kunnen zorgen. Dat zou ik zeker aankaarten door de man van TO.

De schoonmoeder is afgekeurd, misschien zijn die kleine aankopen ook deels uit verveling. Te weinig om handen en dan maar naar de Action?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
gelukspoppetje schreef:
10-07-2020 17:05
Ja zo denk ik ook... de meningen zijn daar over verdeeld zo te lezen

Persoonlijk wil ik ook zo snel mogelijk terug betalen. Alleen in dit geval met ouders die het financieel zwaarder hebben en kinderen die het financieel beter hebben ligt het vaak toch anders. Zijn ouders hebben waarschijnlijk echt nog de illusie dat ze alles netjes terug betalen. En je schoonmoeder ziet een koopje bij de winkel van sinkel. Denkt dan vooral aan geld wat ze bespaard omdat het in een echte winkel veel duurder is. En niet dat ze ook daadwerkelijk geld uitgeeft aan iets nutteloos (in mijn ogen dan). En kopen kan ook een compensatie zijn voor iets anders.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
10-07-2020 17:06
Dus omdat je geld geleend hebt, vind je dat je het recht hebt te oordelen over het betalingsgedrag van je schoonmoeder en ook nog eens over de relatie van je schoonouders. Stond jij wel achter die lening? Hebben jullie afspraken gemaakt over terugbetalen? Ik gok van niet, ik hoor je nl niets zeggen over het niet nakomen van een betalingsafspraak. Is dit idd het geval dan werkt de onduidelijkheid over terugbetalen irritaties in de hand die je niet makkelijk kan uiten want het zijn de ouders van je man.

Ik krijg daarbij de indruk dat je je schoonvader een schat vindt maar je schoonmoeder niet bepaald. Er lijkt wel het een en nader onderhuids bij jou te spelen jegens je schoonouders (schoonmoeder?).
Ja we hebben wel degelijk afspraken gemaakt over terug betalen. Dat kan niet altijd voldaan worden door uitgave schoonmoeder. Misschien snap je nu mijn frustratie wat meer. En nee, mijn schoonmoeder is mij net zo lief als mijn schoonvader! Ik vind het alleen sneu voor die man dat hij zich de tandjes werkt om alles te kunnen betalen en zij niet inziet dat ze geld uitgeeft aan, in mijn ogen, onnodige dingen.
Susan schreef:
10-07-2020 17:01
Valt wel mee, 41. Misschien was die winkel er gewoon niet waar ik woon/heb gewoond. Ik ken de naam ook uit een liedje/gedichtje, maar niet van een echte winkel.
Ik begrijp je wel hoor, je bedoelt ongetwijfeld de Action.
Als je ziet wat daar voor mensen daar met volle winkelwagens langs de kassa gaan, dan denk ik ook....pfffff.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
10-07-2020 17:12
Dat ben ik helemaal met je eens. En natuurlijk gaat het anders: er is geen spaargeld, maar koelkast/auto/schuifpui begeeft het en er moet 2000 euro op tafel komen. Dat wordt dan geleend. Lening wordt netjes in de afgesproken termijnen terugbetaald, dus klaar is klara zou je denken. Maar dat is natuurlijk niet zo. Want je ziet dat iemand ook elke maand voor 100 euro troep koopt. Ik kan me de emotie heel goed voorstellen dat je denkt: laat die troep lekker liggen, spaar elke maand 100 euro en zorg voor jezelf. Als dan de wasmachine het begeeft, hoef je niet aan te kloppen voor een lening, maar kun je zelf een nieuwe kopen.
To ziet dan ook nog eens dat schoonvader zich 3 slagen in de rondte werkt, en schoonma onzinuitgaven doet, terwijl ze beter kan zorgen voor een sluitende huishoudbegroting, zodat schoonpa misschien wat rustiger aan kan doen.
Het zou mij ook tegen de borst stuiten om geld uit te lenen waar je zelf ook je best voor hebt gedaan en dat de andere partij er indirect onzinuitgaven mee financiert.
dat dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven