Geld & Recht alle pijlers

geld lenen aan schoonouders

10-07-2020 16:43 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_216117 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 16:31
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er met man een goed gesprek over hebben. Jullie hebben nu genoeg geld maar jullie werken ook met twee zeg je. Ik weet niet of jullie kinderen hebben maar als dat nu niet zo is en die zouden er over een tijdje komen en er wordt door jullie minder gewerkt met meer kosten, dan loopt jullie spaarrekening ook niet meer zo hard. Daarnaast worden zij ouder en gaat schoonvader met pensioen en zakt hun inkomen waarschijnlijk. Hoe gaan ze dan rondkomen? Dan komen ze misschien nog vaker met de vraag om geld te lenen.
Het feit dat ze nu vaker terugbetalingstermijnen missen zou ik echt wel bespreken met hun. Jullie hebben het al vaker met schoonmoeder over de uitgaven gehad naar het heeft dus geen effect. Dan zou ik met man bespreken om de eerstvolgende vraag om geld niet te honoreren.
Ook al hebben de ouders vroeger veel gedaan voor man dat is volgens mij normaal om alles voor je kind te doen en geen vrijbrief om dat terug te verwacht. Wij betalen veel voor onze kinderen, (studie ,enz.) Maar geen haar op mijn hoofd die dat geld terug verwacht later.
Ik snap je wel.
Hier zitten wat mensen die roomser dan de paus zijn als ik zo lees, maar het merendeel van de mensen wordt niet blij als geleend geld niet of langzamer terug wordt betaald als het wordt uitgegeven aan onzinnige dingen.

TO, denkt je schoonmoeder misschien: ach, jullie hebben zoveel geld, het maakt jullie niet uit?
Ik zou hun geen geld meer uitlenen. Het is geld van jullie beiden, dus jij hebt er net zo goed iets in te zeggen dan je man.

Leent je man alleen uit schuldgevoel uit?
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
10-07-2020 16:46
Dat is het nare als mensen geld uitlenen aan anderen. Ze denken dan dat ze een oordeel mogen hebben over waar het voor gebruikt wordt.

Met andere woorden: als je hen geld wil lenen doe dat dan, maar ga niet over hun schouder meekijken wat ze ermee doen. En als je geen geld meer wil uitlenen, hou er dan mee op.
Even omdraaien.
Als de schoonouders niet willen dat de lener meekijkt over hun schouder, en iets vindt van wat ze met hun geld doen, leen dan bij een bank.

Er is een reden waarom mensen liever lenen van bekenden: Banken zijn zo zakelijk. Als je dus niet zakelijk wilt lenen maar bij iemand waar je een relatie mee hebt zal diegene ook iets vinden van jouw uitgaven. Als je dat niet leuk vindt ga je maar naar een bank.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een paar keer geld uitgeleend aan familie. Wilde dat liever niet. Moest ook steeds vragen wanneer ik mijn geld terug kreeg, want dat kwam steeds maar niet terug en daar werd dan agressief op gereageerd. Ondertussen werden er wel allerlei luxe uitgaven gedaan.

Ik heb mijn lesje wel geleerd.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
10-07-2020 19:52
Even omdraaien.
Als de schoonouders niet willen dat de lener meekijkt over hun schouder, en iets vindt van wat ze met hun geld doen, leen dan bij een bank.

Er is een reden waarom mensen liever lenen van bekenden: Banken zijn zo zakelijk. Als je dus niet zakelijk wilt lenen maar bij iemand waar je een relatie mee hebt zal diegene ook iets vinden van jouw uitgaven. Als je dat niet leuk vindt ga je maar naar een bank.
Tegelijk zal een bank ook willen weten of en in hoeverre je uberhaupt kredietwaardig bent.

Je zal veel meer zicht moeten geven op je cijfers.
En als je niet op tijd terugbetaalt staan ze véél sneller aan je deur om hun centen te halen.


Bij je kinderen moet je waarschijnlijk niet eerst 27 formulieren invullen en inzicht geven tot op de cent op je inkomsten.
En bij sommige banken dan ook nog waarvoor je wil lenen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
gelukspoppetje schreef:
10-07-2020 17:22
Ja we hebben wel degelijk afspraken gemaakt over terug betalen. Dat kan niet altijd voldaan worden door uitgave schoonmoeder. Misschien snap je nu mijn frustratie wat meer. En nee, mijn schoonmoeder is mij net zo lief als mijn schoonvader! Ik vind het alleen sneu voor die man dat hij zich de tandjes werkt om alles te kunnen betalen en zij niet inziet dat ze geld uitgeeft aan, in mijn ogen, onnodige dingen.
Ik kom uit een heel arm gezin, maar heb wel altijd geleerd dat de action of iets dergelijks echt een lifesaver is om jezelf een beetje op te fleuren met een deurmat voor 6 euro en dat daar gewoon ruimte voor moet zijn.
Ik sla echt een beetje achterover van de reacties van mensen die hun eigen schoonouders liever op de hand laten wassen omdat ze als haviken in de gaten houden of er niet een nieuw vaasje of dingetje staat.
Mijn moeder ging stad en land af voor goedkope boodschappen, bijvoorbeeld. Dan hou je inderdaad een paar tientjes over en wat mensen daarmee doen moeten ze lekker zeg weten.
Ik zou mijn moeder nooit zonder wasmachine of koelkast laten zitten omdat ik vind dat ze 12 euro teveel heeft uitgegeven aan een beeldje voor in de tuin.
Echt van de zotte vind ik dat. Heb ik het niet dan is het er niet heb ik het wel dan vind ik het ronduit respectloos en gierig om te miepen over een paar dingetjes van de action. Het is geen chaneltas van 4000 euro.
Ik vind het echt zelfgenoegzaam geklets van mensen die zelf nog nooit ieder dubbeltje om hebben hoeven omdraaien
('ik eet nog liever droog brood dan dat ik betrapt wordt op het kopen van een vaasje van de action terwijl ik iemand geld schuldig ben' die 6 euro is voor jou je dagelijkse lunch in de kantine, Jacqueline')
en dat als positieve karaktertrek van zichzelf zien.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat heb je aan die deurmat en dat porseleinen beeldje als je daardoor nooit één cent kan sparen en altijd afhankelijk van anderen bent als de wasmachine het begeeft ?

Het is niet dat die deurmat de was gaat doen.

En in de kringloop vind je voor 10 van die porseleinen beeldjes een 2de hands machine. Effe een half jaar dus geen - meestal spuuglelijke totaal overbodige - beeldjes kopen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Het-groepje schreef:
10-07-2020 21:18
Ik kom uit een heel arm gezin, maar heb wel altijd geleerd dat de action of iets dergelijks echt een lifesaver is om jezelf een beetje op te fleuren met een deurmat voor 6 euro en dat daar gewoon ruimte voor moet zijn.
Ik kom uit een echt arm gezin en die 6 euro ( toen 2,18x meer in guldens was) zeker een halve week eten als we pech hadden dus snap echt niets van dat soort denkwijzes.

Gelukkig was er toen ook gewoon geen action.
En ja, ik zeg op gegeven moment nee, dan maar leren om te gaan met je geld.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
10-07-2020 16:55
Dat vind ik onzin. Het is de gevers geld en die mag beslissen of die het het waard vindt om uit te lenen.
Ik zou wel uitlenen aan noodzakelijke dingen maar niet aan prullen. Ik heb geen zin dat mijn zuurverdiende geld daar aan uitgegeven zou worden. Maar ja iets wat echt nodig is dan wel.
Vuurwerk vind ik onzin, een nieuwe koelkast niet.

Dus jij zou geld lenen aan een junk die er heroine voor koopt? En aan iemand die medicatie nodig heeft en de eigen bijdrage niet op kan hoesten?
Als ik lees wat er in de openingspost staat dan vat ik het op als: geld geleend voor een noodzakelijke koop. Vervolgens wordt er terugbetaald, maar doordat er prullen worden gekocht wordt er niet versneld afgelost en is dat het probleem.

TO, zijn de afspraken over terugbetalen duidelijk? Ligt er een termijnbedrag vast?
Dan is het aan hun om versneld af te lossen of niet. En daar staan mensen soms anders in dan jij.

Edit: ik lees dat het niet wordt afgelost. Dan begrijp ik de frustratie meer. Schoonmoeder koopt niet van wat over is, maar van het af te lossen bedrag en dus wordt er niet afgelost én niet gespaard voor een volgende onverwachte uitgave. Lastig TO.
Misschien nu schenken met daarbij de afspraak dat ze vanaf nu wel gaan sparen.
anoniem_398390 wijzigde dit bericht op 10-07-2020 21:40
14.58% gewijzigd
..
Het-groepje schreef:
10-07-2020 21:18
Ik kom uit een heel arm gezin, maar heb wel altijd geleerd dat de action of iets dergelijks echt een lifesaver is om jezelf een beetje op te fleuren met een deurmat voor 6 euro en dat daar gewoon ruimte voor moet zijn.
Ik sla echt een beetje achterover van de reacties van mensen die hun eigen schoonouders liever op de hand laten wassen omdat ze als haviken in de gaten houden of er niet een nieuw vaasje of dingetje staat.
Mijn moeder ging stad en land af voor goedkope boodschappen, bijvoorbeeld. Dan hou je inderdaad een paar tientjes over en wat mensen daarmee doen moeten ze lekker zeg weten.
Ik zou mijn moeder nooit zonder wasmachine of koelkast laten zitten omdat ik vind dat ze 12 euro teveel heeft uitgegeven aan een beeldje voor in de tuin.
Echt van de zotte vind ik dat. Heb ik het niet dan is het er niet heb ik het wel dan vind ik het ronduit respectloos en gierig om te miepen over een paar dingetjes van de action. Het is geen chaneltas van 4000 euro.
Ik vind het echt zelfgenoegzaam geklets van mensen die zelf nog nooit ieder dubbeltje om hebben hoeven omdraaien
('ik eet nog liever droog brood dan dat ik betrapt wordt op het kopen van een vaasje van de action terwijl ik iemand geld schuldig ben' die 6 euro is voor jou je dagelijkse lunch in de kantine, Jacqueline')
en dat als positieve karaktertrek van zichzelf zien.
Ik vind dat je elkaar echt moet helpen, maar dat er wel balans moet zijn. Als ik geld zou uitlenen aan familie dan zou ik het wel heel fijn vinden als zij het ook belangrijk vinden om het goed af te lossen. Liever een lager maandbedrag en dat het langer duurt maar wel altijd lukt dan dat het vaak gemist wordt. Dat is ook voor diegene die leent fijner lijkt mij, soms schamen mensen zich al dat ze moeten lenen. Ik kan mij voorstellen dat TO vooral valt over dat het lijkt alsof er makkelijk gedaan wordt over terugbetalen, ook doordat er wel allemaal andere dingen gekocht worden. Wat anderen ook zeggen, ik zou het wel over het terugbetalen hebben, maar niet over wat ze allemaal kopen. Eventueel maandelijks een lager bedrag zodat het wel altijd lukt.
Wissewis schreef:
10-07-2020 21:21
Maar wat heb je aan die deurmat en dat porseleinen beeldje als je daardoor nooit één cent kan sparen en altijd afhankelijk van anderen bent als de wasmachine het begeeft ?

Het is niet dat die deurmat de was gaat doen.

En in de kringloop vind je voor 10 van die porseleinen beeldjes een 2de hands machine. Effe een half jaar dus geen - meestal spuuglelijke totaal overbodige - beeldjes kopen.

Uh, nou er zijn genoeg vrouwen die zich zo gedragen en wel degelijk de was doen. :proud:
Volhouder666 schreef:
10-07-2020 21:29
Als ik lees wat er in de openingspost staat dan vat ik het op als: geld geleend voor een noodzakelijke koop. Vervolgens wordt er terugbetaald, maar doordat er prullen worden gekocht wordt er niet versneld afgelost en is dat het probleem.

TO, zijn de afspraken over terugbetalen duidelijk? Ligt er een termijnbedrag vast?
Dan is het aan hun om versneld af te lossen of niet. En daar staan mensen soms anders in dan jij.
Ik dacht dat er soms afgelost werd, maar niet elke maand. Maar misschien dat er niet duidelijke afspraken zijn en dat daar het probleem ligt. TO is het niet voor iedereen handiger om maandelijks een bedrag af te lossen? Want inderdaad, sommige mensen lossen het liefst alles versneld af en sommigen hebben meer baat aan maandelijks een bedrag af lossen.
EllaBowie schreef:
10-07-2020 21:33
Ik dacht dat er soms afgelost werd, maar niet elke maand. Maar misschien dat er niet duidelijke afspraken zijn en dat daar het probleem ligt. TO is het niet voor iedereen handiger om maandelijks een bedrag af te lossen? Want inderdaad, sommige mensen lossen het liefst alles versneld af en sommigen hebben meer baat aan maandelijks een bedrag af lossen.
TO heeft sowieso niets te zeggen of af te spreken over hun gezamelijke geld als je goed leest.
Luci_Morgenster schreef:
10-07-2020 21:36
TO heeft sowieso niets te zeggen of af te spreken over hun gezamelijke geld als je goed leest.
Ik had de OP en de eerste pagina’s gelezen, maar TO heeft niks te zeggen terwijl alles op 1 hoop ligt?

Edit; ik lees dat het aflostermijn niet voldaan wordt. TO ik zou eigenlijk niet met schoonouders om de tafel gaan maar met man. En inderdaad financiën scheiden als hij niet wil dat je je ermee bemoeit.
Alle reacties Link kopieren
De meesten reageren heel politiek correct hier maar ik zou er ook niet tegen kunnen als iemand die zijn schulden niet op tijd bij mij aflost wel geld heeft om onzin dingen te kopen.

Mijn schoonouders zitten ook in een krappe financiële situatie en geven geld aan onzindingen uit waar ik mij nu al aan kan storen :-?

Heb bij voorbaat al met mijn man besproken dat mochten ze aankloppen voor financiele steun ik geen geld wil uitlenen maar wel een tas boodschappen of een nieuwe koelkast zou willen schenken. Zo weet ik in ieder geval dat het geld wat bij ons vandaan komt in elk geval niet opgaat aan drank, sigaretten of een nieuwe kat die extra medische zorg nodig heeft.

Man vind dit een supergoed idee en heeft dit ook met zijn broers/zussen besproken en zij willen hetzelfde doen als de situatie zich voordoet.

Ik weet dat ik mij niet met de uitgaven van een ander mag bemoeien maar ik ben geen heilige en dit idee geeft mij in elk geval een hoop rust. Ik zal hier vast een hoop commentaar op krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
10-07-2020 21:36
TO heeft sowieso niets te zeggen of af te spreken over hun gezamelijke geld als je goed leest.
Nou dan mag jij even langs de opticien om je ogen te laten testen want er staat nergens dat ik niks te zeggen heb ONS geld.
En als schoonouders een andere auto nodig hebben en wij hen daarbij kunnen ondersteunen zal ik dat ook doen zoals gebeurd is. Alleen stoort het mij dat schoonmoeder de action leegloopt terwijl er geld geleend is van ons.
gelukspoppetje schreef:
10-07-2020 22:08
Nou dan mag jij even langs de opticien om je ogen te laten testen want er staat nergens dat ik niks te zeggen heb ONS geld.
En als schoonouders een andere auto nodig hebben en wij hen daarbij kunnen ondersteunen zal ik dat ook doen zoals gebeurd is. Alleen stoort het mij dat schoonmoeder de action leegloopt terwijl er geld geleend is van ons.
Ik zou dan betere afspraken maken. Als zij elke maand het bedrag overmaken dan maakt het lijkt mij niets uit wat ze verder kopen? Al snap ik wel als je niet constant een lening uit wil hebben staan bij familie.
EllaBowie schreef:
10-07-2020 21:40
Ik had de OP en de eerste pagina’s gelezen, maar TO heeft niks te zeggen terwijl alles op 1 hoop ligt?

Edit; ik lees dat het aflostermijn niet voldaan wordt. TO ik zou eigenlijk niet met schoonouders om de tafel gaan maar met man. En inderdaad financiën scheiden als hij niet wil dat je je ermee bemoeit.
Ja en inderdaad.
gelukspoppetje schreef:
10-07-2020 22:08
Nou dan mag jij even langs de opticien om je ogen te laten testen want er staat nergens dat ik niks te zeggen heb ONS geld.
En als schoonouders een andere auto nodig hebben en wij hen daarbij kunnen ondersteunen zal ik dat ook doen zoals gebeurd is. Alleen stoort het mij dat schoonmoeder de action leegloopt terwijl er geld geleend is van ons.
Uit je OP:

Eigenlijk word ik een beetje moe van het feit dat ze elke keer willen lenen... maar kan dat niet uitten bij man.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
10-07-2020 22:29
Uit je OP:

Eigenlijk word ik een beetje moe van het feit dat ze elke keer willen lenen... maar kan dat niet uitten bij man.
Dat ik niet kan uitten bij mn man dat ik moe word dat ze elke keer willen lenen betekend dat ik niks te zeggen heb over ons geld? :-?
Dat jij je er aan ergert snap ik wel, maar de geldproblemen komen natuurlijk ergens vandaan, bij je schoonouders blijkbaar door overmatig uitgeven en niet kunnen budgetteren en sparen/ niet inzien dat het niet netjes is om allerlei spullen voor jezelf te kopen terwijl je nog een schuld hebt staan.

Zolang je er zelf niet al teveel last van hebt (het geld komt uiteindelijk wel terug en jullie missen het niet) zou ik me er niet mee bemoeien en het zien als iets tussen je man en zijn ouders.
oh ik lees nu je update. Ik denk dat schoonouders meer gebaat zijn bij een onafhankelijke professional die hen helpt met financiën, als zij daarvoor open staan. Het kan scheve verhoudingen geven en jullie onderlinge relatie schade als jullie hierin een te grote rol krijgen.
saartje- schreef:
10-07-2020 21:57
De meesten reageren heel politiek correct hier maar ik zou er ook niet tegen kunnen als iemand die zijn schulden niet op tijd bij mij aflost wel geld heeft om onzin dingen te kopen.

Mijn schoonouders zitten ook in een krappe financiële situatie en geven geld aan onzindingen uit waar ik mij nu al aan kan storen :-?

Heb bij voorbaat al met mijn man besproken dat mochten ze aankloppen voor financiele steun ik geen geld wil uitlenen maar wel een tas boodschappen of een nieuwe koelkast zou willen schenken. Zo weet ik in ieder geval dat het geld wat bij ons vandaan komt in elk geval niet opgaat aan drank, sigaretten of een nieuwe kat die extra medische zorg nodig heeft.

Man vind dit een supergoed idee en heeft dit ook met zijn broers/zussen besproken en zij willen hetzelfde doen als de situatie zich voordoet.

Ik weet dat ik mij niet met de uitgaven van een ander mag bemoeien maar ik ben geen heilige en dit idee geeft mij in elk geval een hoop rust. Ik zal hier vast een hoop commentaar op krijgen.
Nee precies zo doen wij het ook. Geen geld maar we kopen de desbetreffende spullen. Maar dat is omdat ik weet dat er geen geld is dus dat dat ene action matje of die wat duurdere schoenen waar geheimzinnig over wordt gedaan never nooit die koelkast gaan worden.
Ja weer een tweedehands die ik dan ook weer zelf uit mag soppen en die na een jaar ook de geest geeft.
En ik het vernederend voor die mensen vindt als ik met mijn uitgavenpatroon WaAR iK zElF vOoR WeRk ze de les ga lezen over dat ze die paar tientjes beter hadden kunnen sparen. Ja dat snappen ze zelf ook wel als ze zonder koelkast zitten.
Luci_Morgenster schreef:
10-07-2020 21:26
Ik kom uit een echt arm gezin en die 6 euro ( toen 2,18x meer in guldens was) zeker een halve week eten als we pech hadden dus snap echt niets van dat soort denkwijzes.

Gelukkig was er toen ook gewoon geen action.
En ja, ik zeg op gegeven moment nee, dan maar leren om te gaan met je geld.
Nou, die mensen zijn bij ons nog steeds arm en ik weet de budgetten.
Dus dat wordt van die 60 euro per week echt niks, en als er dan op het gescheurde linoleum een leuk kleedje wordt gelegd of er staat een tigste boeddha in de tuin want spiritueel, doe lekker.
Er was laatst iets stuk een mijn moeder biechtte op dat ze eigenlijk elke week nog wel een portie kibbeling koopt en een bankje had gekocht van iemand, had ze dat nou niet gedaan had ze de helft kunnen betalen. 'ja verse, ik weet dat je ook goedkopere hebt in de supermarkt maar dat vind ik niet zo lekker'
Mijn man is godzijdank het type dat met tranen in de ogen zit later in de auto, en roept: 'Jezus laat dat mens gewoon eens per week in het zonnetje lekker een portie kibbeling eten zeg', langs de visboer gaat en daar de kibbeling vooruitbetaalt en een fatsoenlijk bankje regelt.
Ja, en dan hebben we inderdaad ook net een groot huishoudelijk apparaat afgerekend (wel samen met anderen).
Natuurlijk zie ik boeddha nummer 7 ook wel en ja, daar kun je drie broden van kopen. Maar je kunt niet zeggen dat je 'goed verdient' en daar zo zuur over doen.
Net doen of iemand splurght bij de action, ik zal wel een ander beeld hebben bij goed verdienen dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven