Geld & Recht alle pijlers

geld lenen aan schoonouders

10-07-2020 16:43 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_216117 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 16:31
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Stel dat de schoonouders van je man het geld zouden lenen en het op zouden maken aan (voor jou) onzinnigheden, had het je dan ook zo dwars gezeten?
Alle reacties Link kopieren
De gezamenlijke rekening splitten tussen jullie en een derde rekening openen voor de vaste lasten. Dan kan man zijn ouders geld lenen/geven en is jouw irritatie wellicht minder.
bemby77 wijzigde dit bericht op 10-07-2020 17:28
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf geen geld lenen aan bekenden. Ook leen ik in principe niets als ik het niet binnen week terug kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
maar goed, kun je niet eens tegen schoonma zeggen dat het belangrijk is dat ze zelf voor spaargeld zorgt? En dat ze dat kan realiseren door niet elke maand alle inkomsten helemaal op te maken? Dat ze niet meer moet gaan winkelen als ze niks nodig heeft? Dat een theepot/deurmat/prulletje minder belangrijk is dan haar man wat rust gunnen door zelf voor spaargeld te zorgen?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
gelukspoppetje schreef:
10-07-2020 17:09
Mooi verwoord! Inderdaad theepot/deurmat.. prullen dus die niet nodig zijn. Aflostermijn kan niet altijd voldaan worden omdat schoonmoeder geld opmaakt.
Ik moet me er maar bij neerleggen denk ik
Ik zou dat loskoppelen. Dan blijf je weg van oordelen.
Dus wel bespreekbaar maken dat schoonouders hun afspraken niet nakomen en dan kijken welke afspraken je maakt. Maar zonder iets te zeggen over het bestedingspatroon van schoonmoeder. Maar dat is wel echt iets dat je eerst met je man moet bespreken, zodat jullie hierover op 1 lijn zitten.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
10-07-2020 17:20
Nou dit. Het gaat er niet eens om dat ze de lening zo snel mogelijk terug betaald, maar dat ook dat ze een buffertje opbouwen voor als het nodig is. Dus dat het in de toekomst niet meer nodig is. Dan heb je als kind ook meer rust, omdat jouw ouders voor zichzelf kunnen zorgen. Dat zou ik zeker aankaarten door de man van TO.

De schoonmoeder is afgekeurd, misschien zijn die kleine aankopen ook deels uit verveling. Te weinig om handen en dan maar naar de Action?
Precies wat je zegt. Een buffer opbouwen zodat je minder snel hoeft te lenen. Ja verveling en impulsaankopen bij action inderdaad..
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
10-07-2020 17:26
Stel dat de schoonouders van je man het geld zouden lenen en het op zouden maken aan (voor jou) onzinnigheden, had het je dan ook zo dwars gezeten?
de schoonouders van mijn man? Mijn ouders bedoel je...
Ja dan had ik daar wat van gezegd tegen ze ja.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
10-07-2020 17:27
Ik zou dat loskoppelen. Dan blijf je weg van oordelen.
Dus wel bespreekbaar maken dat schoonouders hun afspraken niet nakomen en dan kijken welke afspraken je maakt. Maar zonder iets te zeggen over het bestedingspatroon van schoonmoeder. Maar dat is wel echt iets dat je eerst met je man moet bespreken, zodat jullie hierover op 1 lijn zitten.
Maar waarom zou je niet mogen oordelen over mensen die wel geld hebben voor meuk en niet voor een nieuwe wasmachine? Dat is toch ook gewoon dom gedrag?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
10-07-2020 17:27
maar goed, kun je niet eens tegen schoonma zeggen dat het belangrijk is dat ze zelf voor spaargeld zorgt? En dat ze dat kan realiseren door niet elke maand alle inkomsten helemaal op te maken? Dat ze niet meer moet gaan winkelen als ze niks nodig heeft? Dat een theepot/deurmat/prulletje minder belangrijk is dan haar man wat rust gunnen door zelf voor spaargeld te zorgen?
Ja ik/wij hebben dit al vaker aangekaart. Ze zegt dat ze het niet meer gaan doen. Gaat een week of 3 goed en dan als vanouds.
Alle reacties Link kopieren
En als ze nu eens door zouden gaan met aflossen als de lening voldaan is? Dan sparen jullie voor ze. Voor sommige mensen werkt dat wel.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Als jullie zijn overeengekomen dat ze terug betalen en dat wordt niet gedaan kun je volgens mij de schuld het beste kwijtschelden, maar direct ook met de boodschap dat er niet meer geleend kan worden, aangezien dat teveel problemen geeft.

En doe niet alsof je schoonvader seniel is, hij weet het echt wel. Hij doet er alleen niets mee.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Wij lenen met liefde geld uit aan naasten als ze dat nodig hebben voor de aanschaf van iets belangrijks (of dat nu een wasmachine, auto, tattoo of vakantie is). Niet iedereen heeft de ruimte om een spaarpot op te bouwen voor dit soort zaken. We houden er altijd rekening mee dat we het geld niet terug zien, want als ze vooraf het geld niet apart kunnen leggen, waarom achteraf dan wel? Als we het dan wel terug krijgen is het mooi meegenomen.

Dit betekent ook dat we enkel geld lenen dat we zelf kunnen missen. Afgelopen twee jaar heb ik niet gewerkt, dus hebben we ook geen uitleen-ruimte gehad.

Echter, aan mijn schoonouders lenen wij geen geld. Ze hebben geen besef van geld en hebben in alle handen een gigantisch gat zitten. Aan hen lenen is als water in een bodemloze put storten. We hebben het in den beginne wel eens gedaan, maar ze kwamen altijd terug voor meer, zonder enig vooruitzicht op terugbetaling.
Na een aantal keer hebben we daar dus de stekker uit getrokken, omdat ze niet leren het zelf te doen als ze steeds bij ons hun hand op houden.
De eerste paar keer 'nee' leverde nogal wat frictie op, maar inmiddels hebben ze budget-hulp en leren ze langzaam prioriteiten stellen.
Alle reacties Link kopieren
gelukspoppetje schreef:
10-07-2020 17:32
Ja ik/wij hebben dit al vaker aangekaart. Ze zegt dat ze het niet meer gaan doen. Gaat een week of 3 goed en dan als vanouds.
Hoe weet je dan dat ze alsnog naar de action gaat? Verteld ze dat? Zie je nieuwe (in jouw ogen) overbodige dingen? Bekijk je hun bankrekening? Zegt je schoonvader dat?

Ik zou benadrukken dat jullie graag zien dat de betalingsregelingen nagekomen worden en het dan los laten. Hoogstens zou je man kunnen zeggen dat jullie besloten hebben geen extra geld meer uit te lenen dus dat ze dat in hun achterhoofd moeten houden. Dan moet je man daar ook achter staan en voet bij stuk houden.

In het verleden hebben mijn eerste echtgenoot en ik wat geld geleend van zijn moeder. Met de keiharde afspraak: wij betalen elke maand het afgesproken bedrag terug en schoonmoeder spreekt geen oordeel uit over wat we met de rest van ons geld doen (niet dat we veel gekke dingen deden maar we wilden niet steeds horen: "Nou, nou moest je nu echt perse een plant kopen zonder die zuurstof overleef je ook wel.")
Maar dat werkt alleen als je ook daadwerkelijk afbetaald.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Schoonouders kunnen niet met geld omgaan, maar dat is niet jullie probleem. Hij werkt en zij heeft een uitkering, dus er zal heus genoeg binnen komen elke maand.
En dat ze je man opgevoed hebben en voor hem gezorgd hebben, is gewoon normaal, hoeft hij niet dankbaar voor te zijn.
Ik zou me kapot schamen als ik geld van de kinderen moest lenen.
ik geef mn bek ook maar een douw
ninanoname schreef:
10-07-2020 17:29
Maar waarom zou je niet mogen oordelen over mensen die wel geld hebben voor meuk en niet voor een nieuwe wasmachine? Dat is toch ook gewoon dom gedrag?
Daar hoef je geen mening over te hebben. Maar als ze daardoor geld komen lenen elke keer vind ik dat je daar problemen mee mag hebben. En dat zeker mag uiten.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk, je wilt ook niet dat dit tussen jullie in gaat staan...

Hoe denkt je schoonvader over de uitgaves van zijn vrouw?
Ze zal dit vast niet bewust doen om jullie voor het hoofd te stoten, misschien koopt ze uit verveling of om zich goed te voelen.

Kan je niet met je man of schoonvader afspreken haar een ‘spaarpot’ te geven?
Een bepaald bedrag per maand waarmee ze naar hartelust -maar wel naar budget- haar tierelantijnen kan kopen.

Ik weet niet in hoeverre je dit kan bespreken met je schoonvader?
Maar anders dit toch ter sprake brengen bij je man, dat hij dit met zijn vader bespreekt.
Het is ook zijn vader die zich te pletter werkt, en hij zal er niet jonger op worden.

Dus niet eens perse over het lenen maar meer zorgen dat hun uitgave op de rit komen.
lilalinda schreef:
10-07-2020 16:57
dat licht helemaal aan de afspraken die gemaakt zijn, en blijkbaar heeft TO geen afspraken gemaakt

Dit dus!

Mijn ouders tekenden mee voor de laatste 10.000 gulden van onze hypotheek. Die moeten we eerst aflossen. We mochten ook wel leven maar mijn vader had er echt iets van gezegd als het op was gegaan aan onnodige uitgaven.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
10-07-2020 18:03
Dit dus!

Mijn ouders tekenden mee voor de laatste 10.000 gulden van onze hypotheek. Die moeten we eerst aflossen. We mochten ook wel leven maar mijn vader had er echt iets van gezegd als het op was gegaan aan onnodige uitgaven.
En terecht. Als je zonder commentaar geleend geld wil spenderen, leen je het maar van een bank ofzo. Met een dikke rente. Zodra je gaat lenen van familie of vrienden zal je moeten accepteren dat die er wat van gaan vinden als je onzinaankopen doet. Dat is nu eenmaal de deal wat mij betreft. Wil je dat niet? Dan stel ik voor dat je dan dus niet leent van familie of bekenden.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Niet meer lenen en je er ook niet mee bemoeien.

Hoezo is een auto noodzakelijk? Ov en fiets kan toch ook.
Waarom bepaal jij nu wat voor hen wel of niet noodzakelijk is?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Met familie moet je wandelen, niet handelen. Geld uitlenen zorgt voor gedoe.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
10-07-2020 17:27
maar goed, kun je niet eens tegen schoonma zeggen dat het belangrijk is dat ze zelf voor spaargeld zorgt? En dat ze dat kan realiseren door niet elke maand alle inkomsten helemaal op te maken? Dat ze niet meer moet gaan winkelen als ze niks nodig heeft? Dat een theepot/deurmat/prulletje minder belangrijk is dan haar man wat rust gunnen door zelf voor spaargeld te zorgen?
Schoonma zit daar niet op te wachten denk ik. En terecht.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
gelukspoppetje schreef:
10-07-2020 17:28
de schoonouders van mijn man? Mijn ouders bedoel je...
Ja dan had ik daar wat van gezegd tegen ze ja.
Die bedoel ik inderdaad ja. Vaak kunnen mensen van hun eigen ouders meer hebben dan van hun schoonouders, vandaar dat ik het op deze manier vroeg.
....
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 10-07-2020 18:56
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook wel eens gezeik over gehad. Toen hadden mijn ex en ik zelf geld geleend voor iets noodzakelijks. We betaalden keurig de afgesproken termijnen terug. Toen kregen we een financiële meevaller en hebben die voor een derde gebruikt voor extra aflossing, een derde spaar, en een derde voor een weekend weg. Dat viel dus echt niet in goede aarde. Als ik het op elke mogelijke manier zou kunnen voorkomen zou ik nooit meer geld lenen van bekenden (ik weet niet of deze zin klopt, maar liever droog brood eten dan van bekenden lenen dus).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou stoppen met voor gratis bank te spelen.

Ze gaan maar naar een échte bank als ze geld nodig hebben.
Misschien dat die stap ook een stuk groter is dan bedelen bij je kinderen en dat ze dan ook sneller aan sparen gaan denken.


Als ze écht vergaan van de honger zouden ze wat mij betreft een brood kunnen krijgen. Of elke maand een mand boodschappen met basisvoer.

Maar bij een nieuwe auto of een wasmachine vergaan ze niet van de honger.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven